Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad skulle du känna/göra om AspergerForum försvann?

Känna mig övergiven och deprimerad
23
33%
Känna mig lättad, nu kan jag ägna mig åt annat
3
4%
Leta reda på ett nytt forum för aspergare
17
24%
Rycka på axlarna, klarar mig lika bra ändå
18
26%
Annat, ange i tråden
9
13%
 
Antal röster : 70

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 14:14:14

Fabela skrev:
Pinghis Khan skrev:Aspieforum har väl ungefär 0 aktiva användare kvar om det fortfarande finns.

Kollade igår, det verkar vara igång. Så med en massinvandring härifrån skulle det väl snurra igång.
Men jag har inte en susning om vad det är för ställe, skulle det ha kapacitet för att ta över efter AF?

Ytterst tveksamt.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-24 14:18:23

En del är medlemmar både här och på Aspieforum. Men skulle det bli massinvandring till Aspieforum härifrån antar jag att de skulle behöva fler moderatorer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Mats » 2019-03-24 14:21:46

Jag kan åta mig att finansiera forumet, men tyvärr saknar jag den tekniska kompetens som krävs för att driva det.
Mats
 
Inlägg: 5564
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Selma » 2019-03-24 14:22:10

Alien skrev:En del är medlemmar både här och på Aspieforum. Men skulle det bli massinvandring till Aspieforum härifrån antar jag att de skulle behöva fler moderatorer.

Omfattas inte Aspieforum av GDPR? Om det nu skulle vara det som stoppar detta forum.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 14:25:15

Aspergerforum har varit döende länge.
Jag tror inte att konkurrens ifrån facebook har varit den främsta orsaken till att forumet är på nergående förutom att vi kanske förlorade Titti dit.

Ett problem är typ ingen är tillräckligt korrekt rätt för att få vara med och moderera tror jag.
Kommer ni ihåg när sugrövsmanövern föreslogs som mod och det tog hus i helvete?
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-24 14:31:04

Selma skrev:
Alien skrev:En del är medlemmar både här och på Aspieforum. Men skulle det bli massinvandring till Aspieforum härifrån antar jag att de skulle behöva fler moderatorer.

Omfattas inte Aspieforum av GDPR? Om det nu skulle vara det som stoppar detta forum.

De kanske har någon policy redan? Eller iaf en forumägare som kan vara aktivare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-24 14:32:28

Pinghis Khan skrev:Aspergerforum har varit döende länge.
Jag tror inte att konkurrens ifrån facebook har varit den främsta orsaken till att forumet är på nergående förutom att vi kanske förlorade Titti dit.

Ett problem är typ ingen är tillräckligt korrekt rätt för att få vara med och moderera tror jag.
Kommer ni ihåg när sugrövsmanövern föreslogs som mod och det tog hus i helvete?


Dels har vi ingen admin, dels har vi färre medlemmar.

Var inte sugrövmanövern moderator på Aspieforum?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 14:36:59

Alien skrev:
Pinghis Khan skrev:Aspergerforum har varit döende länge.
Jag tror inte att konkurrens ifrån facebook har varit den främsta orsaken till att forumet är på nergående förutom att vi kanske förlorade Titti dit.

Ett problem är typ ingen är tillräckligt korrekt rätt för att få vara med och moderera tror jag.
Kommer ni ihåg när sugrövsmanövern föreslogs som mod och det tog hus i helvete?


Dels har vi ingen admin, dels har vi färre medlemmar.

Var inte sugrövmanövern moderator på Aspieforum?

Det verkar finnas betydligt fler som bara läser också ...har jag erfarit.
Typ alla på aspieforum var moderatorer.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Selma » 2019-03-24 14:47:02

Alien skrev:Sedan sägs det att forum inte längre ligger i tiden, alla finns numera på Facebook etc.

Facebook? Med återkommande läckor och krångel. Plötsligt har privata bilder legat helt öppet för hela världen, lösenord sägs ha läckt ut bl a. Kan iofs hända här också men det känns iaf säkrare.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Sjuckert » 2019-03-24 15:09:10

Forumet har ofta känts som mitt andra hem, och jag vill inte bli vräkt. Det är det enda forum där jag faktiskt lyckats bli etablerad medlem och nästan det enda sammanhang där jag blivit accepterad. Att försöka komma in som ny på ett annat forum lockar inte alls. Att diskutera på Facebook istället är uteslutet. Så stort fan är jag inte och deras diskussionsformat suger.

Jag vet ju själv hur tungt det kan vara att vara moderator, särskilt när det saknas alla möjliga resurser. Men jag hoppas verkligen att det finns någon annan lösning än att lägga ner ett forum som fortfarande verkar viktigt för många.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Selma » 2019-03-24 15:12:33

Vi kanske får ses på COOP Forum i framtiden? Hängande på en kundvagn.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav snuggelhund » 2019-03-24 15:58:26

Så Titti har numera fullständigt avgått som admin ?

