Er (ojämna) intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav John » 2010-12-02 14:49:00

jag gjorde ett wisc i somras innan jag fyllde 17 .. vad är skilldnaden mellan WAIS och WISC? ger det samma IQ resultat?
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav Krake » 2010-12-02 15:27:23

Jag tror att det ska vara liknande. Skalorna kan möjligen divergera. Jag vet att stanford-binet skalan (för barn) inte går att jämföra rakt av med WAIS skalan då den förra beräknar "mognad". Resultatet ger 100 gånger "barnets förmåga"/"normal förmåga för ett barn i samma ålder". WAIS är annorlunda då den endast mäter "hur vanlig" intelligens man har på så sätt att man räknar standard avvikelser från normalen. Jag misstänker att man räknar på WAIS vis även i WISC men är inte säker. Precis som i WAIS får man flera resultat snarare än bara ett enda. Det är dock alltid svårt att jämföra vuxentest med barntest då barn utvecklas i olika takt och olika delar under olika perioder medan en vuxen person får betraktas som i någon mån "färdig".
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav Sheyen » 2010-12-14 20:03:13

Jag fick veta resultatet på mitt IQ-test idag och tydligen så har jag låg IQ (men jag är inte utvecklingsstörd).

Dock så har jag en väldigt ojämn intelligens och jag var mycket bättre än genomsnittet på vissa delar, men riktigt usel på andra.

Jag skulle gärna vilja göra andra tester för att mäta min intelligens. Jag är en smart och vettig tjej och kan jag inte bevisa det genom ett IQ-test så får jag väl göra det med en annan typ av test.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav Fenren » 2010-12-14 20:05:33

om du vet att du är smart och vettig, varför behöver du test för att visa det?

det finns ingen typ av test som på ett objektivt sätt kan mäta komplexa egenskaper
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-14 20:09:01

Fenren skrev:om du vet att du är smart och vettig, varför behöver du test för att visa det?

det finns ingen typ av test som på ett objektivt sätt kan mäta komplexa egenskaper


Man brukar få det "gratis" så att säga, genom AS-utredningen. Men IQ-test är notoriskt dåliga på att mäta autistiska barns intelligens och det kan nog mycket väl vara så för vuxna också. Min utredande psykolog sa att det man tittar efter är egentligen just ojämnheter, en avvikande profil så att säga.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav Fenren » 2010-12-14 20:10:50

ja, det kan jag absolut köpa, de är ju trots allt framtagna för att påvisa egenskaper hos NT's
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav indra76 » 2010-12-14 21:31:20

Ingår det alltid någon form av IQ-test vid utredning? Själv fick jag bara svara på en massa tester på datorn, 2-3 tester tror jag att det var. Men det var påståenden som jag skulle svara på hur bra de stämde.

Sen pratade psykologen med min mamma. Fick sedan bedömningen att jag uppfyllde kriterierna för de sociala bitarna, men inte andra för att få AS-diagnos, så jag fick ingen...

Vet dock att jag är förhållandevis dålig på talserier, komma ihåg siffror och logik.
indra76
 
Inlägg: 371
Anslöt: 2010-04-27
Ort: Åkersberga

Inläggav Sheyen » 2010-12-15 0:25:30

Fenren skrev:om du vet att du är smart och vettig, varför behöver du test för att visa det?


Jag "behöver" inget test för att visa det, men jag vill veta eftersom att jag är nyfiken.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav linek » 2010-12-15 0:42:14

Han presterar inte under normalintervallet på något test/deltest och har överlag en jämn begåvningsprofil, säger mitt diagnosutlåtande.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav AAA » 2010-12-15 1:07:50

Sheyen skrev:Jag fick veta resultatet på mitt IQ-test idag och tydligen så har jag låg IQ (men jag är inte utvecklingsstörd).

Dock så har jag en väldigt ojämn intelligens och jag var mycket bättre än genomsnittet på vissa delar, men riktigt usel på andra.

Jag skulle gärna vilja göra andra tester för att mäta min intelligens. Jag är en smart och vettig tjej och kan jag inte bevisa det genom ett IQ-test så får jag väl göra det med en annan typ av test.

Jag har gjort WAIS minst två gånger vad jag kommer ihåg och har då fått ganska låga värden men ändå lyckas jag med mycket i livet, även om det är mycket känslomässiga upp- och nedgångar samt tvära kast i intressen och ambitionsnivåer.

Ingen gång har jag fått exakt IQ-värde; bara bedömningar som "låga resultat", "normala värden", "mycket lågt", "svårt att se samband", "missar sammanhang" osv. Jag tror att vi som inte har så höga värden inte får en exakt siffra, de tror att vi ska deppa ihop av 84 - kanske är sant? Får man ett värde som visar på att man är halvpuckad kanske man inte tror att vissa saker går att genomföra och försöker därför inte ens... Alternativt tror att misslyckanden beror just bara på den låga IQ:n. Jag vill ha många aspergare med låga IQ bara för att få bort den där attityden att aspergare är lite smartare än andra och egentligen missförstådda.

