Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2013-10-23 18:54:22

Feline skrev:5200 kcal/dag


Dock är 5200kcal/dag extremt mycket.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Feline » 2013-10-23 18:57:31

Krillo skrev:
Feline skrev:5200 kcal/dag


Dock är 5200kcal/dag extremt mycket.


Jo, men jag Brukade träna och röra mig extrem mycket. :-)Happy
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Feline » 2013-10-23 19:00:17

Watkins skrev:Att undvika mat är ett extremt dåligt sätt att gå ner i vikt. Varför? Därför!


Jag tyckte personligen att hon hade mycket vettigt att säga! :-)Happy
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 19:30:59

Moggy skrev:
antonius skrev:Kött i alla dess former, försök att åtm äta lik i begränsad omf :-)063


Nästan ett möste att äta kött om man vill få i sig alla näringsämnen man behöver, i synnerhet om man tränar och motionerar regelbundet. Det man ska försöka undvika att äta för mycket av är isf nötkött och griskött som innehåller mycket fett, fågel och fisk är nyttigt.


Varför måste en äta kött för att få i sig alla näringsämnen? Innehåller all sorts animaliskt kött alla nödvändiga aminosyror, mineraler, vitaminer, lipider, kolhydrater etc?

Jag tränar dagligen, i snitt 2 pass per dag, eftersom mitt knä är skadat pga överentusiasm (barfotalöpning...) så kan jag inte springa, promenera "långt" (mer än 5km i stöten) eller styrketräna där knäleden används. Det brukar bli löpning varje dag i veckan - 10km (eller längre) i 5:00-6:30m/km tempo med efterföljande styrke/smidighets/stretchövningar. Sen tillkommer cykling par gånger i veckan (under varma tider), 2x30km (eller längre/fördelat 30/15, 45/30,15, 60/30 etc), simning (1-1.5km) med crawl emellanåt (och simgympa efteråt/mellan passen, brukar dela upp 500/500, 1000/500, nyligen utökat gränsen till 2500m (i ett svep))... sen blir det ju styrketräning (obs, ej bodybuilding). Nu är det ju inomhussäsong, så då är upplägget förändrat. Men som sagt, träning, varje dag, ca 2 pass/dag.

Äter helt vegetariskt (veganskt) sedan flera år tillbaka (innan (lakto)ovo-vegetariskt)) - kosten varierar, råkost till 50-60%, resterande så icke-processat som möjligt. Är ingen "renlevnadsmänniska" (tycker jag), är svag för nougat, en halvmara i terrängen får nougat att bli extra gott. Äter inget extra proteintillskott, då jag inte bodybuildar eller deffar (så jäkla trist att leva utan choklad, jordnötssmör och nougat). Tillskott dagligen är vitamin B-komplex, vitamin D, linfröolja, paranötter och magnesiumtillskott. Och ja, färgglada grönsaker, desto grönare, desto bättre.

"Skördetider - grönsakernas topplista" http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Ny ... topplista/

Dr Greger om en utav mina favorit betor, rödbetor! :D http://nutritionfacts.org/video/out-of- ... the-track/

Dr Greger om idrottares återhämtning/veg*ankost/antioxidanter etc. http://nutritionfacts.org/video/enhance ... daptation/

Dr Greger om viktkontroll, makro/mikronutrienter (intag, fördelning etc), dieter... VEEFCAKE! http://nutritionfacts.org/video/nutrien ... anagement/

Mörkgröna bladgrönsaker - ät! http://nutritionfacts.org/2012/03/22/us ... rformance/

Intressant blogg om vegetarisk kost + träning. http://nitrovegan.blogspot.se/
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Moggy » 2013-10-23 19:46:28

dasunbedingte skrev:Äter helt vegetariskt (veganskt) sedan flera år tillbaka (innan (lakto)ovo-vegetariskt)) - kosten varierar, råkost till 50-60%, resterande så icke-processat som möjligt.


