Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-16 15:36:23

Ingetdera i mitt fall. Det råkar vara så att jag får huvudvärk av att tala med korkade människor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav slackern » 2010-12-16 15:43:07

modestrick skrev:funkar åt andra hållet också. jag har fått runt 120-130 på Mensas tester (precis så jag inte kommer in) men jag är koko i pallet för det mesta. har ingen aning om något. mitt liv är i en röra och jag är typ hemlös och får inget jobb. hög iq har jag inte haft någon nytta av. blä. dumma människor verjar ha mer roligt. därför jag dricker så mycket sprit :P hadderajjan....


Men det intressanta är om det är dom testerna där de har kontrollanter eller om det är tester på nätet?

sen en grej med Mensas tester är att de kollar mest logiskt tänkande tror jag inte lika brett som ett WAIS test?

Sen en annan fråga gjorde du något begåvningstest hos psykologen under utredningen och vad blev ditt resultat på det?

Själv fick jag en väldigt ojämn begåvningsprofil värsta överbegåvade på vissa delmoment och typ utvecklingsstörd på vissa andra.

Men det intressant på testerna är medel när man slår ihop allt och det verkar folk glömma bort de lyfter bara fram sina starka sidor och hävdar att deras IQ ligger på det.

Själv fick jag 104 alltså väldigt normalt varken mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-16 15:57:10

modestrick:

Om du vet hur normalfördelningen fungerar så inser du att skillnaden mellan 40 och 85 är mycket mer dramatisk än skillnaden mellan 85 och 125. 85 och 125 är bara en standardavvikelse ifrån varandra. (68% ligger mellan 85 och 115) Skillnaden mellan 85 och 40 är betydligt större, faktiskt så stor som 3 standardavvikelser. Dessutom kan det vara värt att veta att om man hamnar utanför andra standardavvikelsen (lägre än 70, högre än 130, dvs c:a 5% av befolkningen) blir bedömningen mycket mindre precis. Så jag skulle inte uttala mig så tvärsäkert om jag var du.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav modestrick » 2010-12-16 17:01:04

KrigarSjäl skrev:Inte från mig isf. Jag håller delvis med dig, har själv svårt för lågbegåvade människor.


då är vi två iaf då :wink:

Håller till stor del även med ovanstående att iq test med dess resultat inte i egentlig mening går att applicera på verkligheten och verkliga problemlösningar men det ger ändå en tillräckligt tydlig riktning vink om hur "begåvad" en människa är. Det är väl knappast en slump att det var en människa med hög iq som kom på relativitetsteorin. Tror generellt att bland nobelpristagare är idioter väldigt underrepresenterade.

Gissar att idag skaffar jag mig inga vänner på detta forum. :roll:
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav modestrick » 2010-12-16 17:06:32

Angelic Fruitcake skrev:modestrick:

Om du vet hur normalfördelningen fungerar så inser du att skillnaden mellan 40 och 85 är mycket mer dramatisk än skillnaden mellan 85 och 125. 85 och 125 är bara en standardavvikelse ifrån varandra. (68% ligger mellan 85 och 115) Skillnaden mellan 85 och 40 är betydligt större, faktiskt så stor som 3 standardavvikelser. Dessutom kan det vara värt att veta att om man hamnar utanför andra standardavvikelsen (lägre än 70, högre än 130, dvs c:a 5% av befolkningen) blir bedömningen mycket mindre precis. Så jag skulle inte uttala mig så tvärsäkert om jag var du.


absolut. Jag gjorde det lite för enkelt för mig där. Sorry! 8) Jag älskar de där smiliesarna man kan slänga in varstans. Det borde man göra i allt man skriver. Vill se mer litteratur med smileys inflikade här och var.
:wink:
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav modestrick » 2010-12-16 17:18:49

du slackern, vad är det där fär begåvningstest du fått göra? Minns inte att jag fått göra något dylikt. :( Det verkar skoj! Måste snacka med psykolgosnubben som sa jag var så himla mycket asperger som det bara går att bli. Verkar inte som han gjort sitt jobb ordentligt då. jag vill göra alla tester! älskar tester.
det var förresten ett sådant där övervakat test jag gjorde. De på nätet är lite för lätta. ja det var lätt de där som jag fick göra via Mensa också men jag borde haft klocka med mig för plötlsigt var tiden ute och jag hade 5-6 frågor kvar. Helt säker på att jag hade alla rätt fram tills dess dock. Ska ta med mig klocka nästa gång så jag har kolla på tiden. jag slösade bort en massa tid att dubbelkolla de lätta uppgifterna.

