Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad skulle du känna/göra om AspergerForum försvann?

Känna mig övergiven och deprimerad
23
33%
Känna mig lättad, nu kan jag ägna mig åt annat
3
4%
Leta reda på ett nytt forum för aspergare
17
24%
Rycka på axlarna, klarar mig lika bra ändå
18
26%
Annat, ange i tråden
9
13%
 
Antal röster : 70

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-24 1:37:46

Ingenting varar för evigt, sägs det. AspergerForum har funnits sedan 2006. Ja, ännu längre men det är så långt tillbaka som det finns trådar här.

Om forumet skulle läggas ned, hur skulle ni reagera? Känna er förtvivlade och övergivna, "det här var ju mitt hem på nätet"? Lättade, "äntligen slipper jag detta beroende, nu kan jag ägna mig åt vikigare saker AFK". Hitta något annat forum för aspergare, t ex Aspieforum el Wrong Planet. Rycka på axlarna, "bryr mig inte, finns så många andra ställen på internet jag brukar hänga på".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav geocache » 2019-03-24 1:48:06

Sakna alla vänner jag hittat och fått här på forumet.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-24 1:49:58

Alien skrev:Ingenting varar för evigt, sägs det. AspergerForum har funnits sedan 2006. Ja, ännu längre men det är så långt tillbaka som det finns trådar här.

Om forumet skulle läggas ned, hur skulle ni reagera? Känna er förtvivlade och övergivna, "det här var ju mitt hem på nätet"? Lättade, "äntligen slipper jag detta beroende, nu kan jag ägna mig åt vikigare saker AFK". Hitta något annat forum för aspergare, t ex Aspieforum el Wrong Planet. Rycka på axlarna, "bryr mig inte, finns så många andra ställen på internet jag brukar hänga på".

Funderar ni på att lägga ner forumet?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Batte » 2019-03-24 2:15:53

Det ville være veldig trist. Jeg kan ikke melde meg inn i grupper på Facebook som har med dette å gjøre og får ikke være med i grupper IRL. Orker nok ikke begynne å skrive på engelske forum. Orker ikke chatte som regel. Så da ville jeg være bare alene. For dette forumet har mange interessante temaer og medlemmer. Det ville mangle noe uten forumet.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Batte » 2019-03-24 2:29:47

Om det er sånn at det en dag blir besluttet å stenge forumet, så vær så snill å ikke stenge det uten å gi tydelig beskjed lang tid i forveien.

Om dere vurderer å stenge det på grunn av GDPR så vil jeg foretrekke at trådene slettes og at forumet videreføres tomt med Let's Encrypt SSL-sertifikat og oppdaterte retningslinjer for personvern fremfor å slette selve forumet. Det er langt fra nødvendig å slette tråder, men hvis det er eneste alternativ vil jeg foretrekke det fremfor sletting.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Batte » 2019-03-24 2:33:23

Eller så kan man åpne for at brukerne kan redigere egne innlegg uten tidsbegrensning.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2019-03-24 8:13:01

Jag håller med Geocache, jag skulle sakna en del av människorna som är här. I övrigt bryr jag mig inte så mycket, jag kom hit för att lära mig mer om AS och det har jag gjort nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 10:50:40

Skaffa tinder? :(
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Selma » 2019-03-24 11:48:28

Oroväckande frågeställning. Liknande "Om"-frågor brukar ställas innan stora omorganisationer där det senare visar sig att allt redan var klappat och klart.

Skulle initialt bli vilsen och förvirrad tror jag.
Kanske de kända faserna förnekelse, ilska, köpslående, depression och acceptans .

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross-modellen
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Mats » 2019-03-24 12:23:31

Selma skrev:Oroväckande frågeställning. Liknande "Om"-frågor brukar ställas innan stora omorganisationer där det senare visar sig att allt redan var klappat och klart.

Så tolkar jag det också.