Inte speciellt tilltalande mat för de flesta. För krångligt och folk har vant sig med riklig tillgång på snabbnat och den bekvämlighet som finns i den.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 19:49:00

Apropå träning och viktnedgång. I början bör fokus ligga på kosten (80-90%), inte träningsmängden (10-20%). Vardagsmotion är lättare att ta till sig i början - promenader istället för kollektivtrafik/bil, vid längre sträckor, cykel, skidor.

Aerobisk träning - 50-60% av maxpuls. Läs inte av antalet förbrända kalorier på diverse gymutrustning eller via idrottsappar, det är missvisande och tenderar att öka intaget av "onödiga" kalorier. Många överkompenserar med fysisk aktivitet, går in för intensivt, och drar på sig inflammationer i muskler och leder.

http://nutritionfacts.org/video/diet-or ... ight-loss/
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav antonius » 2013-10-23 19:55:59

Det finns ju glass, älskar glass, svälter mig och tränar i flera dar, så jag kan frossa i glass, Ben&Jerry's t ex, sen har jag ont i kistan hela natten, haha men det var det värt :-)051

Men man bör nog undvika det om man är på deff humör förståss :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 20:00:14

Moggy skrev:
dasunbedingte skrev:Äter helt vegetariskt (veganskt) sedan flera år tillbaka (innan (lakto)ovo-vegetariskt)) - kosten varierar, råkost till 50-60%, resterande så icke-processat som möjligt.


Inte speciellt tilltalande mat för de flesta. För krångligt och folk har vant sig med riklig tillgång på snabbnat och den bekvämlighet som finns i den.


Folk vill gärna ha maten "snabbt", PizzaOnline, mat24 etc har ju appar, ett klick så kommer pizzan, kebaben, falafeln eller steken med flott om 10-30 minuter. Desto snabbare (och billigare) tar det att göra exempelvis linsgryta, blomkålsmos (inklusive förberedning, tillagning och disk). Att ställa bönor i blöt över natten tar ju ingen tid alls... kikärtor + vatten i kastrull (30 sek) - kokningen reder ju sig själv (45m), sen kryddningen (30sek). Klart. 1 minut aktiv tid på matlagning (för bara kikärtorna). Under de 45 minuterna som bönorna kokas, så är ju salladen sköljd och hackad, svampen tillsammans med diverse lökar hackad och stekt och kokosgrädden färdigvispad (fet kokosmjölk, potatismjöl, rårörsocker eventuellt xanthangummi), strax innan bönerna är klara, så har en fixat en enklare fruktsallad.

http://nutritiondata.self.com/facts/leg ... cts/4326/2
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 20:00:49

antonius skrev:Det finns ju glass, älskar glass, svälter mig och tränar i flera dar, så jag kan frossa i glass, Ben&Jerry's t ex, sen har jag ont i kistan hela natten, haha men det var det värt :-)051

Men man bör nog undvika det om man är på deff humör förståss :-)063


Jag lurar mig själv och säger att råkost-glass är nyttigt (jävligt gott dock). =P
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2013-10-23 20:07:31

dasunbedingte skrev:Varför måste en äta kött för att få i sig alla näringsämnen? Innehåller all sorts animaliskt kött alla nödvändiga aminosyror, mineraler, vitaminer, lipider, kolhydrater etc?


Järn, zink, selen, jod, B2, B12, omega-3, magnesium, kalcium och i viss mån protein är potentiella bristämnen som vegetarian. Det mesta går att lösa om man är medveten men det kräver mer ansträngning än att bara äta allt. För varje livsmedel man utesluter ur sin kost ju större risk för brist.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav antonius » 2013-10-23 20:19:07

dasunbedingte skrev:Jag lurar mig själv och säger att råkost-glass är nyttigt (jävligt gott dock). =P


Och gott för själen när man är deppig/olycklig/skadad eller bara knäpp :-)Crying
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 20:57:13

Azo85 skrev:
dasunbedingte skrev:Varför måste en äta kött för att få i sig alla näringsämnen? Innehåller all sorts animaliskt kött alla nödvändiga aminosyror, mineraler, vitaminer, lipider, kolhydrater etc?


