Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav modestrick » 2011-01-19 18:35:28

marxisten skrev:Gjorde IQ när jag var typ 6 år. Men då var IQ testet på barnhab och jag har för mig jag hade normal intelligens.

Vore intressant att veta vad man får idag. Förresten, någon som vet var jag kan få göra ett sådant test?


På Mensas hemsida finns provtest.
http://www.mensa.se/

prova där vettja. Tycker själv det var lite för lätt. Fick alla rätt men när jag gjorde ett övervakat test för medlemsskap fick jag inte lika bra resultat :(
ska göra om det någon gång och försöka skärpa mig lite extra så ska det kanske gå.

Moderator mnordgren: fixade citatet.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav marxisten » 2011-01-19 20:12:06

modestrick skrev:På Mensas hemsida finns provtest.
http://www.mensa.se/

prova där vettja. Tycker själv det var lite för lätt. Fick alla rätt men när jag gjorde ett övervakat test för medlemsskap fick jag inte lika bra resultat :(
ska göra om det någon gång och försöka skärpa mig lite extra så ska det kanske gå.


Hittade det igår. Dock stressade jag för jag skulle iväg och träna bowling så då gick de inte bra. :D Gjorde om det idag med lite koncentration... 110 ungefär fick jag då. Men jag var förvånad över att alla 20 frågor endast innehöll 9 rutors frågor (minns ej vad de kallas).
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav John » 2011-01-20 14:19:14

modestrick skrev:På Mensas hemsida finns provtest.
http://www.mensa.se/


fick 93;S men avslutade på fråga 14, min hjärna e sååå seg så ibland tar det flera minuter för att hitta mönstret o.O

Moderator mnordgren: fixade citatet
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav modestrick » 2011-01-20 17:45:42

marxisten skrev:
modestrick skrev:På Mensas hemsida finns provtest.
http://www.mensa.se/

prova där vettja. Tycker själv det var lite för lätt. Fick alla rätt men när jag gjorde ett övervakat test för medlemsskap fick jag inte lika bra resultat :(
ska göra om det någon gång och försöka skärpa mig lite extra så ska det kanske gå.


Hittade det igår. Dock stressade jag för jag skulle iväg och träna bowling så då gick de inte bra. :D Gjorde om det idag med lite koncentration... 110 ungefär fick jag då. Men jag var förvånad över att alla 20 frågor endast innehöll 9 rutors frågor (minns ej vad de kallas).


Det övervakade testet såg likadant ut. nionde rutan ska listas ut.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav Rattus » 2011-01-31 20:05:39

Tikki skrev:Själv ansågs jag inte kunna ha AS för att jag inte var tillräckligt intelligent. Mitt genomsnitt ligger på 133. Diagnos; Atypisk autism.

Min son fick sin aspergerdiagnos ändrad till autismliknande tillstånd för att han inte var tillräckligt intelligent...


Moderator: Lagade trasigt citat
Rattus
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2010-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav kork » 2011-01-31 21:47:05

Har inte diagnos och har genomgått neuropsykiatrisk utredning. Slänger in mina resultat ändå då jag och min psykiater misstänker att jag ligger någonstans på spektrat..

Hade förhållandevis ojämn intelligenskurva (enl. WAIS), skilde cirka 40 poäng mellan det högsta och det lägsta resultatet (95-135). Absolut svårast för många av de spatiala testerna (kuber m. mönster osv) och betydligt lättare för de verbala. Överlag antar jag att jag är normalintelligent, varken trög eller särskilt begåvad.
kork
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2011-01-28

Inläggav Zombie » 2011-01-31 21:58:19

Rattus skrev:
Tikki skrev: Själv ansågs jag inte kunna ha AS för att jag inte var tillräckligt intelligent. Mitt genomsnitt ligger på 133. Diagnos; Atypisk autism.

Min son fick sin aspergerdiagnos ändrad till autismliknande tillstånd för att han inte var tillräckligt intelligent...

Ännu ett gäng inkompetenta utredare i Tikkis fall, kanske också i Rattus'.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav ProcerusAce » 2011-02-03 23:59:58

Jag har ca 113 iq eller nåt sånt var det, jag var otroligt dåligt på verbala övningar som har nämnts tidigare t.ex EFGPGH31345 baklänges.
Det jag var bäst på var i princip allt som var visuellt.
ProcerusAce
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-02-03

Inläggav Ek » 2011-02-05 19:33:55

Psykologen som gick igenom mina tester och diagnosretade mig påstod att mitt bästa område var språk, vilket överraskade mig eftersom jag under hela skoltiden var värdelös på främmande språk. Men det är kanske inte samma sak.

