Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 3:26:36

Moggy skrev:Hur är det med lasagne? Det är en maträtt som har lite dåligt rykte men tittar jag på kartongen till den lasagne jag gjorde igår så står det 120 kcal per 100 team... Ett halvt kilo lasagne är ganska mycket mat men bara 600 kcal...


Det låter väldigt kalorisnålt för såpass stabbig mat. Men det verkar korrekt. Jag skulle gissat på mer eftersom detta är mat som mättar mig (stärkelserik plus ostsås). Kanske inte har speciellt mycket vitaminer men annars nog inte såå farlig. Inte jätteförtjust i mikromat men lasagne tycker jag gör sig som sådan mat bättre än mycket annat. Dessutom gör jag aldrig lasagne själv.

Försökte se vad Ica Basics lasagne innehåller men hittade inte det på nätet.

Kollade på enportionsrätter, sådana som ska föreställa en riktig måltid (Typ Werners grillbit) och de ligger runt 600 kalorier med, en del lite under en del lite över. Dessa rätter tycker jag känns mindre mat än lasagnen. Kalorimässigt är de nog sämre eftersom jag skulle tro att lasagnen mättar mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Miche » 2014-01-12 4:37:41

Moggy skrev:Hur är det med lasagne? Det är en maträtt som har lite dåligt rykte men tittar jag på kartongen till den lasagne jag gjorde igår så står det 120 kcal per 100 team... Ett halvt kilo lasagne är ganska mycket mat men bara 600 kcal...

Var det för lasagneplattorna eller för färdig lasagne med allt? Jag tror det är rätt stor skillnad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-12 11:25:42

barracuber skrev:Att räkna kalorier är en myt som många fortfarande är kvar i.


På vilket sätt är det en myt? Menar du att antal kalorier är egalt så länge man undviker t ex socker?

Jag är uppväxt med husmanskost där socker och grädde var vanliga ingridienser. Bullar till kaffet osv. Alla i min släkt är överviktiga, för att inte säga sjuka. När jag upplyser dem om vad saker innehåller så tror de mig knappt. Att räkna kalorier gör att man efter ett tag får en korrekt uppfattning av vad saker innehåller genom att väga dem i handen, eller bara titta på dem. För mig personligen har det hjälpt enormt att räkna kalorier.

Lasagne innehåller 46 e-% fett. Kanske inte det bästa om man vill gå ned i vikt, med tanke på att det även innehåller pasta, men det kanske är en myt? :-)063
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-12 11:42:19

Anna Skipper skrev:Mindre mängd kolhydrater, mer fibrer och mer bra fett i kosten balanserar blodsockret. Därför skall du dricka 3 proteindrinkar/dag.


What? Så proteindrinkar innhåller bra fett och fibrer, eller? :-)063
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Moggy » 2014-01-12 13:07:36

Det var en sån här lasange:
http://www.familjendafgard.se/Var-goda- ... -14-kg-FV/

130 kcal/100g var det visst.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav slackern » 2014-01-12 13:20:00

Moggy skrev:Det var en sån här lasange:
http://www.familjendafgard.se/Var-goda- ... -14-kg-FV/

130 kcal/100g var det visst.


Tycker du att det är gott med häst?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Moggy » 2014-01-12 13:36:18

slackern skrev:
Moggy skrev:Det var en sån här lasange:
http://www.familjendafgard.se/Var-goda- ... -14-kg-FV/

130 kcal/100g var det visst.


Tycker du att det är gott med häst?


Bryr mig inte det minsta om det skulle vara häst i lasangen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-12 13:44:36

Att räkna ut energiprocent är ytterligare ett sätt att tydliggöra näringsinnehåll. För att minska i vikt (egentligen kroppsfett) bör fördelningen av näringsämnen i ens kost ligga ungefär så här:

Protein 40 e-%
Kolhydrater 40 e-%
Fet 20 e-%

Man kan justera dessa lite om det passar en, dock max 30 e-% från fett och inte över 40 e-% från kolhydrater. Eftersom fett är mer än dubbelt så energitätt som protein och kolhydrater så märker man snart att det inte behövs mycket för att det ska bli stora skillnader i fördelningen.
T ex så har en 10%-ig köttfärs följande fördelning:

Protein 54 e-%
Kolhydrater 0 e-%
Fett 46 e-%

Så trots att det endast är 10 viktprocent så blir energiprocenten från fett 46.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav elle » 2014-01-12 13:46:07

barracuber skrev:Att räkna kalorier är en myt som många fortfarande är kvar i.

håller med. att räkna kalorier verkar extremt tråkigt. de personer jag kände som räknade kalorier bantade hela tiden och gick på svältdieter och en av de svimmade en gång .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav slackern » 2014-01-12 13:49:17

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:Det var en sån här lasange:
http://www.familjendafgard.se/Var-goda- ... -14-kg-FV/

130 kcal/100g var det visst.


