Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav HGJ » 2013-10-24 11:22:02

kiddie skrev:
HGJ skrev:I tråden talas alltså dels om kalorier (cal), dels om kilokalorier (kcal). Jag kan inte mycket om kalorier, men jag förstår att skillnaden mellan en kalori och en kilokalori motsvarar den mellan en meter och en kilometer.


Jo. Det är skillnad mellan äkta kalorier och kilokalorier. Av någon anledning har en kalori blivit slang för en kilokalori. Det är naturligtvis helt fel att kalla en kilokalori en kalori men för många gör det i tal för att det ska gå att ändra tror jag. :) Men på förpackningarna står det ju naturligtvis korrekt.

Förvirrande för den oinvigde.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5321
Anslöt: 2007-06-02

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-24 12:31:14

1 kcal = 1000 cal = 4,184 kJ = 4184 J
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2013-10-24 18:41:26

dasunbedingte skrev:Jättelångt så jag gör såhär istället.


Jag har aldrig menat att det inte finns källor för de potentiella riskämnena i en vegetarisk kost. Äter man kött behöver man vanligtvis inte tänka på att få i sig järn. Äter man inte kött behöver man tänka på att äta andra källor till hemjärn som de flesta svenskar vanligen äter ytterst lite av. Nötter, spenat, mangold och broccoli är inget svenskar är storkonsumenter av precis.

Att man behöver tänka mer på vad man äter och att det är svårare att få i sig tillräckligt av allt om man utesluter livsmedel i sin kost kan jag inte förstå hur man kan argumentera emot. De näringsämnen jag räknade upp är de som den gemene svensken vanligen får i sig via animalier. Slutar man äta animalier behöver man få i sig de sakerna på annat sätt. Och jag menar att det är svårare att få i sig exempelvis järn om man inte äter kött.

När det gäller protein har vi olika syn. Livsmedelsverket har en nedre gräns på 0,8 g per kilo kroppsvikt om jag minns rätt och det är inget större problem. För egen del är allt mindre än 1,5 för lite och man får tänka lite gran för att få i sig fullvärdigt protein.

Att mena att det inte föreligger risk för brist av vissa ämnen när man tar bort de största källorna till de ämnena är absurt.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-24 23:55:13

Azo85 skrev:Jag har aldrig menat att det inte finns källor för de potentiella riskämnena i en vegetarisk kost. Äter man kött behöver man vanligtvis inte tänka på att få i sig järn. Äter man inte kött behöver man tänka på att äta andra källor till hemjärn som de flesta svenskar vanligen äter ytterst lite av. Nötter, spenat, mangold och broccoli är inget svenskar är storkonsumenter av precis.


Det påstod jag inte heller - du nämnde ett antal mikronutrienter och en makronutrient som "potentiella bristämnen" utan att hänvisa till varken vetenskapliga artiklar, studier eller uttalanden från legitimerad vårdpersonal. Angående hem-järn merparten av allt järn vi får i oss (oavsett kostgrupp), kommer från hem-järn - detta pga att kroppen tar lättare upp hem-järn än icke hem-järn. Problem finns med detta, då merparten av hem-järnet åker rakt in till kroppen från tarmcellerna - vilket är en betydande hälsofara.

Azo85 skrev:Att man behöver tänka mer på vad man äter och att det är svårare att få i sig tillräckligt av allt om man utesluter livsmedel i sin kost kan jag inte förstå hur man kan argumentera emot. De näringsämnen jag räknade upp är de som den gemene svensken vanligen får i sig via animalier. Slutar man äta animalier behöver man få i sig de sakerna på annat sätt. Och jag menar att det är svårare att få i sig exempelvis järn om man inte äter kött.


Ja, tänk på allt en utesluter i sin kost från animaliska livsmedel (förutom lidande och död för samtliga djur och miljö).

Dr Greger sammanfattar studier om IGF-1 och protein:
Del 1 http://nutritionfacts.org/video/protein ... roduction/
Del 2 http://nutritionfacts.org/video/higher- ... gher-risk/
Del 3 http://nutritionfacts.org/video/animali ... -proteins/
Del 4 http://nutritionfacts.org/video/plant-b ... ybuilding/

Salmonella:
http://nutritionfacts.org/2013/10/01/wh ... ill-legal/

Kött och andra animaliska produkter, såsom ägg:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21930800
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20042525

Svensk läkargrupp pushar för växtbaserad kost:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5677230
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/N ... och-halsa/


Azo85 skrev:När det gäller protein har vi olika syn. Livsmedelsverket har en nedre gräns på 0,8 g per kilo kroppsvikt om jag minns rätt och det är inget större problem. För egen del är allt mindre än 1,5 för lite och man får tänka lite gran för att få i sig fullvärdigt protein.


