Konstant trötthet vid asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav thefilosofer » 2012-01-10 21:19:39

Hej, är jag ensam i det här fallet, eller det fler som känner som mig?

Under hela mitt liv har jag varit trött, jag somnade varje dag i skolan i högstadiet. Ofta sov jag bara på golvet i korridoren eller i soffan i hängrummet eller vad man nu kallade det, men ibland på lektionerna. Vid idrotten har jag ibland bara stått och nästan somnat stående, vaknade en gång av att jag fick en basketboll i huvudet (att stå och vara död mitt i en basketmatch var ingen bra idé :p).

I gymnasiet blev det här värre och jag slutade skolan då, började jobba som it-tekniker, vilket jag gjorde i 2½ år, jag drack då dubbla mocka till frukost och drack extrema mängder kaffe hela dagarna för att kunna orka jobba. Nu orkar jag inte alls längre och har aktivitetsersättning, jag har liksom ingen psykisk kraft att göra saker och ting. Nu t ex i veckan har jag lovat en vän att mixa hans album, men jag sitter istället på forum och orkar knappt resa mig ur stolen.

Motion: Fungerar inte, jag är ganska vältränad och har under mitt liv både tränat boxning 5 gånger i veckan och styrketräning och alltid sprungit mycket ute. Problemet är att jag nästan somnar ibland när jag springer (springer bokstavligen med stängda ögon en stund ibland), jag kunde få ordentligt med stryk i ringen eftersom att jag tittade men sov i huvudet (boxning är btw en helt okej sport för aspergere, då man bara behöver ha fokus på en person i taget).

Sömn: Blir absolut ingen skillnad om jag sover jämn tid varje dygn, för mycket eller för lite.

Mat: Jag har ätit väldigt nyttigt, särskilt när jag tränat. Nu är jag dock godisman, ingen skillnad mot förr dock.

Går över med tiden: Jag har blivit tröttare med åldern, jag orkar inte äns se vänner längre, jag typ tvingas med det iom min roll som musikproducent. Vilket är bra, människan är inte till för att vara ensam.

Droger: Kaffe fungerar ok, har dock trasat magen lite av allt kaffedrickande så har köpt koffeintabletter idag (svindyrt på apoteket, 50 kr för 30x100 mg, på träningshemsidor så kan man köpa 100x200 mg för 50 kr, så ska köpa det om det här fungerar).

Jag har testat min polares ritalin, det hade väldigt positiva effekter, jag kunde t ex lyssna på vad människor sa i en konversation och t om titta på dom medan dom pratade.

Cannabis (gräs, inget äckligt hasch) kan jag bli lite pigg på ibland, men det blir man utvecklingsstörd av om man röker för ofta.

Amfetamin: Vettefan, har dragit en gång när jag var asfull på en fest, ni vet när man är asfull och bah "men jag vill inte sova, jag vill kröka hela natten) och en polare drar upp sin lilla mjölpåse och bah "ta det här så är du vaken hela kvällen", var aspigg i en timme för att sedan däcka, hehe.

Vet någon något sätt att bli piggare på? Jag funderar allvarligt på att köpa amfetamin och ta 10 mg per dag (då räcker en gubbe (1g) för 250 kr i 100 dagar, ganska billigt) för att se om det fungerar, jag vill inte ha det såhär, jag gör vad som helst för att komma ur det, psykologen har inte kunnat hjälpa mig (har gått dit sedan ett år tillbaka), gav mig bara antidepressiva precis som dom alltid ger folk (hej jag kan inte sova, jasså antidepressiva varsågod, hej jag har höstsnuva, jasså antidepressiva varsågod), det gjorde mig dock mer deppig än vanligt och gjorde mig ännu sömnigare, alltså mycket mycket mycket värre, slutade själv med det, skiter i vad psykologen säger, jävla kackerlackor anyway.



Moderator: rättade stavningen i rubriken
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Konstant trötthet vid aspeger?

Inläggav barracuber » 2012-01-10 21:27:13

För att bli piggare:

Dra ner kraftigt på med industrimat, vete, mjöl säd, godis, socker, stärkelse, kolhydrater (pasta, potatis, ris, bröd), knark och för mycket alkohol i alla dess former. Ät mer naturlig mat som kött, fisk, fett, smör, grädde, frukt, grönsaker, rotfrukter. Ekologisk mat där man själv har koll.

