ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Thurizas » 2012-07-01 13:43:47

För min del så har jag inte förstått vad som är vad, det flyter ihop för mig,inte heller får jag detta förklarat i min utredning.
Vad räknas som Add problematik och vad räknas som Aspergerproblematik?
Jag riktar min fråga till er med dessa två diagnoser. Hur skiljer ni dessa åt? Kan ni göra göra det(?) samt ge mig exempel på vad som är vad?




Vik Admin: lade till ett bindestreck i rubriken
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Sheyen » 2012-07-01 14:11:08

Thurizas skrev:För min del så har jag inte förstått vad som är vad, det flyter ihop för mig,inte heller får jag detta förklarat i min utredning.
Vad räknas som Add problematik och vad räknas som Aspergerproblematik?
Jag riktar min fråga till er med dessa två diagnoser. Hur skiljer ni dessa åt? Kan ni göra göra det(?) samt ge mig exempel på vad som är vad?


ADD (eller ja, ADHD som jag har) gör väl att jag... ibland blir väldigt spontan, helt plötsligt utan förvarning. Sedan kommer det autistiska fram; jag fastnar i att tänka på den spontana idé som jag har fått och i mitt huvud bokar jag att "japp. detta ska ske", eftersom att jag är alldeles för spontan för mitt eget bästa. Sedan blir saker och ting inte som planerat och då får jag mina autistiska utbrott. Tjolahejsan. Eller så genomför jag den idé jag kommit på och upptäcker att jag egentligen inte alls ville göra det jag bestämde. Om det var att träffa folk blir jag oftast trött på det och viskar till Fenren "kan de inte bara gå hem nu?". Detta gäller dock inte mina aspergerpolare. De tröttar inte ut mig så värst mycket.

ADHD- och Aspergerproblematiken blandas ihop och bildar ett kaos som kan vara svårhanterligt för många.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zombie » 2012-07-01 14:46:27

Har dubbeldiagnos och båda delarna har gett mig avgörande pusselbitar till mig själv som jag inte hade tidigare. Svårt att bena ut riktigt hur, bland annat för att jag försöker se verkligheten först i stället för att stirra mig blind på mer eller mindre konstruerade indelningar av den – men kanske något i stil med

    AS: social analfabetism (numera delvis övervunnen, delvis kompenserad, men till högt pris); igångsättningssvårigheter; bra logik; tvångsmässiga drag; svårt med "central överblick och koherens", alltså att se helheter, strukturer och sådant; känslomässig överkänslighet, starkt känsloliv/dåliga försvar och inlevelseförmåga som jag har fått lära mig att stänga av (samtidigt med den sociala analfabetismen). Det där med starkt känsloliv och så vidare är ju fortfarande kontroversiellt, men jag har sett det hos flera som helt klart verkar aspiga och har diagnos och det är inte oförenligt med vare sig diagnoskriterierna eller spekulationer om vad AS/autism kan bero på.

    ADD: dålig koncentrationsförmåga; nyckfullt minne; impulsiv; cirkus i huvudet (på gott och ont) så länge jag hade energi till det, men svårt att nyttiggöra kreativiteten; frihetsbehov (samtidigt med svårigheten att strukturera); energiförråd som är en bråkdel av andras och svårare att förnya och som tillsammans med allt merarbete pga. de här tillstånden + oförståelse för hur jag själv fungerade har gjort mig utbränd. Fast det där sista vete fåglarna om det inte ska föras lika mycket till AS, den sårbarheten verkar vanlig hos aspergare även utan så många andra AD(H)D-drag. Fast svårt att bedöma också, eftersom så många "normala" saker brukar ta sådana mängder extra kraft för oss.

