Trött på att vara trött!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-27 15:23:05

Nihilith skrev:Tycker läkarna pratar strunt om jag ska vara helt ärligt. Har själv AS diagnos och kroniskt trötthetssyndrom diagnos. Det ena utesluter inte det andra, snarare är det kanske så att AS är en bidragande faktor till varför man fått kroniskt trötthetssyndrom (mindre stresstålighet, mer stimuli känslig etc.). Det är som du säger, man går omkring med en nästan konstant sjukdomskänsla. I dag har jag vant mig men det var riktig illa i början, innan man hade ställt in sig på att man får leva med ett "lägre" normaltillstånd av fysiskt välmående.

Jo tröttheten och sjukdomskänslan och värken är inte direkt kul.
Gick nyss till affären (vilket är ca 5 min bort) och en stund efter att jag kommit hem stegrades tröttheten igen. Fick även huvudvärk och min muskelvärk blev värre och jag börjar även nu känna mig sjuk igen. Har dessutom ont i halsen varje jäkla dag. Är jävligt jobbigt att ha det så, även om jag delvis har accepterat det hela.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Krillo » 2012-06-27 15:32:02

När jag får vara ifred så blir min dygnsrytm normal. När jag jobbar, så tar det så lång tid för mig att återhämta mig till en så "normal" nivå att jag orkar göra nåt av fritiden, men då ska man gå och lägga sig för att orka upp... När jag hamnar i de här cyklerna får jag ett hemskt morgonhumör, vilket inte funkar så bra på arbetsplatser. Och säger man det får man höra att man bara är lat och inte orkar gå upp :(
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-27 21:57:59

KaosPrinsessa
Jo tröttheten och sjukdomskänslan och värken är inte direkt kul.
Gick nyss till affären (vilket är ca 5 min bort) och en stund efter att jag kommit hem stegrades tröttheten igen. Fick även huvudvärk och min muskelvärk blev värre och jag börjar även nu känna mig sjuk igen. Har dessutom ont i halsen varje jäkla dag. Är jävligt jobbigt att ha det så, även om jag delvis har accepterat det hela


Låter inte roligt, jag har det inte så illa som tur är. Man kanske inte ska klaga :?
Krillo skrev:När jag får vara ifred så blir min dygnsrytm normal. När jag jobbar, så tar det så lång tid för mig att återhämta mig till en så "normal" nivå att jag orkar göra nåt av fritiden, men då ska man gå och lägga sig för att orka upp... När jag hamnar i de här cyklerna får jag ett hemskt morgonhumör, vilket inte funkar så bra på arbetsplatser. Och säger man det får man höra att man bara är lat och inte orkar gå upp :(

Hur många gånger har man inte fått höra att man är lat, känner mig förolämpad när ngn kallar mig det :evil:
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-27 22:31:48

Tyler_Durden skrev:Låter inte roligt, jag har det inte så illa som tur är. Man kanske inte ska klaga :?

Man har alltid rätt att klaga. Man kan dessutom inte jämföra "lidande". För nått jag klarar utan större problem kan vara nästintill outhärdligt för någon annan. Vi är ju alla så olika.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-28 23:01:16

KaosPrinsessa skrev:
Tyler_Durden skrev:Låter inte roligt, jag har det inte så illa som tur är. Man kanske inte ska klaga :?

Man har alltid rätt att klaga. Man kan dessutom inte jämföra "lidande". För nått jag klarar utan större problem kan vara nästintill outhärdligt för någon annan. Vi är ju alla så olika.


Det är sant, får lite dåligt samvete ibland när jag klagar för mycket bara. Det är nog nyttigt att klaga lite men man får nog inte gräva ner sig för mycket i självömkan. Ibland så tänker jag att det finns nog miljontals människor i världen som skulle byta livssituation med mig utan att tveka. Men som sagt var så måste man ju få ventilera sina känslor lite ibland.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Zima33 » 2012-06-29 1:23:57

Orkar inte läsa hela tråden så vet inte om nån skrivit detta förut...

Har du kollat upp sköldkörteln nån gång? Det är ett blodprov bara, man kan bli trött om det är problem med den och rätt vanligt. Är väl standard numera att de tar sånt prov om man söker för trötthet etc.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-04 23:30:08

Zima33 skrev:Orkar inte läsa hela tråden så vet inte om nån skrivit detta förut...

Har du kollat upp sköldkörteln nån gång? Det är ett blodprov bara, man kan bli trött om det är problem med den och rätt vanligt. Är väl standard numera att de tar sånt prov om man söker för trötthet etc.


