Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad skulle du känna/göra om AspergerForum försvann?

Känna mig övergiven och deprimerad
25
32%
Känna mig lättad, nu kan jag ägna mig åt annat
4
5%
Leta reda på ett nytt forum för aspergare
18
23%
Rycka på axlarna, klarar mig lika bra ändå
22
28%
Annat, ange i tråden
9
12%
 
Antal röster : 78

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Richard » 2024-03-24 7:56:27

Jag besöker forumet varje dag. Det tillsammans med Facebook, Flashback och Viska, det senare som jag själv tog över när Viska.se lades ner.

Men det var mer drag här förr i tiden.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2024-04-13 14:20:30

Ja, det var mera folk och flera diskussioner (bråk) förr i tiden.

Nu har vi fått pröva på hur det känns när förumet låg nere i nio dagar. Man visste inte vad det berodde på el om det öht skulle komma tillbaka.

Vad skulle få forumet att försvinna? Kanske inte GDPR som jag oroade mig för tidigare. Men jag kan tänka mig andra orsaker:

- Om medlemmarna försvinner och inga nya tillkommer

- Om det blir dyrare med webbhotell, server, uppdateringar m m, och ingen vill/anser sig ha råd att betala

- Om någon avsiktligt saboterar forumet (har väl hänt två gångerf) och det blir för dyrt/svårt att få igång det igen

- Om våra forumtekniker försvinner och vi inte får några nya (vad gör man då om servern kraschar igen?)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Riksamiralen » 2024-04-13 16:36:51

Jag tillhör de 5% som röstade för att de skulle känna sig lättade. Forumet mötte inte mina förväntningar att det skulle pågå en aktiv diskussion här om Aspergers Syndrom eller Autism, något jag gärna hade fokuserat på helst redan från början enbart, istället har jag blivit indragen i andra diskussioner som inte varit så givande eller till något som helst gagn.

Stelt känns mycket av forumet. En annan generation här också. Vet inte vad jag ska säga mer riktigt, det är inget personligt mot någon, bara inte riktigt vad man trodde ett forum för Aspergers skulle vara.
Har hänt att man skrivit sådant man inte tänkt igenom helt och hållet och blir tveksam kring i efterhand, sen kan man inte ens ta bort det eller ångra sig.

I och med att jag delat mina synpunkter och det kvittat som jag ser det, så skulle det inte kännas som man förlorade någonting om forumet skulle försvinna, samt att det inte var en pågående diskussion om Aspergers eller ett särskilt tungt fokus på diagnosen som jag hade önskat. Dessa diskussioner skedde lååångt innan jag gick med här och finns väl inget allmänt intresse att återuppliva. Nu verkar allting i decline, det en gång nymålade staketet har tappat mycket färg och håller på att välta efter år av nötning.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2024-04-13 17:02:09

Jag tänkte på detta för ett tag sedan. Och jag tänkte att jag kunde skapa ett forum och ha det i reserv, om detta forum plötsligt skulle bli borta. Ett back-up forum. Jag letade till och med runt lite och hittade ett forum typ som såg bra ut. Jag tänkte också att jag kunde skicka forumets adress till de aktiva medlemmarna här och låta dem veta att om något skulle hända med detta forum vi användar nu, då skulle det andra forumet aktiveras. Så att folk kunde gå dit. En nödlösning.

Men det var altså inte för att jag ville ha ett forum, jag kunde gärna ha fått någon annan att ta över det. Det var bara för att jag tyckte att det skulle vara lite tråkigt om de som använder detta forum plötsligt inte hade ett forum längre. :-| Det hade varit lite sorgligt. Detta är så vitt jag vet det enda AS-forumet i Skandinavien. Så man har ju inte så många val. Det var bara därför jag tänkte det kunne vara en lösning att skapa ett nödlösning-forum.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav ab2487_1 » 2024-04-15 8:13:07

Jag har ett förslag även om jag tycker aspergerforum är ett bra namn då diagnosen hette så begränsar det vår målgrupp, diagnosen finns ju tyvärr inte kvar.