Kanske kan också någon av de här trådarna ge något:

http://www.aspergerforum.se/add-vs-as-likheter-och-skillnader-t25196.html
http://www.aspergerforum.se/adhd-add-as-t1696.html
http://www.aspergerforum.se/asperger-vs-adhd-t7030.html
http://www.aspergerforum.se/asperger-adhd-borderline-koppling-t18336.html
http://www.aspergerforum.se/as-vs-adhd-t15229.html

http://www.aspergerforum.se/adhd-ingar-det-i-autismspektrum-t12268.html
http://www.aspergerforum.se/finns-hjalp-att-fa-t7726.html
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Thurizas » 2012-07-01 15:19:31

Tack för svar och ett extra tack för ditt mer strukturerade svar Zombie :-)Happy

Igångsättningssvårigheter är det inte ADD?

Tack för trådarna :-)154 , jag skall gå igenom dom då min hjärna är mer medgörlig och jag förhoppningsvis kommer ihåg dom. :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav slackern » 2012-07-01 15:21:20

Thurizas skrev:Igångsättningssvårigheter är det inte ADD?


Jo det är ADD i ett nötskal.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zombie » 2012-07-01 15:34:28

Tack Thurizas. :-)Happy

************************

Nej Slackern, jag kan inte riktigt hålla med. Det är kanske din ADD i ett nötskal, men ADD som sådant är mer komplext än så. Visst kan det innefatta igångsättningssvårigheter, och kanske särskilt med åren och sjunkande energi, men en del har inte mycket större problem att sätta igång med saker än de hyperaktiva – problemen att fortsätta, organisera, göra dem ordentligt, slutföra dem kan vara större. (Och kan ha mer med energibrist och mindre med duracellkanin att göra än hos de hyperaktiva.)

Igångsättningssvårigheter hos aspergare lär vara rätt väl kända hos kliniker och partners. Vilket inte betyder att de är nödvändiga där heller. De kan hänga ihop med det tvångsmässiga eller med oförmågan att strukturera (uppgiften eller världen) eller se slut på vad man ska göra; det är ju också fråga om hur man har sina problem. (Och jag beskrev just mina, mer generell orkade jag inte vara.) Om både aspergare och ADHD:are kan folk säga "hen har liksom ingen motor". Fast så kan det också vara av litet olika skäl.

Och man får fortfarande inte glömma att verkligheten är som den är; de här diagnoserna är bara grova försök att göra en användbar modell av den, och det ligger i sakens natur att saker då "går in i varandra" och inte stämmer exakt på särskilt många.

Den sida jag hade hittat som hade alla diagnoskriterierna för AS respektive AD(H)D tycks ha tagits ner, men här är de enligt DSM-IV:

http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier/dsm_aspergers_syndrom/
http://user.tninet.se/~fxg297r/diagnos_kriterier_ad.htm
Senast redigerad av Zombie 2012-07-01 15:47:57, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav slackern » 2012-07-01 15:47:45

Zombie skrev:
Nej Slackern, jag kan inte hålla med. Det är kanske din ADD i ett nötskal, men ADD som sådant är mer komplext än så. Visst kan det innefatta igångsättningssvårigheter, men en del har inte mycket större problem att sätta igång med saker än de hyperaktiva – problemet är att fortsätta, göra dem ordentligt, slutföra dem.


Då är det din åsikt. För här står det svart på vitt att det är en utav diagnoskriterierna som det säkert är för AS. Men att det inte måste ingå.

(f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... ning_adhd/
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zombie » 2012-07-01 15:50:22

Jaha, var det det du syftade på. Men det är inte riktigt igångsättningssvårigheter. Det gäller inte (i princip) vad för göromål som helst, utan en specifik sorts uppgifter som kräver mental uthållighet, vilket är vad man brukar ha ont om vid AD(H)D. (Men vad många har gott om vid AS; en del, som har drag av båda, kan ha en underlig blandning av båda, kanske beroende på intresse eller hurpass krävande uppgiften är.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav slackern » 2012-07-01 16:15:31

Zombie skrev:Jaha, var det det du syftade på. Men det är inte riktigt igångsättningssvårigheter. Det gäller inte (i princip) vad för göromål som helst, utan en specifik sorts uppgifter som kräver mental uthållighet, vilket är vad man brukar ha ont om vid AD(H)D. (Men vad många har gott om vid AS; en del, som har drag av båda, kan ha en underlig blandning av båda, kanske beroende på intresse eller hurpass krävande uppgiften är.)


