Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Frimodig » 2012-03-15 18:35:35

Titti skrev:Admin

Zombie skrev:Jag ser att Maskrosen har råkat ut för förhandsgranskning. I den mån det beror på de båda trådarna i fel avdelning om den här saken, kan jag ju tycka att moderatorn kunde ha länkat till rätt avdelning redan i den första tråden, så kanske Maskrosen hade startat den andra tråden där istället. Att bara hänvisa utan länk kanske inte räcker för en ny forumist! Alla är inte forumvana. Aspergare kan dessutom ha preceptions- och energiproblem som ställer till det.


Det står klart och tydligt i forumreglerna att diskussioner om moderering inte är tillåten i trådarna och att trådar skall postas i rätt avdelning. Vi utgår från att även nya medlemmar läser reglerna och uppmanar dem dessutom speciellt att göra det då de registrerar sig. Det beteende vi såg här betraktar jag som trots mot moderator, vilket normalt ger varning och/eller postförbud.

Det var jag som beslöt om förhandsgranskning efter att Maskrosen startat en ny tråd då den ursprungliga låstes och ytterligare en efter att även denna nya tråd låsts. Eftersom Maskrosen var en ny medlem valde jag att låta det stanna vid detta, vilket jag inte skulle gjort om någon mer van forumist uppträtt likadant.

Zombie skrev:Jag tycker också Miche överträdde gränsen för hur man bör förhålla sig som moderator i den första av de låsta trådarna, när han beskyllde Maskrosen för att komma in som ny medlem och vilja "bestämma agendan".


Instämmer.


Jag tycker det där är fel.

Flera av oss här försöker bestämma agendan. Jag är en av dem. Jag tycker att Miches påpekande är sakligt korrekt, fast rätt ointressant. Alla med någorlunda starka uppfattningar i nåt ämne försöker bestämma agendan, det är the rules of the game.

Så. Jag blir inte gråtfärdig om nån anklagar mig för att försöka bestämma agendan.
Om jag blev förhandsgranskad, eller varnad, för att jag försöker bestämma agendan, då skulle jag bli störd.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Titti » 2012-03-15 21:13:39

Admin

Frimodig skrev:Flera av oss här försöker bestämma agendan. Jag är en av dem. Jag tycker att Miches påpekande är sakligt korrekt, fast rätt ointressant. Alla med någorlunda starka uppfattningar i nåt ämne försöker bestämma agendan, det är the rules of the game.



Jag instämmer med Zombie i exakt det han skrev:

Zombie skrev:Jag tycker också Miche överträdde gränsen för hur man bör förhålla sig som moderator


Min fetstil. Skillnaden mellan dig och Miche är att han är moderator och därför måste vara extra vaksam på hur han uppträder, oavsett han gör det som moderator eller som forumist. Alla moderatorer klarar den balansgången tillräckligt bra, annars hade de inte varit moderatorer. Men det händer då och då att någon går för nära eller till och med över gränsen för vad jag tycker är acceptabelt, det är mänskligt och det var just vad Miche gjorde här.

Värre än så är det inte. Saken är utagerad för vår del och jag ville bara ge Zombie rätt även öppet på forumet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Frimodig » 2012-03-15 21:49:12

Titti skrev:Admin

Frimodig skrev:Flera av oss här försöker bestämma agendan. Jag är en av dem. Jag tycker att Miches påpekande är sakligt korrekt, fast rätt ointressant. Alla med någorlunda starka uppfattningar i nåt ämne försöker bestämma agendan, det är the rules of the game.



Jag instämmer med Zombie i exakt det han skrev:

Zombie skrev:Jag tycker också Miche överträdde gränsen för hur man bör förhålla sig som moderator


Min fetstil. Skillnaden mellan dig och Miche är att han är moderator och därför måste vara extra vaksam på hur han uppträder, oavsett han gör det som moderator eller som forumist. Alla moderatorer klarar den balansgången tillräckligt bra, annars hade de inte varit moderatorer. Men det händer då och då att någon går för nära eller till och med över gränsen för vad jag tycker är acceptabelt, det är mänskligt och det var just vad Miche gjorde här.

Värre än så är det inte. Saken är utagerad för vår del och jag ville bara ge Zombie rätt även öppet på forumet.


Du har en poäng.

Det råder olika regler för moderatorer och oss andra, på gott och ont.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in