HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2009-08-31 0:46:17

Meppe skrev:Ser att Kringelhora hann före.

Men seriöst. Kringelhora skriver i princip att de håller på att svälta hennes kompis. Jag vet av egen erfarenhet att många här inte litar på nya medlemmar. MEN SKULLE HON REGISTRERA SIG, POSTA HÄR I FLERA MÅNADER INNAN NÅGON LITAR PÅ HENNE OCH SEN FÖRST BE OM HJÄLP?! DE SKULLE JU HINNA SVÄLTA HENNES KOMPIS PÅ DEN TIDEN!!!!!!!!!!!!!!!


Lugn.

Vi vet inte om det verkligen är sant. Alltså, allvarligt talat.

Avlyssning.
Misshandel.
Bor i en skrubb.
Ger henne bränd och hård mat, speciallagad bara för henne.
Eller ingen mat alls.
Ingen säng.
Ingen mobil.
Rymningar.
Låtsasbajs på dörrhandtagen.
Föräldrar till en myndig flicka som inte är under förvaltarskap som ändå sätter henne på ett hem utan att tjejen skriver på ett enda papper.
Har tillgång till dator men skriver inte på egen hand på forumet.

Det finns lite för många osannolika ingredienser. Lugna ner fördömandena och fritagningsplanerna (detta gäller väldigt många i denna tråd!) innan vi vet mer! Med så många overkliga händelser på en och samma gång finns det utrymme för missförstånd och alternativa förklaringar till vad som pågår.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav missbutterfly » 2009-08-31 1:07:48

weasley skrev:Lugn.

Vi vet inte om det verkligen är sant. Alltså, allvarligt talat.

Avlyssning.
Misshandel.
Bor i en skrubb.
Ger henne bränd och hård mat, speciallagad bara för henne.
Eller ingen mat alls.
Ingen säng.
Ingen mobil.
Rymningar.
Låtsasbajs på dörrhandtagen.
Föräldrar till en myndig flicka som inte är under förvaltarskap som ändå sätter henne på ett hem utan att tjejen skriver på ett enda papper.
Har tillgång till dator men skriver inte på egen hand på forumet.

Det finns lite för många osannolika ingredienser. Lugna ner fördömandena och fritagningsplanerna (detta gäller väldigt många i denna tråd!) innan vi vet mer! Med så många overkliga händelser på en och samma gång finns det utrymme för missförstånd och alternativa förklaringar till vad som pågår.


Jag har försökt låta bli den här tråden rätt länge nu för jag vill inte verka känslokall men nu när Weasley skriver så måste jag hålla med. Det verkar nästan lite för illa för att vara 100% sant (trots att jag inte alls betvivlar att personalen kan vara olämplig och ickeproffessionell).

Att kleta låtsasbajs på dörrhandtag tycker jag verkar vara något en psykotisk människa skulle kunna göra, men inte någon som är helt frisk. Att inbilla sig att personalen har riggat kameror i rummen är också psykosvarning enligt mig..

F ö tror jag att det är tjejen själv som skriver, inte hennes kompis.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Zombie » 2009-08-31 3:51:08

missbutterfly (och eventuella andra): Läs tråden eller lägg av att presentera gamla tvivel som nya i vad som i praktiken blir ett slags misstroendespamming.

Även om ingenting skulle vara sant så är vi några som tycker man hjälper till i ett sådant här fall, eftersom det räcker med att en del är sant för att hjälp ska behövas.

Även om bara en liten del skulle vara sant så har Kringelhora rimligtvis jobbigt nog utan den här "misstroendespammingen" från folk som inte ens har läst tråden.