Fullvärdigt protein - myt som krossats för länge sedan.
Källa:
http://www.drweil.com/drw/u/id/QAA142995
http://www.vegsource.com/attwood/complete_protein.htm
http://ajcn.nutrition.org/content/59/5/1203S.long
http://www.pcrm.org/health/diets/vsk/ve ... it-protein

mer för intresse...
... och två utav mina favoriter bland idrottsutövare:
Rich Roll - http://www.richroll.com/blog-2/
Scott Jurek - http://www.huffingtonpost.com/scott-jur ... 87874.html


Citerar från "Journal of Midwifery & Women's Health":

PROTEIN
To the metabolic systems engaged in protein production and repair, it is immaterial whether amino acids come from animal or plant protein. However, protein is not consumed in isolation. Instead, it is packaged with a host of other nutrients. The quality and amount of fats, carbohydrates, sodium, and other nutrients in the “protein package” may influence long-term health. For example, results from the Nurses’ Health Study suggest that eating more protein from beans, nuts, seeds, and the like, while cutting back on easily digested carbohydrates reduces the risk of heart disease. In that study, eating more animal protein while cutting back on carbohydrates did not reduce heart disease risk, possibly because of the fats and other nutrients that come along (or don’t come along) with protein from animals.


Sen kompletterar jag även med Dr Gregers sammanfattning:
The dietary recommendations of countries that rely on their health departments to formulate them rather than their agriculture departments more closely parallel the recommendations of academics such as Walter Willet, the Chair of Harvard’s nutrition department, who, in his essentials of healthy eating guide talks about picking the best “protein packages, recognizing that food is a package deal and so one of his top 3 recommendations is we should emphasize plant sources of protein rather than animal sources.

See, to the metabolic systems engaged in protein production and repair, it doesn't matter whether amino acids come from animal or plant protein. However, protein is not consumed in isolation. Instead, it is packaged with a host of other nutrients. The "baggage" that I refer to in previous videos. The quality and amount of fats, carbohydrates, sodium, and other nutrients in the ‘‘protein package’’ may influence long-term health. For example, results from the Harvard Nurses’ Health Study suggest that eating more protein from beans, nuts, seeds, and the like—while cutting back on refined carbohydrates like white flour—reduces the risk of heart disease.

So the bottom line… Go with plants. Eating a plant-based diet is healthiest.


Sen har vi givetvis den första studien där en större grupp veganer deltog i vikt, bmi och diabetes-2 studie ("Type of vegetarian diet, body weight, and prevalence of type 2 diabetes."):

Mean BMI was lowest in vegans (23.6 kg/m(2)) and incrementally higher in lacto-ovo vegetarians (25.7 kg/m(2)), pesco-vegetarians (26.3 kg/m(2)), semi-vegetarians (27.3 kg/m(2)), and nonvegetarians (28.8 kg/m(2)). Prevalence of type 2 diabetes increased from 2.9% in vegans to 7.6% in nonvegetarians; the prevalence was intermediate in participants consuming lacto-ovo (3.2%), pesco (4.8%), or semi-vegetarian (6.1%) diets. After adjustment for age, sex, ethnicity, education, income, physical activity, television watching, sleep habits, alcohol use, and BMI, vegans (OR 0.51 [95% CI 0.40-0.66]), lacto-ovo vegetarians (0.54 [0.49-0.60]), pesco-vegetarians (0.70 [0.61-0.80]), and semi-vegetarians (0.76 [0.65-0.90]) had a lower risk of type 2 diabetes than nonvegetarians.


Azo85 skrev:Att mena att det inte föreligger risk för brist av vissa ämnen när man tar bort de största källorna till de ämnena är absurt.


Jag har inte påstått något sådant - det finns de som inte äter kött eller andra animaliska produkter som har brister i en eller flera mikronutrienter.

Absurd. Vad är orimligt med mina inlägg när jag hänvisar till flera, oberoende av varandra, källor?

