Tips för att tänka och må bättre:

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-01 18:00:03

Miche skrev:
Mats skrev:Men på en punkt har jag misslyckats totalt och jag tror inte det handlar om missade chanser i just mitt fall. Och inte otur heller.
Hur kan du tro det?
Den mest rimliga förklaringen är att jag inte räcker till, att jag inte duger.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2014-01-01 18:06:17

Mats skrev:
Miche skrev:
Mats skrev:Men på en punkt har jag misslyckats totalt och jag tror inte det handlar om missade chanser i just mitt fall. Och inte otur heller.
Hur kan du tro det?
Den mest rimliga förklaringen är att jag inte räcker till, att jag inte duger.
Klassisk förklaring man tar till när man är deprimerad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-01 18:34:55

Miche skrev:Klassisk förklaring man tar till när man är deprimerad.

Att en förklaring är klassisk betyder inte automatiskt att den är fel.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2014-01-01 18:39:05

Många som tjatar om att tänka positivt borde lära sig skillnaden på depression och mat som man saltat för mycket...
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav notwoodstock » 2014-01-01 18:43:11

"The salt of the earth"...?

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav gadas » 2014-01-01 20:39:10

Meppe skrev:Många som tjatar om att tänka positivt borde lära sig skillnaden på depression och mat som man saltat för mycket...

Depression kan nog bero på att man äter för mycket salt = överaktiv hjärna tvingas vila.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2014-01-01 21:44:49

gadas skrev:
Meppe skrev:Många som tjatar om att tänka positivt borde lära sig skillnaden på depression och mat som man saltat för mycket...

Depression kan nog bero på att man äter för mycket salt = överaktiv hjärna tvingas vila.


Syftade på mitt första inlägg där jag kommenterade situationen när man smakar på maten man lagat och inser att det är för mycket salt i den. Med andra ord saker som inte spelar någon roll 1 år senare. Eller i det fallet inte ens nästa dag.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kiddie » 2014-01-01 21:46:31

Men hur mycket positivt tänkande man än har så måste man väl inse gränser. T ex inte kasta sig i djut vatten och tro att man ska kunna simma om man är postivt inställd till det.

Bättre att vara positivt inställd till att lära sig simma först...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Syntaxerror » 2014-01-01 21:52:04

Jennifers tips för en bättre jul.
Och Aftonbladets idé för att sälja fler tidningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18105886.ab

Har ni mått bra i jul?
Syntaxerror
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-05-12
Ort: Norrköping

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2014-01-01 22:10:58

Mats skrev:
Miche skrev:Klassisk förklaring man tar till när man är deprimerad.

Att en förklaring är klassisk betyder inte automatiskt att den är fel.

Sant, men du uppvisar en massa symptom på depression och det vore bra om du kan få hjälp att komma ur den.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav kullan » 2014-01-01 22:18:15

Så om man tänker negativt så är man deprimerad om man får tro Miche. Det behöver inte vara sant. det kan vara så att man pratar om rena fakta oxå men nä då är det depression alltså. Tur att man kan skylla allt negativt på depression. Tyvärr är det inte så jävla enkelt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2014-01-01 22:42:09

kullan skrev:Så om man tänker negativt så är man deprimerad om man får tro Miche.

Nej, det är inte det jag menar. Jag har dock träffat Mats ett antal gånger och läst vad han har skrivit här vilket jag tolkar som att Mats är inne i en långvarig depression, ganska lik den depression jag led av i drygt 30 år (de första 15-20 åren fattade jag inte ens att jag var deprimerad, det förstod jag först senare).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-01 23:10:11

Vad fick dig att förstå att du var deprimerad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2014-01-01 23:17:32

plåtmonster skrev:Vad fick dig att förstå att du var deprimerad?

Det var min dåvarande fästmö som såg det och berättade för mig, annars hade jag nog inte begripit det än...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Syntaxerror » 2014-01-01 23:37:13

kullan skrev:Så om man tänker negativt så är man deprimerad om man får tro Miche. Det behöver inte vara sant. det kan vara så att man pratar om rena fakta oxå men nä då är det depression alltså. Tur att man kan skylla allt negativt på depression. Tyvärr är det inte så jävla enkelt.

Nej tyvärr, så enkelt är det inte, väldigt synd att man inte alltid kan skylla på det. Det är så man blir deprimerad.
Syntaxerror
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-05-12
Ort: Norrköping

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-01 23:42:04

Miche skrev:
Mats skrev:
Miche skrev:Klassisk förklaring man tar till när man är deprimerad.

Att en förklaring är klassisk betyder inte automatiskt att den är fel.

Sant, men du uppvisar en massa symptom på depression och det vore bra om du kan få hjälp att komma ur den.

