ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Choklad » 2012-07-11 21:29:57


Främst inriktad på barn men det är mycket bra förklarat och jag tycker att det blev lite lättare att skilja mellan AS och ADHD-symptom efter den.

SwordlessLink skrev:ADD: Låg koncentration
Asperger: Hög koncentration

Då skulle det ju ta ut vartannat och resultera i normal koncentration och då hade folk knappast haft båda diagnoserna. Asperger ger hög koncentration när det gäller specialintressen men till största del inte när det gäller annat. Dem med ADD kan också koncentrera sig väldigt bra på vissa saker.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Thurizas » 2012-07-11 21:39:39

Åhå... tack Choklad den skall jag titta på :D

Edit- Den infon i det klippet tyckte jag klargjorde begreppen ordentligt. Tack igen Choklad :-)122
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Choklad » 2012-07-11 22:05:52

Det var så lite så, kände mig tvungen att länka till den här när jag hittade den.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Flia » 2012-07-11 23:33:42

Oj vad bra den förklarade hela min barndom :)
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Choklad » 2012-07-12 0:39:22

indra76 skrev:Men de sociala svårigheterna är väl enbart diagnoskriterier för AS och inte för AD(H)D?

Ja men där är vissa sociala svårigheter i adhd också men inte på samma sätt. Kriterier för impulsivitet:
-kastar ur sig svaret innan frågeställaren hunnit prata färdigt
-har svårt att vänta på sin tur
-avbryter eller inkräktar ofta på andra

Andra saker som kan påverka socialt är:
-verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
-pratar ofta överdrivet mycket (hyper)

Som jag har förstått det så förstår man att man gör fel men man kan trots det inte riktigt stoppa sig själv. Kan också vara att man inte lyssnar ordentligt.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav indra76 » 2012-07-12 7:28:31

Choklad skrev:
indra76 skrev:Men de sociala svårigheterna är väl enbart diagnoskriterier för AS och inte för AD(H)D?

Ja men där är vissa sociala svårigheter i adhd också men inte på samma sätt. Kriterier för impulsivitet:
-kastar ur sig svaret innan frågeställaren hunnit prata färdigt
-har svårt att vänta på sin tur
-avbryter eller inkräktar ofta på andra

Andra saker som kan påverka socialt är:
-verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
-pratar ofta överdrivet mycket (hyper)

Som jag har förstått det så förstår man att man gör fel men man kan trots det inte riktigt stoppa sig själv. Kan också vara att man inte lyssnar ordentligt.


Intressant, men då kanske skillnaden är (generaliserat) att vid AS vill man inte vara social, vid ADHD vill man, men vet inte riktigt hur, vilket kan leda till att man drar sig för det, men inte av samma grundorsak som vi AS.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav indra76 » 2012-07-12 7:30:55

Själv har jag väldigt svårt när jag jobbar att byta aktivitet. T.ex. gå till skrivaren och hämta en utskrift, gå på ett möte, gå ner på lagret, etc. Inte så att jag egentligen har en massa annat att göra, men att fysiskt förflytta sig är motigt. Blir gärna sittandes vid mitt bord och skjuter upp sånt som jag borde göra för att jag inte vill flytta på mig (med dåligt samvete som följd...).

Det är kanske någon typ av igångsättningsproblematik?
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Re: Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skil

Inläggav clivia » 2012-07-12 8:44:11

indra76 skrev:Själv har jag väldigt svårt när jag jobbar att byta aktivitet. T.ex. gå till skrivaren och hämta en utskrift, gå på ett möte, gå ner på lagret, etc. Inte så att jag egentligen har en massa annat att göra, men att fysiskt förflytta sig är motigt. Blir gärna sittandes vid mitt bord och skjuter upp sånt som jag borde göra för att jag inte vill flytta på mig (med dåligt samvete som följd...).

Det är kanske någon typ av igångsättningsproblematik?

Jag har liknande problem och fick förklarat:

Igångsättnongsproblematik är vanligt hos personer med As. Adhd gör det värre med ens ständiga skjuta upp. Många med rent As problematik får sällan "dåligt samvete" jtan det anses vara något allt vanligare förtett hos Adhd diagnoserade, speciellt kvinnor. Ja, män och kvinnor har olika beteendemöster kring detta.

Kvinnan med dessa diagnoser har oftast större krav på sig av samhället vilket kan försvåra det hela.
Precis som allt annat spelar kultur och socialt status stor roll med.

Så as och adhd kan te sig diffust lika eller natt-och dag likt, men också annorlunda mellan könen.

Däremot, var någon som sa atg igångsättningsproblem, eller ON/Off knappen, som min Habtant kallar, är inte så mycket adhd utan mer asperger relaterat. Det är en del i hjärnan som.inte kopplar på. Vid enbart adhd, så finns det där, det är bara aaaningen segstartat pga distraktioner etc.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zombie » 2012-07-12 14:05:07

indra76 skrev:Intressant, men då kanske skillnaden är (generaliserat) att vid AS vill man inte vara social, vid ADHD vill man, men vet inte riktigt hur, vilket kan leda till att man drar sig för det, men inte av samma grundorsak som vi AS.

