Det allmänna forumklimatet

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Det allmänna forumklimatet

Inläggav Arcas » 2012-01-23 13:42:57

Jag tycker folk på detta forum tar illa upp alldeles för lätt. Jag tycker även man skall få vara lätt otrevlig om man vill, däremot inte få komma med personangrepp eller hot.
Har märkt många fall där folk skriker om otrevligheter på saker jag inte ens ser som otrevligt utan bara någon som är ärlig och frispråkig.

Har varit på många forum genom åren men detta är det första som är så himlans känsligt.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav kullan » 2012-01-23 13:46:51

Arcas skrev:Jag tycker folk på detta forum tar illa upp alldeles för lätt. Jag tycker även man skall få vara lätt otrevlig om man vill, däremot inte få komma med personangrepp eller hot.
Har märkt många fall där folk skriker om otrevligheter på saker jag inte ens ser som otrevligt utan bara någon som är ärlig och frispråkig.

Har varit på många forum genom åren men detta är det första som är så himlans känsligt.


Men vart vänder sig den med Autism som är känslig någonstans då? Är det så att om man är känslig så är man utestängd från dom sociala medierna. Är det så det är? Tillåter inte Forumvärlden att den som är medlem är känslig för otrevligheter och hårda ord. Det finns alltså ingen mötesplats på internet där man slipper en massa hackande på den egna personen.?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Arcas » 2012-01-23 13:51:27

Att vara lätt otrevlig är inte att hacka på personen i fråga anser jag. Som sagt personangrepp borde inte vara tillåtet.

Man tycker ju de känsliga borde tänka efter lite. Finns många fall där 30 personer är jätte snälla och vänliga, så kommer en person och är lite otrevlig. Borde inte denna känsliga då titta till dessa 30 underbara personer? Men nej, de ska genast haka upp sig på den enda lilla personen som avviker från mönstret. Är inte det konstigt så säg?!
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav kullan » 2012-01-23 13:54:35

Jo men det är ju det otrevliga som gör ont i en. Det är komentaren son kritiserar en för ens svagheter som man minns. Det mår man dåligt av.

Tyvärr så märks ju inte dom trevliga och snälla lika tydligt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Zombie » 2012-01-23 13:57:35

Arcas skrev:de känsliga

Vilka "de", som du sedan tillskriver en radda ytterligare egenskaper?

Med sådana generaliseringar kan man inte föra någon seriös diskussion.

Dessutom är det inte bara frågan om vad enskilda personer gör, utan om vad det blir för prägel på helheten av det man gör. Och det blir starkare prägel av en som går med kniv än en som går med taggfria rosor, så fungerar det tyvärr. Missar man att hålla koll på kniven kan man råka illa ut, det kan man inte om man missar rosorna.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Arcas » 2012-01-23 14:01:11

Jag är personligen överkänslig när det gäller vissa saker men jag tycker det är bra med kritik och dylikt det gör att jag kan utvecklas som person. Man skall ju ta reda på sina svagheter för man kan inte bli starkare om du inte vet om de. Så om man nu är extra känslig då får man börja träna på att härdas eller snarare som i detta fall kolla på den ljusa sidan.

Dessutom hjälper lite logik in i det hela, det är bara att tänka att alla kan inte tycka och tänka likadant. Så har man fått 30/31 goda sympatiserande röster så har man gjort ett jävligt bra jobb. Jag tycker tom det är bra gjort om man bara får 5/31 så som världen ser ut idag. :lol:
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Arcas » 2012-01-23 14:16:12

Zombie skrev:
Arcas skrev:de känsliga

Vilka "de", som du sedan tillskriver en radda ytterligare egenskaper?

Med sådana generaliseringar kan man inte föra någon seriös diskussion.

Dessutom är det inte bara frågan om vad enskilda personer gör, utan om vad det blir för prägel på helheten av det man gör. Och det blir starkare prägel av en som går med kniv än en som går med taggfria rosor, så fungerar det tyvärr. Missar man att hålla koll på kniven kan man råka illa ut, det kan man inte om man missar rosorna.


Ursäkta jag förstog inte riktigt vad du menar. Men det sista kan jag nog svara på.