Vad syftar du på för saker när det gäller AS? Fast det är ju allmänt känt att folk med ADD har igångssätningssvårigheter. Men som sagt alla måste inte ha det lika lite som med AS säkert.

brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... s_syndrom/
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zombie » 2012-07-01 16:22:59

ADD = mera utmattning; att svårigheter att hålla uppmärksamhet och (därför också att) organisera, strukturera och arbeta effektivt hos en trött person kan ta sig andra uttryck än hos en som orkar vara hyperaktiv. (Tröttheten, energibristen, gör ju så att säga sitt till.) AS = tvångsmässighet (rigiditet), energin finns kanske men blir blockerad; man har kanske dåligt med hjärnceller för hur man går tillväga rent praktiskt; strukturerings- och organisationssvårigheter kan finnas också där men förhållandevis mer färgade av genuina svårigheter att tolka världen än av svårigheter att att hålla uppmärksamhet.

Ungefär. Om man ska försöka renodla.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Joakoni » 2012-07-01 19:05:13

Jag har ställt samma fråga till min psykolog och hon säger bara att det överlappas med varandra och gränsdragningen är ganska godtycklig där. Och jo, igångssättningssvårigheter hör absolut till ADD.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zombie » 2012-07-01 19:17:58

Får en känsla av att det blir missförstånd här. Citerar därför ur mitt inlägg en bit upp. Dessutom hann jag ändra någon detalj sedan Slackern hade citerat.

Zombie skrev:Det är kanske din ADD i ett nötskal, men ADD som sådant är mer komplext än så. Visst kan det innefatta igångsättningssvårigheter, och kanske särskilt med åren och sjunkande energi, men en del har inte mycket större problem att sätta igång med saker än de hyperaktiva /.../

Igångsättningssvårigheter hos aspergare lär vara rätt väl kända hos kliniker och partners. Vilket inte betyder att de är nödvändiga där heller. /.../


Och ja, visst går det i vartannat. Men helt strukturlöst är det ju inte heller, varken i verkligheten eller enligt de föränderliga diagnosmodellerna. (Vore det det skulle diagnoserna inte fungera alls.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Flia » 2012-07-08 0:40:27

En skillnad kanske är att med ADHD och ADD har man igångsättningssvårigheter inför sånt som inte roar (och därmed inte triggar dopaminproduktionen).

Jag har både ADHD och AS, och känner en viss skillnad mellan de olika igångsättnings-problemen.

ADHD
Är det nåt som ska göras som är tråkigt så är det en förlamande känsla och jag blir tröttare och tröttare ju mer jag försöker komma igång.

AS
Har jag fastnat i något intressant så kommer jag inte ur det, trots att jag är medveten om att jag borde släppa och försöker övertala mig själv att lyfta rumpan.

Men det är min högst privata upplevelse.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav svartamolnet » 2012-07-08 10:13:47

Det finns tre olika varianter av ADHD, som ger ganska olika beteenden.
ADD "finns" ju egentligen inte längre i Sverige, utan kallas ADHD - i huvudsak uppmärksamhetsstörning.

En del med ADHD är hypoaktiva (underaktiva) i stället för hyperaktiva. Min son är sådan och har extremt svårt att få något gjort överhuvudtaget, förutom att spela dataspel eftersom det ger honom omedelbart resultat på det han gör och håller honom igång.

Han är inte utåtagerande alls, utan extremt snäll i stället och låter dessvärre kompisarna köra över honom och bestämma fast han egentligen vill något annat. Han har så svårt att ta initiativ till aktiviteter, så det blir han som följer de andra.