ABSURD absur⁴d l. absω⁴rd, l. ap-, adj. -are; -T, adv. n. absurd RYDELIUS Förn. 231 3 ggr, 397 1737)
[af t. absurd, fr. absurde, lat. absurdus]
[ABSURD 0]
orimlig, förnuftsvidrig. RARP 2: 74 1634. SWEDBERG Schibb. 246 (1716). HÖPKEN 1: 431 1773. TEGNÉR 6:379 1844.


Nä, vet du vad, jag förmodar att du sökte efter ordet "vegannazi". Vi är typ såhär:



I en studie från 2010, var resultaten att merparten av veganerna som testades för B12, hade låga serumvärden (huvudsakligen tog dessa ej tillskott och åt huvudsakligen rå kost eller följde samma ät mönster som tiden innan vegan).

Results
Mean serum vitamin B12 was highest among omnivores (281, 95% CI: 270-292 pmol/l), intermediate in vegetarians (182, 95% CI: 175-189 pmol/l), and lowest in vegans (122, 95% CI: 117-127 pmol/l). Fifty-two percent of vegans, 7% of vegetarians and one omnivore were classified as vitamin B12 deficient (defined as serum vitamin B12 < 118 pmol/l). There was no significant association between age or duration of adherence to a vegetarian or a vegan diet and serum vitamin B12. In contrast, folate concentrations were highest among vegans, intermediate in vegetarians, and lowest in omnivores, but only two men (both omnivores) were categorised as folate deficient (defined as serum folate < 6.3 nmol/l).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-25 3:33:51

@dasunbedingte, Tummen upp för att du grundlägger dina påstånden med källor. Det enda man generellt kan invända är väl att man kan välja källor som visar ens ståndpunkt eller att källorna i sig använt inadekvata metoder för att nå sitt resultat. Vilket jag dock inte tror. Resonemangen låter rimliga.

För att sammanfatta det hela: Ät proteiner och näringsämnen från grönsaker, frukt och nötter så långt som möjligt. Landjurskött minskar inte risken för hjärtproblem. (fisk?) I övrigt så skiljer det mellan proteinkällor eftersom det är ett paket. Således måste man beakta medföljande näringsämnen och kvalitet överhuvudtaget, där vinner enligt källorna återigen växtriket.

En fotnot kanske skall vara att t.ex linser bör sköljas och blötläggas i ett dygn för att bli av med vissa olämpliga ämnen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-25 12:41:29

plåtmonster skrev:@dasunbedingte, Tummen upp för att du grundlägger dina påstånden med källor. Det enda man generellt kan invända är väl att man kan välja källor som visar ens ståndpunkt eller att källorna i sig använt inadekvata metoder för att nå sitt resultat. Vilket jag dock inte tror. Resonemangen låter rimliga.


Det har du rätt i - det gäller att ständigt ha kritiskt tänkande - ett utav mina intresseområden är just axeln biomedicin, geomedicin, hälsa, beteendevetenskap - det kräver att en ständigt läser på, lästa kurser på universitet blir efter par år (månader till och med) något förlegade.
Det är jättelätt att vrida och vända på vetenskapliga studier, remissvar, uttalanden från diverse experter, trixa med statistiska modeller (
"Lies, damned lies, and statistics", Mark Twain
)...

Som sagt, jag dubbelkollar artiklar i (vetenskapliga) skrifter, sammanfattningar i form av texter och-/eller videos (exempelvis sammanfattningar av Dr Greger, Dr Weis, Dr McDougal) och uttalanden från diverse inom området noga. Nu är jag inte legitimerad läkare eller dietist, så gör inga egna påståenden och knåpar ihop något slumpmässigt, som exempelvis i detta fallet:

(NaturalNews) Saturday, August 21, 2010 by: Cindy Jones-Shoeman

Some vegetarians will avoid becoming vegan because of one simple myth they've heard again and again: they've heard that vegans can suffer from vitamin B12 deficiency based on their diet. Lots of vegetarians decide, based on this faulty information, that they need to continue eating animal protein. However, nothing could be further from the truth.

That's not to say that there is no such thing as vitamin B12 deficiency, because it does exist. People who are deficient of the vitamin experience many symptoms, such as fatigue, weight loss, gastrointestinal issues (such as upset stomach, diarrhea, or constipation), numbness, confusion, and memory loss, to name a few. It does exist, but it's not caused by veganism.

The truth is vegans don't need to worry. They don't need to start taking special supplements or eating nutritional yeast. The biggest untruth feeding this myth is that people have been told the only source of vitamin B12 is through animal-based foods (meat, dairy products, etc.). However, lack of vitamin B12 needn't be a concern, even if a person only eats plant foods. According to Dr. Vivian V. Vetrano, vitamin B12 actually comes from coenzymes, which are already present in bacteria found on the human body (in and around the mouth, for example).