Jag kommer att bli ännu mer ensam och isolerad än jag redan är.
Mats
 
Inlägg: 5564
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav antonius » 2019-03-24 12:32:16

vet inte, ta fram lugern? näe, men ännu tommare i ens skitliv, har tappat en kompis som jag chattat en del med. han har helt enkelt gått upp i rök för ett par veckor sedan, lite mystiskt när saker bara försvinner... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Selma » 2019-03-24 12:39:23

I nuläget är det drygt 50% som inte verkar ta det så hårt om det försvinner. Ett argument för att lägga ner: de flesta bryr sig inte... :(
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 12:47:10

Sedan är ju forumet inte bara forumet utan kulturen kring det.
Forumet har varit en plats där man kunde träffa människor som man dessutom kände till ifrån flashback och andra forum.
Den här sociala funktionen har tappats bort på sistone.
En social hub för socialt inkompetenta.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav antonius » 2019-03-24 13:05:13

Selma skrev:I nuläget är det drygt 50% som inte verkar ta det så hårt om det försvinner. Ett argument för att lägga ner: de flesta bryr sig inte... :(


Man saknar inte kossan fören båset är tomt... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-24 13:17:25

Moderator:

Det finns flera orsaker till att frågan kommit upp.

Vi saknar:
En forumägare som har tid att ägna sig åt forumet
En administratör
Tekniker som har tid att ägna sig åt forumet
Fler moderatorer (vi kvarvarande börjar bli utslitna)

Juridiskt kunnig mtp GDPR (gdpr-general-data-protection-regulation-t54804.html)

Vad händer om flera medlemmar kräver att allt de skrivit ska tas bort? Ska vi manuellt ta bort alla deras inlägg + alla inlägg där de citeras? Det blir nog för betungande, enklare att ta bort alla trådar där de skrivit inlägg. Jag kan ju ha mina åsikter om hur GDPR ska tolkas, men jag är inte jurist. Vad händer om någon stämmer forumet, dvs forumägaren Liebert? Ja, då om inte förr kommer han troligen att lägga ned forumet. Bara det att alla har rätt att få all information om sig skickad till sig låter mycket betungande.

Sedan sägs det att forum inte längre ligger i tiden, alla finns numera på Facebook etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 13:21:07

Alien skrev:Moderator:

Det finns flera orsaker till att frågan kommit upp.

Vi saknar:
En forumägare som har tid att ägna sig åt forumet
En administratör
Tekniker som har tid att ägna sig åt forumet
Fler moderatorer (vi kvarvarande börjar bli utslitna)

Juridiskt kunnig mtp GDPR (gdpr-general-data-protection-regulation-t54804.html)

Vad händer om flera medlemmar kräver att allt de skrivit ska tas bort? Ska vi manuellt ta bort alla deras inlägg + alla inlägg där de citeras? Det blir nog för betungande, enklare att ta bort alla trådar där de skrivit inlägg. Jag kan ju ha mina åsikter om hur GDPR ska tolkas, men jag är inte jurist. Vad händer om någon stämmer forumet, dvs forumägaren Liebert? Ja, då om inte förr kommer han troligen att lägga ned forumet. Bara det att alla har rätt att få all information om sig skickad till sig låter mycket betungande.

Sedan sägs det att forum inte längre ligger i tiden, alla finns numera på Facebook etc.


Ni verkar inte direkt göra några försök till att rekrytera nya förmågor heller.

GPDR kan man helt enkelt lösa genom att ta bort alla nyhetslänkar.
Det verkar inte riktigt rimligt att media branchen ska kunna stämma hela internet retroktivt för gammalt material.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Heidi79 » 2019-03-24 13:47:52

vore hur hemsk som helst :shock: :-)Crying
Heidi79
 
Inlägg: 1427
Anslöt: 2009-06-22

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Fabela » 2019-03-24 13:51:14

Håller med en del andra, får också såna vibbar att vi ställs inför inlindat faktum.

Jag tycker att det vore närmast kriminellt att lägga ned det här forumet.
Det är liksom inte så att det finns mängder med andra att välja på, utan det här stället är unikt.

Förvisso kunde allihop flytta över till det andra svenska forumet Alien nämner, men varför dumpa nånting så väl inarbetat som AF?
Nåt annat på svenska finns väl inte?
Det vore heller inte samma sak, alla de mängderna med gamla trådar ger det här stället en speciell "tyngd".

Engelska - aaarrgh! Nej!! Svenskan är ett litet språk, ge inte bort våra konversationer också till de engelskspråkiga!
Det är också jättejätteroligt att folk från Norge kan komma hit och skriva på sitt eget språk, skulle gärna se folk från de andra grannländerna också här.


