Trött på att vara trött!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-20 17:47:45

Jag är så j-vla trött på att vara trött. Verkar som att man behöver en semester efter minsta lilla sak man gör. Umgås med folk-trött, handla-trött, ta hand om papper och räkningar-trött, trött trött trött :twisted: Man får väl bli en tung tjack missbrukare lr nått. Suck. Pallar inte skriva mer, trött! :evil:
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Parvlon » 2012-06-20 22:07:22

När är du pigg?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-20 22:47:23

På natten när dom flesta sover, då är det lungt och skönt, ingen som stör en och ingen telefon som ringer. skulle vara skönt om Willys lr ICA hade öppet dygnet runt då kunde man handla i lugn och ro på natten.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav slackern » 2012-06-20 22:50:21

Tyler_Durden skrev:På natten när dom flesta sover, då är det lungt och skönt, ingen som stör en och ingen telefon som ringer. skulle vara skönt om Willys lr ICA hade öppet dygnet runt då kunde man handla i lugn och ro på natten.


Hmm 7/11 har öppet dygnet runt. Fast dom kanske har för litet sortiment och dyrt?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-20 22:53:16

slackern skrev:
Tyler_Durden skrev:På natten när dom flesta sover, då är det lungt och skönt, ingen som stör en och ingen telefon som ringer. skulle vara skönt om Willys lr ICA hade öppet dygnet runt då kunde man handla i lugn och ro på natten.


Hmm 7/11 har öppet dygnet runt. Fast dom kanske har för litet sortiment och dyrt?


Precis. skulle bli jäkligt dyrt att handla på 7/11 :( .
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Parvlon » 2012-06-20 22:59:09

Tyler_Durden skrev:På natten när dom flesta sover, då är det lungt och skönt, ingen som stör en och ingen telefon som ringer. skulle vara skönt om Willys lr ICA hade öppet dygnet runt då kunde man handla i lugn och ro på natten.
Låter definitivt som ett problem. Speciellt på sommaren tjänar man mycket i måendegrad på att vara vaken och utomhus när andra är vakna, dvs. på dagen. Du har inga planer på att ändra din livsstil kanske? Telefonproblemet löser du lika enkelt som teveproblemet, dvs. av-knappen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-20 23:06:58

Parvlon skrev:
Tyler_Durden skrev:På natten när dom flesta sover, då är det lungt och skönt, ingen som stör en och ingen telefon som ringer. skulle vara skönt om Willys lr ICA hade öppet dygnet runt då kunde man handla i lugn och ro på natten.
Låter definitivt som ett problem. Speciellt på sommaren tjänar man mycket i måendegrad på att vara vaken och utomhus när andra är vakna, dvs. på dagen. Du har inga planer på att ändra din livsstil kanske? Telefonproblemet löser du lika enkelt som teveproblemet, dvs. av-knappen.


Jag vet. Har ändrat dygnsrytmen lite, men det är jobbigt att man är så trött under dagarna och sen piggnar till när man ska lägga sig. Dygnsrytmen har alltid varit ett problem. Tror också att man tjänar i måendegrad av en mer normal dygnsrytm, är bara så svårt att gå och lägga sig när det äntligen är så lungt och tyst och man kan tänka klart.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Nihilith » 2012-06-21 11:53:36

Jag sympatiserar. Har en hyfsat "normal" dygnsrytm de flesta dagar (lägga sig runt ett/två på natten, upp tio/elva) så länge insomnian inte spökar. Men nätter är bäst. Enda tiden på dygnet man kan gå ut och det är tyst. Man slipper sin ipod. Saknar då jag bodde i England, mataffärer med 24-timmars öppet är underbart. Handla vid midnatt är så lugnt och skönt.

Äta regelbundet hjälper. Problemet är mest att man ska känna att man är trött och sömnig, och det händer aldrig, mat och sov klocka och inte spela dataspel längre än till elva på kvällen funkar för mig. Tog mig dock regelbundet inbankande i hjärnan under tio års tid innan den lärde sig det konceptet.

Trots en hyfsad dygnsrytm blir jag ändå handla-trött, folk-trött, tvätt-trött och banne mig trött hela tiden. Önskar av-knapp på hjärnan fanns.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav slackern » 2012-06-21 12:06:59

Tyler_Durden skrev:
slackern skrev:
Tyler_Durden skrev:På natten när dom flesta sover, då är det lungt och skönt, ingen som stör en och ingen telefon som ringer. skulle vara skönt om Willys lr ICA hade öppet dygnet runt då kunde man handla i lugn och ro på natten.


Hmm 7/11 har öppet dygnet runt. Fast dom kanske har för litet sortiment och dyrt?


Precis. skulle bli jäkligt dyrt att handla på 7/11 :( .


