HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2009-08-31 15:50:23

Inger skrev:weasley, du förvånar mig. Det är ingen som påstått sig ha "hela Sanningen", bara att detta är något som bör undersökas närmare av ansvarig tillsynsmyndighet. Då lär det förhoppningsvis visa sig hur det ligger till. Inte ens ni som har era tvivel lär väl anse att detta inte är värt att kolla upp?

I det här läget ser inte jag det som konstruktivt att fortsätta ifrågasätta Kringelhora som bara förmedlar det kompisen berättar. Hon har redan förklarat och förtydligat om och om igen.

Om Kringelhora tar illa upp att missbutterfly försöker ge perspektiv på incidenten med låtsasbajset och hur det kan uppfattas av utomstående så är det ju synd. Själv tycker jag det är en väldigt bra sak att förmedla denna information. Det är ju en sorts konsekvensanalys: "Gör du si så kan du förvänta dej att andra behandlar dej så".

Naturligtvis är det lämpligt att en ansvarig tillsynsmyndighet granskar boendet. Något annat är det inte tal om.

Problemet som jag ser det är att så många förfasar sej över tex avlägsnandet av mobiltelefon. Jag fick, under Flottsbroträffen, en väldigt rationell och begriplig anledning till att man kan vilja ta någons mobiltelefon. Jag upplever att den här tråden dock har sådan stämning att den som försöker redogöra för sådana rationella och begripliga anledningar till det som vid första anblicken verkar märkligt, den får själv utstå anklagelser. Jag hoppas dock att alla kan lämna det stadiet av upprördhet bakom sej och försöka finna dessa nya infallsvinklar. Det betyder inte att man MISSTROR Kringelhora. Det betyder bara att man försöker hitta en anledning till det som verkar obegripligt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2009-08-31 16:07:26

Ett svar till weasley här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2009-08-31 16:14:28

weasley skrev:Problemet som jag ser det är att så många förfasar sej över tex avlägsnandet av mobiltelefon. Jag fick, under Flottsbroträffen, en väldigt rationell och begriplig anledning till att man kan vilja ta någons mobiltelefon.

Jag blir nyfiken på vilken anledning du syftar på. Berätta gärna :)
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav weasley » 2009-08-31 16:22:59

Bror Duktig skrev:
weasley skrev:Problemet som jag ser det är att så många förfasar sej över tex avlägsnandet av mobiltelefon. Jag fick, under Flottsbroträffen, en väldigt rationell och begriplig anledning till att man kan vilja ta någons mobiltelefon.

Jag blir nyfiken på vilken anledning du syftar på. Berätta gärna


Personen ifråga var väldigt tonårstrotsig och hade hamnat i destruktiva sällskap. För att försöka bryta detta mönster av destruktivitet beslagtogs telefonen när personen kom till behandlingshemmet. Det ansågs som svårt att försöka vända personens liv tillrätta när påminnelserna dunsade in med jämna mellanrum.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-08-31 16:27:30

weasley, där skillnad mellan att misstro någon och att vilja analysera situationen för att hitta alternativa förklaringar. Ser inget fel i att diskutera sakfrågan i sig och försöka hitta förklaringar till personalens uppträdande, men det vore önskvärt om man gjorde det på ett respektfullt sätt i enlighet med forumreglerna (mer detaljerat om detta i den andra tråden som Zombie länkar till).

Som jag själv skrivit förut att det kan vara så att centret har ett formellt ansvar för de boende även om det är frivilligt och de boende myndiga. Den striktare övervakningen och begräsningen av kommunikationer är kanske inte konstig efter både rymnings- & självmordsförsök, även om man normalt inte gör så utan särskilda skäl. Hur det ligger till i just detta fallet vet vi inte. Det kan hända att även ens normala lagliga rättigheter på något sätt upphör om man gör dyl saker om det kan tolkas som att man är en fara för sig själv.