I alla fall låg mitt iq på 119, och om jag minns rätt var mitt verbal iq 20 poäng högre än det icke-verbala.
Ek
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2010-11-21

Inläggav savvy » 2011-02-15 21:52:08

Fick min utredning på papper idag...

Diagnos: Asperger + GAD.

Den trevligaste läsningen var väl WAIS-resultatet:
-----------------------------------------------------------------------------------
Hela skalans IK: Betydligt över genomsnittet (135)
Verbal IK: Betydligt över genomsnittet (143)
Performance IK: Genomsnittets övre del (116)
Verbalt förståelseindex: Betydligt över genomsnittet (138)
Perceptuell organisation: Genomsnittets övre del (116)
Arbetsminne: Klart över genomsnittet (128)
Snabbhet: Genomsnittets nedre del (86)
-----------------------------------------------------------------------------------

Antar att spannet 86 - 143 räcker för att klassa profilen som ojämn i alla fall....

Tämligen tafflig på det sociala planet dock, så vem ska man glänsa med sin IQ för?

Förutom på ett anonymt forum då :P

Nä, men som nån sa, IQ-test mäter mest hur bra du är på IQ-test...
savvy
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2011-02-01

Inläggav Identitet » 2011-02-17 0:27:48

jag var väldigt ojämn.
snabbhetsmässigt låg jag genomsnittligt, när det gällde ord och bild (som jag är väl medveten om är mina styrkor/intressen) låg jag snudd på överbegåvad, när det gällde arbetsminne låg jag dock snudd på underbegåvad.
inget av detta kom som någon chock för mig.
Identitet
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Vätterstrand

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Paradox » 2011-03-05 6:30:25

dino skrev:Hade ni ojämn intelligens när ni testades för Asperger? Var ni normalintelligenta, över medel intelligenta och vad var ni bäst/sämst på?

Mycket ojämn. Inom vissa områden fick jag över medel, och andra långt under. Så slutsumman blev normalbegåvad.
Men jag brukar känna det som jag ligger på en 10 årings nivå i självständighet iaf
Tycker mest om att umgås med dom i den åldern oxå, fast det har väl med det känslomässiga att göra iof och hör kanske ej hemma i tråden.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Re: Er (ojämna) intelligens

Inläggav Safek » 2011-03-05 11:11:32

modestrick skrev:
marxisten skrev:Gjorde IQ när jag var typ 6 år. Men då var IQ testet på barnhab och jag har för mig jag hade normal intelligens.

Vore intressant att veta vad man får idag. Förresten, någon som vet var jag kan få göra ett sådant test?


På Mensas hemsida finns provtest.
http://www.mensa.se/

prova där vettja. Tycker själv det var lite för lätt. Fick alla rätt men när jag gjorde ett övervakat test för medlemsskap fick jag inte lika bra resultat :(
ska göra om det någon gång och försöka skärpa mig lite extra så ska det kanske gå.

Moderator mnordgren: fixade citatet.



Själv var jag extrem ojämn på WEISS testet, från 60 till 120 på de olika deltesterna....Såsom Mensa testet ovan fixar jag inte alls- där på sådana (abstrakta?) tester ligger jag på runt 80....slutsumman på mig blev "normalbegåvad"
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Nao » 2011-03-05 14:02:34

Jag ligger enligt WAIS på 130+ i IQ och har en jämnt hög begåvningsprofil. Jag var tydligen väldigt noggrann och gjorde få misstag över lag. Jag hade lite nedsättning i arbetsminne där jag låg på medelnivå.

Kände mig rätt så sänkt när jag läste min utredning där ALLA mina svagheter liksom står uppräknade. Var rätt tacksam när jag kom till slutet och utredningsansvarige hade skrivit att jag har god begåvning och god inkännande förmåga...alltid något för att väga upp det där jag har mina brister.

Jag tycker det är ganska kul med tester, men det är inte bara IQ som räknas i min värld. Människan är mångfacetterad.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Inläggav Kimmelie » 2011-03-08 21:20:25

När jag fick svaren på WAIS-testerna så fick jag det i en skala där genomsnittet var 10 istället för 100, så siffrorna blir inte lika exakta. Mina resultat varierade mellan 8 och 18. 8 ska väl då motsvara 75-84 på den vanliga skalan.

