HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-08-31 20:46:43

Kvasir skrev:Om ni inte förstår mina frågor eller varför jag ställer dem, varför då inte bara hålla käften och låta mig vara, precis som ni begär av mig?

Upprepar det jag lade till i förra inlägget:

Kvasir, vill du hjälpa flickan?

Om svaret är "ja", hur tror du att du hjälper genom att fortsätta ifrågasätta precis allt? Nitpicking kallar man det på engelska. Det anses vanligen mycket oartigt.

Vad är ditt motiv? Om du verkligen har några välvilliga avsikter med frågorna så får du gärna förklara hur du tänker. De ser nämligen inte särskilt välvilliga ut!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-08-31 20:51:41

Och jag citerar vad jag redan anade:
Kringelhora skrev:är väldigt stressad [...], försöker peppa henne att inte ge upp just nu.

Var det så svårt att ana???
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-31 20:54:53

Kvasir skrev:Om ni inte förstår mina frågor eller varför jag ställer dem, varför då inte bara hålla käften och låta mig vara, precis som ni begär av mig?


Jag undrar också vad du har för motiv. Jag håller med Inger om att ditt hackande på små irrelevanta detaljer inte verkar välvilligt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Duras » 2009-08-31 20:55:24

Kvasir skrev:
Kringelhora skrev:Hon har ett mobilt internet, kortet är avstängt. Dom är säkra på att hon inte kan surfa mera.


Kortet är avstängt, men ändå kan hon surfa? Eller kommunicerar hon på något annat sätt än vare sig mobil eller internet?


bokstavstolkning igen? :wink:

För mig är det inte laptopens närverkskort som nån på nåt sätt har stängt av. Det är (givetvis) hennes nätverksuttag (ev trådlös uppkopplingt) i lägenheten som är avstängt men som tur är har hon en "dosa". Kanske är det inte heller en plankning. Kankse har hon ett eget trådlöst abonnemang.

Wathever. Hon KAN kommunicera och det är viktigt att den möjligheten kvarstår.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-08-31 20:56:33

Jag tycker det är väldigt olyckligt med polariseringen i den här tråden.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-31 20:58:06

Kringelhora skrev:
Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först. Jag insåg inte att maten är det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Det var så jag menade, är väldigt stressad därav den dåliga formuleringen, försöker peppa henne att inte ge upp just nu.


Hon ska inte ge upp för skeptikernas skull. Hon måste stå ut tills myndigheterna och media ingriper. Gör hon inte det finns ändå andra möjliga, om än sämre, lösningar.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 21:01:01

Den förfärlige snömannen skrev:
Kringelhora skrev:
Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först. Jag insåg inte att maten är det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.


Det var så jag menade, är väldigt stressad därav den dåliga formuleringen, försöker peppa henne att inte ge upp just nu.


Hon ska inte ge upp för skeptikernas skull. Hon måste stå ut tills myndigheterna och media ingriper. Gör hon inte det finns ändå andra möjliga, om än sämre, lösningar.


Jag är säker på att hon inte ger upp. Hon är stark, det är jag oerhört glad för. :)
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 21:01:21

Det är uppenbart att somliga här utgår från att jag enbart försöker hitta fel i historien och har onda avsikter. Låt mig då förtydliga vad jag hoppades jag hade förklarat redan, fast i färre ord.

Utgående från berättelsen så finns uppenbarligen ett antal skäl att ingripa. Hur och när man ska ingripa på bästa sätt beror på hur det faktiskt förhåller sig med vissa saker. Om man t.ex. tror att flickan håller på att akut svälta ihjäl, så finns en risk att några vidtar en impulsiv och drastisk åtgärd, som senare visar sig ha varit olämplig och kontraproduktiv om det faktiskt inte var så akut och bråttom. Vilken väg man ska gå för att ge bästa hjälp och hur brådskande man ska ingripa beror på hur allvarlig situationen är. För att få så bra beslutsunderlag som möjligt är det viktigt att försöka få så exakt information som möjligt om vissa detaljer.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2009-08-31 21:02:54

Tack för förklaringen, det hade ju varit bra om du förklarade det innan du återupptog hackandet. Ännu bättre om du frågat Kringelhora om det var ok att fortsätta försöka reda ut detaljerna med den motiveringen.

