Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Parvlon » 2012-02-01 19:53:41

Att inte varningar hjälper stämmer inte om man vill få bort störande personer från forumet ett tag. Jag vet många exempel där varnade personer fått mycket lättare senare varning. Tror t.om Admin skrivit att det varit så det ligger till.

Irida skrev:Du har ju också åkt ut titt som tätt, även om du blivit bättre på att linda in dina personangrepp, så det kan knappast bara vara inbillning.
Första gången det påstods att jag lindade in ett personangrepp var uppenbart missförstånd sett från mitt håll och därför lade jag till det i min avatar. Fick en varning har jag för mig och baserat på det snart bannad. Det är lustigt att en sådan sak ska vara som rykte om en person. Iofs. kanske det var du som anmälde mig då oxå så rykte vet jag inte om det ska kallas. Det var en gnälltråd om en jobbig katt, om du kommer ihåg?

Vadå lindar in personangrepp? Det är alltså mig du syftat på när du flera ggr skrivit att det finns "någon" som gör allt för att slippa modereringsstraff med att vara under radarn, den som bara du ser?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Parvlon » 2012-02-01 20:24:34

Parvlon skrev:Att inte varningar hjälper stämmer inte om man vill få bort störande personer från forumet ett tag
Läste fel på detta inlägg:
Dagobert skrev: Idag gör 1 varning inget alls om man håller sig i skinnet tills den tagits bort.
Men om det gör nån skillnad tror jag Admin vet bättre.

Vad du tycker att en varning ska göra vet jag inte men de är ju till för att varna. Alltså har man varit varnad en gång, det går inte att ta tillbaka det.

Finns iofs folk här som verkar ha mycket dåligt minne. De kanske oxå borde utmärkas. Samma med personer som påstår saker och hänvisar till sin tro eller "magkänsla" och blir helgalna om man försöker diskutera fram något mer logiskt. Sen finns det de som använder sin "känslighet" som vapen. Såna borde modereras mycket hårdare. Finns exempel med hotande av att ta sitt eget liv. Sånt är mycket allvarligt men moderatorerna ser genom fingrarna. Som det verkar låter moderatorna bli att varna sånt kanska p.ga att de är rädda att personen ska ta illa vid sig och göra verklighet av sina hot.

Jag är inte fullt seriös med mitt inlägg. Tycker inte att det modereras för lite.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Selma » 2012-02-01 20:33:41

Tack Parvlon och andra "burdusa typer", det är ni som gör detta forum intressant.

:-)Happy
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav kullan » 2012-02-01 20:36:41

Aspergerforum,Forumet för dom burdusa. inget för den känslig individen. :-)040
Senast redigerad av kullan 2012-02-01 20:37:14, redigerad totalt 1 gång.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-01 20:37:05

Iridia skrev:Nu handlade förslaget om regelbrott eller allmän oförskämdhet mot nya medlemmar, inte av nya medlemmar.


Moderator

Jag ville bara förtydliga att viktig information ignoreras, det spelar ingen som helst roll i vilket sammanhang den ges, den läses inte ändå av de flesta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Dagobert » 2012-02-01 20:39:01

Parvlon skrev:Vad du tycker att en varning ska göra vet jag inte men de är ju till för att varna.

Ok, varning blir fel ord. Men som hundägarna vet ska straffet/belöningen komma så snabbt som möjligt. Idag kan man bli avstängd bl.a. för en varning man fick för en månad sen. Och vem bryr sig om en enstaka "varning" utan nackdelar?

Hellre ett kort straff för varje övertramp än ett långt för vart tredje.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Red and green » 2012-02-01 20:42:53

kullan skrev:Annars får väl forumledningen skriva en skylt:

Detta forum är ej för känsliga!


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Parvlon » 2012-02-01 20:45:45

Selma skrev:Tack Parvlon och andra "burdusa typer", det är ni som gör detta forum intressant.
Tack själv.

kullan skrev:Aspergerforum,Forumet för dom burdusa. inget för den känslig individen.
Att det ens diskuteras känslighet tråd efter tråd är ett stort tecken på att ironi-smiley'n var på rätt plats i ditt inlägg.