Det finns folk som jobbar med det här.

weasleys inlägg var mera sakligt hållet, det pekar ut några saker man kan behöva vara försiktig med att bedöma och räcker gott och väl.
Kan man däremot inte förena en sådan försiktighet med respekt för den som _kan vara_ i knipa och dem som försöker hjälpa till så kan man bara åstadkomma skada med att bli den femtioelfte som ventilerar samma tvivel.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-08-31 4:06:37

missbutterfly skrev:Jag har försökt låta bli den här tråden rätt länge nu för jag vill inte verka känslokall men nu när Weasley skriver så måste jag hålla med. Det verkar nästan lite för illa för att vara 100% sant (trots att jag inte alls betvivlar att personalen kan vara olämplig och ickeproffessionell).

Att kleta låtsasbajs på dörrhandtag tycker jag verkar vara något en psykotisk människa skulle kunna göra, men inte någon som är helt frisk.

Läste du inte ordentligt? Det var kakao. För att de skulle låta henne vara ifred.

Är säker på att vem som helst av oss skulle kunna göra såna saker om vi blev tillräckligt pressade. Har du varit inspärrad någon gång? Man kan faktiskt bli galen om man hela tiden blir konstigt behandlad.

Att inbilla sig att personalen har riggat kameror i rummen är också psykosvarning enligt mig..

Avlyssning, inte kameror. En "manick", som hon tolkade som avlyssningsutrustning. Det kan vara ett missförstånd. Det betyder inte att man är psykotisk. Eller har du kompetens att ställa diagnos på distans på bara en kompis' brev? Hon har diagnos AS, inte psykos.

F ö tror jag att det är tjejen själv som skriver, inte hennes kompis.

Vad har du för anledning att tro det? Jag har belägg för motsatsen, men det här är ingen rättegång och ni är ingen jury.

Önskar att alla som inte har något konstruktivt att tillföra denna tråd kunde fortsätta hålla sig ifrån den!

För den som bara vill bjäbba om detta i största allmänhet finns en annan tråd skapad särskilt för det: hur-angripe ... 11964.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 10:38:49

Inger skrev:Om jag trodde att det skulle hjälpa så skulle jag själv ringa polisen, men de verkar som sagt ha bestämt sig för hur bra det är på ASP och att de intalade bara ljuger, rymmer och bråkar och därför inte är trovärdiga. För ett polisingripande behövs bevis för brott, t ex inspelning av misshandel el dyl.

Sen tycker jag att nu när vi för tillfället verkar ha myndigheternas förtroende så är det dumt att i detta skede dra in andra, inkl journalister. Jag tycker man bör ge myndigheterna en chans att granska detta först och göra vad de kan för att ställa allt till rätta. Sen om inte de gör något, har man en ännu större skandal att gå till pressen med.

Kringelhora, kan du inte be din kompis att försöka hålla låg profil ett tag och inte provocera personalen i onödan så hon råkar ännu mer illa ut? Hjälp är på väg, kanske detta kan få henne att stå ut lite till?

Be henne dokumentera allt hon kan, t ex om hon blivit utsatt för fysiskt våld bör hon ta kort på det och skriva ner allt de säger och gör så ordagrant som möjligt. Gärna en sorts dagbok med så detaljerade beskrivningar som möjligt, inkl tider etc, som hon skickar till dig så detta finns någon annanstans ifall de hittar det på hennes dator. Typ som ni redan gjort fast ännu mer exakt. Om hon kan, får och orkar.


Hon håller så låg profil hon bara kan, hon gör ingenting. Hon sitter bara där hon sitter, hon säger ingenting. Hon noterar vem som gjort vad, när, tid och datum, vad som hänt och hur det hänt. Hon har ingen kamera så hon kan tyvärr inte fota. Hon har ett långt lås på sin dator så om dom skulle ta den så skulle det kanske inte bli så lätt för dom att komma åt. Men jag ska be henne sända det till mig regelbundet för säkerhetens skull.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-31 10:51:33

alfapetsmamma skrev:
Ensamflickan skrev:Kan det inte tvärtom vara bra om de ser tråden? Så de vet att de har ögonen på sig. Det borde sätta press på dem... Och som någon skrev, den här tråden hamnar bland de första om man googlar på Asp Center, så andra som funderar på att flytta dit, och är intelligenta nog att söka information på Internet om stället, kan bli avskräckta och inte flytta dit. De får ju massvis med dålig reklam för det här... Det vill de nog inte ha...


