Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav jorand » 2012-01-24 11:13:28

KrigarSjäl skrev:Duger inte som exempel eftersom jag uttalar min syn på dansbandsmusiken och inte min på syn på forumit eller trådstartare.

Försök igen.

Tolkningsfråga.
KrigarSjäl skrev:Jag avskyr dansbandsmusik. Sötsliskig dynga för förståndshandikappade & pensionärer.

Trådstartaren lyssnar sannolikt på dansbandsmusik. Du hävdar att musiken passar förståndshandikappade.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:14:48

Nix, avsändaren vet bäst själv vad han åsyftar.
Att det är en musikgenre för pensionärer & förståndshandikappade är en betraktelse.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:24:16

Iridia skrev:Jag tycker egentligen också det är ett oskick att starta trådar om enskilda medlemmar men nu när ämnet ändå är uppe så vill jag upprepa mitt tidigare förslag:

Jag har flera ggr föreslagit en separat avdelning för nyanlända och känsliga, dit de mer burdusa inte bör ha tillträde (och lika mycket för deras egen skull så de slipper tassa på tå i porslinsbutiken och hålla reda på vem som är ny eller ömtålig).

Det skulle lösa alla såna här problem i ett nafs, och vi skulle slippa väldigt mycket tjafs.

Att det bara får fortgå år efter år tycker jag är helt oaceptabelt.

Varför är det aldrig någon i ledningen som bryr sig om mina konstruktiva förslag?

:-)Crying

Det finns redan en privat avdelning för känsliga medan Fri Diskussion tagits bort helt. Rättvist och konsekvent?

"Får fortgå..."
Du väljer dina ord.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-01-24 11:28:49, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav kullan » 2012-01-24 11:34:19

KrigarSjäl skrev:Det finns redan en privat avdelning för känsliga


Den har inte alla rätt att söka inträde i. Tex. jag som har en varning måste nu vänta i fyra eller fem månader på att söka inträde där. dom nytillkomna måste ha varit medlemmar i minst 6 månader innan dom får inträde dit. så nä det finns ingen sån avdelning som Iridia efterlyser.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 11:36:50

KrigarSjäl skrev:Du lägger ord i mun på mig.
Att vara kaxig och ha en punchline tolkas som att jag kallar någon idiot men det är för att ni är en samling mjäkpottor & morsgrisar.

När kallade jag någon här idiot senast?
Belägg med länk eller knip igen limpkrossen.

Jag skrev inte att du har kallat någon för idiot och läger sannerligen inga ord i din otvättade mun (vem vet var den kan ha varit?). Du skall nog läsa noggrannare nästa gång (din språkförståelse påstås ju vara god).

Däremot menar jag att man inte skall behöva ta vilka argument som helst bara för att man befinner sig på ett forum.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 11:42:59

KrigarSjäl skrev:Det finns redan en privat avdelning för känsliga

Det skall inte behövas i en värld där åtminstone jag förutsätter att folk är artiga och väluppfostrade.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Banzai » 2012-01-24 11:59:24

KrigarSjäl skrev:Nix, avsändaren vet bäst själv vad han åsyftar.
Att det är en musikgenre för pensionärer & förståndshandikappade är en betraktelse.

Jag tror att detta är en stor del av problemet. Självklart vet du som åsyftas/menas med dina inlägg. Problemet är att andra inte kan utläsa vad du menar av det du skriver och inte heller läsa dina tankar. Alla läsare av texter tar med sig sitt emtionella/intellektuella bagage och alla läsare tolkar dessa texter utifrån sig själva. Oavsett vad du menar med ett inlägg så kommer mottagarna alltid att tolka inlägget på sitt sätt.

Jag har läst någonstans att personer med asperger i regel går efter ordbokens definition av ords betydelse. Jag skulle vilja påstå att de flesta även har personliga tolkningar då det skrivna ordet trots allt inte är annat än godtyckliga tecken som påstås represtentera vårt språk/känslor/tillstånd etc.