Järn, zink, selen, jod, B2, B12, omega-3, magnesium, kalcium och i viss mån protein är potentiella bristämnen som vegetarian. Det mesta går att lösa om man är medveten men det kräver mer ansträngning än att bara äta allt. För varje livsmedel man utesluter ur sin kost ju större risk för brist.


Klickade du in på länkarna en angav? Rekommenderar vidare läsning i nämnda källor som anges där.

Icke-animaliska källor av...

Järn: Spenat, mangold, broccoli, valnötter, hasselnötter, solrosfrön, hampafrön.
Zink: Spenat, majs, mango, jordnötter, hasselnötter, sojabönor, linser, paranötter.
Selen: Sveriges jordar har låga nivåer av selen, viss högre halt i inälvsmat, dock så får inte boskapsdjuren i sig tillräckliga mängder (gäller även för vitamin B12, då svenska jordar är fattiga på kobolt vilket jordbakterier behöver för tillverkning av vitamin B12). Paranötter, 1-3 om dagen brukar vara mer än rekommenderat.
Jod: Jodberikat salt eller tång
B2 (riboflavin): Jäst. Vissa grynsorter, oftast är de flesta mjöler, gryn, drycker B2-berikade (vegetabiliska som animaliska).
B12: Se ovan om selen och B2. Animalier i kosten i form av kött är nödvändigtvis inte garanterat för goda B12-nivåer. Äta "smutsigt" kött och grönsaker är ingen bra idé - inte heller äta sitt egna och/eller andras avföring av infektionsskäl. =P Det finns oftast i berikade produkter, animaliska som vegetabiliska. Andra källor är exempelvis svampar och alger, däremot ska en vara försiktig med alger, då vissa alger innehåller den mer inaktiva typen av vitamin B12 som kan hämma upptaget av den mer aktiva typen. Sen producerar människor vitamin B12, det är dock konsensus bland aktiva inom nutritionsvetenskap, att produktionen av vitamin B12 sker för långt ned i människans tarmar för god upptagningsförmåga (men rent teoretiskt, med viss levande bevisning, så är det möjligt att vi inte behöver intag av B12 - förutsatt vi lever hälsosamt).
Omega-3/6: Linfröolja, sojaolja (inte sojasås), vetegroddar, hampafröolja, rapsolja, valnötter, senapsfrön.
Magnesium: Spenat, jordnötter, valnötter, sojabönor, pumpa, pumpafrön, solrosfrön, jordnötter.
Kalcium: Spenat, broccoli, grönkål, vitkål, sesamfrön, mandlar, sojabönor.
Protein: Nej. Nej. Nej.
Om en äter någorlunda varierat, oavsett kost, och kommer upp i tillräcklig energimängd en behöver - så får en i sig tillräckligt med protein. Däremot, om en bodybuildar, är det noga med planera proteinintaget per aminosyra och kalori (detaljplanering av kosten där är av störst vikt... no pun intended). EDIT: Fleromättade fettsyror (och fördelning mellan makronutrienter/energiintag) är rätt bra att läsa på om en ska ta upp bodybuilding.

Källa:
http://nutritionfacts.org/2011/09/12/dr ... endations/
http://www.ars.usda.gov/is/pr/2000/000802.htm
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... er/Selen-/
http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/ ... cet=&new=1
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency ... 002421.htm
http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/13/2/116.pdf
http://www.nature.com/nature/journal/v2 ... 781a0.html
http://nutritionfacts.org/video/safest-source-of-b12/
http://www.who.int/nutrition/publicatio ... RS_935/en/
http://www.veganbodybuilding.com/?page= ... _outline_1
Senast redigerad av dasunbedingte 2013-10-23 21:02:11, redigerad totalt 2 gånger.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav elle » 2013-10-23 21:01:22

dasunbedingte skrev:Äter helt vegetariskt (veganskt) sedan flera år tillbaka (innan (lakto)ovo-vegetariskt)) - kosten varierar, råkost till 50-60%, resterande så icke-processat som möjligt.

