Tips för att tänka och må bättre:

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-03 5:43:23

notwoodstock skrev:
Frimodig skrev:
sugrövmanövern skrev:Predikanter och coacher. Saknar bara Mia Törnblom nu :-)Happy . Självklart mår man bra om man är helt känslokall :lol: .


Njaa, man mår inte bra om man är helt känslokall. En kul logisk grej faktiskt.

Frimodig


Förödande, snarare...

("Comfortably Numb", som jag skrev, det hjärntillståndet går lite upp och ned, men det är ju inte slut på vad Gud kan göra. För att "älska sin nästa som sig själv" och ännu mindre, lyckas älska "Herren din Gud av hela sitt hjärta" medför ledsen översyn ibland. Men vad gör man?)

/notwoodstock


Njaa, ingen är känslokall. Ok, bortsett från några få psykopater som jag mött på Ulleråker och Ackis, vuxenpsyk. De är extremt ovanliga.

Man kan bortse från Gud. Det är nån sån här mänsklig uppfinning, som traktorn.
Man skapar sig uppgifter. Berättar grejer, tillverkar grejer. Tar kontakt med släkt och gör släktforskning. Beskriver fåglar som äter från talgbollar.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-03 9:41:56

animal skrev:"Whether you think you can, or that you can't – you're probably right"

Det säger väl allt? Och ...

"Nothing is, but thinking makes it so"

Det här stämmer inte, och jag har sett flera exempel på det - genuint optimistiska personer som har kraschat hårt mot en skoningslös verklighet, som inte alls är som i deras drömvärld där de trodde att "allt är möjligt".

animal skrev:Det svåra är nog att stiga ner från sin höga häst, sluta göra anspråk på att "se världen som den är" och lägga ner tankarna om sin egen världsuppfattning i termer av "objektiv giltighet". (Detta om något torde vara enkelt att finna en solid "logisk" grund för.)

Fattar inte vad du menar. Ska man se världen som den inte är?

animal skrev:Själv tänker jag bara gladare och än mer rosenskimrande tankar för varje år som går. Om jag får lov att skryta.

Kul att du mår bra. Grattis till dig! :-)Happy

Tyvärr har jag inte dina förutsättningar. Det är inte mycket att göra åt.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kiddie » 2014-01-03 10:41:07

När man mår bra tar man mindre motgångar med ro, och man finner mer nöje i saker som annars skulle vara lite blaskiga. Världen får mer färg. Man blir mer glad åt det lilla.

Men det är inget man kan tvinga fram, kommer det inte så gör det inte det.

Det är svårare att frammana ett stämningsläge än en känsla. Bara en känsla är svår att frammana. Tror ni mig inte så tänk först att ni ska bli arga i fem minuter sedan glada i fem minuter. Att ändra hela stämningen, hur gör man sånt?

När jag gick i miljöterapin skulle man ha positiva tankar men jag vägrade. De fattade inte. De trodde ärligt att alla jobbiga situationer skulle lösa sig om man bara vågade tro på det. Jag sa men jag vågar inte hoppas och tro. Söker jag soc (jag hade socbidrag då) och får avslag då går jag sönder om jag intalat mig att jag ska få bidraget. Men de hade inte ens räknat med att verkligheten kunde bli sådan. De verkade tro att man drog till sig tur eller något. Äh, jag fattar inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav animal » 2014-01-03 10:48:11

Mats skrev:
animal skrev:"Whether you think you can, or that you can't – you're probably right"

Det säger väl allt? Och ...

"Nothing is, but thinking makes it so"

Det här stämmer inte, och jag har sett flera exempel på det - genuint optimistiska personer som har kraschat hårt mot en skoningslös verklighet, som inte alls är som i deras drömvärld där de trodde att "allt är möjligt".

Mm.. Tror att jag förstår hur du menar. Själv brukar jag dra mig för att upphöja optimism. Vafan betyder det liksom? "Förhoppningsfull"? "Världen är god och att allt fixar sig"? En hypotetisk person A som går runt och tror hen säkert kommer vinna på lotto snart, inte behöver planera för sin pension, att "det löser sig ändå" i kampen om tillvaron även om hen försummar sin konkurrensförmåga och intellektuella utveckling... Hen kan nog betecknas som mycket optimistisk – vi är nog i hög grad överens om att en sådan inställning inte är något vaccin mot personligt misslyckande i livet (snarare tvärt om, en betydande sårbarhet).