Det jag ser som viktigast är att få dels myndighetstillsyn, dels någon som kan hjälpa henne få ut en fullmakt så att Kringelhora kan få reda på vilken typ av boende det är, och huruvida denna genom flickans rymnings- & självmordsförsök automatiskt omvandlats till någon sorts LTP eller LVU. Hon verkar i alla fall inte själv fått veta något och det i sig kan vara en tillräcklig försummelse från deras sida för att motivera åtgärd från tillsynsmyndigheten. Allt beror på vad lagen säger och hur den tolkas i sådana här fall.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2009-08-31 16:36:58

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:
weasley skrev:Problemet som jag ser det är att så många förfasar sej över tex avlägsnandet av mobiltelefon. Jag fick, under Flottsbroträffen, en väldigt rationell och begriplig anledning till att man kan vilja ta någons mobiltelefon.

Jag blir nyfiken på vilken anledning du syftar på. Berätta gärna

Personen ifråga var väldigt tonårstrotsig och hade hamnat i destruktiva sällskap. För att försöka bryta detta mönster av destruktivitet beslagtogs telefonen när personen kom till behandlingshemmet. Det ansågs som svårt att försöka vända personens liv tillrätta när påminnelserna dunsade in med jämna mellanrum.

Detta är ett bra exempel på tänkbar förklaring. Nu har dock Kringelhora redan skrivit att hon inte hade såna problem utan bara ville komma hemifrån och trodde centret skulle vara ett bra boende.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-31 16:48:20

Hur många här har varit på AspC? Hur många här vet av egen erfarenhet hur det är där? Jag har, som jag skrev på sid 2, bott där, och jag har flera gånger i denna tråd försökt förklara hur det är där, men ingen verkar vara intresserad...

Den isolering man utsätts för där driver en till vansinne. Att bara få umgås med personal, eller om man ska träffa nån annan som bor där, så måste personalen vara med. Man får aldrig nån chans att prata ostört med nån av de andra som bor där. Personalen jobbar för att knyta en så hårt till sig, att man blir både beroende av dem, och tappar förmågan till kritiskt tänkande när det gäller personalen. Jag upplevde många där som hjärntvättade. Det där stället är som en sekt på det sättet.

Som jag har skrivit flera gånger i tråden; är man inte galen, så blir man av att vara där - om man nu inte fogar sig, och blir det där snälla fåret som accepterar allt som personalen säger...

Personalen är människor med fel och brister. De agerar felaktigt ibland. Då måste man ha rätt att säga ifrån. Men man har ingen att vända sig till. "Ledningen" bryr sig inte, och de andra som bor där har man ingen möjlighet att prata med.

Jag har full förståelse för den här tjejens agerande. Hade jag varit 18 år hade jag betett mig likadant... De provocerar fram såna beteenden, genom sina beteenden. Även personalens beteenden ger konsekvenser... Jag blev själv kraftigt försämrad under tiden jag bodde där.

När jag sökte dit trodde jag att jag sökte till ett gruppboende, där man både skulle få stöd av personal, och kontakt med andra genom t ex gemensamt TV-rum o dyl. Jag tog förgivet att man direkt skulle få chansen att lära känna andra, utan att personalen är med hela tiden. Ack, så fel jag hade... Grundlurad!

Att som 18-åring bara tvingas umgås med personal, eller ha personal med när man ska träffa jämnåriga - det tar ifrån en all möjlighet till ett normalt liv, och normal utveckling.

När jag var ganska ny där så träffade jag vid ett tillfälle en kille som var drygt 20 år, och hade bott där i några år och snart skulle flytta ut. (Personalen, både hans och min, var givetvis med!) Jag sa nånting om att jag inte trivdes där, och blev förvånad över hans svar: "Det är det väl ingen som gör!!!" Jag trodde det var ett trevligt gruppboende jag skulle flytta till, men hamnade på ett ställe som var så vansinnigt att jag blev vansinnig av att vara där.