Tror inte man ens kan generalisera dit. Vi vet att massor med aspergare visst har sociala behov, men behöver andra villkor än vad som har funnits att få. Svårare att veta är hur många av misantroperna som har blivit det därför att de till slut har gett upp – kanske efter att ha fått en massa skit också. Sedan finns ju de misantroper som vill ha djur omkring sig, som är "lättare att förstå sig på", och dem kan man nog inte kalla osociala.

Det är väl snarare så att med enbart "typisk" ADHD kan man veta precis lika bra som "alla andra" hur man gör men förmår inte göra så: man är för spontan och impulsiv, känslorna trycker på, man kanske inte heller minns om man inte tar det på en gång; vid AS vet man inte hur man gör, koreografin de andra dansar efter är en gåta för en och försöker man blir det lätt fel hur fan man än gör. Har man både AS och "typisk" ADHD, så att man dessutom handlar innan man tänker, kan det bli än värre.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zombie » 2012-07-12 14:23:02

Och inslag av "typisk" ADHD kan man ha även vid [senare] diagnos ADD (eller motsvarande). Särskilt i yngre dagar med mer energi och mindre lärdom. Brister på självkontroll, koncentration, arbetsminne och sådant måste ju inte nödvändigtvis åtföljas av yttre hyperaktivitet. Som sagts förut, det finns inga skarpa gränser.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Choklad » 2012-07-12 14:53:14

indra76 skrev:Intressant, men då kanske skillnaden är (generaliserat) att vid AS vill man inte vara social, vid ADHD vill man, men vet inte riktigt hur, vilket kan leda till att man drar sig för det, men inte av samma grundorsak som vi AS.

Jag tror att det är så att vid AS så är man rädd för att göra fel men vet inte vad man gör fel och man vet inte hur man ska tolka andras beteende. De flesta aspergare vill nog ha ett socialt liv men många ger upp för dem inte förstår vad som blir fel alla gånger.

Vid adhd så vill man, man vet hur men man vet att man inte kan hejda sig att göra fel. Glömskan kan också ställa till det i relationer.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Miche » 2012-07-12 16:18:28

Innan man blir rädd att göra fel så gör man massor med fel och begriper inte varför folk reagerar som de gör...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Choklad » 2012-07-12 16:45:27

Miche skrev:Innan man blir rädd att göra fel så gör man massor med fel och begriper inte varför folk reagerar som de gör...
Glömde att skriva det, givetvis är det så.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Tardis89 » 2015-08-11 0:29:38

Förlåt att jag uppar en gammal tråd, kanske finns det nån liknande som är nyare? Isf säg till :D


Jag har samma problem, jag väntar på utredning av både ADD och Asperger/autism och ju mer jag läser om det ju mer känns det som att jag inte vet vilket som är vilket! De bara..blandas ihop! Jag kan säga att: det där är jag inom asperger! Och sen läser jag om nästa och: men..det är är ju samma som ADD?

Är jätteförvirrande x) Så många saker som flyter ihop ;O Såg nån video på youtube och kunde typ relater till allt på ADD-vdideon och kanske 8 av 10 på asperger-videon


Jag är förvirrad!
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Flia » 2015-08-11 17:57:52

Det finns bara en sak som alla med ADHD och ADD har gemensamt, och det är koncentrationssvårigheter.
I Asperger/autism finns inte det kriteriet.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav kiddie » 2015-08-12 0:48:16

Att man snöar in på koncentration tycker jag inte är korrekt. Det gäller mest hur skolbarn beter sig och hur man tycker de ska bete sig. Annars ser jag ADD som en ganska svår nedsättning av exekutiva funktioner. I aspergers kan detta ingå, men är ofta inte lika svårt som vid ADD. Alltså kan man få diagnosen ADD med AS om ens exekutiva funktioner är såpass dåliga att det helt och hållet inte ryms under aspergerbegreppet.

Koncentration är underordnat exekutiva funktioner. Om man ser det så här, att de behövs för att en uppgift ska bli utförd.

Man behöver en start- och stoppknapp. Man behöver organisation. Man behöver fokus. Man behöver mental kondition. Man behöver ett bra arbetsminne som ska vara länge nog plus kunna hålla flera saker. Man behöver kunna återkoppla hela tiden och se att man hamnar där man ska. Man ska ha rätt grad aktivitet. Man behöver en tålighet mot frustration.

Brister det för mycket i dessa sakerna så kan det hända att man har ADD.

Det man vanligast tänker på med ADD/ADHD är att man har ett dåligt stopp som kan medföra dålig impulskontroll, en för hög aktivitetsnivå och att man har ett fokus som inte är riktat åt "rätt" håll. Men det finns andra saker som också finns med som man inte bara får glömma bort.