Kringelhora skrev:Jag är säker på att hon inte ger upp. Hon är stark, det är jag oerhört glad för. :)

Bra! Hoppas du också står ut, trots käbblet i tråden.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-08-31 21:04:05

Hej!

Ensamflickan, jag har läst allt du har skrivit och jag tror på dig till 100% om det nu är en tröst. Jag skulle gärna höra mer.

Kvasir, om du har en trådlös router och ett modem kopplat till det, alternativt både trådlöst modem och trådlös router, kan vem som helst logga in på ditt nätverk. Om Kringelhoras kompis har en bärbar dator med nätverkskort, och det finns någon i huset som kör med ett trådlöst nätverk, kan hon sitta i sin skrubb och komma ut på nätet. Men om personen med det trådlösa nätverket stänger av Internet-förbindelsen, kan Kringelhoras kompis inte komma ut på nätet. Också väggar och föremål kan störa signalen så att det trådlösa nätverket kan bli instabilt.

För övrigt ska jag försöka att inte lägga mig i diskussionen alltför mycket.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 21:15:30

Inger skrev:Tack för förklaringen, det hade ju varit bra om du förklarade det innan du återupptog hackandet.


Jag förklarade, om än i korta ordalag, men om man utgår från att jag enbart har onda avsikter så kan man förstås inte tolka mig rätt, för då letar man bara efter negativa sätt att tolka mig.

Mina frågor är relevanta både i fallet att historien är sann och i fallet att historien är osann. Jag ställer inte helt godtyckliga frågor bara för att jävlas.

Inger skrev: Ännu bättre om du frågat Kringelhora om det var ok att fortsätta försöka reda ut detaljerna med den motiveringen.


Jag häpnar. För att citera Ganesh fritt ur minnet: "Trådstartaren äger inte sin tråd."
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav opteron » 2009-08-31 21:26:29

Förmodligen kör hon genom de öppna nätverk som finns i huset genom hennes nätverkskort.

Jag tror knappast personalen skruvat ut nätverkskortet då det känns som att de är för inkompetenta för att kunna göra något sådant.

Hade jag varit personalen och velat stoppa hennes datoranvändande så hade jag personligen dragit ur strömmen, det är lättast.

Då i princip alla människor använder internet så det är omöjligt att inte få tillgång till det idag.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Zombie » 2009-08-31 21:30:34

Kvasir, ingen av dem jag känner sedan ett tag har utgått från eller skulle ens inbilla sig att du har några onda avsikter. Tvärtom gör det väl oss som känner dig dubbelt olyckliga över att du verkar så blind för effekten på folk som inte känner dig av ditt envetna, kargt och odiplomatiskt hållna ifrågasättande av bisaker och av Kringelhoras trovärdighet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav sugrövmanövern » 2009-08-31 21:31:56

Jag tycker Kvasir ställer högst relevanta frågor i den här tråden. Jag fattar nada av vad det är flickebarnet ska ha hjälp med, och jag brukar vara ganska bra på att fatta sådant.

Jag ska försöka hålla käften, men jag blir så upprörd när det är för mycket flum i en sådan här viktig fråga, Kvasirs rådiga om än i vissa smaks för kyligt logiska ingripande behövs här.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 21:34:28

Zombie, själv är jag om inte olycklig, så åtminstone bekymrad över att det verkar ganska OK att skriva att man inte tror på historien, men anses så fruktansvärt skadligt att ställa frågor som försöker bringa mera klarhet i historien.

Edit: Är det alltså, enligt din mening, OK både att tro eller inte tro, men skadligt att söka sanningen?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 2 gånger.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-31 21:35:14

Kvasir:

Du har en fullt rimlig förklaring på vad du gör men det kommer nog inte att få avsedd effekt. Risken för förhastade drastiska åtgärder bedömer jag som liten. Risken för att tjejen ger upp är ett mer angeläget problem. När det gäller maten är det nog inte det rent näringsmässiga som är problemet utan de psykologiska konsekvenser som finns av att bli bestraffad med sämre mat än de andra boende.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:27, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-08-31 21:36:14

sugrövmanövern skrev:Jag tycker Kvasir ställer högst relevanta frågor i den här tråden. Jag fattar nada av vad det är flickebarnet ska ha hjälp med, och jag brukar vara ganska bra på att fatta sådant.