Jag reagerar emot inlägget att det skulle fattas hjärnceller för vissa saker. Min son har definitivt hjärnceller för allt som alla andra har. Han behöver bara längre tid på sig att komma fram till ett resultat, eftersom hans hjärna arbetar långsammare än hos genomsnittet. Han intelligens är dock helt normal och inom vissa områden till och med lite över genomsnittet.

Under hans utredning sade de att med en kraftig uppmärksamhetsstörning medföljer alltid en del autistiska drag (han samlar, gillar rutiner, har bara få och intensiva intressen, svårt att anpassa sig till andras rytm, bristande tidsuppfattning, inte mycket mimik).

Forskningen har ju kommit fram till att vissa gener är gemensamma för autism, ADHD, schizofreni och bipolär sjukdom, så det är inte konstigt att diagnoserna går in i varandra och har gemensamma svårigheter (och styrkor?).
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav rdos » 2012-07-08 10:54:51

Flia skrev:En skillnad kanske är att med ADHD och ADD har man igångsättningssvårigheter inför sånt som inte roar (och därmed inte triggar dopaminproduktionen).

Jag har både ADHD och AS, och känner en viss skillnad mellan de olika igångsättnings-problemen.

ADHD
Är det nåt som ska göras som är tråkigt så är det en förlamande känsla och jag blir tröttare och tröttare ju mer jag försöker komma igång.

AS
Har jag fastnat i något intressant så kommer jag inte ur det, trots att jag är medveten om att jag borde släppa och försöker övertala mig själv att lyfta rumpan.

Men det är min högst privata upplevelse.


Enligt min uppfattning så är detta samma sak, och ej något kopplat till AS eller ADHD specifikt. Det är ju inte så att dessa diagnoser definierats med vetenskap, utan de är hopkok av vad folk inom psykiatrin tror, tycker och tänker.

Det grundläggande problemet vid "igångsättningssvårigheter" är motivation, och en ovanligt hög motivationströskel. För NTs så räcker det oftast med "du måste göra det här", men för Aspies så behövs en reel motivation "varför måste jag göra det här?", och det är inte så lätt att lura "systemet" heller då man inte direkt kan styra över motivation.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Kimmelie » 2012-07-08 11:59:35

För mig är det ofta en förlamande trötthet som gör att jag inte kommer igång, och det gäller även sånt jag tycker om att göra. Jag behöver ofta att andra hjälper mig att vakna, t ex nån som är pigg och inspirerande, så den personens energi och entusiasm smittar av sig på mig. Det har blivit mycket bättre sen jag fick CS-medicin, men jag kan fortfarande ha behov av hjälp för att vakna till ordentligt.

Jag skulle inte klara av att bara sitta tyst och stilla på en arbetsplats, även om jag tycker om arbetsuppgifterna. Om jag gör det flera dagar i rad, så känner jag mer och mer att jag håller på att somna, och den inre motorn saktar ner mer och mer, och till sist står jag inte ut längre. När energinivån börjar närma sig noll går den inre rastlösheten upp till max. I såna lägen har jag tidigare (dvs innan jag fick CS) blivit väldigt självdestruktiv, för att lätta på trycket, för det har varit enda sättet jag kunnat få igång "systemet" igen, och komma ur det där outhärdliga förlamande tillståndet.

Det här uppfattar jag som min AD(H)D.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Flia » 2012-07-08 12:57:27

rdos skrev:
Flia skrev:En skillnad kanske är att med ADHD och ADD har man igångsättningssvårigheter inför sånt som inte roar (och därmed inte triggar dopaminproduktionen).

Jag har både ADHD och AS, och känner en viss skillnad mellan de olika igångsättnings-problemen.

ADHD
Är det nåt som ska göras som är tråkigt så är det en förlamande känsla och jag blir tröttare och tröttare ju mer jag försöker komma igång.