Har alltid haft problem med trötthet. Har varit trött så länge jag kan minnas. Det har iofs blivit lite värre ju äldre man blir, men jag tror det är psykiska orsaker men det gör det inte lättare.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-06 19:23:32

Fick ett infall och slutade med Ritalin för en vecka sedan och känner mig lite piggare. Är fortfarande trött av mig (det har jag alltid varit) men har inte haft lika mycket av den där förlamande tröttheten. Jag hoppas att det fortsätter bara :-)Happy
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav m_m_m » 2012-07-08 10:56:11

Jag lider också av mycket trötthet ofta, men det går lite i perioder..

Regelbundenhet är lite av nyckeln för mig...
Motion o mat, men ibland är det lättare sagt en gjort...

Sedan åt jag seroquel depot ett tag... Det gjorde mig till en total sömngångare. Nu tar vanlig seroquel till kvällen, vilket gör mig trött och får mig att somna (ofta iaf) - däremot inte däckad morgonen efter.
m_m_m
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-04-08
Ort: Stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Red and green » 2012-07-08 11:46:16

Jag är oxå astrött jämnt.
Går bra på jobbet men börjar tappa lusten där med.

Allra värsta efter jobbet. Orkar inte ens blinka. Ligger platt om jag inte studerar, vilket jag inte gör för tillfället.

Fått hjälp av koffein tabletter. Startade just Lepigen tråden dessutom.

Jag är väldig säker att jag har ADD, får absolut ingenting gjort här hemma. Ser ut som det bor en gris här med det orkar inte jag bry om. Skit samma. Bara jag får vila o vara i fred.

Måste jag börja med amfetamin att orka leva eller vad?
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-11 21:25:21

Red and green skrev:Jag är oxå astrött jämnt.
Går bra på jobbet men börjar tappa lusten där med.

Allra värsta efter jobbet. Orkar inte ens blinka. Ligger platt om jag inte studerar, vilket jag inte gör för tillfället.

Fått hjälp av koffein tabletter. Startade just Lepigen tråden dessutom.

Jag är väldig säker att jag har ADD, får absolut ingenting gjort här hemma. Ser ut som det bor en gris här med det orkar inte jag bry om. Skit samma. Bara jag får vila o vara i fred.

Måste jag börja med amfetamin att orka leva eller vad?


Om du har ADD så kanske cs som Ritalin, Metamina mm kan vara nått. För min del så blev jag bara tröttare av cs, bättre koncentration fick jag men det positiva övervägde inte det negativa. Du kanske kan be din läkare om en ADD utredning?
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Trött på att vara trött!

Inläggav Pieohpah » 2012-07-11 23:32:12

Det här är lite off topic men jag har testat L-Teanine... Mot stress och trötthet, men för mig funkar det inte. Inte pigg, inte oorolig. Om något märker jag ingenting, kanske mer edgy och irriterad. Waste of money! FTW
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Debbido » 2012-07-11 23:46:53

Jag är grymt trött på att alltid vara trött, numera. Visst blir man trött av depression eller överstimulans, men sedan finns det ju många somatiska sjukdomar som ger utmattning. Hoppas du har kollat upp allt somatiskt?

Själv har jag Sjögrens syndrom som innebär kroniskt trötthetstillstånd. Kroniskt trötthetssyndrom finns och mycket annat. Vissa biverkningar etc. Kräv en total hälsoundersökning och läs Fass, om du inte redan gjort det. Compassion! :-)154
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Zombie » 2012-07-11 23:52:23

Nihilith skrev:Har själv AS diagnos och kroniskt trötthetssyndrom diagnos.

Hur i helskotta fick du den sistnämnda? Eller utredningen som ledde fram dit? Om det inte är för privat och så?

Allt jag har hört går ut på att knappt enter kan få den i Sverige (och då sannolikt privat, vilket man ju kanske inte har råd med), och för aspergare är det bara att glömma – av de vanliga skälen: dels det etablerade struntprat KaosPrinsessa nämner, dels "ingen evidens" (det vill säga inte forskat om på just aspergare).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26


Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Debbido » 2012-07-12 0:16:25

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... tssyndrom/

Det står att K. trötthetssyndrom är en neurologisk sjukdom, så varför skulle inte personer med neuropsykologiska störningar få testas? Hjärnan är ju redan ansatt i vårt fall.

Om Sverige nekar så undrar jag om det kan beviljas utredning i t ex Tyskland, om resurserna här är för få?

Jag läste att symptomen är nästan identiska med reumatoid artrit och sjögrens syndrom, som jag har. Jag blir sjuk efter en promenad och lite lätt aktivering. Går hem och sover i två dagar efteråt. Det ska man inte, tycker de, men de reumatiker jag känner gör så.