Jag ska försöka hålla käften, men jag blir så upprörd när det är för mycket flum i en sådan här viktig fråga, Kvasirs rådiga om än i vissa smaks för kyligt logiska ingripande behövs här.


Hon vill ha hjälp med att bli fri.

Kringelhora försöker med desperata uttal få kontakt med människor som kan om Asperger att hjälpa till.

När jag skrev här på forumet så trodde jag själv att ingen här kunde göra skillnad, men Anders Pemer har varit en stor hjälp i mitt ärende och blir jag fri är det till stor del tack vare hans kunskaper om Asperger.

Det är inget flum alls i tråden, det är så himla enkelt att se det, Kringelhora vill ha hjälp att få sin kompis att bli fri.

Hon är kanske lite naiv i sin attityd men det betyder inte att hon eller hennes kompis förtjänar hur de blivit behandlade av myndigheter, som borde visa lite bättre omdöme.

Det är Cyniker som förstör denna världen, och just nu har vi Cyniska människor som jobbar inom myndigheter och ser folk som svart eller vitt, de anser att om man har ett problem så måste man vårdas på anstalt för annars blir problemet större utan att de ens vet om problemet blir större eller inte.

Det är viktigt att forumiter inte begår samma misstag och blir för cyniska i deras resonemang kring detta.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-08-31 21:37:36

Kvasir skrev:
Inger skrev:Tack för förklaringen, det hade ju varit bra om du förklarade det innan du återupptog hackandet.

Jag förklarade, om än i korta ordalag, men om man utgår från att jag enbart har onda avsikter så kan man förstås inte tolka mig rätt, för då letar man bara efter negativa sätt att tolka mig.

Mina frågor är relevanta både i fallet att historien är sann och i fallet att historien är osann. Jag ställer inte helt godtyckliga frågor bara för att jävlas.

Jag tror inte du har onda avsikter, det känner jag dig för väl för. Jag tror att du har en blind fläck i din kommunikationsförmåga p g a din AS och inte själv ser hur du framstår eller vilken effekt dina ord kan ha (gäller övriga 'skeptiker' också).

Har också märkt den tendensen förut att du liksom biter dig fast som en iller och vägrar släppa taget, än mindre medge att du kanske gjort en missbedömning eller ett övertramp. Jag börjar bli trött på att du alltid lyckas komma undan med detta, därför blir jag lite illrig nu.

Du fortsätter ignorera min fråga.

Inger skrev: Ännu bättre om du frågat Kringelhora om det var ok att fortsätta försöka reda ut detaljerna med den motiveringen.

Jag häpnar. För att citera Ganesh fritt ur minnet: "Trådstartaren äger inte sin tråd."

Och nu bokstavstolkar du också, och misstolkar mig totalt! Det är inte frågan om att "äga tråden" utan om vanlig normal respekt. Innan jag skrev till Uppdrag Granskning så kollade jag med TS om detta vore ok, om det är vad hennes kompis vill. Inte förrän jag fick klartecken skickade jag mejlet. Samma med brevet till länstyrelsen. Jag mejlade en kopia för godkännande innan jag skickade iväg det. Som exempel på vanlig normal respekt.

Jag har inte sett många av er ifrågasättare visa Kringelhora och den berörda flickan den respekten fast det borde vara självklart. Om du ville hjälpa till genom att reda ut fler detaljer så hade det ju varit lämpligt att först förklara dina motiv och upprätta en kommunikation, därefter fråga om det var ok att ställa fler frågor. Det blir lite mer av en respektfull kommunikation då och lite mindre av polisförhör.

Det är inte fel att söka sanningen, det är hur man gör det vi diskuterar nu.

Snälla, säg att du förstår skillnaden!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 21:43:05

Ensamflickan, istället för att skriva ett nytt inlägg klistrar jag från en annan tråd som svar till dig.