Det har inte ett dugg med det att göra i mitt fall. Det har att göra med svårigheter att hantera verkligheten för den inte är gjord för sådana som mig. Därav funktionsnedsättningen. Jag får inte ihop ekvationen helt enkelt. Det finns inget facit när jag strulat till det igen. Ingen felkod som säger hur jag borde gjort. Min neuronnät lär sig inte allteftersom... Jo, ibland. Som nu, sluta nån gång då, för fan!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Sheyen » 2010-12-15 7:25:13

AAA skrev:Ingen gång har jag fått exakt IQ-värde; bara bedömningar som "låga resultat", "normala värden", "mycket lågt", "svårt att se samband", "missar sammanhang" osv. Jag tror att vi som inte har så höga värden inte får en exakt siffra, de tror att vi ska deppa ihop av 84!


Jag krävde ett exakt IQ-värde. Hon sa upprepade gånger att hon inte ville kalla det "IQ". Jag fick ändå till slut bekräftat att det faktiskt var ett IQ-test som jag hade genomfört och jag fick även veta mitt exakta IQ-värde.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav AAA » 2010-12-15 9:02:52

Det jag ville säga är att det går att göra väldigt mycket i livet, de flesta begränsningarna sitter i huvudet. Är man inte medveten om vad man ska vara mindre lämpad för går det alldeles utmärkt att göra dem ändå.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav slackern » 2010-12-15 10:07:13

Sheyen skrev:
AAA skrev:Ingen gång har jag fått exakt IQ-värde; bara bedömningar som "låga resultat", "normala värden", "mycket lågt", "svårt att se samband", "missar sammanhang" osv. Jag tror att vi som inte har så höga värden inte får en exakt siffra, de tror att vi ska deppa ihop av 84!


Jag krävde ett exakt IQ-värde. Hon sa upprepade gånger att hon inte ville kalla det "IQ". Jag fick ändå till slut bekräftat att det faktiskt var ett IQ-test som jag hade genomfört och jag fick även veta mitt exakta IQ-värde.


Och vad blev det om du vill berätta?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inläggav Sheyen » 2010-12-15 15:00:51

Enligt testet: 79.

"Ojämn intelligens"...

Visst, jag kanske är otroligt dålig på just IQ-tester, men som jag sa tidigare så bör det finnas andra tester som man kan använda sig av.

Jag är varken ett geni eller en idiot, det vill jag anmärka. Dock så har jag alltid tyckt att jag är smart och vettig och jag måste erkänna att det känns som att det tas ifrån mig i och med mitt låga resultat.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav AAA » 2010-12-15 19:36:45

Sheyen skrev:Jag är varken ett geni eller en idiot, det vill jag anmärka. Dock så har jag alltid tyckt att jag är smart och vettig och jag måste erkänna att det känns som att det tas ifrån mig i och med mitt låga resultat.

Precis min poäng ovan! Du uttryckte det som jag menade :-) "...tas ifrån mig..."

Ett tips: Använd testet som en koll på vilka riktigt starka och mindre starka sidor du har. Det kan vara en god vägledning och kompass i livet. Sedan eldar du upp skiten om du har en papperskopia... Du kan skicka PM till mig om du vill veta vad jag lyckats (och misslyckats) med trots att jag säkert har låga poäng på de där testerna.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Sheyen » 2010-12-15 21:17:28

AAA skrev:Ett tips: Använd testet som en koll på vilka riktigt starka och mindre starka sidor du har. Det kan vara en god vägledning och kompass i livet. Sedan eldar du upp skiten om du har en papperskopia... Du kan skicka PM till mig om du vill veta vad jag lyckats (och misslyckats) med trots att jag säkert har låga poäng på de där testerna.


Tack för tipsen. Det gjorde mig lite gladare. ;)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Inläggav AAA » 2010-12-15 23:47:18

Sheyen skrev:Tack för tipsen. Det gjorde mig lite gladare. ;)

Impossible is nothing!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav modestrick » 2010-12-16 0:05:20

funkar åt andra hållet också. jag har fått runt 120-130 på Mensas tester (precis så jag inte kommer in) men jag är koko i pallet för det mesta. har ingen aning om något. mitt liv är i en röra och jag är typ hemlös och får inget jobb. hög iq har jag inte haft någon nytta av. blä. dumma människor verjar ha mer roligt. därför jag dricker så mycket sprit :P hadderajjan....
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav AAA » 2010-12-16 0:25:05