Jag föreslår att vi allvarligt funderar på om vi borde byta/utöka vår branding.
Kanske autism och aspergerforum så att vi kan behålla samma url och allt och sedan utöka faq med en officiell statement om namnet så att det inte blir så att någon tror vi tycker att Hans nazi-koppling var ok.(övertydlighet är bra i det fallet)
För jag tror många som nu får diagnos inte känner att de identifierar med asperger då vi ofta bokstavstolkar.

Jag tror det är en av anledningarna till att vi sakta krymper fast fler får diagnosen autism fast det finns inget annat forum.
(Jag vet att jag nämnt det tidigare men bara i förbigående och jag tror vi behöver hjälpas åt och fundera)

En rant med mina personliga funderingar om hur vi ska säkerställa att forumet lever även i framtiden.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 280
Anslöt: 2021-10-10

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2024-04-15 21:39:30

Riksamiralen skrev:Forumet mötte inte mina förväntningar att det skulle pågå en aktiv diskussion här om Aspergers Syndrom eller Autism, något jag gärna hade fokuserat på helst redan från början enbart


Har du gjort några trådar om det ämnet eller funderat på att göra det? :-)063
Det låter ju intressant.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Richard » 2024-04-16 6:28:59

Jag skulle kunnat ta på mig att driva det vidare om det lades ner, men nu har jag redan gjort det med; https://www.viska.nu/ när de stängde forumet på https://www.viska.se/. Det är inte kostnaden, den är typ 1 600 kr per år, och Schizofrenifonden bidrar gärna. Jag la förvisso till ett delforum; "Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar" men det är inte inriktat på autism och asperger.

Jag har dock inte tid att sköta ett till forum, då det är jag som ensam sköter tekniken (har dock en moderator till hjälp att hålla ordning på forumet).

Samt försöker jag undvika att diskutera religion o politik på mitt eget forum, då ingen ska kännas sig utpekad av administratören.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2024-04-16 11:08:32

1) Om forumet försvann - skulle inläggen ändå finnas kvar på nån server e.d. då?

2) Skulle det isf gå att få upp inläggen i ett nytt forum med färre speciallösningar?

3) Det väl speciallösningarna som gör Aspergerforum svårt att uppdatera och uppgradera?

4) Om det går att överföra inläggen - måste det vara till ett phpbb-forum?

5) Är det någon större skillnad mellan nyare phpbb-forum och det vi har?
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2024-04-16 13:05:35

ab2487_1 skrev:Jag har ett förslag även om jag tycker aspergerforum är ett bra namn då diagnosen hette så begränsar det vår målgrupp, diagnosen finns ju tyvärr inte kvar.

Jag föreslår att vi allvarligt funderar på om vi borde byta/utöka vår branding.
Kanske autism och aspergerforum så att vi kan behålla samma url och allt och sedan utöka faq med en officiell statement om namnet så att det inte blir så att någon tror vi tycker att Hans nazi-koppling var ok.(övertydlighet är bra i det fallet)

För jag tror många som nu får diagnos inte känner att de identifierar med asperger då vi ofta bokstavstolkar.


Ja, jag tror att du har en poäng där. Vi har nog nämnt detta på forumet tidigare också. Om man är nöjd med forumet som det är behöver man inte göra någonting. Men om man vill försöka locka hit fler folk, kan det nog vara smart att göra några små förändringar.

Jag vet att på engelska så använder de flesta nu beskrivningen ASD. Autism Spectrum Disorder. På svenska antar jag att det blir AST. Autismspektrumtillstånd.

Men jag tror att det kan vara en bra idé att behålla termen Asperger också eftersom många fick den diagnosen innan den ändrades till AST. Det är fortfarande en del folk som använder den termen. Så något i stil med "AST / Asperger Forum" skulle kunna fungera. :-)063 Tror jag.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav antonius » 2024-04-16 14:56:00

då putins bödlar tar över det här landet så kommer de hitta våra inlägg här och har man då antytt ngt illa om honom tar de bara up sin Tokarev och ger en ett nackskott
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2024-04-16 15:00:13

antonius skrev:då putins bödlar tar över det här landet så kommer de hitta våra inlägg här och har man då antytt ngt illa om honom tar de bara up sin Tokarev och ger en ett nackskott


Du måste inte oroa dig så mycket i förväg, vi får ta itu med det Putin-problemet om det dyker upp senare. :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2024-04-16 16:27:05

Jag råkade se ett gammalt inlägg tidigare i tråden:

geocache skrev:Sakna alla vänner jag hittat och fått här på forumet.