Tycker du att det är gott med häst?


Bryr mig inte det minsta om det skulle vara häst i lasangen.


Nja jag tänkte bara att man vet fan inte vad dom har använt för kött i maten. Det stod ju att det var nötkött men visade sig vara hästkött. Så vad jag menar är att dom skriver att maten ska innehålla men gör inte det. Så för mig låter det tveksamt att äta något som dom kan ha hällt i vad fan som helst.

Kan man då verkligen lita på att näringsinnehållet är rätt? Kanske innehåller 4*mer kalorier?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Moggy » 2014-01-12 14:02:16

slackern skrev:
Nja jag tänkte bara att man vet fan inte vad dom har använt för kött i maten. Det stod ju att det var nötkött men visade sig vara hästkött. Så vad jag menar är att dom skriver att maten ska innehålla men gör inte det. Så för mig låter det tveksamt att äta något som dom kan ha hällt i vad fan som helst.


Ja...men vad ska man göra då? Man får begränsa sig väldigt mycket med mat om man ska gå omkring och vara rädd för sånt där. Inget alternativ för mig att köpa råvaror och göra att från scratch. Sen tror jag att mycket av färdigmaten inte är så väldigt dålig längre, dom har bättreat sig betydligt och dragit ned på onödiga tillsatsar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav slackern » 2014-01-12 14:43:32

Moggy skrev:
slackern skrev:
Nja jag tänkte bara att man vet fan inte vad dom har använt för kött i maten. Det stod ju att det var nötkött men visade sig vara hästkött. Så vad jag menar är att dom skriver att maten ska innehålla men gör inte det. Så för mig låter det tveksamt att äta något som dom kan ha hällt i vad fan som helst.


Ja...men vad ska man göra då? Man får begränsa sig väldigt mycket med mat om man ska gå omkring och vara rädd för sånt där. Inget alternativ för mig att köpa råvaror och göra att från scratch. Sen tror jag att mycket av färdigmaten inte är så väldigt dålig längre, dom har bättreat sig betydligt och dragit ned på onödiga tillsatsar.


Viss mat är väldigt lätt att laga själv från scratch. T.ex. istället för att köpa mamma scans köttbullar kan man göra hemlagad pannbiff så slipper man böket med att rulla köttbullar. Hemlagad potatismos är också busenkelt att laga. Pasta Carbonara är en annan rätt som är lätt att göra samma sak med raggmunkar. OK jag håller med det kan vara rätt jobbigt att göra långkok men jag brukar fixa och dona i köket samtidigt som jag lyssnar på en ljudbok. Tycker att det kan vara rätt avkopplande.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 21:03:26

slackern skrev:Tycker du att det är gott med häst?


Den var godare förr när det var häst i den. Gäller även Icas. Den som är nu har lite tamare smak.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 21:09:00

slackern skrev:Viss mat är väldigt lätt att laga själv från scratch. T.ex. istället för att köpa mamma scans köttbullar kan man göra hemlagad pannbiff så slipper man böket med att rulla köttbullar. Hemlagad potatismos är också busenkelt att laga. Pasta Carbonara är en annan rätt som är lätt att göra samma sak med raggmunkar.


Ja, vissa saker är rätt lätt. Men lasagne orkar jag helt enkelt inte laga. Visst skulle man kunna göra ett stort tråg och frysa in i bitar men nej... fy vad jobbigt. Då gör jag hellre grytor och fryser in.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-12 21:13:16

Räkna kalorier kan nog passa vissa. Om man inte blir helt besatt är det nog bra att ha ett hum om vad maten innehåller. Sedan är det ett plus om man även lär sig vilka vitaminer som finns i, så man får dem naturligt. För mig skulle det passa om jag bara iddes. Jag skippar hellre en fika för att få ta några extra potatisar. Vissa saker har så högt kaloriinnehåll att det skulle kännas värt att lägga dessa på annan mat. T ex åt jag jordnötssmör ett tag och det var nog väldigt onödigt, sedan kan man tro att det är bra fett i men jag vet inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav slackern » 2014-01-12 21:29:35

kiddie skrev:
slackern skrev:Viss mat är väldigt lätt att laga själv från scratch. T.ex. istället för att köpa mamma scans köttbullar kan man göra hemlagad pannbiff så slipper man böket med att rulla köttbullar. Hemlagad potatismos är också busenkelt att laga. Pasta Carbonara är en annan rätt som är lätt att göra samma sak med raggmunkar.