In fact, vitamin B12 deficiency is often, according to Dr. Vetrano, a symptom of a larger problem; that is, it's not caused from a poor diet but rather from deficiency diseases that usually can't be treated simply by having the patient ingest additional vitamin B12. It is often caused by a digestive problem; Dr. Vetrano states that in the case of deficiency the body has a problem absorbing nutrients from food. Vitamin B12 deficiency, rather than being caused by diet, is often caused by Crohn's disease, celiac disease, and other digestive disorders.

Vegetarians who have heard that they don't get enough protein in their diets and know this myth is untrue can rest assured that vitamin B12 deficiency is a myth as well. Instead, vegans need to concentrate on eating plenty of healthy raw foods, nuts, seeds, grains, vegetables and fruits. The truth is people don't have to eat meat or other animal products to survive and thrive. Vitamin B12 deficiency due to a vegan diet is simply a lie that finally needs to be put to rest.

Sources for this story:

http://www.webmd.com/a-to-z-guides/vitamin-b...
http://www.wrongdiagnosis.com/v/vitamin_b12_...
http://www.roylretreat.com/articles/b12.html

Learn more: http://www.naturalnews.com/029531_vitam ... z2ij6EaRk8


Första källan anger att berikad kost, animalisk som vegetarisk, är ett måste för B12. Antingen via mjölk, ägg och köttprodukter - motsvarande för veg*aner samt ev tillskott (första källan är egentligen en halvduglig sammanfattning av en mängd studier och rekommendationer från myndigheter - jag har läst flertalet av de källor författaren till sammanfattningen hänvisar till - och ja, det bekräftas att rent teoretiskt kan människan tillgodogöra sig B12 från egna bakterier i tarmen, men i praktiken är det inget att rekommendera. Alltså, mosats till journalisten på Natural News hävdar.)

Andra källan anger detsamma som första - det författarinnan länkar till är egentligen symptom på vitamin B12-brist och hävdar bestämt att bara kroniska störningar och-/eller sjukdomar i mag-tarmkanalen orsakar ex B12-brist. Det stämmer, folk med celiaki, Crohns, IBS, magsår bör vara extra uppmärksamma och ta tillskott - rekommenderas även av läkare, dietister, sjuksköterskor på mag-tarmmottagningar. Läser en vidare på hemsidan det länkas till, finns bland annat följande sammanfattad information:

What causes vitamin B12 deficiency?

Vitamin B12 deficiency is most often caused by an inability of the body to properly digest and absorb vitamin B12. The inability to absorb vitamin B12 can be caused by diseases and conditions including:

Atrophic gastritis (a condition in which the stomach lining is inflamed and becomes thin)

Celiac disease (sensitivity to gluten from wheat and other grains, causing intestinal damage)

Crohn’s disease (an inflammatory bowel disease that can affect any part of the intestine)

Pernicious anemia (a result of atrophic gastritis with poor B12 absorption)

Surgical removal of a portion of the stomach or small intestine, such as with bariatric surgery

In addition, some medications that treat diabetes, acid reflux, and peptic ulcers, for example, can affect how well your body can absorb vitamin B12.
Less commonly, vitamin B12 deficiency can occur as a result of not eating enough foods that contain vitamin B12. Foods that contain vitamin B12 include lean red meats, poultry, fish, brewer’s yeast, and dairy products, such as milk, cheese, and yogurt.

What are the risk factors for vitamin B12 deficiency?

A number of factors are thought to increase your chances of developing vitamin B12 deficiency:

Atrophic gastritis

Being an older adult

Celiac disease

Crohn’s disease

Following a strict vegan or vegetarian diet

Intestinal bacterial or tapeworm infestation

Pernicious anemia

Surgical removal of a portion of the small intestine

People at risk include:

Vegans and strict vegetarians who do not eat meat, fish, eggs, or dairy products

Pregnant or breast-feeding women who are vegans or strict vegetarians

Breast-feeding infants of a vegetarian or vegan mother

How can you reduce your risk for vitamin B12 deficiency?

