Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-19 23:18:13

Har ni några tips på vilken mat man bör undvika om man vill gå ner i vikt?


Admin: förtydligade rubriken
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kiddie » 2013-10-19 23:24:33

Förmodligen den mat som är god. Vi har inbyggt att tycka om mat med mycket kalorier för att vi som släkte inte ska svälta ihjäl. Då måste vi instinktivt veta vad som innehåller mycket kalorier.

Samtidigt tror jag olika människor är lite olika känsliga för mat. En del mår bra av att ta bort vete t ex, andra inte.

Sedan beror det väl lite på om matintaget är lite högt så man vill minska det. Då skulle jag rekommendera att titta på mättnadsindex över olika matvaror så att man kan känna sig nöjd och mätt.

Sedan är väl frågan oxo om du egentligen behöver gå ner i vikt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Azo85 » 2013-10-20 1:20:42

Alla livsmedel och livsmedelsprodukter som innehåller sådant de inte borde innehålla. Är givetvis lite trubbigt men de flesta "dåliga" livsmedel ratas på det viset. Har nog snart blivit en pseudovetenskaplig hippie på det här området. Men jag tror starkt på att man i slutändan äter mindre om man gör mer själv. Det blir en helt annan måltid om man får gå till en affär lite längre bort för att köpa de torkade bönorna och själv blötlägga dem och förkoka med de kryddor man vill ha jämfört med att köpa det på konserv och bara slänga i det i vad man nu ska ha det i. Gör jag mitt eget äppelmos på bara äpplen tar jag mindre äppelmos än om det är den kommersiella utspädd med socker och konserveringsmedel.

Dels smakar det oftast bättre utan diverse smakförstärkare och man uppskattar det på annat vis och värderar det högre. Lite flummigt men jag tror starkt på det.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Ardryn » 2013-10-20 1:30:18

Autismsmurfen skrev:Har ni några tips på vilken mat man bör undvika om man vill gå ner i vikt?


För din kropp så är kalorier densamma i både pizza och sallad, det enda du bör ha i åtanke (för att gå ned i vikt) när du äter är att du ska äta färre kalorier än vad du förbränner. Detta görs genom att väga mat, rekommenderar dig att kolla upp myfitnesspal.com.

(Men som en vanlig tumregel, undvik onödiga kalorier så som godis, snabbmat och att dricka kalorier som inte ger någon mättningskänsla).
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Mortalis » 2013-10-20 1:42:02

Snabba kolhydrater och avmineraliserad mat; t.ex. socker och vitt mjöl. Förkokta och plastinbakade produkter.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kapuni » 2013-10-20 1:56:04

Hur ser din kost ut nu?
Undvik sådant som inte är naturligt.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kiddie » 2013-10-20 2:47:49

Azo85 skrev:Alla livsmedel och livsmedelsprodukter som innehåller sådant de inte borde innehålla. Är givetvis lite trubbigt men de flesta "dåliga" livsmedel ratas på det viset. Har nog snart blivit en pseudovetenskaplig hippie på det här området. Men jag tror starkt på att man i slutändan äter mindre om man gör mer själv.


Tror jag upplevt detta. Kan gå i skogen och käka blåbär och känna mig belåten av det. Samt egenproducerat kött mättar mycket mer, egenfångad fisk med. Kan vara så enkelt att bra och färskt har en starkare smak och man blir mätt för att det är smakrikare (och förmodligen innehåller mer vitaminer och mineraler).
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-20 5:42:39

Dåligt: Läsk, glass, alkohol, vitt mjöl, sirap, E-nummer godis, sådant som innehåller E-nummer, allt från Östersjön eller insjöar, osv.

Det är bättre att fråga sig vad som är bra: Fisk, frukt & grönsaker, oraffinerade gryn, kakao, nötter osv.

Ät dig mätt på sådant som är bra och har du lite sug ändå så ät något med kakao och nötter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-20 11:10:23

kapuni skrev:Hur ser din kost ut nu?