Det jag syftar på är ju för att ta ett exempel KS synpunkter i tråden som visas här. Många tycker det är otrevligt och hemskt men det är ju bara hans åsikter. Det är inte ens personangrepp utan det är ju bara generellt vad man tycker om barnsligheter.

Är ju märkligt om bara de som har något gott att säga skall få yttra sig, ett forum är väl ändå till för diskussioner av olika slag och skall innehålla en mängd olika åsikter.
Vill man bara höra trevliga saker och folk som håller med en så kan man väl logga in på facebook eller något.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav kullan » 2012-01-23 14:23:11

Ja jag har flera gånger insett att jag fullständigt misstolkat vad ett forum är för ett ställe. När man ser att något heter Aspergerforum så luras man ju att tro att där får man stöd. Där slipper man höra allt skitsnack som samhället i övrigt öser över en. Men jag trodde helt fel. vill man bli mobbad ska man bli medlem här. så känner jag det.

Jag håller på att sakta avsluta min tid på forumet och mer bli en facebookare. Samt att jag kommer bli mer aktiv på ett annat forum.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Zombie » 2012-01-23 14:27:58

Arcas skrev:Ursäkta jag förstog inte riktigt vad du menar.

Vad förstod du inte? Att jag menar att du tillskriver alla "de känsliga" ett antal egenskaper och beteenden som bara en del av dem har och att det hindrar seriös diskussion?

Arcas skrev:Är ju märkligt om bara de som har något gott att säga skall få yttra sig, ett forum är väl ändå till för diskussioner av olika slag och skall innehålla en mängd olika åsikter.
Vill man bara höra trevliga saker och folk som håller med en så kan man väl logga in på facebook eller något.

Jag syftar inte på åsikter utan på attityder och ton.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Arcas » 2012-01-23 14:33:56

Ja, det kan hända att du missuppfattat.
I SAOB står det att forum betyder:
"3) oeg. l. bildl., om ställe l. dyl. där frågor diskuteras o. avgöras"
"avser att vara ett forum, där den frisinnade uppfattningen av vår samtids frågor må komma till tals"

Alltså ett diskussionsställe för folk med asperger, och folk med AS brukar ju vara svårare att tas med än NT. AS personer har ju ett annorlunda tankesätt och är ganska extrema därav får man väl förutse att även diskussioner i ett sådant forum lär gå åt det extrema hållet. :-)Happy

Vill dock även säga att jag tycker detta forum är otroligt hjälpsamt och folk verkar bry sig om andra. Det är det första stället jag sett som varit sådant.
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav slackern » 2012-01-23 14:34:15

Arcas skrev:
Zombie skrev:
Arcas skrev:de känsliga

Vilka "de", som du sedan tillskriver en radda ytterligare egenskaper?

Med sådana generaliseringar kan man inte föra någon seriös diskussion.

Dessutom är det inte bara frågan om vad enskilda personer gör, utan om vad det blir för prägel på helheten av det man gör. Och det blir starkare prägel av en som går med kniv än en som går med taggfria rosor, så fungerar det tyvärr. Missar man att hålla koll på kniven kan man råka illa ut, det kan man inte om man missar rosorna.


Ursäkta jag förstog inte riktigt vad du menar. Men det sista kan jag nog svara på.

Det jag syftar på är ju för att ta ett exempel KS synpunkter i tråden som visas här. Många tycker det är otrevligt och hemskt men det är ju bara hans åsikter. Det är inte ens personangrepp utan det är ju bara generellt vad man tycker om barnsligheter.

Är ju märkligt om bara de som har något gott att säga skall få yttra sig, ett forum är väl ändå till för diskussioner av olika slag och skall innehålla en mängd olika åsikter.
Vill man bara höra trevliga saker och folk som håller med en så kan man väl logga in på facebook eller något.


Kan inte mer än att hålla med. Jäkligt tröttsamt med ryggdunkningar och klubben för inbördes beundran att höja mediokra saker till skyarna för att inte såra någon. Det tycker jag är värre det stärker ju inte individens självförtroende utan kommer bara att leda till grusade förhoppningar. Tycker man något är mediokert behöver man inte uttala sej bara för att vara snäll.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Arcas » 2012-01-23 14:42:12

Hm, jag tycker inte jag tillskrivit "de känsliga" en mängd egenskaper och beteenden de inte har. Var ser du detta?!
Tycker även jag redan nu för en seriös diskussion.