Most cases of vitamin B12 deficiency that are due to the body’s inability to properly absorb the vitamin through the digestive tract can be prevented only by successful treatment of the underlying cause. However, you may be able to lower your risk of vitamin B12 deficiency by:
Eating a diet that includes a sufficient amount of vitamin B12, which is found in lean red meats, poultry, fish, and dairy products, such as milk, cheese, and yogurt. Various food products such as breakfast cereals are also fortified with vitamin B12.

Taking vitamin B12 supplements as recommended if you are at high risk for developing vitamin B12 deficiency, such as if you follow a vegan diet or have celiac disease or Crohn’s disease
Keep in mind that some medicines that treat diabetes, acid reflux, and peptic ulcer disease can affect how well your body absorbs vitamin B12. Most important, talk with your health care provider about any supplements, prescription medications, and over-the-counter medications you take. They can tell you if any supplements you take could interfere or interact with your prescription medications.


Det tar tid för brist att uppstå - när den väl är kliniskt bevisad, så räcker det inte med berikade vegetabiliska och/eller animaliska produkter eller inälvsmat från frigående djur. B12-injektioner blir då ett måste!

Tredje källan, skriven av "Dr" Vivian V. Vetrano, har delvis belägg från studier (som jag länkat till) - men i praktiken ej rekommenderat (av nämnda skäl). "Dr" Vivian. V. Vetrano är ingen läkare - faktiskt så har hon (vad jag i dagsläget känner till) ingen medicinsk accepterad utbildning öht! Hon är kiropraktor, vars utbildning är mer av teologisk (nej, religionsvetenskap är ingen vetenskap, trots affixet) än biomedicinsk karaktär. Vetenskap och beprövade erfarenheter är något som inte överensstämmer med kiropraktiska metoder - det är renlighetsmani som flera "doktorer" sysslar med - bland annat Kostdoktorn-Eenfeldt och Annika Dahlqvist - "alla ljuger och de har sanningen". Dogma hör inte hemma i vetenskapliga fält, om så, då är det religionsutövning en pysslar med.

Länkar till artiklar som "Dr" Vivian. V. Vetrano har skrivit:

http://www.rawfoodexplained.com/why-we- ... tamin-b12/
http://www.rawfoodexplained.com/why-we- ... -b12-hoax/
http://www.rawfoodexplained.com/why-we- ... tamin-b12/

plåtmonster skrev:För att sammanfatta det hela: Ät proteiner och näringsämnen från grönsaker, frukt och nötter så långt som möjligt. Landjurskött minskar inte risken för hjärtproblem. (fisk?) I övrigt så skiljer det mellan proteinkällor eftersom det är ett paket. Således måste man beakta medföljande näringsämnen och kvalitet överhuvudtaget, där vinner enligt källorna återigen växtriket.

En fotnot kanske skall vara att t.ex linser bör sköljas och blötläggas i ett dygn för att bli av med vissa olämpliga ämnen.


Nej, linser behöver generellt ej blötläggas, däremot bör bönor och ärtor detta (mellan 4-24h beroende på böna/ärta).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2013-10-25 13:18:50

dasunbedingte skrev:Absurd. Vad är orimligt med mina inlägg när jag hänvisar till flera, oberoende av varandra, källor?


Jag skrev att risken för brist ökar när man utesluter källor och då svarade du på ett sätt som jag inte kan tolka på annat sätt än att du menade att jag hade fel. Jag vill mena att det är orimligt att argumentera emot att risk för brist ökar när källa för ämnet tas bort. Ditt svar tolkade jag som motargumentation till sunt förnuft, äter man inte ägg men mer fibrer får man i sig mindre icke hem-järn än om man hade ätit ägg. Att svara så som du gjorde först på ett påstående i den stilen är orimligt.

Gränserna är väldigt luddiga. När jag skrev risk för brist på till exempel B12 hade jag kanske i åtanke att man får i sig lite mindre än vad som är optimalt. Då kan man givetvis plocka fram en studie som visar på att knappt någon har sjuklig brist. Det går att vända och vrida till sin fördel. Protein är ett typiskt sådant med mycket pseudovetenskap. Livsmedelsverket säger 0,8 men man kan överleva bra på 0,4 så man ramlar inte ihop och dör av någon sorts proteinbrist för att man är vegetarian. Ur mitt perspektiv som sysslar med kraftsport (enbart intresse) tyder det mesta på att 2,0 är ett bra värde att rikta sig efter för att få bra resultat. Vill jag lyfta mer i knäböj som lakto-ovo-vegetarian behöver jag ägna en tanke åt vilka aminosyror som kommer från vissa källor. Att det inte är någon risk för min överlevnad håller jag med om.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-25 22:59:11

Azo85 skrev:
dasunbedingte skrev:Absurd. Vad är orimligt med mina inlägg när jag hänvisar till flera, oberoende av varandra, källor?


