Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad skulle du känna/göra om AspergerForum försvann?

Känna mig övergiven och deprimerad
24
32%
Känna mig lättad, nu kan jag ägna mig åt annat
4
5%
Leta reda på ett nytt forum för aspergare
18
24%
Rycka på axlarna, klarar mig lika bra ändå
20
27%
Annat, ange i tråden
9
12%
 
Antal röster : 75

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2019-03-25 0:46:25

atoms skrev:
kiddie skrev:Jag fattar inte formuleringen ankhh ville vara anonym, hur då anonym menar ni?


Moderator:

Anonym i betydelsen okänd, helt främmande.


Behöver ni veta vem personen är irl, ha namn,ort, personnummer och så typ?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Lissås » 2019-03-25 0:47:54

slackern skrev:
Lissås skrev:Moderator:



Coolt stort grattis, det gick med raketfart. :lol:


Nu hänger jag inte riktigt med vad du menar? Jag är lite trött så kan vara av den anledningen.

Kan det möjligen vara så att du syftar till en citering jag gjorde. Jag trodde att jag kunde korta ned citeringen så som jag gjorde och att man ändå kunde se ursprunget, men det gick inte. Av den anledningen såg inlägget ut att vara något jag skrivit, fast det inte var så. Jag har ändrat det inlägget.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav slackern » 2019-03-25 0:50:16

Pinghis Khan skrev:Onekligen lägger ledningen ner mycket energi på saker som inte andra foru,öledningar o dylikt lägger ner energi på.
Det funkar för alla andra att vara anonyma och moderera.
Och varför lägga ner energi på att jaga folk som skaffar ett nytt nick utan att författa en massa onödiga PM och trams?
Pikachu och hans företrädare Herman eller vad de hette bryr sig knappast.
En massa onödigt tjaffs helt enkelt.
Absurd jag på ot och trams och allmän socialt beteende i trådar .
Osv...


Jobbigt när folk kör via någon VPN tjänst.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav atoms » 2019-03-25 0:52:00

sugrövmanövern skrev:
atoms skrev:
kiddie skrev:Jag fattar inte formuleringen ankhh ville vara anonym, hur då anonym menar ni?


Moderator:

Anonym i betydelsen okänd, helt främmande.


Behöver ni veta vem personen är irl, ha namn, ort, personnummer och så typ?


Nej, så avancerat behöver det inte vara.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav ankhh » 2019-03-25 0:53:17

Men vad katten. Det här ska inte handla om mig, men lite ordning får det väl vara.

Jag var skuggmoderator i drygt två veckor. Ingen frågade efter mitt riktiga namn. Jag vet inte vilka Alien och atoms är bakom forumnamnen heller.

"Okänd, helt främmande" är väl att ta i efter rätt många forumposter. Jag tycker ju att man får en uppfattning om personer efter ett tag. Som "okänd, helt främmande" borde jag inte släppts in i moderatorsrollen alls.

Det är faktiskt helt OK att jag inte fick behörighet att fixa det tekniska, även om jag alltså hade uppskattat att få kommentaren om det anonyma redan då. Om den anledningen fanns då.

Men, för att göra något positivt av detta: menar ni (eller i alla fall du, atoms) att de som vill hjälpa till att återupprätta AF behöver avslöja sina riktiga personuppgifter?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-25 0:53:54

atoms skrev:
kiddie skrev:Jag fattar inte formuleringen ankhh ville vara anonym, hur då anonym menar ni?


Moderator:

Anonym i betydelsen okänd, helt främmande.


Ankhh har väl bevisat sig rätt mycket på forumet??? Vad ska man ANNARS gå efter? Träffas ni IRL och konfererar, eller vaddå?

Fattar fortfarande inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2019-03-25 0:58:05

Uhum m'kay jao.. det här med anonymitetsnivån känns som en efterkonstruktion mest då. :-)063
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav atoms » 2019-03-25 1:12:21

Sjuckert var en bra Admin, innan orken tröt våren 2016.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav atoms » 2019-03-25 1:12:53

sugrövmanövern skrev:Uhum m'kay jao.. det här med anonymitetsnivån känns som en efterkonstruktion mest då. :-)063


Moderator:

Nej!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Fabela » 2019-03-25 1:16:17

Bara en stilla undran:

Hur många "personal" är det som skulle behövas egentligen?