Kaffe och te är ganska nyttigt. Inget att vara rädd för.

Sockret gör oss trötta, sjuka och dödar oss.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Konstant trötthet vid aspeger?

Inläggav Debbido » 2012-01-10 21:39:09

Trött? Tja, innan jag fick reumatism då... :roll: Nej. Men däremot särpräglad nattmänniska. Insomningsproblem har jag alltid haft. Kom alltså aldrig i fas med skola eller jobb - upp 6.30!!! Om vi har en neurologisk störning så kan väl en hel del som har med "insomnings-apparaten" vara påverkad - rent hypotetiskt tänkt alltså. Själv har jag fel på hypofysen/hormonbalans. Det måste finnas utrymme för många individuella variationer. AS är inte ett virus!

Jag tänker på de aspergare jag har mött. Ingen är kroniskt trött. Vissa har insomningsproblem eller "fel" dygnsrytm.

Angående diagnosen så tror jag en massa fel har begåtts här. Själv kan jag se att jag har autistiska drag, ev. ADHD-drag, men inte just AS. Utredningen är tillrättalagd av min X-psykiater som sadlat om till Neuropsyk och ville visa sin präktighet. Numera har ju de flesta jag möter AS! Det kan inte stämma.

Kanske har du autistiska drag och ADHD, eller bara ADHD? Du mår ju bra av Concerta. Då är väl det din grej? Det låter ju så. Såvida du inte har narkolepsi eller sömnapné?

Trötta aspergare brukar vara ostimulerade eller uttråkade. Vi kräver ju en del stimulans, ofta klarar vi inte monotoni och måste få göra "vår grej". Jag min son, två vänner med autistiska drag är alla "monotoniöverkänsliga".
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav matterik » 2012-01-10 21:48:11

Jag tror i vissa fall att det kan handla om att man helt enkelt inte har samma dna som andra. Dvs man har inte samma energi. Det kan vara medfött och ingenting som det finns någon medicin mot. Sen kan ju ibland tröttheten ha en psykisk orsak snarare än somatisk. Då kanske man kan prova om man vill någon psykmedicin mot det och se om det blir bättre. Finns ju en del. Som abilify och antidepressivt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Lowas » 2012-01-10 21:52:31

Känner igen vissa delar.
Har du gjort något test för ADD?
Kaffe och concerta fungerar rätt bra för mig.
"Hjärn-jumpa" fungerar också ganska bra för mig om det är något jag är intresserad av.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Debbido » 2012-01-10 22:34:56

matterik skrev:Jag tror i vissa fall att det kan handla om att man helt enkelt inte har samma dna som andra. Dvs man har inte samma energi. Det kan vara medfött och ingenting som det finns någon medicin mot. Sen kan ju ibland tröttheten ha en psykisk orsak snarare än somatisk. Då kanske man kan prova om man vill någon psykmedicin mot det och se om det blir bättre. Finns ju en del. Som abilify och antidepressivt.


Jag tror som du. MEN, vår vän berättade ju att han hade prövat antidepp och att det inte funkade, bara gjorde honom tröttare! Vanligt SSRI blir man ju piggare av, eller mera ångestfylld av gäller för vissa. NRI blir man definitivt trött av, eller helt utslagen.
Jag delar åsikten att piller är en etablerad men dålig lösning. Ofta ingen lösning alls. Bara ett sätt att tjäna pengar för läkemedelsbolagen. De vill få oss att tro nästan religiöst på dessa piller. Och var går gränsen mellan deras knark och "plattans"?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Vildsvin » 2012-01-10 22:49:48

Tycker att det låter som en form av narkolepsi, speciellt när du säger att du somnar när du springer. Har du kollat upp det hos en neurolog?
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-01-16 13:46:37

Finns ju något som heter kroniskt trötthetssyndrom - kanske är det du har?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Flawed » 2012-01-16 16:10:41

Låter inte som ADD eller asperger.
Det låter om kataplexi/narkolepsi.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Flawed » 2012-01-16 17:14:14

Så varför inte söka för dessa störningar i vakenheten separat?
Du borde få en remiss till neurolog.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav viola » 2012-01-17 12:59:38

Fantastiskt att höra någon som lider av samma förlamande trötthet som jag! Har gjort narkolepsiutredning men hade inte det. Däremot fick jag Ritalin som hjälper mig över alla tunga "trösklar" så jag får saker gjorda. Mitt råd: Gör narkolepsi och adhd utredning och kräv Ritalin eller concerta. Sov en halvtimme (inte längre) efter lunch om du kan.