Tar oftast ett kokt ägg till frukost. Till lunch och middag tar jag bara det som står framme... Försöker att inte få i mig mer än 1200 kalorier per dag.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kullan » 2013-10-20 12:47:10

Det jag har lärt mig är att man aldrig ska gå hungrig för då ställer kroppen in sig på svält och släpper inte ifrån sig något. Med det menas inte att man ska småäta utan att vid varje måltid ska man se till att bli mätt. Inte övermätt utan enbart mätt. Det sägs att det tar 20 min för kroppen att registrera att näring och energibehovet är mättat så att slänga i sig maten är heller inte lyckat.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Miche » 2013-10-20 14:50:39

Notera att alla E-nummer inte är dåliga (citronsyra exempelvis). Framför allt ska man undvika sötningsmedel (orsakar ofta mer sug efter sött), vissa konserveringsmedel (en del konserveringsmedel är naturliga och inte alls farliga) och natriumglutamat (den absolut värsta smakförstärkaren, det är dock många fabrikanter som tagit bort glutamat ur sina produkter de senaste åren).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav antonius » 2013-10-20 14:57:17

Kött i alla dess former, försök att åtm äta lik i begränsad omf :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Moggy » 2013-10-20 15:16:22

antonius skrev:Kött i alla dess former, försök att åtm äta lik i begränsad omf :-)063


Nästan ett måste att äta kött om man vill få i sig alla näringsämnen man behöver, i synnerhet om man tränar och motionerar regelbundet. Det man ska försöka undvika att äta för mycket av är isf nötkött och griskött som innehåller mycket fett, fågel och fisk är nyttigt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav storskojaren » 2013-10-20 15:45:48

Även när det gäller nötkött och fläskkött råder det delade meningar om hur det påverkar hälsan. Många studier tyder på att det inte nödvändigtvis är nötkött och fläskkött i sig som är farligt, utan snarare processade köttprodukter överlag som är dåligt. Processade köttprodukter innehåller ju oftare nötkött och fläskkött än fågel och fisk, så studier där man inte gör skillnad på processat och ickeprocessat kött kan vara missvisande.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Miche » 2013-10-20 16:31:53

Exakt, kött som man köper direkt från en bonde som har frigående djur är betydligt mycket mer hälsosamt än massproducerat kött där djuren stressats och köttet har blivit bearbetat för att "se gott ut".
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav storskojaren » 2013-10-20 16:47:20

Miche skrev:Exakt, kött som man köper direkt från en bonde som har frigående djur är betydligt mycket mer hälsosamt än massproducerat kött där djuren stressats och köttet har blivit bearbetat för att "se gott ut".


Det är framförallt processade köttprodukter där de tillsätter mycket salt och konserveringsmedel och annat som påverkar hälsan negativt. Även om det finns andra goda skäl att köpa ekologiskt och närproducerat, så spelar det nog ingen större roll ur hälsoaspekten.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kapuni » 2013-10-20 19:41:24

Proteinrik mat skulle nog vara bra att äta för viktnedgång. Så ekologiskt kött borde vara bra att äta.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav antonius » 2013-10-20 20:46:45

Vill man ha protein skulle nog en diet på insekter vara att föredra, finns nästan inget som innehåller så mycket bra protein, se bara fågelungar dom får inget annat och på ett par veckor kan dom flyga, awesome! rena dopingen :-)018
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Ardryn » 2013-10-20 20:51:09

Autismsmurfen skrev:
kapuni skrev:Hur ser din kost ut nu?

Tar oftast ett kokt ägg till frukost. Till lunch och middag tar jag bara det som står framme... Försöker att inte få i mig mer än 1200 kalorier per dag.


Hur beräknar du antal kalorier?

För om du är på en diet på 1200 kalorier (ytterst lågt, skulle själv rekommendera dig att höja det till minst 1500 då du är aktiv) och går inte ned i vikt så gör du fel (jag antar att du är missnöjd med din nuvarande viktnedgång, i och med trådarna du har hittills gjort) . Du missbedömer helt klart hur mycket du egentligen äter.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kapuni » 2013-10-20 21:12:01

Ardryn skrev:
Autismsmurfen skrev:
kapuni skrev:Hur ser din kost ut nu?

Tar oftast ett kokt ägg till frukost. Till lunch och middag tar jag bara det som står framme... Försöker att inte få i mig mer än 1200 kalorier per dag.