Det är stämmer att jag är deprimerad. Det ifrågasätter jag inte. Det står till exempel i FK:s beslut om sjukersättning:
Vid telelonkomplettering med dr [läkarens namn] den 24 april berättade hon att du [alltså jag - Mats] har en kronisk depression som pågått sedan 2005 samt en svår asbergers. Du har en långdragen och svårbehandlad depressivitet sedan flera år tillbaka. Du har provat olika mediciner utan genomgripande förändringar och det kvarstår symtom med energilöshet, sensitivitet, stresskänslighet, glädjelöshet, hopplöshetkänslor och återkommande suicidtankar.

Som synes har jag läkearutlåtande på att jag har en depression som inte kan behandlas med mediciner. Kan vi vara överens om det? Alltså att mediciner inte hjälper? Annars kommer vi inte vidare. Det spåret är utrett med negativt resultat.

Min uppfattning är att depressionen beror på att jag inte räcker till för, att jag inte duger till, att komma ur situationen jag befinner mig i. Så min förklaring är inte fel. Den stämmer alldeles oavsett det faktum att jag är deprimerad.

Jag håller med om att det vore bra om jag kunde få hjälp att komma ur depressionen. Frågan är bara hur. Vården vägrar att hjälpa mig med grundorsaken, alltså min nuvarande livssituation. Så hur ska jag kunna få hjälp? Och då menar jag fungerande hjälp.

Är det någon som har någon idé? Jag är beredd att betala mycket bra för en lösning på problemet. Dock finns det en hake. Psykologer brukar vilja ha betalt per timme oavsett var resultatet blir. En sådan betalningsmodell kan jag inte acceptera. Jag är beredd att betala ett fast från början överenskommet belopp när problemet är löst. Men om problemet förblir olöst uteblir betalningen.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Syntaxerror » 2014-01-01 23:48:18

Att låta sig ha fler spår att följa, att inte bara ha ett mål för då är möjligheten till tajming låg. Då känner man sig lätt misslyckad och hamnar i negativa tankar.
Syntaxerror
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-05-12
Ort: Norrköping

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav plåtmonster » 2014-01-02 0:21:19

@Mats, Vad är det du inte räcker till?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2014-01-02 0:23:36

Mats skrev:Som synes har jag läkearutlåtande på att jag har en depression som inte kan behandlas med mediciner. Kan vi vara överens om det? Alltså att mediciner inte hjälper?

Så kallad antidepressiva mediciner tror jag inte kan bota depressioner, möjligen kan de hjälpa en patient så pass att denne orkar ta itu med orsaken till depressionen, men de är inga botemedel.

Mats skrev:Vården vägrar att hjälpa mig med grundorsaken, alltså min nuvarande livssituation.

Jag tror faktiskt att den enda som egentligen kan göra något åt en persons livssituation är personen själv (möjligen med hjälp av andra) så de bistra sanningen är att förändringen måste komma från dig. Ingen annan kan ordna det, däremot kan du säkerligen få hjälp av någon att genomföra och driva på delar av förändringen. Det kan innebära psykologkontakt eller något annat (eftersom jag inte vet så värst väl varför du har så jobbig livssituation så kan jag inte gå in på det, men jag saknar även kunskapen om vad som kan behövas).

EDIT: Jag vill påpeka att jag vill hjälpa dig efter bästa förmåga (och givetvis mån av tid) men jag vet inte om jag faktiskt kan göra något som förbättrar din situation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 0:31:22

Miche skrev:däremot kan du säkerligen få hjälp av någon att genomföra och driva på delar av förändringen

Det är precis den form av hjälp jag efterfrågar. Tyvärr har jag varken lyckats hitta någon psykolog eller någon annan som vill engagera sig. :(
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2014-01-02 0:35:45

Mats skrev:
Miche skrev:däremot kan du säkerligen få hjälp av någon att genomföra och driva på delar av förändringen

Det är precis den form av hjälp jag efterfrågar. Tyvärr har jag varken lyckats hitta någon psykolog eller någon annan som vill engagera sig. :(


Det har du nog lyckats med men kanske inte någon som vet hur man gör.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Mats » 2014-01-02 0:43:10

Meppe skrev:
Mats skrev:
Miche skrev:däremot kan du säkerligen få hjälp av någon att genomföra och driva på delar av förändringen

Det är precis den form av hjälp jag efterfrågar. Tyvärr har jag varken lyckats hitta någon psykolog eller någon annan som vill engagera sig. :(


Det har du nog lyckats med men kanske inte någon som vet hur man gör.

Det tolkar jag som att problemet är olösligt. Jag är så otillräcklig och så oduglig att det inte finns någon fungerande hjälp.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Miche » 2014-01-02 0:43:56

Mats skrev:Jag är så otillräcklig och så oduglig att det inte finns någon fungerande hjälp.

Du får ursäkta men det påstående vägrar jag att tro på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka och må bättre:

Inläggav Meppe » 2014-01-02 0:45:04

Mats skrev:Det tolkar jag som att problemet är olösligt. Jag är så otillräcklig och så oduglig att det inte finns någon fungerande hjälp.


Det jag menade var att jag vill engagera mig men inte vet hur jag ska göra, till stor del pga mina egna problem.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in