Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav jonsch » 2012-01-23 15:40:26

Fast infektion i åsiktskanalen är inte så trevligt det heller.

Men jag skulle egentligen skriva att jag råkade förutsätta att de av mig uppräknade principerna är vettiga! Det är härmed bara ett antagande!

/ J
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav kullan » 2012-01-23 15:44:35

jonsch skrev:Fast infektion i åsiktskanalen är inte så trevligt det heller.


Aj! det lät smärtsamt, :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Alien » 2012-01-23 15:59:50

En tidigare liknande tråd: stamningen-pa-forumet-uttryckssatt-former-for-samtal-t7063.html

Känns som alla ämnen redan genomtröskats både en och två gånger. Den förra tråden är dock inaktuell på så sätt att det talas en hel del om NFD, som ju inte finns längre. Men övriga synpunkter är fortfarande tillämpbara.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Snowwhite » 2012-01-23 16:13:17

Är man ny på forumet kan det ju vara så att man nyligen har fått en diagnos och att ha fått det kan skapa rätt stor förvirring och osäkerhet kring den egna identiteten. I den situationen blir man nog lätt överkänslig och får svårt att ta kritik och synpunkter för vad de är. Klart att man ska få uttrycka sin åsikt, men ser man att det är en ny medlem kanske man kan tänka på hur man formulerar sig.
Snowwhite
Ny medlem
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2011-12-18

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Lowas » 2012-01-23 16:42:53

Ogillar personangrepp och idiotförklaringar.
Tror dock att det är svårt att få ett forum som detta fungera mycket bättre än vad det gör.
Lowas
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2011-12-10

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav calima » 2012-01-23 16:49:04

Banzai skrev: Ponera att jag tycker att någons specialintresse är helt uppåt väggarna skogstokigt, måste jag skriva det då?


Nej, det måste man inte alls. Själv undviker jag att kommentera specialintresse om jag inte har något positivt att skriva.

Men handlar det om åsikter, exv politiska eller religiösa, anser jag att man kan skriva vad man tycker. I princip. Nog censurerar jag mig ofta och anstränger mig att vara nyanserad, lite försiktig och framför allt välja mina ord.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Banzai » 2012-01-23 17:59:26

slackern skrev:
Banzai skrev:Har anmält mitt inlägg i dagoberts tråd för flytt hit.


Men jag kan väll svara på en utav dina frågor.

Om någon har lagt upp någon bild eller dikt som jag tycker är skit så säger jag det inte. Men jag anser inte heller att det är något fel att ge konstruktiv kritik heller. Om folks intressen så postar jag nog bara om jag själv är intresserad utav ämnet eller blir berörd.

Precis så. Jag brukar köra med devisen "Kan jag inte säga något snällt så säger jag inget alls". Jag har gjort en del snälla människor ledsna i mitt liv genom att kläcka ur mig den ena dumheten efter den andra (alla ärliga åsikter) och jag hatar att såra folk.

Konstruktiv kritik tycker jag är helt okej och är något jag själv uppskattar (om jag inte undanber mig den specifikt förstås).

Om någon ändå frågar om min åsikt angående något så försöker jag alltid fokusera på det jag tycker är bra. Ställd mot väggen så är jag tyvärr ärlig vilket är varför jag avksyr att få teckningar från barn. Jag har jättesvårt att kläcka ur mig "Åh, vad fint!", när jag i själva verket tycker något helt annat. :?

calima skrev:
Banzai skrev: Ponera att jag tycker att någons specialintresse är helt uppåt väggarna skogstokigt, måste jag skriva det då?


Nej, det måste man inte alls. Själv undviker jag att kommentera specialintresse om jag inte har något positivt att skriva.

Men handlar det om åsikter, exv politiska eller religiösa, anser jag att man kan skriva vad man tycker. I princip. Nog censurerar jag mig ofta och anstränger mig att vara nyanserad, lite försiktig och framför allt välja mina ord.