Ja, vissa saker är rätt lätt. Men lasagne orkar jag helt enkelt inte laga. Visst skulle man kunna göra ett stort tråg och frysa in i bitar men nej... fy vad jobbigt. Då gör jag hellre grytor och fryser in.


Det har du alldeles rätt i. Jag tycker också att lasagne verkar vara alldeles för bökigt att laga. Eller det är en rätt jag aldrig lärt mig att tillaga. Så därför är jag en tacksam gäst när någon har lagat det själv och bjuder på det. :)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2014-01-12 22:00:05

Jag räknar kalorier och ser inte det bökiga i det. De allra flesta äter väldigt enformigt så man behöver inte väga allting varje gång. Jag vet att 2 dl gryn är 80 gram, att en matsked äppelmos är 14,3 gram kolhydrater etcetera, inget jag behöver väga varje morgon jag gör gröt.

En burk keso är alltid en burk keso och en näve blåbär är ungefär 35 gram blåbär, 21 gram hasselnötter är nästan en näve. Behöver inte väga varje gång.

Lunch och middag är totalt 6 olika rätter som äts var tredje dag. Jag lagar varje rätt likadant varje gång och anpassar rätterna efter förpackningsstorlekar. Lagar en maträtt 4 portioner, tisdag, torsdag, lördag samt söndag vilket resulterar i att jag lagar mer mat än jag äter vilket möjliggör att skippa matlagning någon gång om jag har annat för mig.

Jag behöver bara mäta och räkna en gång och sedan göra likadant varje dag. Enda kruxet är att jag inte kan stoppa i mig sådant som inte står på schemat men det är vanligen skit människor stoppar i sig utanför måltiderna så det gör inget.

Jag kan inte se vad som är svårt med att räkna kalorier. Förmodligen äter jag mer varierat än de allra flesta svenskar trots att jag äter enligt schema, lunch och middag är planerade så att inget livsmedel förekommer i två rätter. Planera vad du vill äta, ät det, vad är problemet?
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-13 0:00:08

Ja klart det är enkelt om man har en fallenhet för ett sådant inrutat liv. Men har man inte det, så är det inte lika lätt. Eller för att uttrycka sig annorlunda, tillkämpade "vanor" är skitsvårt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2014-01-13 0:47:05

kiddie skrev:Ja klart det är enkelt om man har en fallenhet för ett sådant inrutat liv. Men har man inte det, så är det inte lika lätt. Eller för att uttrycka sig annorlunda, tillkämpade "vanor" är skitsvårt.


Känns som att det borde attrahera den genomsnittlige personen med asperger syndrom.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Krillo » 2014-01-13 10:16:11

Azo85 skrev:Jag räknar kalorier och ser inte det bökiga i det. De allra flesta äter väldigt enformigt så man behöver inte väga allting varje gång. Jag vet att 2 dl gryn är 80 gram, att en matsked äppelmos är 14,3 gram kolhydrater etcetera, inget jag behöver väga varje morgon jag gör gröt.

En burk keso är alltid en burk keso och en näve blåbär är ungefär 35 gram blåbär, 21 gram hasselnötter är nästan en näve. Behöver inte väga varje gång.

Lunch och middag är totalt 6 olika rätter som äts var tredje dag. Jag lagar varje rätt likadant varje gång och anpassar rätterna efter förpackningsstorlekar. Lagar en maträtt 4 portioner, tisdag, torsdag, lördag samt söndag vilket resulterar i att jag lagar mer mat än jag äter vilket möjliggör att skippa matlagning någon gång om jag har annat för mig.

Jag behöver bara mäta och räkna en gång och sedan göra likadant varje dag. Enda kruxet är att jag inte kan stoppa i mig sådant som inte står på schemat men det är vanligen skit människor stoppar i sig utanför måltiderna så det gör inget.

Jag kan inte se vad som är svårt med att räkna kalorier. Förmodligen äter jag mer varierat än de allra flesta svenskar trots att jag äter enligt schema, lunch och middag är planerade så att inget livsmedel förekommer i två rätter. Planera vad du vill äta, ät det, vad är problemet?