AS
Har jag fastnat i något intressant så kommer jag inte ur det, trots att jag är medveten om att jag borde släppa och försöker övertala mig själv att lyfta rumpan.

Men det är min högst privata upplevelse.


Enligt min uppfattning så är detta samma sak, och ej något kopplat till AS eller ADHD specifikt. Det är ju inte så att dessa diagnoser definierats med vetenskap, utan de är hopkok av vad folk inom psykiatrin tror, tycker och tänker.

Det grundläggande problemet vid "igångsättningssvårigheter" är motivation, och en ovanligt hög motivationströskel. För NTs så räcker det oftast med "du måste göra det här", men för Aspies så behövs en reel motivation "varför måste jag göra det här?", och det är inte så lätt att lura "systemet" heller då man inte direkt kan styra över motivation.


Det hjälper inte ett dugg att veta "varför" jag måste göra en sak.
Nästan alltid är det jag själv som bestämt vad som ska göras, och jag är definitivt motiverad. Till och med när det är saker jag själv anser viktiga så blir det stopp. Jag har heller inte hört från någon annan att det skulle handla om motivation.

Jag har tusen exempel att komma med, men jag avstår.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav rdos » 2012-07-08 15:33:36

Orkar inte diskutera det här med folk som bestämt sig för att dysfunktionsmodellen av AS/ADHD är korrekt.

Kan dock bidra med att det är hur jag fungerar + flera i min omgivning, så att Flia aldrig hört talas om detta låter egendomligt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Kimmelie » 2012-07-08 15:52:25

rdos skrev:Det grundläggande problemet vid "igångsättningssvårigheter" är motivation, och en ovanligt hög motivationströskel. För NTs så räcker det oftast med "du måste göra det här", men för Aspies så behövs en reel motivation "varför måste jag göra det här?", och det är inte så lätt att lura "systemet" heller då man inte direkt kan styra över motivation.

Det här låter mer som tjurskallighet - "Jag vill inte"... Dvs inte samma sak som de igångsättningssvårigheter som är vanliga vid ADD.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Miche » 2012-07-08 15:59:54

rdos skrev:Orkar inte diskutera det här med folk som bestämt sig för att dysfunktionsmodellen av AS/ADHD är korrekt.

Kul att du använder sådana argument för att slippa diskutera när du använder det argumentet för andra ämnen för att få diskutera (varför skriver du då i den här tråden). Din logik brister än en gång (vilket inte förvånar mig det minsta).

Jag märker rätt tydligt skillnaden mellan mina diagnoser precis som Flia beskriver, det är en stor skkllnad mellan AS och ADHD, de som har enbart den ena diagnosen kan mycket väl känna igen sin del (när de väl lärt känna sig själv).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Thurizas » 2012-07-08 16:06:08

Har du Diagnos rDos ?
rdos skrev:Orkar inte diskutera det här med folk som bestämt sig för att dysfunktionsmodellen av AS/ADHD är korrekt.

Kan dock bidra med att det är hur jag fungerar + flera i min omgivning, så att Flia aldrig hört talas om detta låter egendomligt.


Thurizas skrev:Vad räknas som Add problematik och vad räknas som Aspergerproblematik?
Jag riktar min fråga till er med dessa två diagnoser. Hur skiljer ni dessa åt? Kan ni göra göra det(?) samt ge mig exempel på vad som är vad?


Har du diagnos så gå ifrån det du anser själv vad som är vad och hjälp mig att reda ut begreppen. Har du inte diagnos så anser jag inte att du kan tillföra något av nytta här och att du svarar upp som ett hobbyintresse.

Egen erfarenhet, vad som är vad, ADD VS As. Förstår du frågorna?

Jag vill inte ha någon form av diskussion om något annat.