Öh... Jag har nog läst för många artiklar på senaste...

Det jag vill ha sagt är som sagt var: vi kan inte läsa vad du menar med ett inlägg. Att dina inlägg är kristallklara för dig innebär inte att de är det för resten av forumet. Istället för att påstå att de som tolkar dina inlägg fel (enligt dig) är "mjäkpottor & morsgrisar" så kan du väl snarare konstatera att vi inte tänker lika?

Jag säger inte att du ska ändra ditt sätt att skriva då jag inte vet om jag själv skulle klara av en sådan sak.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 12:04:39

Lakrits skrev:läger

… skall naturligtvis vara "lägger".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 12:13:14

Lakrits skrev:
KrigarSjäl skrev:Det finns redan en privat avdelning för känsliga

Det skall inte behövas i en värld där åtminstone jag förutsätter att folk är artiga och väluppfostrade.

Som du då?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 12:15:25

KrigarSjäl skrev:
Lakrits skrev:
KrigarSjäl skrev:Det finns redan en privat avdelning för känsliga

Det skall inte behövas i en värld där åtminstone jag förutsätter att folk är artiga och väluppfostrade.

Som du då?

Ja, som jag. Jag är antagligen den mest väluppfostrade, artige och genomaltruistiske person som existerar. En gång klappade jag t.ex. en katt. Bara en sån sak!
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav kullan » 2012-01-24 12:27:06

Lakrits skrev: En gång klappade jag t.ex. en katt. Bara en sån sak!


Men vad du är snäll Lakrits. Den katten är nog dig evigt tacksam. :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 12:28:18

kullan skrev:
Lakrits skrev: En gång klappade jag t.ex. en katt. Bara en sån sak!


Men vad du är snäll Lakrits. Den katten är nog dig evigt tacksam. :wink:

Nej, men den var mättande.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Iridia » 2012-01-24 12:44:30

:lol:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Arcas » 2012-01-24 13:50:53

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:Det finns redan en privat avdelning för känsliga


Den har inte alla rätt att söka inträde i. Tex. jag som har en varning måste nu vänta ifyra eller fem månader på att söka inträde där. dom nytillkomna måste ha varit medlemmar i minst 6 månader innan dom får inträde dit. så nä det finns ingen sån avdelning som Iridia efterlyser.

Dock borde man ju rimligtvis söka till den avdelningen innan man får varning. Hur kan en känslig person ens få en varning eftersom de nu tänker efter vad de skriver och inte ger sig på folk.
Att man fått en varning och inte kan komma in på en avdelning man vill kan ju rimligtvis inte vara någon annans fel.
Sedan har jag för mig att det är 3 månaders väntetid för nykomlingar, eftersom jag själv är en sådan.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Zombie » 2012-01-24 15:04:45

Arcas skrev:Hur kan en känslig person ens få en varning eftersom de nu tänker efter vad de skriver och inte ger sig på folk.

Det kan man väl göra ändå. Till exempel timid men smygaggressiv eller med försvarsberedskapen för högt inställd just på grund av sin känslighet. Precis som en djävla buffel kan ha en prinsessa på ärten inom sig – som den, kanske, ängsligt försöker dölja men samtidigt vill att andra ska visa absolut hänsyn.

Sedan kan det bli svårt för omgivningen att hantera sådana dubbla budskap, men ett steg på vägen kan vara att ge sig ut på jakt efter sina verklighetsförenklingar.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 15:36:40

Skrämt bort? Ska jag ha några slags skuldkänslor nu också?
Är man så in i bomben känslig att man inte kan ta kritik eller bli motsagd hade man nog blivit bortskrämd förr eller senare i vilket fall som helst. På samtliga nätforum, vill jag påstå. De har testat något och märkt att det inte var deras grej. Ungefär som när jag stod på en skateboard.