Kvasir skrev:
Inger skrev:Som altus påpekar här verkar du helt ignorera Ensamflickans berättelse fast hon var på SAMMA STÄLLE! Tror inte du kommenterat något hon skrivit en enda gång. Som om du ö h t inte läst ett enda inlägg av henne, eller att de bara var luft. Kan du förklara detta?


Enkelt. Det är först nu under helgen, när jag har varit bortrest (bl.a. i Flottsbro) som hon har postat ett antal inlägg som verkligen ger ett dåligt intryck av stället. På hennes tidigare inlägg lät det inte på långt när lika illa.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Duras » 2009-08-31 21:44:29

opteron skrev:
Hon vill ha hjälp med att bli fri.


Ibland behövs det folk som säger det självklara. Tack
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 1 gång.
Duras
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2007-12-31

Inläggav Zombie » 2009-08-31 21:46:17

Kvasir skrev:Zombie, själv är jag om inte olycklig, så åtminstone bekymrad över att det verkar ganska OK att skriva att man inte tror på historien, men anses så fruktansvärt skadligt att ställa frågor som försöker bringa mera klarhet i historien.

Edit: Är det alltså, enligt din mening, OK både att tro eller inte tro, men skadligt att söka sanningen?

Efter att du hade svarat lade jag till ""odiplomatiskt" och "och av Kringelhoras trovärdighet" till mitt inlägg, eftersom det är springande punkter jag först då fick ord för.

Nej, det är inte skadligt att söka sanningen. Men det måste i en reell (och inte t.ex. akademisk) situation dels vägas mot andra saker till grad och tidpunkt, dels avvägas till tonen. De "andra sakerna" är därvid sådant som sätt och lätthet att få fram hjälp, att hålla möjligen hårt frestade människor vid gott mod, att hålla mäktiga intressenter på gott humör, att ta saker i rätt ordning av strategiska skäl. Tas inte hänsyn till detta så kan sanningssökandet på den (indirekta) vägen bli skadligt. Och det är där jag tycker du brister här.

edit: såg att Inger redan ovan har sagt samma sak till Kvasir mycket bättre.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-31 21:47:02

sugrövmanövern skrev:Jag tycker Kvasir ställer högst relevanta frågor i den här tråden. Jag fattar nada av vad det är flickebarnet ska ha hjälp med, och jag brukar vara ganska bra på att fatta sådant.

Jag ska försöka hålla käften, men jag blir så upprörd när det är för mycket flum i en sådan här viktig fråga, Kvasirs rådiga om än i vissa smaks för kyligt logiska ingripande behövs här.


Hon ska ha hjälp att ta sig från en institution där hon blir inlåst och slagen är det mest relevanta i historien. Att detaljerna är motsägelsefulla är naturligt med tanke på situationen.

Den konkreta problemlösningen är väl för tillfället ordnad av Inger (och kanske Pemer var med också, jag minns inte, sorry), och vi väntar på effekterna. Tråden har för tillfället mest psykologisk betydelse.

Meningen med tråden just nu är väl att hjälpa och inte att argumentera.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-08-31 21:47:57

Kvasir skrev:Ensamflickan, istället för att skriva ett nytt inlägg klistrar jag från en annan tråd som svar till dig.

Kvasir skrev:
Inger skrev:Som altus påpekar här verkar du helt ignorera Ensamflickans berättelse fast hon var på SAMMA STÄLLE! Tror inte du kommenterat något hon skrivit en enda gång. Som om du ö h t inte läst ett enda inlägg av henne, eller att de bara var luft. Kan du förklara detta?


Enkelt. Det är först nu under helgen, när jag har varit bortrest (bl.a. i Flottsbro) som hon har postat ett antal inlägg som verkligen ger ett dåligt intryck av stället. På hennes tidigare inlägg lät det inte på långt när lika illa.

Men hon skrev sitt långa inlägg tre timmar innan du inledde den senaste förhörsomgången. Var det så att du läste det först senare?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 21:51:39

Inger och Zombie, vill ni verkligen ha svar och fortsätta en lång metadiskussion i tråden, eller vill ni också återgå till ämnet?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:28, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in