Edit- Jag ber samtliga att hålla sig till ämnet och vara snälla/hjälpsamma individer som kan hjälpa mig med det jag frågar efter i trådstarten.jag vill verkligen reda ut begreppen vad som är vad.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Thurizas » 2012-07-08 16:16:50

Miche skrev:Jag märker rätt tydligt skillnaden mellan mina diagnoser precis som Flia beskriver, det är en stor skkllnad mellan AS och ADHD, de som har enbart den ena diagnosen kan mycket väl känna igen sin del (när de väl lärt känna sig själv).


Kan du ge exempel? :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Miche » 2012-07-08 16:31:51

Jag är när jag mår psykiskt bra en rätt utåtriktad person och kan klara av både skitsnack och att söka hjälp i pinsamma situationer, i de lägena tar min ADHD över men när jag mär psykiskt dåligt tar min autism/AS över och jag klarar inte av att prata med människor trots att jag vet att jag behöver det för att må bra...

Jag har typiska igångsättningssvårigheter för det mesta (AS) men kan ibland sätta igång direkt med vissa saker (ADHD), ibland oöverlagt och dumdristigt (här kan min bipolaritet spela in, lite osäker).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ADD problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Henkkalexi » 2012-07-08 16:36:40

rdos skrev:Enligt min uppfattning så är detta samma sak, och ej något kopplat till AS eller ADHD specifikt. Det är ju inte så att dessa diagnoser definierats med vetenskap, utan de är hopkok av vad folk inom psykiatrin tror, tycker och tänker.


Igångsättningssvårigheter och avslutningssvårigheter är INTE samma sak, där bör du läsa på.

Jag har problem med båda delarna och problemen kan härledas till både ADD och AS.

1. Jag har svårt att sätta igång med något eftersom jag:
a.) lätt rör till saker och därmed inte vet vart jag ska börja = ADD-problematik
b.) behöver tydliga instruktioner om målet och orsaken till aktivitet = AS-problematik

2. Jag har svårt att avsluta saker eftersom jag:
a.) inte alltid uppfattar sammanhanget när jag hänger upp mig på detaljer = AS-problematik
b.) fokuserat på för många olika saker samtidigt och därmed rör till det = ADD-problematik


rdos skrev:Det grundläggande problemet vid "igångsättningssvårigheter" är motivation, och en ovanligt hög motivationströskel. För NTs så räcker det oftast med "du måste göra det här", men för Aspies så behövs en reel motivation "varför måste jag göra det här?", och det är inte så lätt att lura "systemet" heller då man inte direkt kan styra över motivation.


Motivationsproblem är heller inte alls samma sak som igångsättningssvårigheter.

Inre motivation är ett mycket omstritt begrepp i psykiatrin och inte minst svårt att mäta. Den yttre motivationen, dvs. konkreta "krav" utifrån, är oftast en betydligt mer effektiv morot än den motivation som kommer från våra känslor, eftersom de kan vara väldigt skiftande och - inte minst för oss med ex. alexitymi - svårtolkade.

Motivation är bara ett finare ord för lusten att utföra något man kan förvänta sig en belöning för, och många med AS har en mer "nöjd" hjärna, dvs. mindre behov än NT:s av yttre stimuli för att må bra och då sänks sannolikt motivationen.

Som ordspråket säger: Mätt lejon jagar inte.

Med bristande motivation följer sannolikt en långsammare igångsättning eftersom hjärnan måste fatta att den har behovet av det som ska göras.

Lösningen på det problemet är att hitta en orsak till varför man ska sätta igång. Själv kopplar jag det till min AS-problematik: jag vill ha logiska orsaker till varför jag ska göra något.


Gällande igångsättningssvårigheter så finns motivationen där, men hjärnan har inte tillräcklig kapacitet att reda ut vart man ska börja.

Detta är ett mycket jobbigt problem för min egen del, eftersom jag vet vad jag vill, men inte förstår hur jag ska göra för att få utlopp för det. Min ADD-problematik ställer till det för mig där, eftersom tillvaron lätt blir väldigt kaotisk.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in