Det är som du säger fler än jag som "hakar upp sig", var och en har vi våra intressen och åsikter. Och jag håller igen en hel del ska du veta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Dagobert » 2012-01-24 15:57:09

KrigarSjäl skrev:Skrämt bort? Ska jag ha några slags skuldkänslor nu också?

Bild
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Titti » 2012-01-29 21:45:09

Admin

Jag har flyttat hit ett stort antal inlägg från tråden KrigarSjäl på krigsstigen. De kommer lite om varandra i den sammanfogade tråden men det framgår överst i varje inlägg vilken tråd den ursprungligen postades i.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav mnordgren » 2012-02-01 12:09:06

Iridia skrev:Jag tycker egentligen också det är ett oskick att starta trådar om enskilda medlemmar men nu när ämnet ändå är uppe så vill jag upprepa mitt tidigare förslag:

Jag har flera ggr föreslagit en separat avdelning för nyanlända och känsliga, dit de mer burdusa inte bör ha tillträde (och lika mycket för deras egen skull så de slipper tassa på tå i porslinsbutiken och hålla reda på vem som är ny eller ömtålig).

Det skulle lösa alla såna här problem i ett nafs, och vi skulle slippa väldigt mycket tjafs.

Att det bara får fortgå år efter år tycker jag är helt oaceptabelt.

Varför är det aldrig någon i ledningen som bryr sig om mina konstruktiva förslag?

:-)Crying


Moderator:

Att lägga till nya avdelningar är inte aktuellt, vi resonerar som så att det räcker med de vi har för närvarande.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Iridia » 2012-02-01 14:33:19

Tack för att jag äntligen fick svar på mitt förslag!

Men tar ni då något ansvar för alla som blir bortskrämda av dessa 2-4 lågempatiska eller tuffa medlemmar som verkar se det som sin uppgift att ständigt kläcka ur sig något onödigt burdust till nyanlända och känsliga medlemmar? Man anmäler och anmäler men skadan är då redan gjord. Ibland när de går grovt över gränsen blir de anvstängda några veckor, sedan får de komma tillbaka och fortsätta precis som vanligt. Sällan någon förbättring i uppförandet utöver att de blir duktigare på att linda in sina angrepp så de blir svårare att moderera.

Vad tar ni för ansvar för detta? Vill ni inte skapa en tryggare hörna någonstans så återstår väl bara att göra forumet som helhet tryggare, och hur gör man det? Svaret är ju ganska uppenbart men av någon märklig anledning kan vissa bryta mot reglerna hur många gånger som helst utan att det blir andra konsekvenser än först 3 varningar och sedan avstängning några veckor. Borde väl snarare vara så att efter avstängning ska man inte ha några varningar kvar att använda upp innan man åker ut igen. Och efter ett visst antal avstängningar borde det väl vara uppenbart att personen antingen inte vill eller inte är kapabel att bättra sig?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Red and green » 2012-02-01 15:41:44

Svårt eftersom burdust och konstig beteende är en del av att ha Aspergers syndrom. Så e det med mig, flippar sällan ur totalt men det händer. Ändra på det går ej, har försökt hela livet.

Ofta finns det ju också andra belastande delfaktorer än enbart Aspergers och de gör soppan ännu svårare. Barndoms skit, psykiska besvär, mobbning o allt möjligt.
Mår man inte bra så det leder till problem. Då skadar man sig själv eller andra.
Sånt går inte eliminera varken från livet i allmänt eller från detta forum.

Vi är ett eget släkt vi aspisar o egentligen är jag förvånad att det inte finns flera bråk här på forumet än vad det är.

Vi har rätt att vara vad vi är.

Jag har tröttnat på länge sedan att andra vill ändra eller styra mig. Dom flesta har slutat med sina försök länge sedan och om det dyker upp nya ivriga obekanta som har en uppblåst illusion i sina hjärnor att de kan ändra mig, så dom stakarna få ge i regel upp ganska så snabbt.