Inget fel med att framhålla sina starka sidor väl? om förmågan att klara sig bra på iq test är något man är bra på så är det väl inget fel med att framhålla det? Eller är det bara fånigt skryt? Jag är bra på fler saker. Laga mat, tapetesera och måla, skriva fåniga inlägg på communitys, få saker gjort på jobbet, bränna bra blandskivor, klara mig i trafiken, handla ekologiskt, sätta in smileys i text. :shock:
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav Zombie » 2010-12-16 17:22:26

modestrick skrev:Inget fel med att framhålla sina starka sidor väl? om förmågan att klara sig bra på iq test är något man är bra på så är det väl inget fel med att framhålla det? Eller är det bara fånigt skryt?

Du har kanske inte varit med här så länge så du har sett hur just ämnet IQ kan få folk att snöa in och fördummas.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav slackern » 2010-12-16 17:27:37

modestrick skrev:du slackern, vad är det där fär begåvningstest du fått göra? Minns inte att jag fått göra något dylikt. :( Det verkar skoj! Måste snacka med psykolgosnubben som sa jag var så himla mycket asperger som det bara går att bli. Verkar inte som han gjort sitt jobb ordentligt då. jag vill göra alla tester! älskar tester.
det var förresten ett sådant där övervakat test jag gjorde. De på nätet är lite för lätta. ja det var lätt de där som jag fick göra via Mensa också men jag borde haft klocka med mig för plötlsigt var tiden ute och jag hade 5-6 frågor kvar. Helt säker på att jag hade alla rätt fram tills dess dock. Ska ta med mig klocka nästa gång så jag har kolla på tiden. jag slösade bort en massa tid att dubbelkolla de lätta uppgifterna.

Inget fel med att framhålla sina starka sidor väl? om förmågan att klara sig bra på iq test är något man är bra på så är det väl inget fel med att framhålla det? Eller är det bara fånigt skryt? Jag är bra på fler saker. Laga mat, tapetesera och måla, skriva fåniga inlägg på communitys, få saker gjort på jobbet, bränna bra blandskivor, klara mig i trafiken, handla ekologiskt, sätta in smileys i text. :shock:


Här har du en länk till Wikipedia om WAIS tester de gör hos psykologen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_A ... ence_Scale
Självfallet är det inte fel att lyfta fram sina starka sidor men det kan vara intressant för andra på ett forum vilka sidor på ett test som gick mindre bra.

För jag har läst vissa inlägg på den här tråden där folk bara lyfter fram de tester där det gick bra och inte vilka som gick dåligt.

Nu är inte du en utav dom. Och grattis till dina bra resultat på Mensa testerna :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav modestrick » 2010-12-16 17:53:57

Slackern: oki jag ska kolla upp de där med wais tester. låter intressant.
Hej jag kan lätt å ledigt erkänna att jag har mina brister jag med. även solen har som bekant sina fläckar. eller var det jaguaren? :? lejonet kanske.. ja nån katt. en solkatt kanske. :D
ny på detta med aspergerforumet som Zombie påpekade och vet inte än vad man kan och inte kan /Bör skriva om för att inte bli opopulär. Den härliga sötman med jus aspergerstämplen som jag gärna har är ju just att jag har den att skylla på så fort jag gör bort mig. Säger jämt saker som gör folk förbannade. när jag påpekar uppenbara sanningar och självklarheter tex brukar göra en del människor förgrymmade. Jag har dock samma nitiska och fördömmande förhållningssätt mot mig själv också så jag kan inte stämplas som hycklare. jag rannsakar mig själv flera gånger om dagen och försöker alltid bättra mig. Jag skulle aldrig försvara ett dumt betende från min sida men det är på samma gång ganska skönt att peka på aspergerhandikappet när jag blir för hårt ansatt. Som en livlina typ :wink: Jag får säga/skirva vad jag vill för jag har aspergers. Världen får anpassa sig efter mig för jag kan inte. Klart jag ska få skryta med hög iq. älskar att sitta på mina höga hästar och släng aut näsbrännor till höger och vänster. på det stora hela tror jag att jag roar mer än förargar. 8)
jag kan va tyst om ni inte håller med. (men jag har alltid rätt)