Första gången vi är överens tror jag :-)018
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Flawed » 2014-01-13 16:04:47

elle skrev:
barracuber skrev:Att räkna kalorier är en myt som många fortfarande är kvar i.

håller med. att räkna kalorier verkar extremt tråkigt. de personer jag kände som räknade kalorier bantade hela tiden och gick på svältdieter och en av de svimmade en gång .

En del kan räkna utan att använda fingrarna...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav kiddie » 2014-01-13 16:48:40

Tror oxo räkna kalorier är enklare om man äter själv. Och lagar själv eller vet vad man köper. Lever man i en familj där man turtar om att laga mat då har man inte samma koll, och äter man i skolan/på jobbet en måltid då blir det ännu svårare. Och det hjälper som sagt om man har en slags inbyggd regelbundenhet i sitt liv.

Men jag står fast vid att det är väldigt bra att kunna en del näringslära så man vet generellt.

Det finns flera fällor som folk ofta går i, t ex att de tror att man vinner massa kalorier genom att minska från lättmjölk till minimjölk. Men det som är kvar är proteiner och kolhydrat och de är samma genom alla mjölksorter (förutom de mjölkdrycker med tillsatt protein), så man vinner väldigt lite med detta steg. Yay till lättmjölk alltså. Mellanmjölk bara är rätt stor kaloriskillnad till standardmjölk och vissa kan inte ens känna skillnad i smak.

Rent kalorimässigt ligger lättöl lite lägre än lättmjölk och folköl ligger ungefär där lättmjölk är. Äppeljuice ligger i trakterna med. Apelsinjuice är det mer kalorier i. Många tror att apelsinjuice skulle ha få kalorier eftersom den är "nyttig", men bara för att det är en del c-vitamin i ska ju inte detta blandas ihop med själva kalorierna. T o m colacola har mindre kalorier än apelsinjuice.

Sedan är det nästan ingen hejd på hur mycket sallad (typ späd sallad, salladsblad, tomat, gurka osv) man kan äta innan man kommer upp i några högre kalorier. Säg att en sallad är 30 kalorier per 100 g, (en lite matigare sallad kanske är 40-50)då blir det bara 300 kalorier på 1000 gram sallad!

Sådant brukar förvåna folk. :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt

Inläggav Titti » 2014-01-13 19:16:47

Azo85 skrev:Lunch och middag är totalt 6 olika rätter som äts var tredje dag.
...

Förmodligen äter jag mer varierat än de allra flesta svenskar trots att jag äter enligt schema, lunch och middag är planerade så att inget livsmedel förekommer i två rätter.

Har du lust att berätta vad du äter?

Jag har i många år strävat efter att hitta ett regelbundet system för att slippa fundera så mycket över vad som ska serveras hemma utan att lyckas särskilt bra. Ett av mina problem är att det helst ska passa hela familjen och skolmatsedeln dessutom men det avgör mer vad som ska stå på menyn, inte systemet som sådant.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Vilken mat bör man undvika om man vill gå ner i vikt?

Inläggav Azo85 » 2014-01-13 19:17:34

Krillo skrev:
Azo85 skrev:Jag räknar kalorier och ser inte det bökiga i det. De allra flesta äter väldigt enformigt så man behöver inte väga allting varje gång. Jag vet att 2 dl gryn är 80 gram, att en matsked äppelmos är 14,3 gram kolhydrater etcetera, inget jag behöver väga varje morgon jag gör gröt.

En burk keso är alltid en burk keso och en näve blåbär är ungefär 35 gram blåbär, 21 gram hasselnötter är nästan en näve. Behöver inte väga varje gång.

Lunch och middag är totalt 6 olika rätter som äts var tredje dag. Jag lagar varje rätt likadant varje gång och anpassar rätterna efter förpackningsstorlekar. Lagar en maträtt 4 portioner, tisdag, torsdag, lördag samt söndag vilket resulterar i att jag lagar mer mat än jag äter vilket möjliggör att skippa matlagning någon gång om jag har annat för mig.

Jag behöver bara mäta och räkna en gång och sedan göra likadant varje dag. Enda kruxet är att jag inte kan stoppa i mig sådant som inte står på schemat men det är vanligen skit människor stoppar i sig utanför måltiderna så det gör inget.

Jag kan inte se vad som är svårt med att räkna kalorier. Förmodligen äter jag mer varierat än de allra flesta svenskar trots att jag äter enligt schema, lunch och middag är planerade så att inget livsmedel förekommer i två rätter. Planera vad du vill äta, ät det, vad är problemet?


Första gången vi är överens tror jag :-)018


Beror på att detta är första gången du tänkte rätt, tror jag.

Förstå skämtet!
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in