Vi lever och har kul, sedan är vi väck några dagar.

:-)225 :-)078 :-)088 :-)110 :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ :-)ZZZ
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-12 9:35:32

earlydayminer skrev:Jag tror det är problem med perception, men om jag ska vara helt ärlig är jag personligen helt övertygad om att det beror på perceptionsstörningar. Alltså OM man säger att man är nattmänniska, inte när man har sömnsvårigheter med rimlig förklaring.

Det stämmer först och främst in på människor som är konstinriktade, känslosamma, spirituella m.m

Det handlar om att hantera det med medicinering om det behövs, men först och främst mycket (personlig) mental träning.

Men givetvis finns det andra faktorer som lite motion (mycket tid framför dator/tv), dåliga kostvanor, medicinska skäl (?) m.m. Det finns många små enkla justeringar man kan göra, men det är justeringar som kräver både tid och tålamod. Man blir inte piggare på en gång av att träna eller äta bra kost, men det är något som kroppen kommer reglera under en längre tid. Det viktiga är att fortsätta göra det.


Det tycker jag var ett vettigt inlägg! Som också ger konstruktiva råd.

Har du alltid haft det så Tyler? Det kan ju vara en tung depression fast man inte fattar det själv. Så var det för mig.
Det enda som hjälpte var till slut medicinering.
Cymbalta har fått mig att överleva de tre senaste åren.

Har du varit och kollat upp så du inte har andra fysiska problem?

Jag är en notorisk nattuggla. Hela min familj har varit så.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-12 9:40:24

Tyler_Durden skrev:Fick ett infall och slutade med Ritalin för en vecka sedan och känner mig lite piggare. Är fortfarande trött av mig (det har jag alltid varit) men har inte haft lika mycket av den där förlamande tröttheten. Jag hoppas att det fortsätter bara :-)Happy


Ahh! det är bättre med dig ser jag?
Blev du bättre utan Ritalina?
Jag är astrött sedan jag började med Medikinet. Min läkare säger att det knappast beror på det. Vad tror du?
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Zombie » 2012-07-12 13:54:27

Kruxet med earlys inlägg är att det inte är perceptionsstörningar, det många av oss menar med den här sjukliga tröttheten. Det han skriver kan naturligtvis bidra till energibrist i enskilda fall eller lägen i livet, liksom kosthållning (kolla näringsbrist, eventuella överkänsligheter för t.ex. gluten och laktos osv.) och att försöka leva upp till "normala" krav på arbete och engagemang.

Är man observant i tid, och har mod och praktiska möjligheter att varaktigt lägga om sitt liv och sänka stressen på sådana sätt, kanske man kan få en väsentlig förbättring bara med det. Men har den här djupa tröttheten hunnit utvecklas så är den en sjuka för sig som inte går att reducera till det, och det har också folk märkt genom att laborera med sådana saker och genom att ha skaffat sig grundlig rutin på hur olika problem yttrar sig genom åratal av nödtvungen inläsning och självobservation.

Gäller även dygnsrytm för övrigt. Och medicin, som Tyler_Durden säger. Ritalin ska lugna, pigga upp, öka koncentrationsförmågan och sådant, inte trötta. Men NPF:are reagerar ofta "tvärtom", vilket en del läkare vet men långtifrån alla. Men man kan vara väldigt doskänslig också, så det kan vara värt att prova att finjustera dos och frisättning innan man avvisar en medicin!

Bland annat verkar sådana här problem kunna åtföljas av en somatisk (kroppssjuklig) historia som man kan känna – flunsaliknande saker, feber, yrsel; svullna lymfkörtlar, svaghet mot förkylning och annat som tyder på att immunförsvaret är inblandat, som Debbido är inne på; vissa slags dimma i huvudet kanske också kan höra dit (det finns också idéer om att det kan vara en lågintensiv hjärninflammation). Men det är ofta vaga saker, som det kan vara svårt för utomstående att se det mönster i, som man själv kan se när man under lång tid har pillat ihop en karta över sitt liv, och lättare att dra i tvivelsmål enligt den allmänmänskliga principen "mitt omdöme är alltid bättre än alla andras, i synnerhet om sådant jag inte har varit med om själv". (Ingen anklagelse mot just early, men varning för en allmän fallgrop.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Nihilith » 2012-07-12 14:47:05

Zombie skrev:
Nihilith skrev:Har själv AS diagnos och kroniskt trötthetssyndrom diagnos.

Hur i helskotta fick du den sistnämnda? Eller utredningen som ledde fram dit? Om det inte är för privat och så?