Betänk att andra skrivit om SINA erfarenheter här och i tråden som Opteron startade och dessa kanske inte vill ha sina inlägg outade mer än nödvändigt... Det kan säkert straffa sig för hela forumet och alla nuvarande och blivandra medlemmar. Tänker jag, naturligtvis också av egenintresse.


Är det nån mer än jag som skrivit om sina egna erfarenheter från Asp Center? :?


Och när det gäller hennes desperata beteende, så höll även jag på att bli galen där. Hade jag stannat hade jag säkert gjort liknande desperata saker. Man blir galen av att aldrig få träffa folk, bortsett från personalen. Det var det jag saknade mest däruppe, umgänge med andra boende, utan att personalen var med.

När det gäller avlyssning kan jag meddela att deras ventilationssystem är helt vansinnigt draget. I min första lägenhet där, hade jag ventilationen från personalens badrum rätt in i det som var avsett att vara mitt sovrum. Jag hörde precis allt de gjorde därinne. Fräscht...

I den nya lägenheten kollade jag noga var ventilationsöppningarna fanns, så jag visste vart jag skulle undvika att prata hemlisar i telefon... Så det kan vara dessa ventilationssystem som funkar som "avlyssning"...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav nano » 2009-08-31 10:55:33

Meppe skrev:Jag tänker inte ignorera situationen pga brist på bevis.

Det är inte frågan om att ignorera, det är frågan om att att göra rätt.
Att lista ut vad som är rätt tenderar att vara tämligen svårt ibland men sällan eller aldrig omöjligt, personligen vill jag kontrollera riktigheten och därefter agera.
Jag kommer gärna med förslag och support eftersom vi har såvitt jag förstår några som drar i några trådar så kan vi lägga våra efforts på att hjälpa dem som försöker hjälpa TS kompis.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2009-08-31 11:02:44

Kringelhora skrev:Hon håller så låg profil hon bara kan, hon gör ingenting. Hon sitter bara där hon sitter, hon säger ingenting. Hon noterar vem som gjort vad, när, tid och datum, vad som hänt och hur det hänt. Hon har ingen kamera så hon kan tyvärr inte fota. Hon har ett långt lås på sin dator så om dom skulle ta den så skulle det kanske inte bli så lätt för dom att komma åt. Men jag ska be henne sända det till mig regelbundet för säkerhetens skull.
Då kommer vi nog en bit på vägen.
Sedan är det nog förhållandevis lätt att använda sig av avlyssningsinspelningarna som stället tydligen använder sig av för o bevisa eller iaf göra troligt av vad som hänt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 11:11:43

nano skrev:
Kringelhora skrev:Hon håller så låg profil hon bara kan, hon gör ingenting. Hon sitter bara där hon sitter, hon säger ingenting. Hon noterar vem som gjort vad, när, tid och datum, vad som hänt och hur det hänt. Hon har ingen kamera så hon kan tyvärr inte fota. Hon har ett långt lås på sin dator så om dom skulle ta den så skulle det kanske inte bli så lätt för dom att komma åt. Men jag ska be henne sända det till mig regelbundet för säkerhetens skull.
Då kommer vi nog en bit på vägen.
Sedan är det nog förhållandevis lätt att använda sig av avlyssningsinspelningarna som stället tydligen använder sig av för o bevisa eller iaf göra troligt av vad som hänt.