mycket bra kost. jag äter också vegansk och mycket raw food. skulle aldrig vilja tillbaka till köttätande och potatisar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav elle » 2013-10-23 21:04:08

dasunbedingte skrev:Jag lurar mig själv och säger att råkost-glass är nyttigt (jävligt gott dock). =P

och raw food godis är himmelskt ! :-)173
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 21:05:55

elle skrev:
dasunbedingte skrev:Äter helt vegetariskt (veganskt) sedan flera år tillbaka (innan (lakto)ovo-vegetariskt)) - kosten varierar, råkost till 50-60%, resterande så icke-processat som möjligt.

mycket bra kost. jag äter också vegansk och mycket raw food. skulle aldrig vilja tillbaka till köttätande och potatisar.


De större förändringarna i min fysiska prestation, löpning, simning, cykling och crossfit - gjordes under en tid då jag mer eller mindre åt uteslutande råkost (med undantag för enstaka vegetabilisk yogurt, dryck, burgare, nougat och "snickerskaka"). Innan dess hade jag en raw food-period - 80% rått per dag räknat - tappade onödig vikt, förbättrade fysiska prestationer, migränen blev mindre frekvent, mindre magsmärtor (trots kraftigt ökat fiberintag!).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 21:19:56

antonius skrev:
dasunbedingte skrev:Jag lurar mig själv och säger att råkost-glass är nyttigt (jävligt gott dock). =P


Och gott för själen när man är deppig/olycklig/skadad eller bara knäpp :-)Crying


Allt är nyttigt själen! Brukar bestämt hävda när någon frågar varför jag äter godis (om inte helg), att det är både julafton, påsk, hannukah, födelsedag, internationella tjockisdagen, chokladätardagen. Efter ett intensivt pass till cykel och fots, så är det berättigat med en "Snickerskaka".
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav dasunbedingte » 2013-10-23 21:19:56

antonius skrev:
dasunbedingte skrev:Jag lurar mig själv och säger att råkost-glass är nyttigt (jävligt gott dock). =P


Och gott för själen när man är deppig/olycklig/skadad eller bara knäpp :-)Crying


Allt är nyttigt själen! Brukar bestämt hävda när någon frågar varför jag äter godis (om inte helg), att det är både julafton, påsk, hannukah, födelsedag, internationella tjockisdagen, chokladätardagen. Efter ett intensivt pass till cykel och fots, så är det berättigat med en "Snickerskaka".
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Autismsmurfen » 2013-10-23 22:19:03

Azo85 skrev:Det är mer troligt att en person som påstår sig äta exceptionellt lite helt enkelt underskattar energibehovet eller stoppar i sig saker under dagen som den inte tänker på, det kan vara en kaffe med mjölk, en godisbit någon bjöd på, en frukt man stoppade i sig utan att tänka eller vad som.

Om man äter lite men ändå inte går ned i vikt är det värt att gå till läkaren men det är mer sannolikt att man gör något omedvetet.

Jag tror inte jag mäter fel. Brukar ofta skriva in mer än vad jag egentligen äter och skriver nästan aldrig in träning. Småätande har jag slutat med. Det lockar mig inte ens.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav HGJ » 2013-10-23 22:19:20

Autismsmurfen skrev:Försöker att inte få i mig mer än 1200 kalorier per dag.

antonius skrev:
earlydayminer skrev:En gång i tiden var jag uppe i 3500 kalorier, men det är småpotatis i jämförelse med en del. Det finns riktigt stora killar som käkar upp mot 10000.


Stora killar? Dom trådsmala killarna på Tour de France, när dom averkar de värsta bergsetapperna gör dom av med nästan 10000 cal, så det beror väl på vad man gör... :-)063

Azo85 skrev:Du är kvinna i fertil ålder hur får du i dig järn på 1200 kCal?