Vill ni nuvarande moddar lämna helt, eller?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-25 1:24:04

Moderator:

En sak är om man är anonym som moderator. Men att vara tekniker är mer avancerat. En sådan har stor makt. De tekniker vi haft förut har jag träffat irl och forumägaren kände dem personligen. Jag tycker att forumägaren (el vi moderatorer om han inte vill ha det ansvaret) borde veta namn och telefonnummer på teknikerna.

Likaså brukar en admin ha varit moderator tidigare. Så t ex ankhh skulle kunnat bli admin en dag, men jag fattade det som att hon tyckte att moderatorjobbet var för tråkigt/jobbigt.

Vi blev ju lättade när två stycken tycktes vilja acceptera att bli moderatorer men så hoppade de bägge av. Det blev en stor besvikelse. Vi var åter ensamma med allt, anmälningarna hopade sig. Inte orkade vi leta nya mods då.

Det var ju inte bara att annonsera efter moderatorer och ta emot vilka som erbjöd sig. Vilka krav tycker ni man ska ställa på en moderator? Det kan knappast vara något som brukar bråka på forumet och dra på sig tillsägelser och varningar. Eller en färsk nykomling.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-25 1:28:13

Måste alltså forumägaren känna teknikern så bra som han kände den förra?
Då förstår jag varför ni har rekryteringsproblem. :-)063
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2019-03-25 1:30:26

Alien skrev:Moderator:
Det var ju inte bara att annonsera efter moderatorer och ta emot vilka som erbjöd sig. Vilka krav tycker ni man ska ställa på en moderator? Det kan knappast vara något som brukar bråka på forumet och dra på sig tillsägelser och varningar. Eller en färsk nykomling.
Bara för att man bråkar och har åsikter behöver det inte betyda att man inte kan funka i moderatorsammanhang. Finns ju personer som kan skilja sina roller åt, en som medlem och en annan som moderator etc.

Tror det är en bra början att annonsera publikt och se vilka som intresserar sig, så får man ta det därifrån. Jag kanske har träffat folk irl som inte du träffat som jag kan verifiera som vederhäftiga. Någon annan kanske har träffat någon irl som.. etc.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-25 1:38:10

Uppenbarligen kommer ni inte styra upp det här.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2019-03-25 1:41:18

Alien skrev:Det var ju inte bara att annonsera efter moderatorer och ta emot vilka som erbjöd sig. Vilka krav tycker ni man ska ställa på en moderator? Det kan knappast vara något som brukar bråka på forumet och dra på sig tillsägelser och varningar. Eller en färsk nykomling.

Det är ju så företag mm gör. Ni behöver ju inte acceptera vem som helst.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2019-03-25 1:51:16

Alien skrev:Likaså brukar en admin ha varit moderator tidigare. Så t ex ankhh skulle kunnat bli admin en dag, men jag fattade det som att hon tyckte att moderatorjobbet var för tråkigt/jobbigt.

Det var det jag menade med att utse en tillfällig "förvaltare" med admin-behörighet. Denne skulle ha övergripande ansvar för att forumet fortlever och inte behöva gå den långa vägen och kunna allt om forumet. Inte göra det vanliga admin-arbetet, utan utse t.ex Alien till admin under sig.
Senast redigerad av Dagobert 2019-03-25 2:00:29, redigerad totalt 2 gånger.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-25 1:52:44

I nästan alla forumsammanhang jag varit med om, har man hållit sig till netiketten och inte frågat om moderatorskap. Traditionen brukar vara att från admin- och moderatorshåll har man börjat se vissa människor som bra blivande moderatorer. Har de varit fler än man behöver har man röstat. SEDAN har man privat frågat dessa människor om de vill vara moderatorer.

En sådan process måste pågå nästan hela tiden, eftersom moderatorer försvinner eller hoppar av. Och att vissa tillfrågade tackar nej. Så att man aldrig hamnar i en sådan här situation. Minns ett stort forum jag var mod på, vi började få panik när vi "bara" var 6 mods kvar!!! Då fick vi leta nya mods. Här har man väntat till siffran är nästan noll. Då är det inte konstigt att bördan blir stor.

Och vem ska föreslå nya moderatorer om det nästan inte finns moderatorer kvar? Då imploderar hela skiten.