Allt jag har hört går ut på att knappt enter kan få den i Sverige (och då sannolikt privat, vilket man ju kanske inte har råd med), och för aspergare är det bara att glömma – av de vanliga skälen: dels det etablerade struntprat KaosPrinsessa nämner, dels "ingen evidens" (det vill säga inte forskat om på just aspergare).


I primärvården. Har en allmänläkare som är helt underbar och oerhört hjälpsam, olyckligtvis flänger han runt titt som tätt på forskningsuppdrag. Han vet om mina psykiatriska och mina NPF-diagnoser men har aldrig låtit de påverka den somatiska vården på ett negativt sätt. Var även han som tipsade mig om IFD-kost för kroniskt trötthetssyndrom och min kroniska höftledsinflammation (en muskulär sådan pga överrörliga höftleder, som verkar vara på tillbaka gång *fingers crossed*).

Jag har nog helt enkelt haft tur i det avseendet.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Zombie » 2012-07-12 14:56:32

Roligt att höra om någon som har tur åtminstone. Att det fortfarande går att ha det.

En läkare som också är forskare. Så typiskt. Frågan är om andra än skolade forskarbegåvningar borde få syssla med så känsliga saker som läkeri, men då bleve läkarbristen förstås ännu värre. Dessutom måste de ju samtidigt ha det där svårfångat mänskliga...

Men var fick du diagnosen rent tekniskt (om du nu vill tala om det)? Vad jag har hört finns det knappt något ställe i Sverige som kan utreda ens. (Gottfrieskliniken i Bohuslän, någon annan privat i Mjölby, en sedermera nedlagd (offentlig?) i Stockholmstrakten.)

IFD-kost, hur har den funkat?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Nihilith » 2012-07-13 11:49:51

Primärvården i Göteborg. Högsbo Vårdcentral.

Jo, med tanke på hur ofta jag hör om otur med allmänläkare (fästmannen (NT) testade fem läkare inom loppet av ett halvår innan han hittade någon som tog honom på allvar). Sen kanske det blev tur där med tanke på att alla psykiatriker jag haft, förutom en, har varit rena stolpskott.

IFD-kost har funkat ypperligt. Slutade med socker, vete och laktos samt inga tillsatser eller onödiga halvfabrikat. Började med kokosfett (1msk/dag). Har alltid varit intresserad av kost som medicin. Mår mycket bättre nu än tidigare. Det svåraste för mig var regelbundenheten, det krävde (och kräver fortfarande) abnorm självdisciplin och larmklockor. Men det är det värt.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Debbido » 2012-07-13 22:11:52

Eftersom du ALLTID har varit trött kan väl en hel mängd faktorer uteslutas?

Mina eländen började med en hypofys som delvis inte fungerade - för lågt östrogen. Jag har läst att har man fel betr. ett hormon har man i allmänhet fel på fler, typ sex st. För min del ledde hormonbristen till reumatism och trötthetssyndromet jag nämnde ovan. Sv. sjukvård kunde inget göra så jag fick reumatism av östrogenbristen och en lång rad andra problem.

Så, svensk sjukvård sucks, that's my opinion! Vi kan nog inte gissa oss fram till vad Du lider av. Någon behöver ta alla möjliga prover. En skicklig läkare måste finnas för att kunna utvärdera dem korrekt. England hjälpte mig en gång när Sverige visade upp hela sin inkompetens. Jag vet inte hur din ekonomi är, men om det är möjligt sök i England eller Tyskland. Särskilt när det gäller lite svårare diagnosställande.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11293791.ab
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-13 22:54:55

Yv Ericsson skrev:
Tyler_Durden skrev:Fick ett infall och slutade med Ritalin för en vecka sedan och känner mig lite piggare. Är fortfarande trött av mig (det har jag alltid varit) men har inte haft lika mycket av den där förlamande tröttheten. Jag hoppas att det fortsätter bara :-)Happy


Ahh! det är bättre med dig ser jag?
Blev du bättre utan Ritalina?
Jag är astrött sedan jag började med Medikinet. Min läkare säger att det knappast beror på det. Vad tror du?


En vanlig biverkning(fler än 1 av 10) på Metylfenidathydroklorid (Ritalin, Medikinet mm)
är onormal trötthet eller dåsighet så det kan mycket väl bero på din medicin. Jag känner mig märkbart piggare efter jag sluta med Ritalin, nu är jag tillbaka till mitt gamla trötta jag. Jag har alltid blivit lätt trött men med Ritalin blev det mycket värre. Jag går på undersökning för att se att det inte föreligger några sjukdomar som gör mig trött, men nu så tror jag inte det då jag känner mig mer "normaltrött" utan Ritalin.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in