Förut tyckte jag också det var kul att skryta om hög IQ (nånstans mellan 120 och 130 tror jag) men det har jag insett inte är nåt värt. Vad hjälper det att jag är överintelligent på vissa områden, när det bara innebär ett handikapp? Min extrema detaljfokusering gör ju att jag hakar upp mig ännu mer, än om jag åtminstone sluppit se allla de där jävla smådetaljerna... Däremot helhetsbilder och sammanhang har jag enormt svårt för...

Jag tror faktiskt att livet skulle varit betydligt enklare om jag legat runt 80 på alla områden...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-03-14 12:23:28

Jag fick diagnos idag, Asperger, ADHD och Tourette, med IQ 142. Jag fick dem att lova i förväg att inte avfärda mina svårigheter ifall jag skulle prestera för bra. De sade att bara okunniga psykologer skulle göra så ifall allt annat tyder på diagnos.

Jag har inte fått något på papper än, men vad jag förstod så fanns väldigt stora skillnader. Jag hade visst 96 i snabbhet. Det ligger ju rätt långt från 142...

Tydligen drog arbetsteraputen väldigt stora slutsatser om min bristande praktiska förmåga efter att ha sett mig städa toan och laga en omelett. Jag som tyckte att det gick så bra. :oops:
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Inläggav Guponti » 2011-03-14 13:11:38

Jag fick 143 men det var ett år sen. Samma resultat som Nixon för övrigt men intelligens är svårt att mäta och kanske ännu svårare att definiera. Dessutom kan man få olika resultat från gång till gång. Men strunta i omeletten och skit i toan... Rädda världen istället och utan autism hade vi levt i grottor. En jämn lagom begåvningskurva är inget att eftersträva.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Inläggav Miche » 2011-03-14 13:45:31

Ett intressant sätt att mäta intelligens är frågan:
Hur många användningssätt kan du komma på för ett gem (paperclip på engelska)?

Fascinerande nog är barn duktigare på att komma på fler alternativa användningssätt än vuxna.
Detta enligt en video som postades i en annan tråd här på forumet (kommer inte ihåg var, någon kanske kan länka).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Arkimedes » 2011-03-14 14:51:55

Guponti skrev:skit i toan

:lol:
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav lasseivägen » 2011-03-14 17:33:51

Kan knyta skor så har nog över 40, för övrigt ointressant vad jag haf på tester, håller med Guponti
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Guponti » 2011-03-14 17:46:49

Du är en klok man som håller med Guponti. Jag har visserligen bara varit medlem i en vecka men jag hade liksom tänkt ta över hela skiten.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Inläggav Miche » 2011-03-14 19:35:28

Guponti skrev:Du är en klok man som håller med Guponti. Jag har visserligen bara varit medlem i en vecka men jag hade liksom tänkt ta över hela skiten.

Skiten kan du ta över så behåller vi andra resten... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Krake » 2011-03-14 21:35:36

Miche skrev:Ett intressant sätt att mäta intelligens är frågan:
Hur många användningssätt kan du komma på för ett gem (paperclip på engelska)?

Fascinerande nog är barn duktigare på att komma på fler alternativa användningssätt än vuxna.
Detta enligt en video som postades i en annan tråd här på forumet (kommer inte ihåg var, någon kanske kan länka).


Det finns undantag. Jag har faktiskt blivit mer kreativ och fantasifull som vuxen och kan tänka ut en mängd användningsområden för ett gem som jag inte hade tänkt på som barn. Kanske också en intressant fråga nämligen hur intelligensen utvecklas hos olika personer.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Miche » 2011-03-14 22:20:51

Krake skrev:
Miche skrev:Ett intressant sätt att mäta intelligens är frågan:
Hur många användningssätt kan du komma på för ett gem (paperclip på engelska)?

Fascinerande nog är barn duktigare på att komma på fler alternativa användningssätt än vuxna.
Detta enligt en video som postades i en annan tråd här på forumet (kommer inte ihåg var, någon kanske kan länka).


Det finns undantag. Jag har faktiskt blivit mer kreativ och fantasifull som vuxen och kan tänka ut en mängd användningsområden för ett gem som jag inte hade tänkt på som barn. Kanske också en intressant fråga nämligen hur intelligensen utvecklas hos olika personer.

Du har med andra ord inte fastnat i den fälla som skolan så ofta utgör för att få in framtida arbetare i fack!

Einstein och Krake har det med andra ord gått bra för, många andra inte... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Aspergare och vården



Logga in