Trött på att vara trött!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Zombie » 2012-07-16 18:36:36

Nihilith skrev:Primärvården i Göteborg. Högsbo Vårdcentral.

Jo, med tanke på hur ofta jag hör om otur med allmänläkare (fästmannen (NT) testade fem läkare inom loppet av ett halvår innan han hittade någon som tog honom på allvar). Sen kanske det blev tur där med tanke på att alla psykiatriker jag haft, förutom en, har varit rena stolpskott.

Ja, det må jag säga. Det man brukar höra tyder ju också på att otur är det normala numera. Första gången jag hör att någon har kunnat gå till en vanlig vårdcentral och få en utredning för trötthetssyndrom. Borde kanske göra ett försök. Frågan är bara var man skulle ge upp, om man nu orkade. Vid femtionde försöket? Tvåhundrade? Först som sist flytta till Högsbo? *galghumor*

Nihilith skrev:IFD-kost har funkat ypperligt. Slutade med socker, vete och laktos samt inga tillsatser eller onödiga halvfabrikat. Började med kokosfett (1msk/dag). Har alltid varit intresserad av kost som medicin. Mår mycket bättre nu än tidigare. Det svåraste för mig var regelbundenheten, det krävde (och kräver fortfarande) abnorm självdisciplin och larmklockor. Men det är det värt.

Låter alltså som om det kan vara värt att läsa om åtminstone. Problemet är som vanligt vad det blir för netto mellan besvär och eventuella vinster (och om man har råd).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-16 21:21:25

En vanlig biverkning(fler än 1 av 10) på Metylfenidathydroklorid (Ritalin, Medikinet mm)
är onormal trötthet eller dåsighet så det kan mycket väl bero på din medicin. Jag känner mig märkbart piggare efter jag sluta med Ritalin, nu är jag tillbaka till mitt gamla trötta jag. Jag har alltid blivit lätt trött men med Ritalin blev det mycket värre. Jag går på undersökning för att se att det inte föreligger några sjukdomar som gör mig trött, men nu så tror jag inte det då jag känner mig mer "normaltrött" utan Ritalin.

Måste tillägga att jag från början hade 80 mg Ritalin och upplevde då inte tröttheten vad jag kommer ihåg. Sänkte till 40 mg pga blodtrycket och tror att då blev tröttheten värre. Hur som helst så är jag glad att jag än så länge klarar mig bra utan. Känner mig mer "dampig" men har inte lust att käka en medicin som ger mig höjt blodtryck vilket innebär ännu en till medicin, känns som det bara byggs på ta en medicin för att kunna ta en annan och sen får man väl en till pga av den nya osv.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Zombie » 2012-07-16 21:30:13

Som jag skrev tidigare, man kan behöva finmickla med dosen också. Finare än vad läkarna tänker på. NPF:are kan vara känsligare än "man ska" för sådant. Dit hör också om preparatet är direkt- eller depåverkande. Ritalin finns i båda varianterna.

Vill inte förleda dig eller någon annan att ta medicin ni tycker ni klarar er utan, men det här är en sida av saken som många inte känner till och som det kan vara svårt att få gehör för.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Nihilith » 2012-07-17 10:47:58

Zombie skrev:Låter alltså som om det kan vara värt att läsa om åtminstone. Problemet är som vanligt vad det blir för netto mellan besvär och eventuella vinster (och om man har råd).


Det kan jag hålla med om. IFD-kost är på det stora hela "vanlig" mat, minus vissa saker. Jag har alltid lagt hyfsat med pengar på mat så har inte märkt någon större skillnad. Sedan har jag alltid tyckt om att laga mat och testa nya saker (även om jag är ganska usel på att variera mig). Om man är intresserad kan man kika mer här: http://www.ehdin.com/?lang=swe
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in