Kolla om du är känslig för flimrande ljus (lysrör men även all typ av lågenergilampor). Nya studier i USA visar ökade symptom hos personer inom Autismspektrat vid lågenergiljus. TV och dataskärmar är riktiga bovar. Jag har bytt ut datorskärmen mot glödljusprojektor, men alla är ju inte så känsliga. Glöd-, led- och halogenljus är ok.
viola
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-01-17

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav clivia » 2012-01-17 13:06:17

Man kan få ritalin och concerta (amfetamin baserat) även om man inte har ADHD-tillstånd.
SÅ kan man också ha ADD+AS med dom symtomen. Hjärnan är så utarbetad av alla intryck som gör en trött.
Har man någon psykiskt stress bakom så blir det värre.
Kolla med läkare och tjata. Vi är inte mer än amatörer här som gissar. Du behöver få ordentlig vård som ger dig fakta/medicinsk-baserade svar.
Lycka till!

Men känner igen att känna mig trött när man ut å går, sitter i rum med andra och nästan somna fastän jag tycker det är intressant. Jag pumpar i mig kofein tabletter men det stör sömningen (REM) men håller mig inte vaken vid fokuseringar.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Joakoni » 2012-01-17 13:13:50

Jag ser att det finns fler som ser kopplingar till narkolepsi...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav mikael » 2012-01-17 15:11:20

thefilosofer skrev:Hej, är jag ensam i det här fallet, eller det fler som känner som mig?

Under hela mitt liv har jag varit trött, jag somnade varje dag i skolan i högstadiet. Ofta sov jag bara på golvet i korridoren eller i soffan i hängrummet eller vad man nu kallade det, men ibland på lektionerna. Vid idrotten har jag ibland bara stått och nästan somnat stående, vaknade en gång av att jag fick en basketboll i huvudet (att stå och vara död mitt i en basketmatch var ingen bra idé :p).

I gymnasiet blev det här värre och jag slutade skolan då, började jobba som it-tekniker, vilket jag gjorde i 2½ år, jag drack då dubbla mocka till frukost och drack extrema mängder kaffe hela dagarna för att kunna orka jobba. Nu orkar jag inte alls längre och har aktivitetsersättning, jag har liksom ingen psykisk kraft att göra saker och ting. Nu t ex i veckan har jag lovat en vän att mixa hans album, men jag sitter istället på forum och orkar knappt resa mig ur stolen.

Motion: Fungerar inte, jag är ganska vältränad och har under mitt liv både tränat boxning 5 gånger i veckan och styrketräning och alltid sprungit mycket ute. Problemet är att jag nästan somnar ibland när jag springer (springer bokstavligen med stängda ögon en stund ibland), jag kunde få ordentligt med stryk i ringen eftersom att jag tittade men sov i huvudet (boxning är btw en helt okej sport för aspergere, då man bara behöver ha fokus på en person i taget).

Sömn: Blir absolut ingen skillnad om jag sover jämn tid varje dygn, för mycket eller för lite.

Mat: Jag har ätit väldigt nyttigt, särskilt när jag tränat. Nu är jag dock godisman, ingen skillnad mot förr dock.

Går över med tiden: Jag har blivit tröttare med åldern, jag orkar inte äns se vänner längre, jag typ tvingas med det iom min roll som musikproducent. Vilket är bra, människan är inte till för att vara ensam.

Droger: Kaffe fungerar ok, har dock trasat magen lite av allt kaffedrickande så har köpt koffeintabletter idag (svindyrt på apoteket, 50 kr för 30x100 mg, på träningshemsidor så kan man köpa 100x200 mg för 50 kr, så ska köpa det om det här fungerar).