Jag skrev att risken för brist ökar när man utesluter källor och då svarade du på ett sätt som jag inte kan tolka på annat sätt än att du menade att jag hade fel. Jag vill mena att det är orimligt att argumentera emot att risk för brist ökar när källa för ämnet tas bort. Ditt svar tolkade jag som motargumentation till sunt förnuft, äter man inte ägg men mer fibrer får man i sig mindre icke hem-järn än om man hade ätit ägg. Att svara så som du gjorde först på ett påstående i den stilen är orimligt.


Cirkelargumentation. Jag har länkat till flera, oberoende av varandra, källor. Jag argumenterar inte emot att brister kan uppstå - oavsett kost - eller som du uttrycker det, borttagande av källor. Först och främst måste en klargöra vilka makro/mikronutrienter det gäller samt vilken mängd och sammansättning är rimlig. Sunt förnuft existerar inte inom någon accepterad vetenskapsteori -och idélära - sunt förnuft är summan av kulturella och sociala föreställningar, ett spektrum om en så vill klargöra det hela (horisontell riktning: sekulär - dogmatism, vertikal riktning: konsensus med folket - direktiv från upphöjd).

Inte alls orimligt - som jag påvisade, hem-järn kommer, oavsett källa tas upp lättare. Vitamin C underlättar upptaget av icke hem-järn, vilket enligt vissa studier, är en förklaring varför de som äter växtbaserad kost (och som ej tar järntillskott) inte har lägre järnvärden än allätare.

Azo85 skrev:Gränserna är väldigt luddiga. När jag skrev risk för brist på till exempel B12 hade jag kanske i åtanke att man får i sig lite mindre än vad som är optimalt. Då kan man givetvis plocka fram en studie som visar på att knappt någon har sjuklig brist. Det går att vända och vrida till sin fördel.


Du har väl läst vad jag har skrivit i föregående inlägg? Om inte, så länkade jag i föregående inlägg, just hur viktigt det är med B12-tillskott för veganer - då tillförlitligheten av B12-produktion i tarmarna, berikade produkter och förekommande källor inte är praktiska. Svenska Livsmedelsverket har ändrat sina rekommendationer - dock inte i närheten vad som är tillräckligt enligt nyare studier. Jag påvisade även om en äter animalisk kost, med berikade produkter, så är det inte heller säkert med god B12-nivå. Absorptionen av vitamin B12 hos allätare, även hos de utan störningar och-/eller sjukdomar i mag-tarmkanalen, har i flertalet studier från 2000-talet visat sig vara oroväckande dålig.

Azo85 skrev:Protein är ett typiskt sådant med mycket pseudovetenskap. Livsmedelsverket säger 0,8 men man kan överleva bra på 0,4 så man ramlar inte ihop och dör av någon sorts proteinbrist för att man är vegetarian. Ur mitt perspektiv som sysslar med kraftsport (enbart intresse) tyder det mesta på att 2,0 är ett bra värde att rikta sig efter för att få bra resultat. Vill jag lyfta mer i knäböj som lakto-ovo-vegetarian behöver jag ägna en tanke åt vilka aminosyror som kommer från vissa källor. Att det inte är någon risk för min överlevnad håller jag med om.


Ni som tränar specifikt styrka behöver mer protein - det är klarlagt. Sammansättningen av aminosyror är extra viktigt om en sysslar med bodybuilding - mikromanagement när det gäller kosten. Jag som tränar uthållighetsidrott löpning, simning, cykling, kräver något mer protein än genomsnittet likväl - dock är min primära energikälla kolhydrater, sedan fördelat på fett och protein (någorlunda jämnt). Men visst, jag äter mycket broccoli, högt proteininnehåll per kalori. http://nutritiondata.self.com/facts/veg ... cts/2816/2

Om en vill pyssla efter aminosyror. http://www.slv.se/upload/dokument/mat/l ... 20100g.pdf
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav artifex » 2013-10-27 11:55:35

Ardryn skrev:
Autismsmurfen skrev:Har ni några tips på vilken mat man bör undvika om man vill gå ner i vikt?


För din kropp så är kalorier densamma i både pizza och sallad, det enda du bör ha i åtanke (för att gå ned i vikt) när du äter är att du ska äta färre kalorier än vad du förbränner. Detta görs genom att väga mat, rekommenderar dig att kolla upp myfitnesspal.com.