Jag brukar snarare vurma för att vara positiv. Som i "positiv psykologi", "uppbygglig"/"konstruktiv", "lösningsorienterad"... Motsatsen till "självbesegrande", "negativ"/gnällig/självömkande, "inlärd hjälplöshet" och annat hemskt. Alltså, ytterst en fråga om locus of control. Sen om man tror att saker löser sig eller ej.. Det är inte så noga (jag är själv ganska pessimistisk). Bara man inte känner sig som en nickedocka.

Mats skrev:
animal skrev:Det svåra är nog att stiga ner från sin höga häst, sluta göra anspråk på att "se världen som den är" och lägga ner tankarna om sin egen världsuppfattning i termer av "objektiv giltighet". (Detta om något torde vara enkelt att finna en solid "logisk" grund för.)

Fattar inte vad du menar. Ska man se världen som den inte är?

Tycker världen "som den är" är rätt ointressant. Småkryps perspektiv på en stor sten som flyger runt i ett oändligt tomrum liksom.. Inte mkt att vara upphetsad över "i sig". Och sen tar allt slut, för evigt..

Personligen föredrar jag att hålla mig med en modell av omvärlden som gör mig glad. Du verkar känna att det är mer värt att hålla dig med en annan modell. Gillar du inte konsekvenserna av din nuvarande modell är det bara till å byta ut den.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-03 11:05:48

animal skrev:snarare vurma för att vara positiv. Som i "positiv psykologi", "uppbygglig"/"konstruktiv", "lösningsorienterad".

Det är nog det rätta tänket.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Intressant » 2014-01-03 11:11:30

animal skrev:Tycker världen "som den är" är rätt ointressant. Småkryps perspektiv på en stor sten som flyger runt i ett oändligt tomrum liksom.. Inte mkt att vara upphetsad över "i sig". Och sen tar allt slut, för evigt..


Dålig dag? Livet och framtiden är ju dina intressen. Verkar som du är allvetare och ser exakt på världen som den "är". Här finns inget nytt att lära sig?

Religiös futurist och teoretiker, med en försmak av att lösa livets gåta & folosofi. Kan ju knappas ha den synen på livet :)
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-03 12:07:03

animal:
Tycker det finns mycket vettigt i det du skriver. Att vara "konstruktiv" och "lösningsorienterad" ser jag som en vettig inställning för att möta livets utmaningar. Tycker det är lite synd att det ska kallas "positiv psykologi" bara. För "positiv" associerar jag till "optimistisk", som vi verkar vara överens om är ett förhållningssätt som kan leda i fördärvet. Det skulle underlätta för mig om konceptet kunde kallas "konstruktiv psykologi" i stället.

Det jag skrev nyss låter säkert konstigt med tanke på hur gnällig jag är i övrigt i den här tråden. Förklaringen är att jag har ett problem som jag inte kan hitta någon konstruktiv lösning på alls. Eftersom jag inte kan lösa problemet själv försöker jag få hjälp med att lösa det. Men jag får ingen hjälp utan problemet avfärdas. Det är frustrerande.

animal skrev:Bara man inte känner sig som en nickedocka.

Det är rätt vanligt att folk ser att jag är deprimerad och genast föreslår sin privata patentmedicin mot depression, typ: "tänk positivt", "vänd dig till Gud", "skapa dig en uppgift", eller vad nu den personliga patentmedicinen råkar vara. Rådet är allt som oftast kryddat med anekdotisk bevisföring - "det fungeeerade för meeej". Om jag skulle lyssna på alla dem som kommer med råd till mig, utan att först ha satt sig in i vad problemet är, då skulle jag känna mig som en nickedocka.

"Lösningsorienterad" innebär att man först identifierar problemet, och när det är gjort - men inte innan dess - löser det så konstruktivt man kan. Att jag är deprimerad är inte problemet. Det är ett symptom på problemet.

animal skrev:Personligen föredrar jag att hålla mig med en modell av omvärlden som gör mig glad. Du verkar känna att det är mer värt att hålla dig med en annan modell. Gillar du inte konsekvenserna av din nuvarande modell är det bara till å byta ut den.

En konsekvens av min modell är att alla mina bekymmer försvinner när jag dör. Det gör mig lugn. Jag är alltså rätt nöjd med konsekvenserna av min modell och ser inget behov av att byta ut den.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-03 12:12:51

Mats skrev:Det skulle underlätta för mig om konceptet kunde kallas "konstruktiv psykologi" i stället.