Jag har testat min polares ritalin, det hade väldigt positiva effekter, jag kunde t ex lyssna på vad människor sa i en konversation och t om titta på dom medan dom pratade.

Cannabis(gräs, inget äckligt hasch) kan jag bli lite pigg på ibland, men det blir man utvecklingsstörd av om man röker för ofta.

Amfetamin: Vettefan, har dragit en gång när jag var asfull på en fest, ni vet när man är asfull och bah "men jag vill inte sova, jag vill kröka hela natten) och en polare drar upp sin lilla mjölpåse och bah "ta det här så är du vaken hela kvällen", var aspigg i en timme för att sedan däcka, hehe.

Vet någon något sätt att bli piggare på? Jag funderar allvarligt på att köpa amfetamin och ta 10 mg per dag (då räcker en gubbe (1g) för 250 kr i 100 dagar, ganska billigt) för att se om det fungerar, jag vill inte ha det såhär, jag gör vad som helst för att komma ur det, psykologen har inte kunnat hjälpa mig (har gått dit sedan ett år tillbaka), gav mig bara antidepressiva precis som dom alltid ger folk (hej jag kan inte sova, jasså antidepressiva varsågod, hej jag har höstsnuva, jasså antidepressiva varsågod), det gjorde mig dock mer deppig än vanligt och gjorde mig ännu sömnigare, alltså mycket mycket mycket värre, slutade själv med det, skiter i vad psykologen säger, jävla kackerlackor anyway.



Fick amfetamin mot min konstiga trötthet, plötsligt somna syndrom, blev då ännu tröttare,stelare orkeslös berodde på att jag hade katatona syndrom.

Jag är utredd för narkolepsi inget napp, värt att du gör en utredning istället för att experimentera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narkolepsi

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroniskt_t ... etssyndrom

Funkade någorlunda när jag fick iktorivil ,kom sedan på det var iktorivilen snarare än amfetaminet som funkade på mig.
Ritalin mot trötthet hos asperger, funkar det?
Själv har jag kommit på att kaffe funkar.
Döm om min förvåning när jag läste länken nedan.
Finns någon asperare med erfarenhet av ritalin?

Jag fick slutligen asperger med katatona syndrom,när dom gör en neurospsykiatrisk utredning kollar dom väl upp om man har Add eller annat får jag hoppas.

I synnerhet det här:

Leva med Aspergers syndrom

Asperger kan inte botas och försvinner inte med åren, men situationen brukar se olika ut i olika åldrar. Mindre barn klarar sig vanligtvis med stöd av föräldrar och förskolepersonal. I grundskolan brukar svårigheterna öka och ofta är problemen som störst under tonåren. Vuxna brukar däremot må ganska bra eftersom de lärt sig hur de fungerar och vad de behöver.

Vissa, men långt ifrån alla, mår bättre av medicinering. De mediciner som kan bli aktuella är till exempel Melatonin mot sömnrubbningar, Ritalin mot onaturlig trötthet och olika antidepressiva preparat.
http://www.netdoktor.se/adhd/?_PageId=113332

ritalin mot trötthet för oss med asperger slog upp i Fass stod ingen sådan indikation, något nytt?

Moderator: Ändrade så det framgick vad som var citat.
Senast redigerad av mikael 2012-01-17 15:22:48, redigerad totalt 1 gång.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav clivia » 2012-01-17 15:16:55

Finns milslånga trådar här om ritalin och amfetaminpreparat (som aspisar tar) här i forumet.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav mikael » 2012-01-17 15:27:03

clivia skrev:Finns milslånga trådar här om ritalin och amfetaminpreparat (som aspisar tar) här i forumet.


tick för tappset. :-)Happy
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav Flawed » 2012-01-17 18:51:40

Vildsvin skrev:Tycker att det låter som en form av narkolepsi, speciellt när du säger att du somnar när du springer. Har du kollat upp det hos en neurolog?

Såg inte detta inlägg...kunde ha skrivit +1 istället. :oops:
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Konstant trötthet vid asperger?

Inläggav mikael » 2012-01-17 19:54:52

Jo har en vän som har det kan faktiskt vara narkolepsi, neurologen nästa för utredning.
Så här ska du inte behöva ha det.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in