Dagobert: Jo, det låter vettigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Banzai » 2012-02-01 21:17:13

Jag gillar det allmänna forumklimatet och tycker det brukar vara hög nivå på de flesta diskussioner här tills de urartar till pajkastning (vilket händer ibland). Javisst, det tjafsas in i absurdum om vissa oväsentliga detaljer ibland, men tusan, det händer ju IRL när jag umgås med min väninna också (vi tjafsar om oväsentliga detaljer alltså), så det är inget nytt i min värld i alla fall.

Jag ser forumet med dess medlemmar lite som en stor och löst sammanhållen familj - nej, jag gillar inte allas åsikter eller sätt att uttrycka sig jämt, men det känns fel när någon är borta, burdus eller ej.

Som representant för den känsliga NT-sidan så måste jag säga att jag aldrig känt mig påhoppad av någon här, jag kan ha upplevt andra som påhoppade, men inte mig personligen.

Lakrits skrev:
KrigarSjäl skrev:Tål man inte att bli emotsagd ska man inte diskutera överhuvudtaget, vad fan, detta är elementa, vad är det som är så svårt att förstå?

Det finns olika sätt på vilka man kan diskutera saker och ting. Att bli emotsagd på ett klokt och konstruktivt sätt kan vara utvecklande, men att få höra att man har fel eftersom man är en djävla idiot skall man inte behöva tåla. Det är elementa, vad är det som är så svårt att förstå?

Klokt skrivet av Lakrits, as per usual.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav nallen » 2012-02-01 21:20:48

:-)002
Det är djävligt mycket pekpinnar och uppfostringsförsök här. Jag har aldrig varit med om att det modereras på så lösa boliner. Jag har varit med om att det modereras i samma storleksordning, men då brukar det handla om att radera off-topic inlägg och låsa urspårade trådar, inte att hindra enskilda individer att uttrycka sig.
Det är väl fortfarande ett diskussionsforum?
... eller har ni lyckats i era ambitioner att omvandla det till nåt slags skyddad verkstad och uppfostringsanstalt?

Jag håller helt med krigis i citatet ovan.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-01 22:05:41

Moderator: Jag går för närvarande på en samtalsgrupp för Aspergare anordnad av habiliterinen och så sent som idag var det mer än en deltagare som faktiskt lärde sig sådant som de flesta lär sig under uppväxten, saker som "alla" tar för givna att man kan som vuxen (ämnet idag handlade om sociala kontakter). Minst en av dessa personer är över 50 år, så min erfarenhet är att vi tyvärr måste lära människor att kommunicera på en nivå som inte är på dagisnivå med personangrepp.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Dagobert » 2012-02-01 22:38:03

Miche, vad menar du med Moderator här?
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Nibor » 2012-02-01 22:49:16

Dagobert skrev:Miche, vad menar du med Moderator här?


Extra tyngd förstås!
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Iridia » 2012-02-01 22:54:55

Han svarade väl som representant för moderatorerna.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Parvlon » 2012-02-01 23:17:42

Du kommer inte ihåg vem det var som lämnat forumet p.ga mina inlägg, eller?

Med tanke på dina icke-svar verkar det som att personen är rädd att jag ska följa efter. Eller att du bara vill få det att verka så..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-01 23:23:07

Jag svarade som Moderator, dvs jag ser i vad man kan kalla för Aspergerkollektivet att en del vuxna med Aspergers syndrom faktiskt behöver lära sig elementära saker.

Aspergerforum med moderatorerna i spetsen har ett visst ansvar för att lära ut debatteknik (och jag är väl inte den bäste i sammanhanget, även jag har fortfarande saker att lära, samtalsgruppen ger mig aha-upplevelser).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav nallen » 2012-02-01 23:28:10

Miche skrev:[J]ag ser [...] en del vuxna med Aspergers syndrom [som] faktiskt behöver lära sig elementära saker.

Men, det är ju just det som är den mest irriterande klåfingrigheten!