Håller med.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Iridia » 2012-01-23 19:52:07

Jag tycker egentligen också det är ett oskick att starta trådar om enskilda medlemmar men nu när ämnet ändå är uppe så vill jag upprepa mitt tidigare förslag:

Jag har flera ggr föreslagit en separat avdelning för nyanlända och känsliga, dit de mer burdusa inte bör ha tillträde (och lika mycket för deras egen skull så de slipper tassa på tå i porslinsbutiken och hålla reda på vem som är ny eller ömtålig).

Det skulle lösa alla såna här problem i ett nafs, och vi skulle slippa väldigt mycket tjafs.

Att det bara får fortgå år efter år tycker jag är helt oaceptabelt.

Varför är det aldrig någon i ledningen som bryr sig om mina konstruktiva förslag?

:-)Crying
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav geocache » 2012-01-23 21:01:40

kullan skrev:Men vart vänder sig den med Autism och är känslig någonstans då? Är det så att om man är känslig så är man utestängd från dom sociala medierna. Är det så det är? Tillåter inte Forumvärlden att den som är medlem är känslig för otrevligheter och hårda ord. Det finns alltså ingen mötesplats på internet där man slipper en massa hackande på den egna personen.?


Klokt skrivet, kullan!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Red and green » 2012-01-23 21:09:36

Att en aspie hamnar lätt i en konflikt kan inte vara något nytt.

Konflikter är dessutom nödvändiga.

Jag kan hålla med att det har varit lite negativ anda här över sista dagarna och det är ju bra att sätta gränser för sig själv.

Vi e känslig folk vi aspisar, stora känslor och reaktioner i enighet därmed.

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav barracuber » 2012-01-23 23:02:30

geocache skrev:
kullan skrev:Men vart vänder sig den med Autism och är känslig någonstans då? Är det så att om man är känslig så är man utestängd från dom sociala medierna. Är det så det är? Tillåter inte Forumvärlden att den som är medlem är känslig för otrevligheter och hårda ord. Det finns alltså ingen mötesplats på internet där man slipper en massa hackande på den egna personen.?


Klokt skrivet, kullan!


Men handlar inte allt egentligen om möten mellan människor?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav geocache » 2012-01-24 0:58:30

barracuber skrev:
geocache skrev:
kullan skrev:Men vart vänder sig den med Autism och är känslig någonstans då? Är det så att om man är känslig så är man utestängd från dom sociala medierna. Är det så det är? Tillåter inte Forumvärlden att den som är medlem är känslig för otrevligheter och hårda ord. Det finns alltså ingen mötesplats på internet där man slipper en massa hackande på den egna personen.?


Klokt skrivet, kullan!


Men handlar inte allt egentligen om möten mellan människor?


Självklart är det så. Men en skillnad mellan möten med människor i verkliga livet och möten på olika forum är ju att i möten i "cyberrymden" missar man detta med ansiktsuttryck (trots att man kan använda en massa olika smajlisar) och kroppsspråk som visar hur man tar emot det som sägs.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Jagers » 2012-01-24 1:02:14

Iridia skrev:Jag tycker egentligen också det är ett oskick att starta trådar om enskilda medlemmar men nu när ämnet ändå är uppe så vill jag upprepa mitt tidigare förslag:

Jag har flera ggr föreslagit en separat avdelning för nyanlända och känsliga, dit de mer burdusa inte bör ha tillträde (och lika mycket för deras egen skull så de slipper tassa på tå i porslinsbutiken och hålla reda på vem som är ny eller ömtålig).

Det skulle lösa alla såna här problem i ett nafs, och vi skulle slippa väldigt mycket tjafs.

Att det bara får fortgå år efter år tycker jag är helt oaceptabelt.

Varför är det aldrig någon i ledningen som bryr sig om mina konstruktiva förslag?

:-)Crying


+1 +1 +1 +1 +1 = +5
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 4:22:10

Ska det vara ett forum för diskussion ellr ett vuxendagis?

Om den saken råder det delade meningar men jag står fast vid min åsikt att man skriver under eget ansvar och inte kan begära att andra ska vara ens nannys.
Tål man inte att bli emotsagd ska man inte diskutera överhuvudtaget, vad fan, detta är elementa, vad är det som är så svårt att förstå?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Lakrits » 2012-01-24 9:58:27

KrigarSjäl skrev:Tål man inte att bli emotsagd ska man inte diskutera överhuvudtaget, vad fan, detta är elementa, vad är det som är så svårt att förstå?