Dom avlyssnade henne på kvällarna, det är som en liten fyrkantig kloss som sattes vi dörröppningen, med ett litet nät på som en slags mikrofon. Hon har slagit bort den och gömt undan den. Den satt bara fast i en tejpbit, jag bad henne att ta ut batterierna. Men det fanns inga, men dom hade en liten lampa på den som lös när den var igång. Hon kan bevisa att den existerar. Hon har gömt den väl. Jag har fått en bild på den som jag ska ha någonstans

Dom satte dock upp en ny appparat, men den tog hon också bort. Via den fick dom reda på en av hennes rymningar och försökte stoppa henne. Personalen som jobbade stod vid stationen när hon kom dit.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Savanten Svante » 2009-08-31 11:34:13

Kringelhora skrev:
nano skrev:
Kringelhora skrev:Hon håller så låg profil hon bara kan, hon gör ingenting. Hon sitter bara där hon sitter, hon säger ingenting. Hon noterar vem som gjort vad, när, tid och datum, vad som hänt och hur det hänt. Hon har ingen kamera så hon kan tyvärr inte fota. Hon har ett långt lås på sin dator så om dom skulle ta den så skulle det kanske inte bli så lätt för dom att komma åt. Men jag ska be henne sända det till mig regelbundet för säkerhetens skull.
Då kommer vi nog en bit på vägen.
Sedan är det nog förhållandevis lätt att använda sig av avlyssningsinspelningarna som stället tydligen använder sig av för o bevisa eller iaf göra troligt av vad som hänt.


Dom avlyssnade henne på kvällarna, det är som en liten fyrkantig kloss som sattes vi dörröppningen, med ett litet nät på som en slags mikrofon. Hon har slagit bort den och gömt undan den. Den satt bara fast i en tejpbit, jag bad henne att ta ut batterierna. Men det fanns inga, men dom hade en liten lampa på den som lös när den var igång. Hon kan bevisa att den existerar. Hon har gömt den väl. Jag har fått en bild på den som jag ska ha någonstans

Dom satte dock upp en ny appparat, men den tog hon också bort. Via den fick dom reda på en av hennes rymningar och försökte stoppa henne. Personalen som jobbade stod vid stationen när hon kom dit.


Håll hårt i den. Den lär vara ett bra bevis som polisen är intresserad av..
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 21:08:15, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Heliora » 2009-08-31 12:15:46

Regelrätt skriftlig polisanmälan.

Jag hoppas att Inger tycker det är konstruktivt, eftersom det är hon som bestämmer vem som får och inte får skriva i tråden...
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:08:20, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav missbutterfly » 2009-08-31 13:37:50

Inger skrev:Läste du inte ordentligt? Det var kakao. För att de skulle låta henne vara ifred.


Du behöver inte försöka förlöjliga mig för det kommer du ingenstans med. Jag har läst hela tråden. Syftet med kakaoblandningen var att det skulle likna avföring. (Rätta mig om jag har fel.)

Inger skrev:Är säker på att vem som helst av oss skulle kunna göra såna saker om vi blev tillräckligt pressade.


Det är inte jag. Man ger inte ett friskt intyck om man gör en sådan sak. Det finns ingenting smart eller bra med ett sådant påhitt, och framförallt kommer det inte få personalen att tycka att hon är tillräckligt "frisk" och självständig för att bo själv. Tvärtom.


Inger skrev:Har du varit inspärrad någon gång? Man kan faktiskt bli galen om man hela tiden blir konstigt behandlad.


Inte för att jag egentligen borde tvingas svara på denna fråga men: ja. Jag har varit inlåst på en sluten psykiatrisk anstalt (tillsammans med våldtäktsmän, mördare etc.) i flera månader. Tydligen tycktes det vara en lämplig "vård" mot min depression.
Jag blev mycket illa behandlad (vanvårdad är ett mer passande ord) där. Fick t ex inte vistas utomhus på en hel månad. Men jag förstod under den tiden att det enda man kan göra för att hjälpa sig själv är att ge ett friskt intryck. Att göra märkliga manövrar hjälper inte.

Inger skrev:Önskar att alla som inte har något konstruktivt att tillföra denna tråd kunde fortsätta hålla sig ifrån den!


Är det du som avgör vad som är konstruktivt? :shock:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 21:08:20, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Zombie » 2009-08-31 13:48:12

Heliora skrev:Regelrätt skriftlig polisanmälan.

