Tips för att tänka och må bättre:

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 0:55:16

Miche skrev:
Mats skrev:Jag är så otillräcklig och så oduglig att det inte finns någon fungerande hjälp.

Du får ursäkta men det påstående vägrar jag att tro på.

Jag skulle bli överlycklig (ja bokstavligt!) om det skulle visa sig att du har rätt och jag har fel.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Parvlon » 2014-01-02 0:58:19

Hur kan du vara du säker på att det är livssituationen som är orsaken? Jag råkar veta tre som vill hjälpa dig men tror du inte så sket det sig.
Senast redigerad av Parvlon 2014-01-02 0:59:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 0:59:07

Meppe skrev:
Mats skrev:Det tolkar jag som att problemet är olösligt. Jag är så otillräcklig och så oduglig att det inte finns någon fungerande hjälp.


Det jag menade var att jag vill engagera mig men inte vet hur jag ska göra, till stor del pga mina egna problem.

Då missförstod jag dig. Att just du inte kan hjälpa mig förstår jag mycket väl. Bland annat är det geografiska avståndet för stort.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 1:02:21

Parvlon skrev:Hur kan du vara du säker på att det är livssituationen som är orsaken?

Den frågan är omöjlig att besvara för det är så självklart. Det är ungefär som att fråga: "Hur kan du vara säker på att gräset är grönt?". Jag ser ju att gräset är grönt, liksom. Svårt att ge något mer begåvat svar på en sådan fråga.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2014-01-02 1:03:30

Mats skrev:
Meppe skrev:
Mats skrev:Det tolkar jag som att problemet är olösligt. Jag är så otillräcklig och så oduglig att det inte finns någon fungerande hjälp.


Det jag menade var att jag vill engagera mig men inte vet hur jag ska göra, till stor del pga mina egna problem.

Då missförstod jag dig. Att just du inte kan hjälpa mig förstår jag mycket väl. Bland annat är det geografiska avståndet för stort.


Håller iallafall tummarna för att du hittar någon i närheten med min vilja som inte har egna problem att jobba igenom innan något engagemang blir möjligt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Parvlon » 2014-01-02 1:04:27

Mats skrev:Den frågan är omöjlig att besvara för det är så självklart. Det är ungefär som att fråga: "Hur kan du vara säker på att gräset är grönt?". Jag ser ju att gräset är grönt, liksom. Svårt att ge något mer begåvat svar på en sådan fråga.
Där har vi nog anledningen till att vården inte vill hjälpa dig. Du har inte tänkt färdigt.

Ville du bara haft hjälp med praktiska saker så skulle du nog inte bett dem, eller hur?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 1:08:28

Mats skrev:
Parvlon skrev:Hur kan du vara du säker på att det är livssituationen som är orsaken?

Den frågan är omöjlig att besvara för det är så självklart. Det är ungefär som att fråga: "Hur kan du vara säker på att gräset är grönt?". Jag ser ju att gräset är grönt, liksom. Svårt att ge något mer begåvat svar på en sådan fråga.


Försök gå och prata en stund med en sjukhuspräst! Dom har god vilja, och nuförtiden så är dom ju vana andra religioner, så varför inte även ateism eller vad det är? Du kanske kan få råd om hur själen kan få må bättre, eller bättre hänvisning till resurser.

Hoppas du klarar att tänka att allt som ger en nya möjligheter, förtjänar ju att provas.

Själv så har jag väldigt god erfarenhet av sjukhuspräster, dom kan ha psykoterapeutisk utbildning också!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-02 1:09:16

@Mats, Vad är det du inte räcker till? vad är grundproblemet?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 1:10:15

Parvlon skrev:
Mats skrev:Den frågan är omöjlig att besvara för det är så självklart. Det är ungefär som att fråga: "Hur kan du vara säker på att gräset är grönt?". Jag ser ju att gräset är grönt, liksom. Svårt att ge något mer begåvat svar på en sådan fråga.
Där har vi nog anledningen till att vården inte vill hjälpa dig. Du har inte tänkt färdigt.

Ville du bara haft hjälp med praktiska saker så skulle du nog inte bett dem, eller hur?

Det beror på vad du menar med "tänkt färdigt". Jag har tänkt färdigt när det gäller problemdefinitionen. Den har jag fullständigt klar för mig. Men jag har inte tänkt färdigt när det gäller lösningen. Där har jag i stället kört fast.

Och det är praktiska saker jag vill ha hjälp med. Men jag lyckas inte hitta någon vare sig inom eller utanför vården som både vill och kan hjälpa mig.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 1:19:36

plåtmonster skrev:@Mats, Vad är det du inte räcker till? vad är grundproblemet?

Har skickat pm.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav gadas » 2014-01-02 14:03:43

kiddie skrev:Men hur mycket positivt tänkande man än har så måste man väl inse gränser. T ex inte kasta sig i djut vatten och tro att man ska kunna simma om man är postivt inställd till det.

Bättre att vara positivt inställd till att lära sig simma först...