ps. ursäkta evetuella stavfel. ds
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav Zombie » 2010-12-16 18:01:27

:lol: ;)

modestrick skrev:och vet inte än vad man kan och inte kan /Bör skriva om för att inte bli opopulär.

Missförstå nu bara inte mig och tro att jag hade några baktankar om popularitet. Jag vill inte ha rollen av någons popularitetsmätare och skiter högaktningsfullt i "popularitetspotential" hos andras inlägg, utom i den mån den som struntar i sådant skriver bättre inlägg. (Eller vare sig "popularitets-" eller "impopularitetspotential" går så långt som till ojustehet, vilket jag dock betraktar som en sak för sig.)
Senast redigerad av Zombie 2010-12-16 20:28:07, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav modestrick » 2010-12-16 18:11:45

nej då zombie. det är lugnt. I´m hip 8)
Håller med dessutom.
vad skulle poängen med att vara populär på ett aspergerforum vara? ser ingen mening med det. Allt jag skriver gör jag för mitt eget höga nöjes skull. Är medveten om att tendensen att inte censurera mig själv gör att jag löper större risk för att bli just impopulär. So what?! :P
Jag är och förblir mitt eget största fan. Få som ansöker om att bli medlemmar där. Det kan jag förlåta. haha.
skeppohoj!
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-16 18:55:40

Angelic Fruitcake skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag har 85 enligt internettester, så jag tippar på att jag ligger mellan 80 och 90 cirkus i IQ.


IQ-test är m a o inget bra mått på klarsynthet. :-)170
:P precis.

Jag är som en vällagrad schweizerost. Bitarna där det inte är hål är inte dumma. Och hålen är rätt charmiga.

Finns ju överintelligenta människor som har för lågt IQ för att få gå med i mensa. Jag är inte en av dem, men om man säger så här: Jag har aldrig hört en äkta smart person skryta över sin så kallade intelligens på det där löjeväckande sättet som en del gör!

Att nämna att man är smart är väl en sak. Men det lyser ju igenom när det ska kompenseras för någonting, tex en vidrig personlighet, liten kuk, punghaka, social mongoloism med mera. Öööörk, jag har ivarjefall högt IQ gröööö lägga pussel, matriser, intellektuella samtal... *krafsar sig i armhålorna*.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-16 19:26:15

modestrick skrev:Det är väl knappast en slump att det var en människa med hög iq som kom på relativitetsteorin.

Har Albert Einstein ens gjort ett IQ-test någon gång?
Finns det dokumenterat någonstans vad han hade för IQ?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-16 20:39:21

sugrövmanövern skrev:Jag är som en vällagrad schweizerost. Bitarna där det inte är hål är inte dumma. Och hålen är rätt charmiga.


Jag hoppas jag kan få din inställning såsmåningom (jag har svårt att se charmen i mina hål).
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav rdos » 2010-12-16 20:49:47

sugrövmanövern skrev:
modestrick skrev:Det är väl knappast en slump att det var en människa med hög iq som kom på relativitetsteorin.

Har Albert Einstein ens gjort ett IQ-test någon gång?
Finns det dokumenterat någonstans vad han hade för IQ?


Precis. Dessutom har jag inget till övers för just relativitetsteorin.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav lasseivägen » 2010-12-16 22:03:35

sugrövmanövern skrev:
modestrick skrev:Det är väl knappast en slump att det var en människa med hög iq som kom på relativitetsteorin.