Angelic Fruitcake skrev:Normala människor har en basförbränning av runt 1300 kalorier, dvs det är så mycket kroppen gör av med bara på att hålla igång de nödvändiga systemen

kiddie skrev:Dricker man en stor flaska cola är det 630 kalorier men dricker man inte läsk så är det ju inte mening med att säga att dra ner på läsken.

Azo85 skrev:Jag själv kan göra av med upp mot 900 kCal på en timmes löpning i skogsterräng, längre distanser kan man som motionär göra av med 1500 på ett träningspass.

Fellne skrev:Enligt den skulle jag ätit runt 5200 kcal/dag bara för att behållit vikten...

I tråden talas alltså dels om kalorier (cal), dels om kilokalorier (kcal). Jag kan inte mycket om kalorier, men jag förstår att skillnaden mellan en kalori och en kilokalori motsvarar den mellan en meter och en kilometer.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5321
Anslöt: 2007-06-02

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-10-23 22:31:59

Ja, jag slarvar! :oops: Det ska vara kilokalorier. Man pratar nästan aldrig om rena kalorier för det är så försvinnande lite.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2013-10-23 22:54:10

HGJ skrev:I tråden talas alltså dels om kalorier (cal), dels om kilokalorier (kcal). Jag kan inte mycket om kalorier, men jag förstår att skillnaden mellan en kalori och en kilokalori motsvarar den mellan en meter och en kilometer.


Jo. Det är skillnad mellan äkta kalorier och kilokalorier. Av någon anledning har en kalori blivit slang för en kilokalori. Det är naturligtvis helt fel att kalla en kilokalori en kalori men för många gör det i tal för att det ska gå att ändra tror jag. :) Men på förpackningarna står det ju naturligtvis korrekt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2013-10-23 23:12:40

Autismsmurfen skrev:Jag tror inte jag mäter fel. Brukar ofta skriva in mer än vad jag egentligen äter och skriver nästan aldrig in träning. Småätande har jag slutat med. Det lockar mig inte ens.


När jag mätte, mätte jag inte fel heller. Nu har jag mindre pejl och det beror dels på att jag inte räknar kalorier nu och dels att jag har blivit duktig på att handla hem mat. T ex så går det att gå och ta sig lite fil, ett äpple eller en banan nu. Innan så var det omöjligt för jag hade ingen rutin på att handla. Antingen handlade jag till en enda måltid eller oxo hade jag ett lager med samma mat hemma för en längre tid. Dvs förutom denna gick det helt enkelt inte att råka få i sig något såvida jag inte ville äta mjöl med svartpeppar till snacks. Jag hade helt enkelt inte mat hemma. Och jag blev för den delen inte sugen. Att jag kan ta mellis nuförtiden beror på att jag har tagit ritalin den dagen och då blir jag hungrig.

Men även om jag tänker till nuförtiden vad jag ätit minns jag ju allra oftast. Som idag drack jag drygt 3 dl helmjölk, 2 mackor med smör (ganska mycket smör! :oops: ), snabbnudlar och ett ägg. Har ingen aning om hur mycket kalorier det var men det var nog mindre än i går då jag åt en ordentlig middag.

Alla är inte lika och vill visa upp sin bästa sida för andra. Vissa ljuger inte för sig själva. Jag tror att aspergare kanske är något bättre på att se vad de egentligen ätit eftersom de är mer intresserade av rena fakta än av att impa på andra. Så är det för mig iaf.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2013-10-23 23:13:56

(Dricka mackor, testa det ni! :lol: )
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Kanin » 2013-10-24 7:11:32

HGJ skrev:I tråden talas alltså dels om kalorier (cal), dels om kilokalorier (kcal). Jag kan inte mycket om kalorier, men jag förstår att skillnaden mellan en kalori och en kilokalori motsvarar den mellan en meter och en kilometer.

Dessutom skriver en del KCal istället för kcal. Cal med stor bokstav är normalt detsamma som kcal. Naturligtvis borde vi alla istället använda kJ.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Intressanta intressen



Logga in