Och där kom du (osökt?) in på betydelsen av ordet positiv - "ja", "bekräftande", "förefintlig", "ökande". Finns ingenting automatiskt bra i det.

Säg "Bra" i stället (inte riktat till dig, Kiddie, som redan verkar fatta det). Det är allvarligt! Jag vill sannerligen inte ha "en positiv olycksutveckling"!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Kimmelie » 2014-01-02 19:36:22

Mats skrev:Det är stämmer att jag är deprimerad. Det ifrågasätter jag inte. Det står till exempel i FK:s beslut om sjukersättning:
Vid telelonkomplettering med dr [läkarens namn] den 24 april berättade hon att du [alltså jag - Mats] har en kronisk depression som pågått sedan 2005 samt en svår asbergers. Du har en långdragen och svårbehandlad depressivitet sedan flera år tillbaka. Du har provat olika mediciner utan genomgripande förändringar och det kvarstår symtom med energilöshet, sensitivitet, stresskänslighet, glädjelöshet, hopplöshetkänslor och återkommande suicidtankar.

Som synes har jag läkearutlåtande på att jag har en depression som inte kan behandlas med mediciner. Kan vi vara överens om det? Alltså att mediciner inte hjälper? Annars kommer vi inte vidare. Det spåret är utrett med negativt resultat.

Min uppfattning är att depressionen beror på att jag inte räcker till för, att jag inte duger till, att komma ur situationen jag befinner mig i. Så min förklaring är inte fel. Den stämmer alldeles oavsett det faktum att jag är deprimerad.

Jag håller med om att det vore bra om jag kunde få hjälp att komma ur depressionen. Frågan är bara hur. Vården vägrar att hjälpa mig med grundorsaken, alltså min nuvarande livssituation. Så hur ska jag kunna få hjälp? Och då menar jag fungerande hjälp.

Är det någon som har någon idé? Jag är beredd att betala mycket bra för en lösning på problemet. Dock finns det en hake. Psykologer brukar vilja ha betalt per timme oavsett var resultatet blir. En sådan betalningsmodell kan jag inte acceptera. Jag är beredd att betala ett fast från början överenskommet belopp när problemet är löst. Men om problemet förblir olöst uteblir betalningen.


Du kan vara känslig mot gluten. Man behöver inte ha symptom i mage-tarm, utan symptomen kan vara mer diffusa, t ex kronisk trötthet, kronisk depression. Det är många som får diagnos som vuxna, oftast efter att ha lidit och varit feldiagnosticerade i 10 år...

De tester som finns är inte pålitliga, så man kan vara glutenkänslig även om det inte visas i testerna.

Här är en sida med mycket info:
http://gluten-celiaki.blogspot.se
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-02 20:07:47

Mats skrev:
Miche skrev:
Mats skrev:Jag är så otillräcklig och så oduglig att det inte finns någon fungerande hjälp.

Du får ursäkta men det påstående vägrar jag att tro på.

Jag skulle bli överlycklig (ja bokstavligt!) om det skulle visa sig att du har rätt och jag har fel.


För mig är sånt här en fråga om vad du kan bidra med. Just that.

Så, Mats, vad kan du bidra med? Vad förstår du bättre än andra? mm.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 20:20:21

Frimodig skrev:
Mats skrev:
Miche skrev:Du får ursäkta men det påstående vägrar jag att tro på.

Jag skulle bli överlycklig (ja bokstavligt!) om det skulle visa sig att du har rätt och jag har fel.


För mig är sånt här en fråga om vad du kan bidra med. Just that.

Så, Mats, vad kan du bidra med? Vad förstår du bättre än andra? mm.

Frimodig

Det finns ingenting jag förstår bättre än andra. Undantaget är möjligen orsaken till att jag är deprimerad. Den förstår jag bättre än andra. Men jag ser ingen lösning på problemet.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-02 20:36:48

Mats skrev:
Frimodig skrev:
Mats skrev:Jag skulle bli överlycklig (ja bokstavligt!) om det skulle visa sig att du har rätt och jag har fel.


För mig är sånt här en fråga om vad du kan bidra med. Just that.

Så, Mats, vad kan du bidra med? Vad förstår du bättre än andra? mm.

Frimodig

Det finns ingenting jag förstår bättre än andra. Undantaget är möjligen orsaken till att jag är deprimerad. Den förstår jag bättre än andra. Men jag ser ingen lösning på problemet.


Ok, du behöver skapa dig en uppgift. Jag har en grabb jag coachade som har skrivit en grej om undervisningen i världen och i Sverige. Det är ett mkt speciellt perspektiv.

Du bör antagligen berätta om grejer du är intresserad av.

Jag har epostadress lennart.frimodig@bredband.net ,du kan skriva. Jag blir rätt provocerad av din typ. Jag gillar inte allvarlig depression.

Skit i det om det känns fel.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 20:49:49

Frimodig:

Vi har redan träffats. Jag var i Uppsala och hälsade på dig på ditt kontor. Jag har inget mer att säga än det jag berättade den gången.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-02 21:11:28

Mats skrev:Frimodig:

Vi har redan träffats. Jag var i Uppsala och hälsade på dig på ditt kontor. Jag har inget mer att säga än det jag berättade den gången.


