Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad skulle du känna/göra om AspergerForum försvann?

Känna mig övergiven och deprimerad
23
33%
Känna mig lättad, nu kan jag ägna mig åt annat
3
4%
Leta reda på ett nytt forum för aspergare
17
24%
Rycka på axlarna, klarar mig lika bra ändå
18
26%
Annat, ange i tråden
9
13%
 
Antal röster : 70

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2019-03-24 20:35:45

kiddie skrev:Förr fanns det alltid andra forum att gå till. Det gör det inte idag. Så det alternativet är i stort sett uteslutet.
Starta ett eget AS-forum, så kan vi alla komma till dig istället :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-24 21:22:24

GDRP handlar om registrerade personuppgifter. Dvs saker som är reggat under ditt namn och personnummer. Kan aldrig för mitt liv tro att det gäller anonyma nick på internet. Det verkar helt absurt. Däremot är ett IP eller en epostadress en personuppgift.

Dessutom samlar vi INTE in personuppgifter här. Vi anger ingenting om oss själva, förutom på vår infosida där man kan skriva saker som kön, ålder och intressen. Ta bort det för att vara på den säkra sidan?

Vad jag förstår finns inget som hindrar att man samlar dessa uppgifter, bara personen godkänner och man talar om varför man gör det, mer eller mindre. Att folk reggar sig med epost och har ett IP får ni låta som ngt OLAGLIGT. Det är det verkligen inte. Du måste bara ha ett godkännande.

Du måste författa varför du sparar vissa personuppgifter. Det är inte svårt att motivera varför IP och epostadresser sparas.

Går man så långt att man faktiskt anser att ett nick är en personuppgift och man vill bli raderad från forumet, går det ypperligt, man låser bara personens konto och ändrar personens nick till t ex anonym1. Då finns inget som hindrar att inläggen står kvar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-24 21:48:32

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Förr fanns det alltid andra forum att gå till. Det gör det inte idag. Så det alternativet är i stort sett uteslutet.
Starta ett eget AS-forum, så kan vi alla komma till dig istället :-)Happy


Ligger rätt bra efter i återuppbyggandet av mitt gamla forum. Det har prioritet.

Hade jag dock skapat ett aspergerforum skulle INTE alla härifrån vara välkomna...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Batte » 2019-03-24 22:00:44

kiddie skrev:Vad jag förstår finns inget som hindrar att man samlar dessa uppgifter, bara personen godkänner och man talar om varför man gör det, mer eller mindre. Att folk reggar sig med epost och har ett IP får ni låta som ngt OLAGLIGT. Det är det verkligen inte. Du måste bara ha ett godkännande.
Klart at det ikke er ulovlig å samle inn informasjon til et gitt formål.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2019-03-24 22:05:42

kiddie skrev:Hade jag dock skapat ett aspergerforum skulle INTE alla härifrån vara välkomna...
Okej, jag uppfattar vinken :wink:
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-24 22:06:33

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Hade jag dock skapat ett aspergerforum skulle INTE alla härifrån vara välkomna...
Okej, jag uppfattar vinken :wink:


Du skulle få komma, varför inte?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Lissås » 2019-03-24 22:08:15

Om jag förstår problemen rätt så är GDPR (att forumet inte känner till vad som gäller), och att det saknas personer som vill och kan bistå och utveckla forumet, och det saknas likvida tillgångar?

Jag tänker, kan vi inte slå våra kloka huvuden ihop och hjälpas åt? En person kanske inte kan allt, men alla kan något. Min man jobbar med att bygga datasystem (vet ej vilka dataystem), men jag kanske kan fråga honom om det är något som forumet kan dra nytta av.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-24 22:10:18

Sedan har vi inte ens en cookievarnare. Och vi har inte åkt fast ännu...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 22:16:59

kiddie skrev:
Huggorm skrev:
kiddie skrev:Förr fanns det alltid andra forum att gå till. Det gör det inte idag. Så det alternativet är i stort sett uteslutet.
Starta ett eget AS-forum, så kan vi alla komma till dig istället :-)Happy


Ligger rätt bra efter i återuppbyggandet av mitt gamla forum. Det har prioritet.

Hade jag dock skapat ett aspergerforum skulle INTE alla härifrån vara välkomna...