Kringelhoras kompis är 18 år och myndig. Hon är där frivilligt och vill flytta därifrån. Det är ofattbart att de kan hålla henne kvar mot sin vilja, och att polisen går med på att hämta henne. Jag tycker det är sunt av henne att vilja flytta därifrån. Hennes "knäppa" beteende visar ju bara på vilken styrka hon har, att hon inte låter sig hjärntvättas och tryckas ner av dem.

Att frånta henne Internet och mobiltelefonen är enbart ett sätt att hindra henne från att ha kontakt med omvärlden. Det finns inga begripliga eller vettiga anledningar till Asps agerande. De är som en sekt, som trycker ner folk, och hjärntvättar dem. De anser att de har rätt att bete sig hur som helst. De har ingen respekt för gästerna som individer. De är bara ute efter makt och lydnad - och pengar från kommunerna...

Varför är det så svårt att tro på det jag berättar? Jag har bott där, så jag vet hur det är där, men det vet inte ni! Jag har berättat massor här i tråden om mina erfarenheter därifrån. Så om ni inte tror på Kringelhora, bara för att hon är ny här, så kanske ni kan tro på mig, för jag har i alla fall varit reggad på det här forumet i över 2 år, och skrivit massvis med inlägg... - om det nu är det som avgör hur trovärdig man är... :roll:
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Pemer » 2009-08-31 16:52:43

Nu är DN-journalisten mailad också.

Som framgått i andra delar i forumet har jag varit upptagen av TV-inspelningar och forumträffen hela helgen, och dessutom sovit på tok för lite (inget alls mellan fredag och lördag och tre timmar natten till söndag).

Men idag sov jag ut ordentligt, och nu är jag nog nästan människa igen... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2009-08-31 16:59:26

Jag pratade med min behandlingsassistent idag om flickan, han sa att hon säkerligen ljuger om allt det som har sagts här.

Dessutom sa han att hon var sjuk i huvudet om det stämmer att hon kletat olja och kakao på ett dörrhandtag. I princip tror jag de flesta myndigheter också tänker som min behandlingsassistent :) "They don't give a f*ck" om man skall uttrycka det klart och tydligt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Aspkvinna » 2009-08-31 17:02:36

Oavsett vad som är sant eller inte tycker jag att man ska undersöka i grunden när något som detta dyker upp.

Fallet Louise i Vetlanda? Ja säger bara det, vem skulle trott att hon fick vara kvar hos sin pappa i åratal med socialens tillåtelse........

Jag tänker i alla fall alltid hellre konstatera att någon överdrivt, lurat eller vad som helst för hellre få veta det än att veta efteråt att jag kunda ha gjort något för en person som var i verkligt katastoftillstånd.

Tycker heller inte att man ska underskatta en berättelse för det kan ligga i en diagnos att uppleva detta och OM man har en sån diagnos så verkar ju ASP vara fel ställe att vara på så då är även med detta argument att undersöka ett måste.

Ensamflickan tycker jag också har bidragit tidigare med mycket som man helt klart kan dra paraleller till även som utomstående läsare och detta om samma ställe.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Inger » 2009-08-31 17:11:20

opteron skrev:Jag pratade med min behandlingsassistent idag om flickan, han sa att hon säkerligen ljuger om allt det som har sagts här.

Dessutom sa han att hon var sjuk i huvudet om det stämmer att hon kletat olja och kakao på ett dörrhandtag.

Berättade du orsaken också? Om man inte fattar ens när man fått förklaringen så har man nog inte bara empatibrist utan även nåt tjall i själva fattningsförmågan. Om hon "ljuger om allt" så har hon alltså inte kletat kakao heller, intressant att han verkade tro mer på den biten... :roll:

I princip tror jag de flesta myndigheter också tänker som min behandlingsassistent :) "They don't give a f*ck" om man skall uttrycka det klart och tydligt.

Det återstår att se. Den jag talade med lät i alla fall som om han tog det på allvar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2009-08-31 17:11:43

Ensamflickan skrev:och jag har flera gånger i denna tråd försökt förklara hur det är där, men ingen verkar vara intresserad...

