Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Er (ojämna) intelligens

Inläggav notwoodstock » 2014-09-13 18:24:55

Jag fick bra resultat på testerna. Så det var väl då som psykologen tänkte: Aspergerdiagnos.

I vardagen, så är jag klart högpresterande ibland, men det gäller fortfarande att jag är handikappad även när jag gör mina favoritsaker. Språket fungerar faktiskt bäst, även om jag missar.

Och schizofrenidiagnosen är klurig, jag har klara besvär, och intellektuellt så är jag funktionshindrad i enkla saker ibland.

Måendet är helt klart viktigare, jag börjar bli "gammal" också. Ingen brådska.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Er (ojämna) intelligens

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 7:19:00

Jag har långt över normal intelligens när det gäller meningslösa saker som att välja nästa abstrakta figur i en serie och sånt. Jag kan också återge en lång radda med siffror och ord, tack för den värdelösa superkraften!

När det gäller exekutiv förmåga befinner jag mig på en tolvårings nivå, ungefär. Planera, betala räkningar, svara i telefon och sånt är rocket science för mig.

Social intelligens. Let's not go there...
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Er (ojämna) intelligens

Inläggav Jezter » 2014-12-30 19:08:41

Min arbetsterapeut säger att jag är högintelligent men om man skulle gå på högskoleprovet så är jag tvärtom i dagens läge. Jag må vara min egen miniräknare, inga problem med grammatik i engelska som svenska men är mer inriktad på specifika områden i ämnena. Högskoleprovet får mig att känna mig helt dum i huvudet men med koncentrationssvårigheter, en brist på betoningar på ord i provet och att det är tidsbegränsat gör att det känns som att jag inte kan få något annat. Känner mig lite som en avvikelse bland min vänskapskrets som till största del består av aspergare.

Min kreativa intelligens om man säger så är väldigt hög dock. Spelar instrument på gehör, ser detaljer som många andra inte ser, tecknar tecknar tecknar Min idérikedom och visualiseringsförmåga känner jag mig ganska ensam i om att ha ibland bland NT och NPF-personer jag känner.

Social intelligens är lika med noll i vissa fall men när det gäller något jag är intresserad av så florerar den. Allt eller inget typ.

Allt inräknat så känns det som att man lagt ner alla olika intelligens-komponenter i en bunke och vispat ihop dem kraftigt med en elvisp för att sen placera ut dem på måfå. Varför bunken är turkos det vet jag inte.
Jezter
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-05-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in