Jag skulle göra som på flashback, införa KFK.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2019-03-24 22:18:30

Efter att första GDPR-fallet fällts i domstol skulle jag oroa mig, inte före
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-24 22:18:47

Lissås skrev:Om jag förstår problemen rätt så är GDPR (att forumet inte känner till vad som gäller), och att det saknas personer som vill och kan bistå och utveckla forumet, och det saknas likvida tillgångar?

Jag tänker, kan vi inte slå våra kloka huvuden ihop och hjälpas åt? En person kanske inte kan allt, men alla kan något. Min man jobbar med att bygga datasystem (vet ej vilka dataystem), men jag kanske kan fråga honom om det är något som forumet kan dra nytta av.


Det saknas egentligen ingenting. Det är nuvarande ledning som inte ville släppa in extra hjälp. Det FINNS kunskap här på forumet och vi har t o m tappat kunskap när folk som ville hjälpa till blev "tillsagda" och stuckit. Känt sig ovälkomna.

Grejen är att nuvarande ägare och moderatorer hellre lägger ner än lämnar över. Om de inte fattat att nyrekrytering är superviktigt så tycker jag att det är så snett att det drabbar oss som faktiskt frågat om vi kan hjälpa till. Plus alla andra. Inga kunskaper som kommer utifrån har accepterats. Det har hela tiden varit så att de inte vill lyssna på vad som funkat på andra ställen. Man har blivit klappad på huvudet ungefär som Detta förstår du dig inte på.. och På VÅRT forum gör VI som vi vill, vi behöver ingen hjälp.

Det främjar verkligen inte ett övertagande eller nystart. Vi vanliga medlemmar är ju ändå bara lallande idioter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2019-03-24 22:20:09

Huggorm skrev:Efter att första GDPR-fallet fällts i domstol skulle jag oroa mig, inte före


Precis. När har det hänt ett forum? Aldrig!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 22:21:52

kiddie skrev:
Lissås skrev:Om jag förstår problemen rätt så är GDPR (att forumet inte känner till vad som gäller), och att det saknas personer som vill och kan bistå och utveckla forumet, och det saknas likvida tillgångar?

Jag tänker, kan vi inte slå våra kloka huvuden ihop och hjälpas åt? En person kanske inte kan allt, men alla kan något. Min man jobbar med att bygga datasystem (vet ej vilka dataystem), men jag kanske kan fråga honom om det är något som forumet kan dra nytta av.


Det saknas egentligen ingenting. Det är nuvarande ledning som inte ville släppa in extra hjälp. Det FINNS kunskap här på forumet och vi har t o m tappat kunskap när folk som ville hjälpa till blev "tillsagda" och stuckit. Känt sig ovälkomna.

Grejen är att nuvarande ägare och moderatorer hellre lägger ner än lämnar över. Om de inte fattat att nyrekrytering är superviktigt så tycker jag att det är så snett att det drabbar oss som faktiskt frågat om vi kan hjälpa till. Plus alla andra. Inga kunskaper som kommer utifrån har accepterats. Det har hela tiden varit så att de inte vill lyssna på vad som funkat på andra ställen. Man har blivit klappad på huvudet ungefär som Detta förstår du dig inte på.. och På VÅRT forum gör VI som vi vill, vi behöver ingen hjälp.

Det främjar verkligen inte ett övertagande eller nystart. Vi vanliga medlemmar är ju ändå bara lallande idioter.


Bra analys.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Lissås » 2019-03-24 22:30:13

Ok, då uppfattas ett problem till. Det finns alltså en upplevelse av att de som sköter forumet har svårt att släppa in andra innovationer som kan bistå. Vad är anledningen till det?
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2019-03-24 22:33:31

Lissås skrev:Ok, då uppfattas ett problem till. Det finns alltså en upplevelse av att de som sköter forumet har svårt att släppa in andra innovationer som kan bistå. Vad är anledningen till det?
De är ett ingrott gäng av tanter som bara vill ha tanter och lydiga undersåtar i gänget, så därför stöter de nya på patrull om de har åskter och idéer. Och nu är typ egentligen ingen kvar annat än Alien men liksom, man får se det som lite bakåt i tiden, hur det har sett ut.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Lissås » 2019-03-24 23:01:14

Tack för info.