(Men som en vanlig tumregel, undvik onödiga kalorier så som godis, snabbmat och att dricka kalorier som inte ger någon mättningskänsla).


Ett litet knep, som egentligen inte har någon som helst bevisad effekt, är att också komma ihåg att det är en milsvid skillnad mellan vad kroppen behöver och vad kroppen vill ha. Bara för att man kan smälla i sig en x stor portion, så behöver kroppen inte allt det. Man kan äta väldigt lite, men regelbundet, och ta kostillskott för att balancera ut det man inte får i sig igenom mindre portioner.

Jag gick från 110 - 86,2 igenom att bara dra ner på portionerna. Sedan måste man också tänka på hur aktiv man är. Motionerar man på något sätt så kan man lugnt äta lite mer eller mer energi-rik mat. Sitter man i soffan så räcker det med mindre mat. Exempelvis göra sås på mjölk istället för mat/vispgrädde. Förslagsvis med mycket fibrer för mer mättnadskänsla.
artifex
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2013-10-25

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav PTPhreak » 2013-11-11 0:04:42

För mig brukar det grundläggande vara att undvika mycket pizza, McDonalds går faktiskt bra, men man får ju inte långvarig energi av den maten... Sen gäller förståss att undvika mycket godis som choklad.
PTPhreak
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-11-10

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Lunas Iovis » 2013-11-30 23:26:38

Ingen specifik mat. Bara mängden. Ät vad fan du vill bara med måtta. :)
Lunas Iovis
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Norden

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav ninegirl » 2013-11-30 23:32:34

Det han ovan mig skrev!
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2013-12-01 0:10:56

Tycker man kan låta bli McDonalds, man kan lätt äta en meny utan att bli speciellt mätt och få i sig hälften av dagens kalorier. Pizza tycker ja man kan bli stånkmätt av och äter sällan mer än en halv.

Fast inget man ska äta ofta vilketsom.

Sedan finns det ju rena kaloribomber, jordnötter t ex. Ingen slump att katastrofmat på små påsar är just nötmassa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-12-02 20:44:10

Nötter är egentligen rätt bra. De innehåller nyttiga fetter och kräver dessutom en del energi för att brytas ned. Plus att man blir väldigt mätt av dem. Själv äter jag nötter och torkad frukt med min yoghurt på morgonen, det står jag mig rätt länge.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-09 20:38:35

Wohoo, jag fick ris idag! :mrgreen: :-)091
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-09 21:55:42

Angelic Fruitcake skrev:Nötter är egentligen rätt bra. De innehåller nyttiga fetter och kräver dessutom en del energi för att brytas ned. Plus att man blir väldigt mätt av dem. Själv äter jag nötter och torkad frukt med min yoghurt på morgonen, det står jag mig rätt länge.

Nötter gillar jag också, både naturella och rostade.
Men naturella nötter har ju fortfarande kvar sina essentiella oljor.
Har hört att man bör undvika pasta och vitt ris
och hellre äta kokt potatis och ris någon gång ibland.
Men om allt äts med måtta så klart att man kan äta det mesta.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-09 22:53:55

AustenAnnie skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Nötter är egentligen rätt bra. De innehåller nyttiga fetter och kräver dessutom en del energi för att brytas ned. Plus att man blir väldigt mätt av dem. Själv äter jag nötter och torkad frukt med min yoghurt på morgonen, det står jag mig rätt länge.

Nötter gillar jag också, både naturella och rostade.
Men naturella nötter har ju fortfarande kvar sina essentiella oljor.
Har hört att man bör undvika pasta och vitt ris
och hellre äta kokt potatis och ris någon gång ibland.
Men om allt äts med måtta så klart att man kan äta det mesta.


Sant, med måtta. När det gäller ris, potäter (och andra rotsaker) och annat som självutnämnda hälsoprofeter propagerar om, så får en sätta livsmedlet i förhållande till annat. Onödigt energiintag, oavsett livsmedel, är inget vidare. Sen spelar andra orsaker också roll, dock för den genomsnittliga människan, så bör fokus ligga på att snåla in på energipaket som in princip bara tillför kalorier (ex alkohol, godis, läsk, chips... svenskar äter ca 17 kilo godis årligen per person!)