Det finns olika sätt på vilka man kan diskutera saker och ting. Att bli emotsagd på ett klokt och konstruktivt sätt kan vara utvecklande, men att få höra att man har fel eftersom man är en djävla idiot skall man inte behöva tåla. Det är elementa, vad är det som är så svårt att förstå?
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 10:49:19

Du lägger ord i mun på mig.
Att vara kaxig och ha en punchline tolkas som att jag kallar någon idiot men det är för att ni är en samling mjäkpottor & morsgrisar.

När kallade jag någon här idiot senast?
Belägg med länk eller knip igen limpkrossen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav calima » 2012-01-24 10:51:45

KrigarSjäl skrev:Tål man inte att bli emotsagd ska man inte diskutera överhuvudtaget, ...


Medhåll.

Lakrits skrev:Att bli emotsagd på ett klokt och konstruktivt sätt kan vara utvecklande, men att få höra att man har fel eftersom man är en djävla idiot skall man inte behöva tåla.


Medhåll.

Kan man inte föra en diskussion utan att ta till uttryck som idiot, imbecill, korkad osv anser jag inte att man "tar ansvar" eller är "stor nog" att delta i diskussioner överhuvudtaget.
Argumenterar man på det sättet behöver man en nanny.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav calima » 2012-01-24 10:53:46

@Krigarsjäl:

Det finns andra som använt "idiot", bla i "Kristustrådarna".
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav calima » 2012-01-24 10:54:24

Och jag begriper inte varför det tillåts.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav jorand » 2012-01-24 10:54:35

KrigarSjäl skrev:Att vara kaxig och ha en punchline tolkas som att jag kallar någon idiot men det är för att ni är en samling mjäkpottor & morsgrisar.

När kallade jag någon här idiot senast?
Belägg med länk eller knip igen limpkrossen.

Förståndshandikappad kanske duger?
http://www.aspergerforum.se/post686680.html#p686680

Men du var säkert bara kaxig. Bra punchline för övrigt, my compliments.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav kullan » 2012-01-24 11:01:14

Varför måste man va kaxig när man diskuterar? Vad vinner man på att va kaxig? Man kan ju föra en diskussion i vanlig samtalston oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Titti » 2012-01-24 11:06:59

calima skrev:@Krigarsjäl:

Det finns andra som använt "idiot", bla i "Kristustrådarna".


calima skrev:Och jag begriper inte varför det tillåts.



Admin

Allt anmäls inte och hamnar därför inte under moderatorsluppen. Att kalla någon för idiot är inte tillåtet men det händer att vi får flera anmälningar mot en forumist och att vi väger samman dessa när vi delar ut påföljder. Vi brukar försöka skriva röda "modrutor" i alla inlägg men det är inte alltid det blir så om det är många.

Har vi missat något du tycker att vi borde ha sett får du gärna anmäla.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:09:10

jorand skrev:
KrigarSjäl skrev:Att vara kaxig och ha en punchline tolkas som att jag kallar någon idiot men det är för att ni är en samling mjäkpottor & morsgrisar.

När kallade jag någon här idiot senast?
Belägg med länk eller knip igen limpkrossen.

Förståndshandikappad kanske duger?
http://www.aspergerforum.se/post686680.html#p686680

Men du var säkert bara kaxig. Bra punchline för övrigt, my compliments.

Duger inte som exempel eftersom jag uttalar min syn på dansbandsmusiken och inte min på syn på forumit eller trådstartare.

Försök igen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 11:12:49

kullan skrev:Varför måste man va kaxig när man diskuterar? Vad vinner man på att va kaxig? Man kan ju föra en diskussion i vanlig samtalston oxå.

Var och en uttrycker sig på eget sätt, vilket kommer av bakgrund, sociala omständigheter, intressen, ålder, kön, förmåga att uttrycka sig och så vidare.
Det är helt ok att du kritiserar mitt sätt men själv går du i taket om du får kritik...
Men notera att det inte finns ETT sätt som är det rätta. Man måste ingenting men det är en fördel att se över grammatik och stavning.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-01-24 11:13:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in