Blir bara förvirrad av dig. Jag har en tendens att haka upp mig på ord och då blir allt snurrigt. Vilket du tydligen ställt till med just nu.
Ska ta en paus och försöka få tankarna i reda, återkommer om ett tag. :-)Happy
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: KrigarSjäl på krigsstigen

Inläggav Arcas » 2012-01-23 14:56:09

Ber om ursäkt för att jag gick OT då. Tycker bara att alla borde behandlas lika så det blev naturligt för mig att ta upp det allmänna klimatet.
Så om jag uppfattat det rätt skall nykomlingar behandlas som småbarn? Man skall låta de vinna i spel och bara säga snälla och uppmuntrande saker till de?
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Det allmänna forumklimatet

Inläggav Banzai » 2012-01-23 14:59:30

En fråga bara från en av dem som är mer känslig: bara för att man har en åsikt, måste man uttrycka den då? Ponera att jag tycker att någons specialintresse är helt uppåt väggarna skogstokigt, måste jag skriva det då? Eller kan jag inte bara ignorera att läsa om den personens specialintresse istället? Det finns otroligt mycket jag inte skriver som jag faktiskt tycker just för att jag vet att om jag skriver det, så kommer det leda till konflikter. Istället gör jag precis som gör IRL; d.v.s. jag undviker att umgås med personer jag stör mig på eller inte har något gemensamt med. Betyder detta att jag är oärlig?

Och nej, jag anser inte att detta ska vara ryggdunkarklubben nr 1, men jag anser inte heller att det ska vara någon sorts brutal ärlighetsklubb heller...

Jag är väl för NT helt enkelt.

F.ö. så håller jag med om att starta trådar som handlar om specifika medlemmar inte är okej (även fast KS inte tycks ha några problem med just denna tråd).

Jag vet att detta är OT, men vill hemskt gärna ha svar...

Moderator: Flyttat enligt begäran från denna tråd: krigarsjal-pa-krigsstigen-t24655.html
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Det allmänna forumklimatet

Inläggav Lakrits » 2012-01-23 15:00:19

Dagobert startade en tråd om behandlingen av nykomlingar på Aspergerforum. Eftersom det uppkom åsikter om samtalsklimatet på forumet i allmänhet, vilket var OT i Dagoberts tråd, så startade jag denna tråd: Det allmänna forumklimatet.

Så, alla mina små kycklingar, diskutera på.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Banzai » 2012-01-23 15:05:42

Har anmält mitt inlägg i dagoberts tråd för flytt hit.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav kullan » 2012-01-23 15:11:00

Då ska jag säga nåt som iriterrar mig. Det är när någon har startat en ny ämnestråd,spelar ingen roll om det är en nykomling eller en gammal forumräv, då finns det alltid en liten klick som ska på 2 följande sidor spama ner tråden med frågeställningen: Vad vill TS här?

Förstår jag inte någons frågeställning eller vad meningen med tråden så går jag snabbt ut ur tråden och struntar i att göra nåt inlägg där. Det är ett tips jag kan ge, Det finns många ämnestrådar jag inte fattar nåt om ämnet som tråden handlar om och därför ignorerar jag dom istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Arcas » 2012-01-23 15:11:19

Banzai skrev:En fråga bara från en av dem som är mer känslig: bara för att man har en åsikt, måste man uttrycka den då? Ponera att jag tycker att någons specialintresse är helt uppåt väggarna skogstokigt, måste jag skriva det då? Eller kan jag inte bara ignorera att läsa om den personens specialintresse istället? Det finns otroligt mycket jag inte skriver som jag faktiskt tycker just för att jag vet att om jag skriver det, så kommer det leda till konflikter. Istället gör jag precis som gör IRL; d.v.s. jag undviker att umgås med personer jag stör mig på eller inte har något gemensamt med. Betyder detta att jag är oärlig?

Och nej, jag anser inte att detta ska vara ryggdunkarklubben nr 1, men jag anser inte heller att det ska vara någon sorts brutal ärlighetsklubb heller...