Man ser inte till annat än dessa funktioner vad gäller ADD. Man låter AS vara ett större begrepp där ganska många saker ingår. Men det finns saker som överlappar, t ex är ofta de med ADD hyperkänsliga och detaljstyrda. Men det ingår inte i ADD-begreppet lika lite som problem med exekutiva funktioner ingår i AS, fast de oftast finns där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Flia » 2015-08-12 11:25:24

kiddie skrev:Att man snöar in på koncentration tycker jag inte är korrekt. Det gäller mest hur skolbarn beter sig och hur man tycker de ska bete sig. Annars ser jag ADD som en ganska svår nedsättning av exekutiva funktioner. I aspergers kan detta ingå, men är ofta inte lika svårt som vid ADD. Alltså kan man få diagnosen ADD med AS om ens exekutiva funktioner är såpass dåliga att det helt och hållet inte ryms under aspergerbegreppet.

Koncentration är underordnat exekutiva funktioner. Om man ser det så här, att de behövs för att en uppgift ska bli utförd.

Man behöver en start- och stoppknapp. Man behöver organisation. Man behöver fokus. Man behöver mental kondition. Man behöver ett bra arbetsminne som ska vara länge nog plus kunna hålla flera saker. Man behöver kunna återkoppla hela tiden och se att man hamnar där man ska. Man ska ha rätt grad aktivitet. Man behöver en tålighet mot frustration.

Brister det för mycket i dessa sakerna så kan det hända att man har ADD.

Det man vanligast tänker på med ADD/ADHD är att man har ett dåligt stopp som kan medföra dålig impulskontroll, en för hög aktivitetsnivå och att man har ett fokus som inte är riktat åt "rätt" håll. Men det finns andra saker som också finns med som man inte bara får glömma bort.

Man ser inte till annat än dessa funktioner vad gäller ADD. Man låter AS vara ett större begrepp där ganska många saker ingår. Men det finns saker som överlappar, t ex är ofta de med ADD hyperkänsliga och detaljstyrda. Men det ingår inte i ADD-begreppet lika lite som problem med exekutiva funktioner ingår i AS, fast de oftast finns där.


Och allt beror på hur just din hjärna hanterar koncentrationssvårigheterna.

Ge mig ett exempel så ska jag förklara hur det dåliga dopaminåterupptaget orsakar det.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav kiddie » 2015-08-13 2:48:13

Om jag inte orkar börja en aktivitet, hur är det dålig koncentration?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav plåtmonster » 2015-08-13 3:02:19

Efter att ha läst hela tråden får väl sammanfattningen för få AS+ADD att fungera vara:
Belöning i sikte, genomförandeplan, organisation, start- och stoppknapp, fokus och arbetsro (från t.ex energitjuvar).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-08-13 3:55:56

plåtmonster skrev:Efter att ha läst hela tråden får väl sammanfattningen för få AS+ADD att fungera vara:
Belöning i sikte, genomförandeplan, organisation, start- och stoppknapp, fokus och arbetsro (från t.ex energitjuvar).


Mkt bra summering,
en arbetsterapeut kan vara jättebra på att hjälpa med detta! Planering är bra också och att återblicka på ens framsteg osv.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Flia » 2015-08-13 14:21:16

kiddie skrev:Om jag inte orkar börja en aktivitet, hur är det dålig koncentration?


Det finns i både ADHD och Asperger.
Dopamin ger noradrenalin (hur vet jag inte).

Brist på noradrenalin ger svårigheter att komma igång.

I ADHD'n är det återupptaget som står för avsaknaden av noradrenalin, medan det i Asperger handlar om hur dopaminet förs vidare till sina receptorer, och hur receptorerna fungerar.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav kiddie » 2015-08-14 0:06:36

Om man har båda då? Jag har lite svårt att tro att man har 2 fel då.

Och det har fortfarande inget med koncentration att göra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Flia » 2015-08-14 12:44:25

kiddie skrev:Om man har båda då? Jag har lite svårt att tro att man har 2 fel då.

Och det har fortfarande inget med koncentration att göra.


Nej, jag tror inte man har dubbelt upp av de gemensamma problemen.

Men jag (som ständigt analyserar mig själv) ser ändå skillnader i vad som leder fram till vissa beteenden.

Men tänk bort ordet "koncentreration" då.
"Fokus", "uppmärksamhet" "uthållighet".
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Sv: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skil

Inläggav slackern » 2015-08-14 16:19:56

Flia skrev:Det finns bara en sak som alla med ADHD och ADD har gemensamt, och det är koncentrationssvårigheter.
I Asperger/autism finns inte det kriteriet.
Stämmer inte riktigt, finns en del med ADHD som bara har problem med hyperaktivitet och impuls problematik.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in