Det var lite återhållsamt. Bra att du påminner mig. Du ska liksom göra grejer framöver.

Det är ointressant om du träffar mig eller nån annan. Nema problema.

Du måste hitta uppgifter. That´s all.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Parvlon » 2014-01-03 2:27:57

Mats skrev:
Parvlon skrev:
Mats skrev:Den frågan är omöjlig att besvara för det är så självklart. Det är ungefär som att fråga: "Hur kan du vara säker på att gräset är grönt?". Jag ser ju att gräset är grönt, liksom. Svårt att ge något mer begåvat svar på en sådan fråga.
Där har vi nog anledningen till att vården inte vill hjälpa dig. Du har inte tänkt färdigt.

Ville du bara haft hjälp med praktiska saker så skulle du nog inte bett dem, eller hur?

Det beror på vad du menar med "tänkt färdigt". Jag har tänkt färdigt när det gäller problemdefinitionen. Den har jag fullständigt klar för mig. Men jag har inte tänkt färdigt när det gäller lösningen. Där har jag i stället kört fast.

Och det är praktiska saker jag vill ha hjälp med. Men jag lyckas inte hitta någon vare sig inom eller utanför vården som både vill och kan hjälpa mig.
hur lyder problemdefinitionen? svårt att komma på något sätt att hjälpa dig om du inte delar med dig av den. Ska inte propagera mer för Gud om du inte ber om det men jag har fått mycket hjälp därifrån.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav animal » 2014-01-03 2:48:47

"Whether you think you can, or that you can't – you're probably right"

Det säger väl allt? Och ...

"Nothing is, but thinking makes it so"

Det svåra är nog att stiga ner från sin höga häst, sluta göra anspråk på att "se världen som den är" och lägga ner tankarna om sin egen världsuppfattning i termer av "objektiv giltighet". (Detta om något torde vara enkelt att finna en solid "logisk" grund för.)

Själv tänker jag bara gladare och än mer rosenskimrande tankar för varje år som går. Om jag får lov att skryta.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav animal » 2014-01-03 2:59:38

Frimodig skrev:
Mats skrev:Frimodig:

Vi har redan träffats. Jag var i Uppsala och hälsade på dig på ditt kontor. Jag har inget mer att säga än det jag berättade den gången.


Det var lite återhållsamt. Bra att du påminner mig. Du ska liksom göra grejer framöver.

Det är ointressant om du träffar mig eller nån annan. Nema problema.

Du måste hitta uppgifter. That´s all.

Frimodig

Kudos till dig för din omtanke och vilja att hjälpa andra. Du gnäller sällan. Du tycks spontant orientera dig mot fungerande strategier. Det skulle definitivt behövas fler solstrålar som dig här. :)
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-03 4:01:13

animal skrev:
Frimodig skrev:
Mats skrev:Frimodig:

Vi har redan träffats. Jag var i Uppsala och hälsade på dig på ditt kontor. Jag har inget mer att säga än det jag berättade den gången.


Det var lite återhållsamt. Bra att du påminner mig. Du ska liksom göra grejer framöver.

Det är ointressant om du träffar mig eller nån annan. Nema problema.

Du måste hitta uppgifter. That´s all.

Frimodig

Kudos till dig för din omtanke och vilja att hjälpa andra. Du gnäller sällan. Du tycks spontant orientera dig mot fungerande strategier. Det skulle definitivt behövas fler solstrålar som dig här. :)


Tack. Jag avskyr när människor hamnar i såna här neråtspiraler. Var och en är mkt viktiga för oss andra. Det gäller att tränga igen det här täcket av slagg som omger oss alla.

Fast man kan känna sig rätt ensam när man är ute och kör bil.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-03 4:39:42

Predikanter och coacher. Saknar bara Mia Törnblom nu :-)Happy . Självklart mår man bra om man är helt känslokall :lol: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Frimodig » 2014-01-03 4:57:24

sugrövmanövern skrev:Predikanter och coacher. Saknar bara Mia Törnblom nu :-)Happy . Självklart mår man bra om man är helt känslokall :lol: .


Njaa, man mår inte bra om man är helt känslokall. En kul logisk grej faktiskt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav notwoodstock » 2014-01-03 5:29:10

Frimodig skrev:
sugrövmanövern skrev:Predikanter och coacher. Saknar bara Mia Törnblom nu :-)Happy . Självklart mår man bra om man är helt känslokall :lol: .


Njaa, man mår inte bra om man är helt känslokall. En kul logisk grej faktiskt.

Frimodig


Förödande, snarare...

("Comfortably Numb", som jag skrev, det hjärntillståndet går lite upp och ned, men det är ju inte slut på vad Gud kan göra. För att "älska sin nästa som sig själv" och ännu mindre, lyckas älska "Herren din Gud av hela sitt hjärta" medför ledsen översyn ibland. Men vad gör man?)

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in