Jag hoppas att Inger tycker det är konstruktivt, eftersom det är hon som bestämmer vem som får och inte får skriva i tråden...

Den Inger känner jag inte igen. Men tänk efter själv om du är desperat för en väns skull, vill och måste göra det bästa du kan, måste hålla modet uppe mot djävligt tunga odds - och då möts du av tvivel, och sällan heller i nya vinklingar som för saken framåt utan i ständigt på nytt samma som både du och andra redan har tagit in och som landet ligger inte kan ta större hänsyn till än vad du redan gör utan att svika din vän. Därför att saken måste undersökas i vilket fall som helst.

Det är, som redan sagts, kanske ingen bra idé med polisanmälan innan vi har gett tillsynsmyndigheten en chans att göra sitt jobb. En låda, även om hon lyckas gömma den tills det är dags, är fortfarande inte mycket bevisning i sig, och i övrigt har det redan konstaterats att vi tyvärr har mycket mot oss i de förut inkopplade myndigheternas ögon.

************************

missbutterfly, du dömer andra efter dig själv och tar för givet att också situationer är jämförbara, som du inte har någon möjlighet att jämföra. Det är vanligt, men det är bland det mest orättvisa man kan göra mot någon som kan vara i nöd, när man gör det till den personens nackdel.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 5 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 13:54:45

Syftet med kakaon var att hon skulle få vara ifred, hon tänkte rymma för att kunna rädda livet på sig själv. Hon har hela tiden trott att hon varit där frivilligt. Hon hade en tanke att om hon gjorde si och så så skulle dom inte tycka att det inte längre var värt att hålla kvar henne längre. Vilket dom själva bekräftade. Då hon försökt att fly på alla möjliga tänkbara sätt som ändå slutat att hon sitter på samma punkt som hon började.

Jag orkar INTE längre sitta här och ödlsa min tid på att få försöka få folk att förstå. Försöka förklara samma saker om och om igen bara för att det är så svårt att läsa. Jag orkar inte ödsla mer tid på det. Jag kommer inte svara på några fler frågor som jag redan svarat på.

Jag tänker lägga resten av min energi på dom som kan hjälpa oss. På dom som har förslag, på dom som vågar tro på oss. Det finns mer bevis än bara den där klossen.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Zombie » 2009-08-31 14:09:30

Kringelhora skrev:Det finns mer bevis än bara den där klossen.

Om det var ett svar till mig så vet jag det. Ville bara få ett slut på dividerandet.

En sak jag inte heller kom på att skriva är att om vi polisanmäler innan länsstyrelsen har fått en chans så kan de känna sig störda av det. Det är bara måndag än, även om det borde gå fortare...

Bevisen kommer att behövas i vilket fall som helst.

Upprepar Ingers länk...
Inger skrev:För den som bara vill bjäbba om detta i största allmänhet finns en annan tråd skapad särskilt för det: hur-angripe ... 11964.html
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tvilling99 » 2009-08-31 14:20:48

Har läst ganska mycket av denna tråden och tycker att Pemer som har varit i kontakt med vissa myndigheter skall ta kontakt med FA och upplysa dem om hur det går till på vissa ställen.
Mycket av det som står i tråden låter hemskt för mig men jag saknar kunskap om vårdhem och dylikt.
Hoppas att ni finner någon lösning på det hela så att tjejen får den hjälp hon behöver.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Meppe » 2009-08-31 14:25:49

Ni beter er ändå som om det behövs bevis för att någon blir misshandlad för att man ska försöka göra något. Jag håller med om det som Zombie skrev i sina senaste inlägg.

Ett råd till Kringelhora: Ignorera inläggen som inte tror på er. Från och med nu är den debatten avslutat från mitt håll.