Så trevligt att folk har träffat folk och fått vänner här. :-)Happy
Forumet kan göra många bra och positiva saker.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Skogkatt » 2024-04-17 20:24:16

Eftersom någon pratade om att göra några ändringar i forumet, så har jag ett litet förslag. Detta har stört mig lite under en längre tid. Om man tittar på loggan uppe till vänster så står det "aspergerforum".

Jag skulle föreslå att det borde ha stått "Aspergerforum". Så om någon bestämmer sig för att göra om logotypen skulle det vara jättebra om man använder stor bokstav först i ordet. :) Det är ju inte särskilt viktigt alls så klart, men det ser snyggare ut. Visuellt bättre.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav ab2487_1 » 2024-04-17 22:22:37

Svar på Dagoberts fråga.

1) Om forumet försvann - skulle inläggen ändå finnas kvar på nån server e.d. då?
Kanske(om någon sitter på en gammal backup) vi jobbar på att säkerställa att vi har en aktuell offsite backup någonstans.

2) Skulle det isf gå att få upp inläggen i ett nytt forum med färre speciallösningar?
Ja, fast det skulle också gå att återställa forumet som det är just nu.

3) Det väl speciallösningarna som gör Aspergerforum svårt att uppdatera och uppgradera?
Nej det beror framförallt på att vi kör en gammal linuxdistribution som saknar pakethantering som kan hantera beroenden, detta innebär att vi har vissa saker som inte går uppgradera än då de medför viss risk för att systemet inte startar efteråt.(Vi jobbar på att lösa denna punkt och tack vare att Johan gjort ett superbra jobb vad gäller kommunikation med ägaren så verkar det som att vi har god möjlighet att ordna detta.)

4) Om det går att överföra inläggen - måste det vara till ett phpbb-forum?
Det kan finnas verktyg eller forummjukvara som stödjer formatet men mest troligt är att man behöver köra phpbb.

5) Är det någon större skillnad mellan nyare phpbb-forum och det vi har?
Jag kan inte svara på denna då jag inte kollat allt för mycket på detta än, men min motivering till ett sådant byte har mer att göra med säkerhet snarare än ny funktionalitet.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 280
Anslöt: 2021-10-10

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2024-04-17 23:48:44

ab2487_1 skrev:Svar på Dagoberts fråga.
Spoiler: visa
1) Om forumet försvann - skulle inläggen ändå finnas kvar på nån server e.d. då?
Kanske(om någon sitter på en gammal backup) vi jobbar på att säkerställa att vi har en aktuell offsite backup någonstans.

2) Skulle det isf gå att få upp inläggen i ett nytt forum med färre speciallösningar?
Ja, fast det skulle också gå att återställa forumet som det är just nu.

3) Det väl speciallösningarna som gör Aspergerforum svårt att uppdatera och uppgradera?
Nej det beror framförallt på att vi kör en gammal linuxdistribution som saknar pakethantering som kan hantera beroenden, detta innebär att vi har vissa saker som inte går uppgradera än då de medför viss risk för att systemet inte startar efteråt.(Vi jobbar på att lösa denna punkt och tack vare att Johan gjort ett superbra jobb vad gäller kommunikation med ägaren så verkar det som att vi har god möjlighet att ordna detta.

4) Om det går att överföra inläggen - måste det vara till ett phpbb-forum?
Det kan finnas verktyg eller forummjukvara som stödjer formatet men mest troligt är att man behöver köra phpbb.

5) Är det någon större skillnad mellan nyare phpbb-forum och det vi har?
Jag kan inte svara på denna då jag inte kollat allt för mycket på detta än, men min motivering till ett sådant byte har mer att göra med säkerhet snarare än ny funktionalitet.

Tackar så mycket för bra svar.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Natte » 2024-04-18 2:22:12

Detta forum kommer nog inte finnas för all tid och evighet. Var sak har sin tid och allt förändras med jämna mellanrum. Vare sig man vill det eller inte. Men ni som har ett behov av att vara på ett forum och diskutera saker kommer nog säkert hitta något nytt som passar. För min egen del så kvittar det om detta forum försvinner.
Natte
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2015-03-22

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in