Så länge inte folk ber dig om det så ska du ge fan i att lägga dig i. I din djäkla "samtalsgrupp" antar jag att folk är för att de vill lära sig sånt. Här är vi för att vi vill diskutera och snacka skit.

Ge fan i att försöka uppfostra vuxna människor som inte bett om den "tjänsten"!
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-01 23:35:43

Självklart är vi här för att diskutera, men även för att söka stöd och vi har tyvärr sett en del medlemmar som istället för att få stöd har anklagats för än det ena, än det andra.

Det vanligaste klagomålet på nya medlemmar är deras förmåga till att stava och meningsbyggnad, vilket inte alla behärskar av olika skäl, oftast pga dyslexi men även brister i skolans undervisning kan påverka (ex.vis att det pga diagnosen har varit svårt att tillgodogöra sig undervisningen).

Hur nödvändigt är dessa angrepp? Inte alls anser jag. Kommer man hit till forumet för att man befinner sig i en livskris så vill man knappast ha en skock som förföljer en för sättet att uttrycka sig!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Iridia » 2012-02-01 23:38:59

Parvlon skrev:Du kommer inte ihåg vem det var som lämnat forumet p.ga mina inlägg, eller?

Joodå, men det var något hon berättade i förtroende. Du kanske själv kan dra dig till minnes vilka du tjafsat mest med.

Parvlon skrev:Med tanke på dina icke-svar verkar det som att personen är rädd att jag ska följa efter. Eller att du bara vill få det att verka så..

Vad snurrar du om nu? Vaddå följa efter? Tolka inte in något jag vare sig sagt eller menat.
Senast redigerad av Iridia 2012-02-01 23:43:46, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav nallen » 2012-02-01 23:42:32

Miche skrev:Kommer man hit till forumet för att man befinner sig i en livskris [...]

...så har man orienterat fel.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Iridia » 2012-02-01 23:44:07

Och det bestämmer du eller?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav nallen » 2012-02-01 23:45:38

Bestämmer gör ju Liebert/Titti, det vet du mycket väl så sluta larva dig. Jag hoppas jag har rätt att uttrycka min åsikt fortfarande, det börjar vara klent med det utrymmet.

Jag är i alla fall helt säker på att jag inte skrivit på nåt avtal om att vara nåt slags djävla hobbykurator.
Senast redigerad av nallen 2012-02-01 23:47:26, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-02-01 23:46:42

nallen skrev:
Miche skrev:Kommer man hit till forumet för att man befinner sig i en livskris [...]

...så har man orienterat fel.

Jag anser inte det. Forumet är till för de med Asperger samt kanske några anhöriga.

De livskriser vi kan hamna i kan vara väldigt svåra att få hjälp med då många hjälpinstanser inte tar hänsyn till NPF-diagnoser eller avsäger sig patienter då de vägrar att ta i oss ens med tång!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Titti » 2012-02-01 23:47:10

Miche skrev:Moderator: Jag går för närvarande på en samtalsgrupp för Aspergare anordnad av habiliterinen och så sent som idag var det mer än en deltagare som faktiskt lärde sig sådant som de flesta lär sig under uppväxten, saker som "alla" tar för givna att man kan som vuxen (ämnet idag handlade om sociala kontakter). Minst en av dessa personer är över 50 år, så min erfarenhet är att vi tyvärr måste lära människor att kommunicera på en nivå som inte är på dagisnivå med personangrepp.
Iridia skrev:Han svarade väl som representant för moderatorerna.
Miche skrev:Jag svarade som Moderator, dvs jag ser i vad man kan kalla för Aspergerkollektivet att en del vuxna med Aspergers syndrom faktiskt behöver lära sig elementära saker.

Aspergerforum med moderatorerna i spetsen har ett visst ansvar för att lära ut debatteknik (och jag är väl inte den bäste i sammanhanget, även jag har fortfarande saker att lära, samtalsgruppen ger mig aha-upplevelser).


Admin

Nej. Miche uttalar sig inte som representant för moderatorerna och/eller i modererande syfte här. Det är en felaktig användning av Moderator.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in