ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav tahlia » 2015-11-02 21:16:24

plåtmonster skrev:
tahlia skrev:Detsamma säger hon om musik. Ljud brukar kunna bli distraherande och jobbiga för henne men på senare tid har hon upptäckt att om hon lyssnar på musik när hon jobbar så håller det den bråkiga delen av hjärnan upptagen så hon kan arbeta ifred.
Har hon provat instrumental musik såsom t.ex Jean Michel Jarre?

Inte vad jag vet. Ditt inlägg fick mig att börja fundera över vad hon helst lyssnar på och det lite lustiga är att det hon väljer stämmer rätt bra in på det kaos hon beskriver hos den bråkiga delen av hjärnan. Lite kaosartat, udda, skiftande och/eller smått oharmoniskt (snarare än lugnt och trallvänligt) som exempelvis Slipknot, Bring me the horizon och Twentyone pilots.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav staticage » 2015-11-04 21:23:35

Mina sociala problem känner jag mest beror på min ADD,
är man två så har jag inga problem,
men kommer det in en person till så blir det för rörigt uppe i huvudet på vem man ska fokusera på,
blir det mer än så brukar jag tacka för mej och gå.

Men det kan väl också vara typiskt för asperger,rörigt alltihop det där.
staticage
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-07-08

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 20:16:50

Räcker det inte med att man är AS-trött?? :-)018 :-)ZZZ
Detska finnas lust och inte måst.
Jag kan ligga o fundera o vet exakt vad som ska göras men när jag ser arbetet börjar oändliga tankekedjor problemställningar och så blir man AStrött igen.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 20:23:57

debase skrev:Min psykolog sa att har man ADHD/ADD misslyckas man med att hålla koncentrationen uppe under WAIS. Är det så enkelt? Jag tänkte mest eftersom jag tyckte testerna var roliga att göra och därmed kände jag mig aldrig understimulerad. Dessutom var det ju i en miljö helt utan störningsmoment.


WAIS vad är det??
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav slackern » 2015-11-08 20:28:22

Tomte12 skrev:
debase skrev:Min psykolog sa att har man ADHD/ADD misslyckas man med att hålla koncentrationen uppe under WAIS. Är det så enkelt? Jag tänkte mest eftersom jag tyckte testerna var roliga att göra och därmed kände jag mig aldrig understimulerad. Dessutom var det ju i en miljö helt utan störningsmoment.


WAIS vad är det??


IQ-test.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-08 23:18:49

slackern skrev:
Tomte12 skrev:
debase skrev:Min psykolog sa att har man ADHD/ADD misslyckas man med att hålla koncentrationen uppe under WAIS. Är det så enkelt? Jag tänkte mest eftersom jag tyckte testerna var roliga att göra och därmed kände jag mig aldrig understimulerad. Dessutom var det ju i en miljö helt utan störningsmoment.


WAIS vad är det??


IQ-test.

wais
Jag kollade upp på wikipedia och måste vara en variant av högskoleprov.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav tahlia » 2015-11-09 0:12:51

Tomte12 skrev:
slackern skrev:
Tomte12 skrev:
WAIS vad är det??


IQ-test.

wais
Jag kollade upp på wikipedia och måste vara en variant av högskoleprov.

Det är ett intelligenstest som innefattar fler delar än bara logik (som mensas brukar göra). Bland annat finns språkförståelse inblandat.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnaden?

Inläggav Tomte12 » 2015-11-09 2:02:24

tahlia skrev:
Tomte12 skrev:
slackern skrev:
IQ-test.

wais
Jag kollade upp på wikipedia och måste vara en variant av högskoleprov.

Det är ett intelligenstest som innefattar fler delar än bara logik (som mensas brukar göra). Bland annat finns språkförståelse inblandat.


Kan du definiera Språkförståelse? Om det är synonymt med
ORD, som består av 20 uppgifter, vilka prövar förmågan att förstå ord och begrepp i det svenska språket.
MEK, som består av 20 uppgifter, vilka prövar förmågan att sätta in ord och uttryck i sitt sammanhang.
Så förstår jag inte skillnaden faktiskt.
Finns det några länkar till ett Wais material för idag är första gången jag stöter på begreppet. Men jag vet att den psykiatriska subkulturen byter namn på saker och ting. När jag var 7 år kallades det MBD nu kallas det Damp ADHD Asperger och innovationerna resulterar i nya kemiska preparat som slutlig behandling.
Tomte12
 
Inlägg: 77
Anslöt: 2015-11-08
Ort: Gbg

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in