Alien m.fl. kan ni tänka er att ta emot hjälp av dem som önskar bistå så att forumet kan få möjlighet att fortsätta? Vore synd om forumet lades ned då många verkar uppskatta det.
Senast redigerad av Lissås 2019-03-24 23:10:00, redigerad totalt 1 gång.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Lissås » 2019-03-24 23:09:14

Jag tänker också, flera av oss kanske har specialintressen som skulle kunna vara till fördel för forumet.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Pinghis Khan » 2019-03-24 23:15:23

Det kanske finns för mycket skitsnack om alla i modforumet... :mrgreen:
Så man kan inte släppa in några nya.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2019-03-24 23:16:50

Ja. De får göra en purge, rensa modforumet helt, börja om från scratch med nytt folk.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Dagobert » 2019-03-24 23:19:30

Är moddarna rätt personer att reda upp den här situationen? Det verkar inte så. Jag menar, att utse sina efterträdare och blivande chef kan inte vara lätt.

Vi kanske borde utse en "förvaltare" (i praktiken ny admin) som med sunt förnuft kan tillsätta tjänster och lösa konflikter tills vidare. En som även de gamla moddarna får underkasta sig. Ankhh verkar vettig.
Dagobert
 
Inlägg: 14029
Anslöt: 2010-11-30

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav atoms » 2019-03-24 23:23:12

Lissås skrev:Tack för info.

Alien m.fl. kan ni tänka er att ta emot hjälp av dem som önskar bistå så att forumet kan få möjlighet att fortsätta? Vore synd om forumet lades ned då flera verkar uppskatta det.


Moderator:

Ja, absolut.

I fallet med ankhh var det på grund av att denne/a ville vara anonym även för oss andra moderatorer som gjorde att vi inte ville släppa in hen i maskineriet efter att ha varit inne i modforum blott några dagar, men ni andra kanske är mer vidsynta och låter första bästa person vakta er lägenhet när ni reser bort en vecka?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18044
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav ankhh » 2019-03-24 23:24:30

Pinghis Khan skrev:Det kanske finns för mycket skitsnack om alla i modforumet... :mrgreen:
Så man kan inte släppa in några nya.

Absolut inte. Självklart fanns där diskussioner kring problemärenden, men absolut inget skitsnack om några medlemmar.

Så mycket tycker jag att jag kan berätta från mina skuggmoderatordagar utan att bryta mot den inofficiella tystnadsplikten.

Och så (ännu) en OT-grej: det här nedvärderandet av tanter känns rätt olämpligt, så här på ett forum för folk som är vana vid att bli nedvärderade. Och, jodå, självklart tar jag som +50-årig kvinna åt mig lite extra... :wink: Men. Det skulle gå bra att skriva om hur man, med rätt eller fel, uppfattar forumledningens policy utan sådana slängar.

Tycker jag.

---
När det gäller att rada upp grunderna för uppgiftsinsamling i enlighet med GDPR så krävs förstås högre behörighet för att kunna redigera specialsidor som registreringsavtal och regler...

Edit: Dagobert och atoms postade medan jag skrev. Jag uppskattar de vänliga orden, och vill påpeka att jag hade respekterat anledningen om anonymiteten om det faktiskt hade sagts till mig...
Senast redigerad av ankhh 2019-03-24 23:26:14, redigerad totalt 2 gånger.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav Lissås » 2019-03-24 23:24:41

Dagobert skrev:Är moddarna rätt personer att reda upp den här situationen? Det verkar inte så. Jag menar, att utse sina efterträdare och blivande chef kan inte vara lätt.

Vi kanske borde utse en "förvaltare" (i praktiken ny admin) som med sunt förnuft kan tillsätta tjänster och lösa konflikter tills vidare. En som även de gamla moddarna får underkasta sig. Ankhh verkar vettig.


Bra idé tycker jag.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Om forumet försvann skulle jag ... (Omröstning)

Inläggav atoms » 2019-03-24 23:27:39

Pinghis Khan skrev:Det kanske finns för mycket skitsnack om alla i modforumet... :mrgreen:
Så man kan inte släppa in några nya.


Moderator:

I modforum pratar vi inte skit, det har vi inte tid med.

Man ska hög integritet för att fungera där, och aldrig avslöja något av det man fått reda på därinne.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18044
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in