För mig personligen har det här forumet ett stort värde.
Det finns inget annat ställe där jag kan vara mig själv på samma sätt som här.
Man slipper så mycket förklarande, folk vet och fattar hur det kan vara och varför. Det kan kännas som en livräddare för mig många gånger, bokstavligen.

En fråga från en dum en: är det möjligt för nån annan att ta över från nuvarande forumägare?
Jag kan inte ett dyft om sånt här, så ev. svar bör formuleras på nivå med dagispedagogik, tack.

EDIT: Att så många gått över till FB mm är inget argument för att lägga ned, snarare tvärtom. De där stora jättarna får inte vara det enda som finns. IMHO.
Senast redigerad av Fabela 2019-03-24 13:57:59, redigerad totalt 1 gång.
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-24 13:53:37

antonius skrev:
Selma skrev:I nuläget är det drygt 50% som inte verkar ta det så hårt om det försvinner. Ett argument för att lägga ner: de flesta bryr sig inte... :(


Man saknar inte kossan fören båset är tomt... :-)004

Det räcker väl fall en person kanske kommer på bättre tankar än andra, för att det skall vara värt att ha forumet.

Vidare förstår jag inte riktigt logiken med att bryr sig om, de som inte bryr sig. Låter jobbigt. De kan ju göra annat.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav nomemorytoday » 2019-03-24 13:54:12

Pinghis Khan skrev:Det verkar inte riktigt rimligt att media branchen ska kunna stämma hela internet retroktivt för gammalt material.

+ 1
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 13:54:23

Aspieforum har väl ungefär 0 aktiva användare kvar om det fortfarande finns.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Fabela » 2019-03-24 14:00:08

Pinghis Khan skrev:Aspieforum har väl ungefär 0 aktiva användare kvar om det fortfarande finns.

Kollade igår, det verkar vara igång. Så med en massinvandring härifrån skulle det väl snurra igång.
Men jag har inte en susning om vad det är för ställe, skulle det ha kapacitet för att ta över efter AF?
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Batte » 2019-03-24 14:10:33

Alien skrev:Vad händer om flera medlemmar kräver att allt de skrivit ska tas bort? Ska vi manuellt ta bort alla deras inlägg
Gi den tilgang til å slette eget innhold på forespørsel.

Alien skrev:alla inlägg där de citeras?
Personinformasjon selvpublisert av privat tredjepart omfattes muligvis ikke av regelverket. Sjekk det ut med etat. Skriv evt. i sikkerhetspolicy at dere kan kontaktes på mail ang. mistanke om urettmessig bruk.

Alien skrev:Jag kan ju ha mina åsikter om hur GDPR ska tolkas, men jag är inte jurist.
Det er ikke meningen at man må være det. Det holder lenge å finne enkle løsninger og dokumentere hva man har tenkt.

Alien skrev:Vad händer om någon stämmer forumet, dvs forumägaren Liebert?
En privat aktør og en selvpubliseringsløsning. Kreve tiltaksplan og eventuelt en bot utregnet basert på forumets omsetning.

Alien skrev:Bara det att alla har rätt att få all information om sig skickad till sig låter mycket betungande.
Det må ikke sendes. Må kunne hentes ut i et datalesbart format. Argumenter for at det allerede er slik. Evt. sett inn en eksporter vy som csv under alle tråder (slik som i innboksen).

Edit: rettet til csv. :lol:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-24 14:13:45

Fabela skrev:En fråga från en dum en: är det möjligt för nån annan att ta över från nuvarande forumägare?
Jag kan inte ett dyft om sånt här, så ev. svar bör formuleras på nivå med dagispedagogik, tack.


Det är klart att Liebert kan överlåta forumet till någon annan.

Men det kostar att betala för domänen, vet inte hur mycket (se även vem-kan-bidra-med-en-skarv-t25682.html)
Några inkomster genererar forumet inte, eftersom det i motsats till de flesta andra forum saknar reklam (men det kan ju ändras med en ny forumägare :-)004 )
Det bör ju vara någon med teknisk kompetens
Det finns risk för att moderatorer jagar ägaren när det blir tekniska problem el stort bråk på forumet
Och så är det detta med GDPR
Även en ny forumägare kan tröttna på forumet
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in