Det beror nog delvis på ett neurotypiskt synsätt från professionen samt att icke-deterministiska vetenskaper drar till sig folk som kanske inte säkrar att deras slutsatser är solida.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-03 12:18:39

plåtmonster skrev:
Mats skrev:Det skulle underlätta för mig om konceptet kunde kallas "konstruktiv psykologi" i stället.

Det beror nog delvis på ett neurotypiskt synsätt från professionen samt att icke-deterministiska vetenskaper drar till sig folk som kanske inte säkrar att deras slutsatser är solida.

Menar du att det heter "positiv psykologi" för att det låter mer säljande?
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-03 12:30:54

Mer att det handlar om en beskrivning i social kontext istället för ett mer sakorienterat fokus.

(detta påminner om situationer där folk blir väldigt oroliga när några försöker diskutera olika ståndpunkter istället för att rätta in sig i någon allmän alla-tycker-lika-psykos)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kiddie » 2014-01-03 12:32:20

Jag skulle istället vilja kunna byta synsätt på beställning. Jag skulle vilja att mitt liv hade betydelse. Inte bara var mat in bajs ut i typ 65 år och sedan inget mer och inte ens universum spelar roll för det expanderar tills det typ inte riktigt finns mer.

Men problemet med att välja synsätt är att det nog inte är verklighetsförankrat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Huggorm » 2014-01-03 12:35:27

kiddie skrev:Jag skulle istället vilja kunna byta synsätt på beställning. Jag skulle vilja att mitt liv hade betydelse. Inte bara var mat in bajs ut i typ 65 år och sedan inget mer och inte ens universum spelar roll för det expanderar tills det typ inte riktigt finns mer.

Men problemet med att välja synsätt är att det nog inte är verklighetsförankrat.

Skaffa barn så får du något att leva för.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-03 12:36:16

Även om livet är obetydligt kan man ju ha roligt under tiden?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-03 12:43:17

plåtmonster skrev:Mer att det handlar om en beskrivning i social kontext istället för ett mer sakorienterat fokus.

(detta påminner om situationer där folk blir väldigt oroliga när några försöker diskutera olika ståndpunkter istället för att rätta in sig i någon allmän alla-tycker-lika-psykos)

Ibland får jag acceptera att jag inte förstår. Det här är ett sådant tillfälle.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kiddie » 2014-01-03 13:03:24

Huggorm skrev:Skaffa barn så får du något att leva för.


Postorder då?

Folk som skaffar barn går ju upp i barnets liv, men det betyder ju inte att vi slutar bo på ett sandkorn i rymden. Dels så hur fan ska jag förklara för en unge att den lever på ett sandkorn i rymden så att den inte blir helt skräckslagen?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Huggorm » 2014-01-03 13:07:13

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Skaffa barn så får du något att leva för.


Postorder då?

Folk som skaffar barn går ju upp i barnets liv, men det betyder ju inte att vi slutar bo på ett sandkorn i rymden. Dels så hur fan ska jag förklara för en unge att den lever på ett sandkorn i rymden så att den inte blir helt skräckslagen?

Uppfostra ungen i kristen anda istället så slipper du förklara sånt.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kiddie » 2014-01-03 13:33:35

Postorderunge och uppfostra i kristen anda... ja jag lär ju vara jäkligt upptagen iallafall.....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav slackern » 2014-01-03 13:40:35

Huggorm skrev:
kiddie skrev:
Huggorm skrev:Skaffa barn så får du något att leva för.


Postorder då?

Folk som skaffar barn går ju upp i barnets liv, men det betyder ju inte att vi slutar bo på ett sandkorn i rymden. Dels så hur fan ska jag förklara för en unge att den lever på ett sandkorn i rymden så att den inte blir helt skräckslagen?

Uppfostra ungen i kristen anda istället så slipper du förklara sånt.


Fast då måste man ju kunna sin bibel själv. Jag kan då säga att jag är inte särskilt bibelkunnig eller ens intresserad utav den. När min son var runt 5-6 års åldern var han väldigt intresserad utav existentiella frågor. Vart rätt jobbigt till slut.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2014-01-03 15:06:47

Mats skrev:
plåtmonster skrev:
Mats skrev:Det skulle underlätta för mig om konceptet kunde kallas "konstruktiv psykologi" i stället.

Det beror nog delvis på ett neurotypiskt synsätt från professionen samt att icke-deterministiska vetenskaper drar till sig folk som kanske inte säkrar att deras slutsatser är solida.