Personligen tappade jag i princip helt intresset för forumet efter att hon fullständigt saboterat chatten.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Alien » 2019-03-24 16:11:11

Pinghis Khan skrev:
Alien skrev:Moderator:

Det finns flera orsaker till att frågan kommit upp.

Vi saknar:
En forumägare som har tid att ägna sig åt forumet
En administratör
Tekniker som har tid att ägna sig åt forumet
Fler moderatorer (vi kvarvarande börjar bli utslitna)

Juridiskt kunnig mtp GDPR (gdpr-general-data-protection-regulation-t54804.html)
---


Ni verkar inte direkt göra några försök till att rekrytera nya förmågor heller.


Moderator:
Vi har tagit kontakt med personer som vi tyckt skulle passa som moderatorer men de har antingen tackat nej direkt el senare. Vi har inte gått ut med någon allmän efterlysning. Men är det någon som är intresserad kan den pm:a någon av oss moderatorer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46014
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav slackern » 2019-03-24 16:23:11

Rycka på axlarna bryr mig inte, livet går vidare.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav slackern » 2019-03-24 16:28:58

Pinghis Khan skrev:
Alien skrev:Moderator:

Det finns flera orsaker till att frågan kommit upp.

Vi saknar:
En forumägare som har tid att ägna sig åt forumet
En administratör
Tekniker som har tid att ägna sig åt forumet
Fler moderatorer (vi kvarvarande börjar bli utslitna)

Juridiskt kunnig mtp GDPR (gdpr-general-data-protection-regulation-t54804.html)

Vad händer om flera medlemmar kräver att allt de skrivit ska tas bort? Ska vi manuellt ta bort alla deras inlägg + alla inlägg där de citeras? Det blir nog för betungande, enklare att ta bort alla trådar där de skrivit inlägg. Jag kan ju ha mina åsikter om hur GDPR ska tolkas, men jag är inte jurist. Vad händer om någon stämmer forumet, dvs forumägaren Liebert? Ja, då om inte förr kommer han troligen att lägga ned forumet. Bara det att alla har rätt att få all information om sig skickad till sig låter mycket betungande.

Sedan sägs det att forum inte längre ligger i tiden, alla finns numera på Facebook etc.


Ni verkar inte direkt göra några försök till att rekrytera nya förmågor heller.


Jag har för mig att Rainbowchild och några till har anmält intresse men blivit ratade. Eller det kanske gällde posten som chatt moderator?
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2019-03-24 16:31:51

Alien skrev:
Moderator:
Vi har tagit kontakt med personer som vi tyckt skulle passa som moderatorer men de har antingen tackat nej direkt el senare. Vi har inte gått ut med någon allmän efterlysning. Men är det någon som är intresserad kan den pm:a någon av oss moderatorer.


Då är det hög tid att göra en allmän efterfrågan tycker jag, har länge undrat varför ni ej gör det då ni blivit allt färre utan att tillsätta en enda ny person på någon post.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav ShakeItOut » 2019-03-24 17:23:01

Även om jag valde att jag skulle välja ett annat forum så skulle jag sakna detta litegrann. Hade nog vid närmare eftertanke inte pallat fler engelska forum än det som jag besöker för annan åkomma (inga svenska alternativ). Jag tycker att detta forum är rätt bra trots allt :-)Happy även om vissas syn på kvinnor&övriga människor är obehaglig. Att det varit problem med moderatorer&admin är dock tråkigt och förstår om det blir ohållbart.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Kusax » 2019-03-24 17:24:43

Alien skrev:
Fabela skrev:En fråga från en dum en: är det möjligt för nån annan att ta över från nuvarande forumägare?
Jag kan inte ett dyft om sånt här, så ev. svar bör formuleras på nivå med dagispedagogik, tack.


Det är klart att Liebert kan överlåta forumet till någon annan.

Men det kostar att betala för domänen, vet inte hur mycket (se även vem-kan-bidra-med-en-skarv-t25682.html)
Några inkomster genererar forumet inte, eftersom det i motsats till de flesta andra forum saknar reklam (men det kan ju ändras med en ny forumägare :-)004 )
Det bör ju vara någon med teknisk kompetens
Det finns risk för att moderatorer jagar ägaren när det blir tekniska problem el stort bråk på forumet
Och så är det detta med GDPR
Även en ny forumägare kan tröttna på forumet


Här är något jag kan svara på. En domän kostar ca 100 kronor om året, det varierar lite beroende på vilken domän man vill ha. Sen måste själva forumet ligga nånstans, man behöver hosting. Loopia har just nu 89 i månaden för det, samt 139 per år för en .se-domän. Det finns billigare lösningar på hosting (där man lägger hemsidan) men då vet man inte så mycket om den ligger uppe eller inte, 99% upptid som somliga "skryter" om på gratisställen är rätt dåligt. 99% av 365 är 361.35. Flera dagar om året som den kommer att ligga nere alltså.
Kusax
Inaktiv
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2019-02-05

Re: Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav popruta » 2019-03-24 17:30:35

Jag har ju inte varit med så länge, och är inte så aktiv men jag läser typ allt. Är bara prat-lat (tack fabela för det uttrycket, för visst var det du som sa det?).