Folk som tigger moderatorskap ska man absolut inte välja, det har man vetat sedan ca 1996 sådär. Det är därför netiketten är som den är. Så de som påstår sig vara bra som mods bör uteslutas som idé. Däremot kan man gott ta sig en titt på någon som andra säger skulle bli bra mod. Om ens egen magkänsla stämmer, det är inte en bråkig person, utan lugn och rättvis så ska den personen naturligtvis tas med när man funderar.

Om AF läggs ner för att moderatorer låtit det gå så här långt blir man fan skogstokig. Det finns folk som skulle kunna väljas in.

Det där med att vara admin utan att varit moderator, håller med om det i vanliga fall, men vem av er mods vill bli admin då? Eftersom det står mellan er. En MÅSTE bli admin enligt ert eget resonemang, den personen får gärna bli admin i morgon dag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-25 2:00:15

Tycker inte ni fd rigetmedlemmar/nuvarande discordister ska komma och ställa så himla mycket krav, ni redde ju inte ens ut er egen chatt.

En sådan anda vill jag inte se på AF, där man blir illa ansedd om man vägrar ställa sig på en sida där man inte anser sig höra hemma och där moderatorer driver folk på flykten.

Det skulle verkligen vara superdåligt för AF. AF behöver mods som inte får aggroutbrott eller meltdowns när folk inte tycker som de vill att de ska tycka.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-25 2:06:01

Moderator:

Ingen av oss mods vill bli admin, det är någon av de nya vi hoppas ska bli admin.

Ni vet väl inte vilka vi frågat om de vill bli mod och som tackat nej? Ju färre aktiva medlemmar, desto mindre urval.

Vi mods har diskuterat först sinsemellan och sedan frågat.

Men om ni är missnöjda kanske ni skulle börja med att diskutera vilka egenskaper en moderator bör ha?

Att andra får ge förslag är också en bra idé, se ny-moderator-vem-ar-din-kandidat-t4512.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Lissås » 2019-03-25 10:15:20

sugrövmanövern skrev:
Alien skrev:Moderator:
Det var ju inte bara att annonsera efter moderatorer och ta emot vilka som erbjöd sig. Vilka krav tycker ni man ska ställa på en moderator? Det kan knappast vara något som brukar bråka på forumet och dra på sig tillsägelser och varningar. Eller en färsk nykomling.
Bara för att man bråkar och har åsikter behöver det inte betyda att man inte kan funka i moderatorsammanhang. Finns ju personer som kan skilja sina roller åt, en som medlem och en annan som moderator etc.

Tror det är en bra början att annonsera publikt och se vilka som intresserar sig, så får man ta det därifrån. Jag kanske har träffat folk irl som inte du träffat som jag kan verifiera som vederhäftiga. Någon annan kanske har träffat någon irl som.. etc.


Visst kan det vara så som du säger att bara för att man bråkar kan man funka i moderatorsammanhang. Jag tänker ungefär som en arbetsgivare eller i detta fall forumägaren så underlättar det att ha en person på posten (t.ex. moderator) som är lojal från början. För hur skulle det se ut om åsikterna mellan moderatorerna skiljer sig avsevärt? Sedan behöver personer som har de posterna också kunna anpassa sig efter regler som är beslutade trots att man själv inte gillar dem. Ta för exempel en arbetstagare eller politiker, i bland har de en annan åsikt, men de måste likväl agera efter det tagna beslutet och vara lojala.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-25 19:19:38

Vad finns för andra aspergerforum?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Braincandy » 2019-03-25 20:29:33

Jag skulle vara glad för att det faktiskt existerat ideelt så lång tid som det gjort, för en mindre målgrupp... En idé om en god sak.

Det är bara det att med tanke på att alla har mer eller mindre svårt med ömsesidig kommunikation, ber man om problem från början.

Jag har många outsagda tankar jag inte vet hur jag ska uttrycka i ord, det fastnar, och kommer aldrig ut. Kvar i etern, i oklar form.

Ett tack vore väl rimligt. Och beklagande likaså.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Fabela » 2019-03-25 22:08:22

Det verkar som att det kan tänkas bli en del extra för moddarna nu.

Kan vi göra nånting för att underlätta eller avlasta?


Jag kan inte ett smack om datorer eller nåt annat nyttigt.
Men om det finns nåt tidskrävande, enkelt tråkgöra man klarar med en skruttdator och enkla instruktioner, så kanske jag kan hjälpa till.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-26 4:58:12

10 skulle bara hoppa till ett annat forum. Kan man få veta vart???
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in