Har Albert Einstein ens gjort ett IQ-test någon gång?
Finns det dokumenterat någonstans vad han hade för IQ?


Enligt honom själv var han inte något geni, tänkte bara anorlunda, var nog lite aspis i han.

Själv anser jag mig inte särskilt intelligent, har altid lika svårt att få folk att förstå när jag tror mig ha kommit på något. Betraktar mig själv närmast som en byfåne.

Har nog tämligen jämn ointelligens.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Miche » 2010-12-17 0:39:11

modestrick skrev:ps. ursäkta evetuella stavfel. ds

Det var väl inte så farligt, men det vore trevligt med lite styckeindelningar (gärna med en tomrad mellan varje stycke) i stället för kompakt text som gör att jag och flera med mig inte orkar läsa!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav modestrick » 2010-12-17 9:58:38

Miche skrev:
modestrick skrev:ps. ursäkta evetuella stavfel. ds

Det var väl inte så farligt, men det vore trevligt med lite styckeindelningar (gärna med en tomrad mellan varje stycke) i stället för kompakt text som gör att jag och flera med mig inte orkar läsa!


ah, ok. :) Ska tänka på det

skeppohoj/RB
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav AAA » 2010-12-17 9:58:44

Det jag för det mesta är intresserad av är andras erfarenheter och vad de har för inställning till människor och situationer. Hur de praktiskt kan tillämpa det de har lärt sig i livet. Deras förhållningssätt till olika situationer och problem.

Det som har mest värde för mig är det jag kan använda i vardagen för att klara vardagen eller situationer jag inte varit med om förut.

Jag vill ha aha-upplevelser som kan vara av avgörande betydelse för min livshållning. Det får jag inte av de som är som jag, det får jag av människor som har förmågan att tänka annorlunda och sedan vågar testa detta i verkligheten (dennes verklighet).

Kan jag använda mig av andras lösningar slipper jag åka på alla smällar själv, jag kan använda mig av andras erfarenheter.

Om denna person som jag kan lära mig något av har 78 eller 128 i IQ tycker jag är ointressant. Det stänger bara möjligheter för mig att ge något och därmed få något.

Vansinne är att upprepa samma misstag och förvänta sig ett annat resultat. Klok är den som lär sig av sina misstag. Vis är den som lär sig av andras misstag.

Är jag ödmjuk och har ett öppet sinne tror jag livet kommer bli lite bättre.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav modestrick » 2010-12-17 11:15:31

Det tycker jag låter som en sund och bra inställning, AAA. Håller med till punkt och pricka.
öppen sinne och ödmjukhet samt en stor dos nyfikenhet på allt man inte redan känner till låter som ett bra recept på ett intressant liv. Den inställningen ska jag också anamma.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav Thurizas » 2010-12-17 11:31:13

Som svar på frågan så var jag normalt intelligent (lite lågt men inom det normala) och som högst väldigt intelligent (i alla fall högt IQ). Det var en rätt stor skillnad mellan de lägsta och det högsta. Enligt utredaren så skulle jag få ännu högre på det höga om jag kunnat koncentrera mig bättre då testerna gjordes. Min ADD sänkte resultaten något som jag förstod det.

Språkfärdighet och ordförståelse låg i topp om jag minns det rätt. Vilket jag själv blev förvånad över.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav internettt » 2010-12-18 17:36:07

Mycket intressant här. Jag har också ojämn intelligens, men nåt som jag reagerar på är att många av er verkar ha ett lite svagare arbetsminne? Mitt arbetsminne var riktigt högt. I övrigt så har jag en "riktigt" stor skillnad mellan verbal och performance, med förstnämda som klart bäst. Finns det nån mer med bra arbetsminne, vore kul att veta.
internettt
 
Inlägg: 456
Anslöt: 2010-12-12

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-18 17:49:30

Mitt var i alla fall normalt, men inte så mycket mer tror jag.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Zombie » 2010-12-18 17:51:23

Mitt också ungefär. Andra problem räckte ändå till en ADD-diagnos (ovanpå aspergern då).
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in