Menar du att det heter "positiv psykologi" för att det låter mer säljande?

Det heter ju HIV- (eller infoga vilken annan läslig sjukdom som helst) positiv, hur jävla positivt är det?

Positiv kan alltså vara allt annat än optimistiskt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-03 15:31:25

OK. Då omformulerar jag mig.

Det här:
animal skrev:"Whether you think you can, or that you can't – you're probably right"

tycker jag uppmanar till optimistiskt tänkande, och det fungerar oftast inte alls. Efteråt har animal utvecklat sin ståndpunkt så jag väljer att tolka det som att animal och jag uppfattar det citatet på olika sätt.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-03 15:41:00

Mats skrev:OK. Då omformulerar jag mig.

Det här:
animal skrev:"Whether you think you can, or that you can't – you're probably right"

tycker jag uppmanar till optimistiskt tänkande, och det fungerar oftast inte alls. Efteråt har animal utvecklat sin ståndpunkt så jag väljer att tolka det som att animal och jag uppfattar det citatet på olika sätt.


Man behöver skaffa sig en uppgift.
That´s all.

Sen kan man vara lite lätt blonderad. Fast utan hängslen.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-03 16:07:20

Frimodig skrev:Man behöver skaffa sig en uppgift.
That´s all.

Ja du säger det. Parvlon säger att man behöver finna Gud.

Ni har varsin patentlösning.

Tyvärr är det inte så enkelt som att det finns en patentlösning som löser alla problem.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-03 16:13:50

Mats skrev:
Frimodig skrev:Man behöver skaffa sig en uppgift.
That´s all.

Ja du säger det. Parvlon säger att man behöver finna Gud.

Ni har varsin patentlösning.

Tyvärr är det inte så enkelt som att det finns en patentlösning som löser alla problem.


Njaa, jag har ingen patentlösning, jag har ett förslag. Ditt liv är din grej. Du ansvarar. Jag är nåt blaskjox i bakgrunden.

Nån sörja som man klampar igenom. That´s me. Ibland blir jag lite romantisk, ursäkta.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Kimmelie » 2014-01-03 18:04:23

Mats, läste du mitt förra inlägg? Jag tror i alla fall att du är fysiskt sjuk. Hade det bara varit psykiskt så hade det gått att lösa på psykiatrisk väg.

Har du tagit några prover? T ex för näringsbrist av olika slag, brist på vitamin-D och zink kan ge depression och trötthet. Begär även att få göra ett test för celiaki (glutenintolerans), även om det är långt ifrån alltid det visar sig på tester. Celiaki leder till dåligt näringsupptag och därmed också näringsbrist. Har du dåligt näringsupptag är det inte säkert att det hjälper att bara ta kosttillskott, eftersom kroppen inte tar upp så mycket av dem heller.

Is Gluten Making You Depressed? En artikel som tar upp kopplingen mellan celiaki och depression.
Researchers have long observed an overlap between celiac disease and depression. Reports of depression among celiac disease patients have appeared as early as the 1980s. In 1982 Swedish researchers reported that "depressive psychopathology is a feature of adult celiac disease and may be a consequence of malabsorption." A 1998 study confirmed that about one-third of those with celiac disease also suffer from depression. Adolescents with celiac disease also face higher than normal rates of depression. Adolescents with celiac disease have a 31% risk of depression, while only 7% of healthy adolescents face this risk.

How does depression relate to the damage done to the small intestine in celiac disease? The intestinal damage wrought by celiac disease prevents absorption of essential nutrients that keep the brain healthy, especially zinc, tryptophan, and the B vitamins. These nutrients are necessary for the production of essential chemicals in the brain such as serotonin, a deficiency of which has been linked to depression.

In particular, low zinc levels have been linked to depression. In addition to keeping the immune system strong and the memory sharp, zinc plays an important role in the production and use of neurotransmitters-brain chemicals that help modulate mood. This is why low levels of zinc have been linked to major depression, and why supplemental zinc enhances the effects of antidepressant medications in many people. A 2009 study found that zinc supplementation significantly reduced depression scores in people who had not been helped by antidepressants in the past.

Sadly, in cases of depression related celiac disease these nutritional deficiencies are often ignored by physicians who are more comfortable in treating the symptoms of depression with medication.

[...]

Undiagnosed celiac disease can exacerbate symptoms of depression or may even be the underlying cause.

Patients with depression should be tested for nutritional deficiencies. Who knows, celiac disease may be the correct diagnosis and not depression.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in