Okej, det kan vara en bra ide att ge myndigheterna en chans att göra sitt jobb. (fast de enligt mig redan haft gott om tid, men jag gissar att de är oanträffbarare i Sverige under veckoslut)

Hur lång tid är det normalt att det tar i Sverige innan myndigheter ingriper i ett sådant här fall? Regeln i Finland är att det går mycket snabbare om man drar in media i det. Därav min iver att få kontakt med DN.

EDIT: Förstorat den lilla texten så att det går att läsa
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Inger » 2009-08-31 14:39:02

Självklart jobbar de inte under helgen. Och de kan inte heller göra något bara på ett telefonsamtal.

Brevet skickade jag i lördags, bör ha kommit fram idag men man kan aldrig var helt säker. De lovade titta på det så fort som möjligt och jag skrev i ingressen att det var brådskande. Om de inte hör av sig kommer jag förstås ringa och kolla att de fått det och vad de tänker göra åt det när de har uppgifterna i sin hand.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-08-31 14:48:53

Meppe skrev:Okej, det kan vara en bra ide att ge myndigheterna en chans att göra sitt jobb. (fast de enligt mig redan haft gott om tid, men jag gissar att de är oanträffbarare i Sverige under veckoslut)

Vad Länsstyrelsen har för tillsynsrutiner vet jag inte, men för den här utryckningen på begäran har de inte haft gott om tid ännu. Inger skickade anmälan i lördags.

Och de har stängt över helger ja. (Har de inte det i Finland? :? )

Meppe skrev:Hur lång tid är det normalt att det tar i Sverige innan myndigheter ingriper i ett sådant här fall? Regeln i Finland är att det går mycket snabbare om man drar in media i det. Därav min iver att få kontakt med DN.

Vet andra bättre än jag. Dock undrar jag om det är bra att sätta någon blåslampa alls i baken på länsstyrelsen innan vi har gett den nämnda chans?

Självfallet ska vi ha största möjliga publicitet. Men jag undrar om den inte tar skruv mycket bättre om vi kan få Länsstyrelsen i ryggen först. Risken kan annars vara att vi bränner våra skepp på en liten publicering med i medias ögon måttligt på fötterna, och sedan kanske de mindre gärna vill ta upp saken igen.
Förutom att det kanske kan ge en viss goodwill inför framtiden att ge den formella vägen en chans först.

Kringelhora ska ha ett gäng :-)122 för sin glöd och sitt tålamod!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2009-08-31 14:57:30

missbutterfly skrev: Syftet med kakaoblandningen var att det skulle likna avföring. [...] Man ger inte ett friskt intyck om man gör en sådan sak. Det finns ingenting smart eller bra med ett sådant påhitt, och framförallt kommer det inte få personalen att tycka att hon är tillräckligt "frisk" och självständig för att bo själv. Tvärtom.

Jag är rädd att jag håller med. Sådana manövrar ger inte intryck av att man är en ansvarstagande person. Det är inte konstruktivt att hålla på med dylikt.


missbutterfly skrev:
Inger skrev:Önskar att alla som inte har något konstruktivt att tillföra denna tråd kunde fortsätta hålla sig ifrån den!
Är det du som avgör vad som är konstruktivt?

Ställer mej också bakom den frågan. Det är inte nödvändigtvis konstruktivt att verka 100% övertygad om att alla dessa illdåd är 100% sanna. Det -kan- vara bra att försöka titta på eventuella alternativa förklaringar som kan finnas. Jag upplever att de personer som har försökt göra det i denna tråd samtliga har blivit anklagade för att smutskasta och vara okänsliga.

Jag vill upprepa att vi inte har hela bilden. Vi kan därför per definition inte ha Sanningen, hela Sanningen och inget annat än Sanningen. Därför är det snarare konstruktivt att tex informera Kringelhoras polarinna om hur hennes beteende kan uppfattas.

Vad som dock verkar vara faktum i den här historien är att det finns en förvirrad person på ett hem i Boden och som inte vet vad som pågår runt henne. Detta är naturligtvis allvarligt i sej, men bör inte orsaka några spekulationer om fritagning.