Hur beräknar du antal kalorier?

För om du är på en diet på 1200 kalorier (ytterst lågt, skulle själv rekommendera dig att höja det till minst 1500 då du är aktiv) och går inte ned i vikt så gör du fel (jag antar att du är missnöjd med din nuvarande viktnedgång, i och med trådarna du har hittills gjort) . Du missbedömer helt klart hur mycket du egentligen äter.

Jag tycker också det låter lite. Jag behöver drygt 2000 kalorier för att behålla min vikt och mitt BMI är 18.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav Miche » 2013-10-20 22:11:00

Jupp, äter man för lite går kroppen in i svältmode och lagrar så mycket den kan av allt den kan vilket ofta gör att det är omöjligt att gå ner i vikt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kapuni » 2013-10-20 22:20:44

Miche skrev:Jupp, äter man för lite går kroppen in i svältmode och lagrar så mycket den kan av allt den kan vilket ofta gör att det är omöjligt att gå ner i vikt.

Men omöjligt är det inte. Det gäller att äta tillräckligt för att ha något att förbränna. Som sagt en proteinrik kost borde vara bra. Jag har hört att det är proteinerna och inte fettet som gör att man går ner i vikt när man äter större mängder för att gå ner i vikt (vid tex LCHF).
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kiddie » 2013-10-20 22:48:40

Miche skrev:Framför allt ska man undvika sötningsmedel (orsakar ofta mer sug efter sött), vissa konserveringsmedel (en del konserveringsmedel är naturliga och inte alls farliga) och natriumglutamat (den absolut värsta smakförstärkaren, det är dock många fabrikanter som tagit bort glutamat ur sina produkter de senaste åren).


Var en period de t o m märkte förpackningen med "Utan glutamat". Men den är tillbaka i de flesta produkter, under det harmlösa namnet jästextrakt. :(
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika?

Inläggav kiddie » 2013-10-20 23:43:08

Tycker inte 1200 låter lågt. Själv åt jag en strikt diet på 1100 kalorier per dag ett tag för att hålla vikten, sedan sket jag i det och äter mer idag men så har jag oxo gått upp 10 kilo.

Innan behandling med sköldkörtelmedicin åt jag 700 kalorier om dagen för att inte gå upp. DETTA kan jag säga var extremt.

Jag blev oxo anklagad för att äta mer än jag trodde men i mitt fall så smååt jag inte och åt två mål om dagen (dålig vana, jag vet).

T ex större portion havregrynsgröt med ikokt halvt äpple och en liten skvätt mjölk ger endast 300 kalorier. Smällmätt.

Då hade jag 800 kalorier till middagen och det går att göra en utmärkt middag på. Salladsgrönsaker innehåller inte speciellt med kalorier, kom inte ens upp i 100 kalorier med salladen. Stor potatisätare så ca 4 stora potatisar eller 5-6 små blir 300 kalorier. Då har man 400 kalorier kvar. Det räcker till t ex tre korvar. En stor fläskkotlett är ca 300 kalorier. Då finns utrymme för en liten sås eller en fusksås på en varma koppen kantarell som är hela 100 kalorier.

Tänk er denna måltid delad på två så har man normalportioner (föutom lite mindre kött).

Förutom att man inte äter samma två gånger om dagen, känns detta som orimligt lite att äta? Och då är t o m onyttiga saker med som skulle kunna ersättas med bättre.

Så 1200 kalorier är för mig inget konstigt.

Sedan att jag får i mig mer nu är en annan sak, som mjölk och ibland snacks och macka istf gröt. Men då har jag gått upp oxo. Gissningsvis äter jag 1000 vissa dagar och 2000 andra, så i snitt 1500. Motion i all ära men äter jag två äpplen måste jag promenera genom hela stora skogen för att förbränna dessa. Joggar jag så jag kommer runt på ca 30 minuter har jag förbränt äpplena. Och då är det bara två sketna äpplen!

Motion är bra för hjärta, muskler, smidighet och minskar insulinresistens samt i många fall ge bättre mental hälsa. Men för att bränna kalorier? Ytterst tveksam om man inte har väldigt hård motion.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in