Skulle du kunna komma iväg till en affär som stänger klockan 22.00 på kvällen? Daglivs inne vid Fridhemsplan har öppet till 22.00 finns säkert en massa andra affärer som har öppet eller senare i din närhet?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Miche » 2012-06-21 14:39:52

Nästan alla Ica Maxi, Coop Forum, Willys och City Gross har öppet till 22 nästan alla dagar, ofta är det rätt lugnt den sista timmen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Floriann » 2012-06-21 15:29:32

Vet ej hur pepp du är på mediciner, men för mig har valdoxan verkligen fungerat! Den är bättre än andra mediciner då den övar kroppens naturliga produktion av sömnhormon, och den är ej beroendeframmkallande. Dock äe den ganska ny på masknaden, så eventuella biverkningar som uppkommer efter ett långvarigt bruk kan vara dolda. Trots det känner jag mig personligen relativt trygg med den här medicinen och den fungerar bra. Hett tips!!
Floriann
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-16

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav KalleKus » 2012-06-21 15:36:47

Samma här.
Idag har jag blivit trött av precis allt... :shock:
Det är tröttsamt. :wink:
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-21 23:16:53

Känner igen mig. Fast är iof alltid trött, men är mindre trött på natten än dagen.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav lasseivägen » 2012-06-21 23:37:14

Har någon slags rullande dygnsryttm, ibland vaknar jag 7 och går upp, sover midag en timme. lägger mig 01.
Vissa perioder är jag uppe till 3-4 sover till 11. Men jag har inget jobb som inkräktar på min tid.

Men jag har inga problem att handla, har 300 meter till affär som är öppen till 2200.
Men på dan är den knökad med baddjävlar, särskilt dan före midsommar.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav earlydayminer » 2012-06-22 10:42:06

Jag tror det är problem med perception, men om jag ska vara helt ärlig är jag personligen helt övertygad om att det beror på perceptionsstörningar. Alltså OM man säger att man är nattmänniska, inte när man har sömnsvårigheter med rimlig förklaring.

Det stämmer först och främst in på människor som är konstinriktade, känslosamma, spirituella m.m.

Det handlar om att hantera det med medicinering om det behövs, men först och främst mycket (personlig) mental träning.

Men givetvis finns det andra faktorer som lite motion (mycket tid framför dator/tv), dåliga kostvanor, medicinska skäl (?) m.m. Det finns många små enkla justeringar man kan göra, men det är justeringar som kräver både tid och tålamod. Man blir inte piggare på en gång av att träna eller äta bra kost, men det är något som kroppen kommer reglera under en längre tid. Det viktiga är att fortsätta göra det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav ZeldAlice » 2012-06-22 20:15:45

Känner igen mig här. Tycker att det är så tragiskt att bli så trött för minsta lilla man gör. Särsilt också när man hade sån energi som barn. Vart har den energin tagit vägen? Försvann den med åldern? Och hur ska man orka jobba och allt nu när man blir så lätt trött?
Jag vet att jag inte är mycet till hjälp här, känner av samma problem. Är jämt trött nu för tiden och känner mig alldrig tillräckligt utvilad t.o.m efter en natts sömn.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Heishi » 2012-06-22 23:32:03

Yeah, sömnproblem är ofta något som går hand i hand med asperger/autismliknande tillstånd.
Jag vet inte om jag själv är så pass trött och/eller ofokuserad, men har du testat sömnmedel?

Det funkar till en viss grad, men för de med svåra sömnstörningar(undertecknad) hjälper det bara en kort stund. Hitta någonting att göra om dagarna. Mina sömnsvårigheter blev t.ex värre när jag slutade träna på gymmet, så det lockar ganska mycket att ta sig dig igen.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-06-23 0:54:14

Du kanske skulle bli hjälpt av om du kunde hitta något tystare boende?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Carla1 » 2012-06-23 1:10:40

Jag är också jämnt trött. Ibland kan jag känna panik om jag vet att jag ska vara borta flera timmar i sträck och måste vara bland människor och låtsas vara pigg. Det är mycket tröttande och psykiskt påfrestande att låtsas vara pigg fast man är så trött så man skulle kunna stå och sova.
Carla1
 
Inlägg: 182
Anslöt: 2011-12-20
Ort: Stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-23 18:21:58

Tar bara sömnmedz när sömnen är som mest fucked up, vill undvika mediciner så gott det går. Ska utredas för sömnapne nu, om jag inte har det så är det min Asperger och ADHD som ligger bakom allt. Det är som man har ett tivoli på fultjack i hjärnan dygnet runt så en off-knapp som nån skrev skulle inte vara helt fel. Tränar regelbundet gör jag och det hjälper lite, man brukar få en liten energikick efter gymmet så då får man passa på att få nått gjort innan det går över.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-23 19:41:09

Jag blir ofta så uttröttad att jag får feber på kvällarna och mår fysiskt sjukt :/
Inte så kul.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-23 20:38:02

KaosPrinsessa skrev:Jag blir ofta så uttröttad att jag får feber på kvällarna och mår fysiskt sjukt :/
Inte så kul.


Jag blir också väldigt fysiskt påverkad, inte feber men illamående, yrsel mm.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-23 22:46:55

Tyler_Durden skrev:Jag blir också väldigt fysiskt påverkad, inte feber men illamående, yrsel mm.

Det är jag nästan konstant :/ :P
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Trött på att vara trött!

Inläggav Tyler_Durden » 2012-06-24 0:07:59

KaosPrinsessa skrev:
Tyler_Durden skrev:Jag blir också väldigt fysiskt påverkad, inte feber men illamående, yrsel mm.

Det är jag nästan konstant :/ :P


Låter inte som nån höjdare. Man får väl försöka att gilla läget :cry:
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in