Ja, det var det jag menade - den praktiska intelligensen är den som borde räknas ;-) Det jag inte gillar är attityden av att "aspergare" är missförstådda genier - det är inte alls sant för mig. Jag är varken missförstådd eller geni. Lite snabbt så har jag problem med: Att göra mig förstådd, strukturera vardagen, prioritera, veta var jag ska börja, planera, hantera det jag ej förväntat mig, tala om hur jag känner, låta bli sådant jag vant mig vid, koncentrera mig, låta bli att säga dumma saker, ej bli förbannad, hålla käften om sånt som inte angår mig, impulshandlingar, tidsuppskattning, kommunicera och umgås, vara givmild... Men jag har många fina egenskaper också!
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav sugrövmanövern » 2010-12-16 1:08:25

AAA skrev:Jag tror att vi som inte har så höga värden inte får en exakt siffra, de tror att vi ska deppa ihop av 84 - kanske är sant? Får man ett värde som visar på att man är halvpuckad kanske man inte tror att vissa saker går att genomföra och försöker därför inte ens... Alternativt tror att misslyckanden beror just bara på den låga IQ:n.
Sedan har vi problematiken med att en del Aspergare blir så jäkla malliga om de har bra resultat. Så malliga att de nästan trillar av tronen i sitt spastiska narcissistanfall.

Själv fattade jag inte att det var intelligenstest jag gjorde, jag bara genomförde utredningen lydigt utan att ifrågasätta.

Jag har 85 enligt internettester, så jag tippar på att jag ligger mellan 80 och 90 cirkus i IQ.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Angelic Fruitcake » 2010-12-16 1:30:55

sugrövmanövern skrev:
Jag har 85 enligt internettester, så jag tippar på att jag ligger mellan 80 och 90 cirkus i IQ.


IQ-test är m a o inget bra mått på klarsynthet. :-)170
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Inläggav modestrick » 2010-12-16 14:15:52

Falsk ödmjuk från min sida egentligen att påstå att IQ inte skulle spela så stor roll. Gjord det i ett försök att vara blygsam och rolig på samma gång. JAg har ju både hem och jobb, samt är nykter så gott som alltid. :)

IQ mäter ju en persons förmåga att bearta information och dra en korrekt slutledning av den. En människa som har 85 i iq kanske inte förstår vad det gör för skillnad i skallen med en högre intelligens men tänk tvärtom då. Jag har ca 125 i IQ. Ner till 85 skiljer det 40 i IQ. Om någon med 85 i IQ skulle försöka ha ett meningsfullt intellektuellt utbyte med en person som har 45 i IQ så tror jag inte längre att hon/han fortsättningsvis skulle påstå att IQ inte spelar någon roll.
Jag har gärna så lite som möjligt att göra med människor med bristfälligt förstånd. Kalla mig dryg eller intelektuell snobb eller vad ni vill men jag upplever väldigt tydligt att jag inte har någon som helst glädje av att försöka kommunicera med de imbecilla. 8)

De är ju de dumma som pratar på bio, stör sina grannar med dunka dunka musik (De vill omge sig med ljud för det är så tyst i skallen), kör om trots att de får möte, röstar på SD eller Alliansen, är eogoistiska, kastar ut ölburkar från bilfönstret när de är ute och kör, slår sina barn, ser doobidio och schalgerfestivalen, idol, Filip och Fredrik, lyssnar på reklamradio, äter microvärmd mat, trycker i sig piller, super och spyr, skriker å skrålar, slåss och beter sig som djur.
Jag tror att det finns uppenbara fördelar med hög IQ. En viss medfödd värdighet samt förmågan att njuta av kvalité.

Nackdelen är att man får stå ut med så mycket dumhet från de som inget begriper. poff!
Sanning som svider är inte mindre sann. Jorden var aldrig platt hur många som än trodde att den var det för 600 år sedan. Det som är det är och det som sker det sker ändå oavsett vad man väljer att tro här i livet. poff! :wink:
ilskna svar på detta?

Moderator: Delade upp texten i stycken, så den blev mer lättläst.
modestrick
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Skaraborg

Inläggav KrigarSjäl » 2010-12-16 14:32:27

Inte från mig isf. Jag håller delvis med dig, har själv svårt för lågbegåvade människor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Zombie » 2010-12-16 14:34:27

modestrick skrev:IQ mäter ju en persons förmåga att bearta information och dra en korrekt slutledning av den.

Förutom allt annat urgammalt och uppenbart om kultur- och (ut)bildningsberoende, som alla som skriver upp värdet av IQ-tester borde känna till, så mäter de också bara hur bra man löser artificiella uppgifter vid testtillfället och i testsituationen. Som om jag inte minns fel genomförs på tid, om testet utförs som det ska. Det ger utrymme för många stressorer och artificiella begränsningar som sällan dyker upp i den koncentrationen i verkliga livet. Att inte mer verkar känt om den självklarheten visar väl mest hur korkade folk är när det gäller att försöka omfatta och bygga modeller av den verkliga verkligheten, och jag tvivlar på att den förmågan heller ger mycket utslag i ett vanligt intelligenstest.

************

Är alla på nätet lika "intelligens"fixerade som aspergare eller är det de socialt korkades kompensatoriska källa till självförtroende det här?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in