Så jag har ju kanske inte samma band som äldre medlemmar men skulle tycka det var trist om det försvann.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2019-03-24 18:42:38

Alien skrev:
Pinghis Khan skrev:
Alien skrev:Moderator:

Det finns flera orsaker till att frågan kommit upp.

Vi saknar:
En forumägare som har tid att ägna sig åt forumet
En administratör
Tekniker som har tid att ägna sig åt forumet
Fler moderatorer (vi kvarvarande börjar bli utslitna)

Juridiskt kunnig mtp GDPR (gdpr-general-data-protection-regulation-t54804.html)
---


Ni verkar inte direkt göra några försök till att rekrytera nya förmågor heller.


Moderator:
Vi har tagit kontakt med personer som vi tyckt skulle passa som moderatorer men de har antingen tackat nej direkt el senare. Vi har inte gått ut med någon allmän efterlysning. Men är det någon som är intresserad kan den pm:a någon av oss moderatorer.

Men annonsera då!
I en ny klistrad tråd med tydlig rubrik!

Fattar inte varför ni inte gjort det.
Att söka via pm är långsamt och chansartat.

Håller helt med Fabela. post1546797.html#p1546797

Jag röstade på "Känna mig övergiven och deprimerad".
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Thurizas » 2019-03-24 18:57:33

Jag skulle leta efter ett annat forum. Men visst skulle jag tycka det vore himla sorgligt om detta forum lades ner. Jag träffade min Make tack vare detta forum och fick mig en riktigt fin vän jag rent av träffat några gånger.

Min erfarenhet av FB och i de fb grupper som finns är att de som skriver är mer extroverta och vi introverta mer lurkar och läser. Men jag vill inte vara på fb och sen en tid försöker jag undvika att vara där så ofta.

Det här forumet har varit min trygghet många gånga gånger och det finns fantastiska människor här inne som sitter på både kunskap och erfarenheter. Jag hoppas innerligt att detta forum inte går under.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav ankhh » 2019-03-24 19:11:56

Mja, jag hör till de som tillfrågades per PM, och jag var skuggmoderator ett par veckor, tror jag. Det var lärorikt och intressant, och hade kanske kunnat fungera.

Men så skrev jag i interna moderatorforumet att jag tycker att det är ohållbart att försöka sköta forumet utan att ha en admin eller åtminstone någon som kan fixa saker som kräver högre teknisk behörighet. Jag erbjöd mig att hjälpa till med att fixa åtminstone det akuta tekniska, men fick nobben på det.

Jag fick till svar att man inte kan vara både tekniker och moderator, och att det var främst moderatorer som behövdes.

Jag tyckte som sagt att det var ohållbart att jobba under de förutsättningarna. (En person med behörighet skulle f.ö. kunna skapa klassen "Teknisk moderator" vid behov om det nu vore så problematiskt med någon som gör lite av varje.) Så jag sade upp mig.

---

Det är helt uppenbart att det inte fungerar med två eller tre moderatorer enbart, och jag är inte förvånad att de tröttnar. Det har varit segt länge nu för dem.

Själv har jag drivit php-baserade forum tidigare, och moddat en del på andras siter. Men nu har jag (värre) hälsoproblem, och skulle därmed vara ett osäkert kort för att ta ansvar.

Tycka kan jag i alla fall. Jag tycker att det vore väldigt synd om AF försvann. Det är en samlingspunkt för aspies och andra NPF-are. Och, det är helt klart att det behövs fler som sköter forumet. Det kan vara en bra idé med öppen annonsering, men jag tror också att ett kriterium bör vara att den som söker inte ska ha varit inblandad i de långvariga personkonflikter som bubblat upp till ytan lite då och då. Jag menar inte att man aldrig får ha varit i konflikt, men det ska inte finnas misstanke om att en person i forumledningen är partisk av historiska orsaker.

Och tekniker, helst också en ny admin, är ett måste.

Tycker jag.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 19:13:02

Dagobert skrev:
Alien skrev:
Pinghis Khan skrev:
Ni verkar inte direkt göra några försök till att rekrytera nya förmågor heller.


Moderator:
Vi har tagit kontakt med personer som vi tyckt skulle passa som moderatorer men de har antingen tackat nej direkt el senare. Vi har inte gått ut med någon allmän efterlysning. Men är det någon som är intresserad kan den pm:a någon av oss moderatorer.

Men annonsera då!
I en ny klistrad tråd med tydlig rubrik!

Fattar inte varför ni inte gjort det.
Att söka via pm är långsamt och chansartat.

Håller helt med Fabela. post1546797.html#p1546797

Jag röstade på "Känna mig övergiven och deprimerad".


Man låter hellre forumet dö än att släppa in personer som inte är 100% kompatibla med resterna av den nuvarande ledningen.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-24 20:27:30

Förr fanns det alltid andra forum att gå till. Det gör det inte idag. Så det alternativet är i stort sett uteslutet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in