Att stötta någon samtidigt som man försöker få fram alternativa förklaringar till de märkliga saker vi sett skrivits i denna tråd är ju naturligtvis en balansgång. Jag vill dock starkt avråda från att anklaga medforumister för empatilöshet eller icke-konstruktivitet bara för att angreppssättet inför sådana här historier skiljer sej åt. Alla är olika. Det har ju konstaterats tusentals ggr. Låt alltså personer med alternativa förklaringar till skeendet få uttala sej. Det kan faktiskt vara väldigt konstruktivt och ge nya infallsvinklar från vilka man kan angripa problemet.

Det allra bästa vore förståss om Kringelhoras polarinna ville dyka upp själv här på forumet. Hon har ju tillgång till dator. Varför loggar inte hon själv in?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Meppe » 2009-08-31 14:58:53

Ok, jag inser att jag utgick från Finland. Vi har kortare arbetsdagar på lördagar, men jo, man jobbar på lördagar. Söndagar är jag inte 100% säker på om de jobbar på.

Det, i kombination med min sömnbrist (blanda på dagarna när något skrivits) ledde till att jag trodde att de haft flera dagar tid redan nu. Därav irritationen när någon föreslog att vi skulle vänta 1-2 veckor.

Ni har en väldigt bra poäng med att det kan löna sig att ha länsstyrelsen på vår sida.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Meppe » 2009-08-31 15:02:26

weasley skrev:[...]
Det allra bästa vore förståss om Kringelhoras polarinna ville dyka upp själv här på forumet. Hon har ju tillgång till dator. Varför loggar inte hon själv in?


Kringelhora har redan sagt att om hennes kompis har tur kan ske hon slipper in på MSN. Jag tolkar det som dålig förbindelse.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 15:13:07

Meppe skrev:
weasley skrev:[...]
Det allra bästa vore förståss om Kringelhoras polarinna ville dyka upp själv här på forumet. Hon har ju tillgång till dator. Varför loggar inte hon själv in?


Kringelhora har redan sagt att om hennes kompis har tur kan ske hon slipper in på MSN. Jag tolkar det som dålig förbindelse.


Personalen har tagit hennes internet. Hon måste planka för att kunna komma in, om hon har tur kommer hon in på msn. Tar dom hennes dator så har hon ingen kommunikation med mig längre, jag kan inte veta vad som händer och hon kan heller inte skriva här om hon skulle kunna komma in.

Hon har bett mig föra hennes talan och det gör jag på hennes önskan. Det tycker jag är svar nog.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Inger » 2009-08-31 15:28:43

weasley, du förvånar mig. Det är ingen som påstått sig ha "hela Sanningen", bara att detta är något som bör undersökas närmare av ansvarig tillsynsmyndighet. Då lär det förhoppningsvis visa sig hur det ligger till. Inte ens ni som har era tvivel lär väl anse att detta inte är värt att kolla upp?

I det här läget ser inte jag det som konstruktivt att fortsätta ifrågasätta Kringelhora som bara förmedlar det kompisen berättar. Hon har redan förklarat och förtydligat om och om igen. Att hon börjar bli frustrerad av detta idoga ifrågasättande kan jag verkligen förstå. Vad är det för konstruktivt i att bli misstrodd vad man än skriver? En del förtydligande frågor för ett antal sidor sedan såg jag som konstruktiva eftersom vi därigenom fick fram mer detaljer och förklaringar på saker som lätt kunde misstolkas, men nu tycker jag det börjar spåra ur totalt.

Det jag ser som konstruktivt är att fokusera på vad som är lämpligt resp olämpligt att göra. Eftersom vi väl alla är överens om att det beskrivna i alla fall låter tillräckligt illa eller konstigt för att motivera närmare undersökning, även om inte allt skulle vara precis såsom tjejen uppfattar det, kan vi inte bara låta det vara vid det, ge Kringelhora en brejk och se hur vi kan gå vidare?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in