Ät godis. Med måtta. Äter en 300-400g påse två-tre ggr veckan, skär ned till hälften på mängden, sedan trappa ned dagarna. För vissa går det sluta helt med en gång...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-09 23:39:11

Jag fick med mig från barndomen att inte nödvändigtvis ha en massa margarin på smörgåsarna.

Jag är förvånad över hur slarvigt folk brer på ett ordentligt lager på mackorna. När ett lager så att brödet lyser igenom borde duga (tycker jag). För om jag förstår rätt, så är kroppen i behov av fett för att ta hand om grönsaker och bröd vid matsmältningen.

Sedan så vet jag inte om det är riktigt förnuftig som jag gjort något år - jag har bara ett lager margarin på en dubbelmacka. Vi gör så, för minska i vikt behöver jag!

Känner också att jag blivit ointresserad av socker i kaffet. Bra.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-09 23:51:14

notwoodstock skrev:Jag fick med mig från barndomen att inte nödvändigtvis ha en massa margarin på smörgåsarna.

Jag är förvånad över hur slarvigt folk brer på ett ordentligt lager på mackorna. När ett lager så att brödet lyser igenom borde duga (tycker jag). För om jag förstår rätt, så är kroppen i behov av fett för att ta hand om grönsaker och bröd vid matsmältningen.

Sedan så vet jag inte om det är riktigt förnuftig som jag gjort något år - jag har bara ett lager margarin på en dubbelmacka. Vi gör så, för minska i vikt behöver jag!

Känner också att jag blivit ointresserad av socker i kaffet. Bra.

/notwoodstock

Jag har fått reda på att det är bättre med riktigt smör
framför margarin, men det kanske är en vanesak.
Precis som det är nyttigare att steka i olja istället för smör eller margarin.
Läste någonting idag om att naturella popcorn tydligen var riktigt nyttigt, till och med nyttigare än vissa frukter.
Om man ska dricka läsk så välj hellre läsk med riktigt socker istället för light.
Så klart ska du inte äta produkter med äkta socker om du råkar ha diabetes eller ja,
sånt vet man nog bättre själv. Undvik lightprodukter och produkter med Stevia säger jag bara. Ett litet råd bara inget annat. :)
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Parvlon » 2014-01-09 23:57:44

Många som inbillar sig att smör är tusen gånger bättre än margarin men det beror nog snarare på kvaliten om vi kan se nån skillnad.


Popcorn har stor mängd och liten energihalt så därför är det bra för den som vill fylla käfften med så få kalorier som möjligt men Frukt har mer vitaminer och även socker som inte heller är helt fel.

M.tp vikt är lightprodukter mycket bra i en övergångsperiod tror jag. De brukar varnas för av okunniga men Stevia var något nytt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 0:20:32

All mat.

Utom "lagom" frukost och för mig, bara ett lagat mål om dagen.

Sedan äter man väl nå't mer också iofs, om man nu lyckas hålla denna som sin linje. Nå'n macka, t.ex. Fast det är ju ett fördärv. Jag har frukt hemma nu, så jag skall se till att äta upp den.

Men jag rör mig för lite, som 55+ (plusset efteråt?), och blir då tvungen att skära ner på matintaget.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-10 1:14:03

Man kan ju fundera så här. Ingredienser eller tillsatser som naturen producerat. Eller som framställts på kemisk väg. Även om de är samma produkt, vilken av dessa fungerar bäst med ens kropp?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Miche » 2014-01-10 2:40:00

AustenAnnie skrev:Undvik [...] produkter med Stevia säger jag bara.

Vad grundar du det på?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Alien » 2014-01-10 3:49:17

Frukt och bär bör man vara försiktig med men inte avstå ifrån, om man vill gå ned i vikt el måste hålla nere sockerhalten. Livsmedelsverkt rekommenderar 5 st (frukter/grönsaker) per dag.

Bär kan man tydligen bli fet av, iaf blir björnarna det:
Under sensommaren ökar de sin vikt med minst 25 procent. Men det är inte kött i första hand som de skandinaviska björnarna äter för att öka sin vikt – det är bär.
http://www.kolmarden.com/Attraktioner-o ... gar-i-ide/

Förr sas det bara att frukt var nyttigt, så man kunde äta så mycket man ville och orkade.

Juice är förstås något att undvika också, även om det innehåller vitaminer. Hellre äta frukterna och få i sig fibrerna också. (Men det kanske har skrivits om redan i tråden.)

Nu blev jag hungrig *mumsar på ett Ingrid Marie*
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in