Jag är väl för NT helt enkelt.

Jag kan bara se till hur jag skulle vela ha det om jag startade en tråd. Jag skulle mycket gärna ha allas åsikter även om de går stick i stäv med mina. Är ju därför jag startar en tråd för att höra allas stämmor. Om jag enbart ville höra sådant som liknar min egen så kan jag ju lika gärna prata med mig själv.
Det är ju hemskt intressant detta med hur olika människor kan se på saker och ting.

Angående detta med att umgås med irriterande folk så är det ju en helt annan sak. Som sagt detta är ett forum, ett forum är tillför alla sorts diskussioner och röster. Om jag irl ville diskutera ett ämne så skulle jag självmant fråga även de hemskt, i mitt tycke, iq-befriade och irriterande folket jag avskyr.
Det är lite som att rösta på olika partin, alla i sverige har rätt att rösta även om de skulle rösta på ett parti som har hitler som idol. :)
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav jonsch » 2012-01-23 15:16:09

"Vi törs inte, för KrigarSjäl!" (Förlåt, alla med nån klass på humorn, jag kunde bara inte låta bli)

Det är som vi nog nån gång kan ha konstaterat här:

Nej, man måste inte skriva allt man tycker [om andras göranden och låtanden]. Men jo, man får göra det, så länge man inte därmed klankar på någon enskild eller nån grupp för något som bara berör den/dem själv/a/.

Och man får också vara extra vänlig mot nån som kan tänkas behöva det. Men man måste inte vara det.

De principerna är väl varken svåra att hålla sig till eller med om, hm? I, som sagt, princip i.a.f.?
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav slackern » 2012-01-23 15:17:32

Banzai skrev:Har anmält mitt inlägg i dagoberts tråd för flytt hit.


Men jag kan väll svara på en utav dina frågor.

Om någon har lagt upp någon bild eller dikt som jag tycker är skit så säger jag det inte. Men jag anser inte heller att det är något fel att ge konstruktiv kritik heller. Om folks intressen så postar jag nog bara om jag själv är intresserad utav ämnet eller blir berörd.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Miche » 2012-01-23 15:20:56

Banzai skrev:Har anmält mitt inlägg i dagoberts tråd för flytt hit.

Moderator: Om vi flyttar hit ditt inlägg hamnar det före startinlägget i och med att det är äldre, det är bättre att du citerar dig själv i ett separat inlägg här eller kopierar in texten i ett nytt inlägg (du har skrivit texten, du publicerar den var du vill).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav jonsch » 2012-01-23 15:22:42

kullan skrev:Då ska jag säga nåt som iriterrar mig. Det är när någon hat startat en ny ämnestråd,spelar ingen roll om det är en nykomling eller en gammal forumräv, då finns det alltid en liten klick som ska på 2 följande sidor spama ner tråden med frågeställningen: Vad vill TS här?

Förstår jag inte någons frågeställning eller vad meningen med tråden så går jag snabbt ut ur tråden och struntar i att göra nåt inlägg där. Det är ett tips jag kan ge, Det finns många ämnestrådar jag inte fattar nåt om ämnet som tråden handlar om och därför ignorerar jag dom istället.

Medhåll - så länge det rör sig om en tråd och den inte ser ut som smygreklam/-propaganda av nåt slag; v kan inte tillåta ens en tråd, egentligen, om varje annan fråga än aspergerrelaterade, för därtill finns det alltför mycket i världen som inte är just aspergerrelaterat.

Fast som sagt medhåll, för så många forumiter ser man inte här, som håller sig till andra ämnen än AS.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav atoms » 2012-01-23 15:29:36

Det finns ett så kallat nyord som passar in här - åsiktsinkontinens.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Det allmänna forumklimatet

Inläggav Arcas » 2012-01-23 15:38:48

atoms skrev:Det finns ett så kallat nyord som passar in här - åsiktsinkontinens.

Passar in utmärkt på mig, vet inte hur många gånger man fått skäll för att man ska öppna käften i tid och otid. Det dumma är att de gånger man faktiskt håller käften så får man också skäll. Denna arma och förvirrade sate vet ju inte vad man skall göra snart. :lol:
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in