Javisst måste man sätta gränser för sig själv så att hela livet inte spårar ur och visst jag kan tycka synd om de som inte är så bra att försvara sig själv men så e det både här på nätet och i verkliga livet att man måste stå för sig själv annars blir man så in i helvete överkörd av både galna NT och aspisar med mera.

Jag brukar stå på svagas sida i verkliga livet och jag kan nog säga att det är ganska folktomt vad kommer till andra som gör det samma. Tycker folk är allmänt ur fega. Detta speciellt gäller Sverige och det får ni tycka o tänka vad ni vill. Det är fakta.
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Zombie » 2012-02-01 16:01:10

Jo, men ger man bara passivt plats för folk, aspergare eller ej, så innebär det i praktiken ett aktivt ställningtagande för "bufflarna". I synnerhet på nätet. Så är det tyvärr. Lämnar man golvet fritt så intas det av dem som törs, vill synas och skuffar undan andra. För att få med dem som kanske bäst skulle behöva ett golv, därför att de inte kan hävda sig på alla andra golv som vanligen lämnas fria, måste man kanske aktivt uppmuntra dem och hålla tillbaka "bufflarna". För att få samma proportion mellan "bufflar" och "känsliga" som i verkliga livet måste man kanske göra så i rätt drastisk grad.

Så det går inte att bara låta frågan bero, för det blir ett ställningstagande det med. Och den har varit uppe här många gånger förut.
Senast redigerad av Zombie 2012-02-01 16:02:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Iridia » 2012-02-01 16:02:34

Red and green, jag säger inte emot. Vi är fega här som folk.

Och visst har folk rätt att vara som de är - men inom gränsen för forumregler och andras lika rätt. EDIT: Zombie beskriver det mycket bra här ovan.

Jag tycker också det generellt är rätt trevlig stämning här men skulle gärna se att det där lilla fåtalet (som bara inte kan låta bli att välkomna nyanlända och personer som startar må-dåligt-trådar med onödigt burdusa kommentarer, personliga käpphästar och OT-tjafs) belades med någon sorts restriktioner eller sanktioner eftersom de tydligen inte kan behärska sig själva utan fortsätter göra samma sak om och om igen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav pjask » 2012-02-01 16:37:30

Det måste bara sägas ...

HERREGUD!

Flertalet skribenter i detta forum, som jag ser det, är rätt duktiga på negativ förstärkning. Att se subjektiv "känslighet" som ett kvitto på hur lämpad (och kanske berättigad?!) man är att vistas i ett forum är för sjutton rent löjeväckande.

Hur illa behandlar inte dessa "känsliga" människor andra som subjektivt är ännu känsligare? Jo, en klubb för inbördes beundran är inte alls en dålig beskrivning, men i stort saknas självdistans ...

Det är dock ändå en form av "klubb" vilken då har två avdelningar. Jag offrade, subjektivt sett, mitt medlemskap i den ena för min överlevnad. Vad var responsen? Ren gallimatias från i huvudsak, om inte enbart, kvinnor vilka i olika sammanhang framhäver sig som kloka, känsliga, logiska etc. De upplevs av mig som rena svin med rent onda avsikter, helt utan hämningar. Fast vad gör väl det?

Sen tystnad ... Eftermälet? Ingenting, kompakt tystnad ... Ingen förklaring ... just ingenting mer än en tafatt hänvisning till något som inte ens existerar (förbluffande så säg).

För övrigt gillar jag Krigarsjäls aspergertyp, den bereder mig mycket humor. Jag känner igen mig i den men jag gillar Hello Kitty (där skiljer vi oss nog).

Senast idag läste jag "är du så dum som du verkar", haha det är lysande. Vi "verkar vara" ganska mycket för varandra och för mig verkar det så trist att där är brist på högintelligenta individer. :(
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in