Kära vän, jag hoppas det här var en "retorisk överdrift". För nog är det en befrielse för Kringelhora, Inger, Meppe, mig m.fl. att ha ett oberoende ögonvittne i en sådan här fråga.

edit: Och det du vittnar om behöver ju komma fram och undersökas alldeles oberoende av det här fallet. Sektbeteende med isolering och hjärntvätt... och om offren dessutom anses mindre tillräkneliga borde det vara en graverande omständighet. Liksom även om det är en genomförd ideologi som också bedrivs i fler sammanhang. :-)096

Ensamflickan skrev:Jag har full förståelse för den här tjejens agerande. Hade jag varit 18 år hade jag betett mig likadant... De provocerar fram såna beteenden, genom sina beteenden. Även personalens beteenden ger konsekvenser... Jag blev själv kraftigt försämrad under tiden jag bodde där.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 5 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-08-31 17:12:41

Ja, verkligen!

Vissa andra skulle dock behöva läsa dina inlägg igen Ensamflickan! :evil:

Edit: såg att Z skrivit till lite. Ja, deras metoder låter skumma och borde utredas i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2009-08-31 17:19:26

Inger skrev:Ja, verkligen!

Vissa andra skulle dock behöva läsa dina inlägg igen! :evil:


Det skulle kanske vara en mening att sortera ut inlägg som redogör historien för de som kommer in efteråt, man kan inte förvänta sig att nån ska i efterhand orka läsa allt även om det kommit lite mer bakgrund senare i tråden.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Inger » 2009-08-31 17:20:23

Pemer skrev:Nu är DN-journalisten mailad också.

Pemer och Kringelhora, om några journalister visar intresse för att skriva om detta, kan ni informera dem om att Länstyrelsen är kontaktad och att det kan vara bäst både för flickan själv och för deras egen trovärdighet att invänta Länstyrelsens undersökning?

Annars kanske man bara retar upp myndigheterna genom att föregripa deras utredning, vilket kan skada mer än gynna hennes fall. Visar utredningen på oegentligheter så har journalisterna desto mer på fötterna när de skriver. Om de inte hittar något trots att flickan verkar fara illa av att vara där har de en ännu större potentiell skandal att skriva om.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-08-31 17:23:12

Inger skrev:weasley, där skillnad mellan att misstro någon och att vilja analysera situationen för att hitta alternativa förklaringar. Ser inget fel i att diskutera sakfrågan i sig och försöka hitta förklaringar till personalens uppträdande, men det vore önskvärt om man gjorde det på ett respektfullt sätt i enlighet med forumreglerna (mer detaljerat om detta i den andra tråden som Zombie länkar till).

Både Kvasir och Sam har försökt ta upp alternativa förklaringar utan att bryta mot några forumregler. De fick många otrevliga inlägg emot sej. Särskilt Kvasir som verkade ta i ordentligt för att göra sej hörd alls, varpå detta sedan kritiserades hårt.

Att missbutterfly skriver som hon gör är förståeligt mtp att hon tidigare fått skäll då hon INTE haft med den brasklapp som du nu klagar på.




Inger skrev:Som jag själv skrivit förut att det kan vara så att centret har ett formellt ansvar för de boende även om det är frivilligt och de boende myndiga. Den striktare övervakningen och begräsningen av kommunikationer är kanske inte konstig efter både rymnings- & självmordsförsök, även om man normalt inte gör så utan särskilda skäl. Hur det ligger till i just detta fallet vet vi inte. Det kan hända att även ens normala lagliga rättigheter på något sätt upphör om man gör dyl saker om det kan tolkas som att man är en fara för sig själv.

Det jag ser som viktigast är att få dels myndighetstillsyn, dels någon som kan hjälpa henne få ut en fullmakt så att Kringelhora kan få reda på vilken typ av boende det är, och huruvida denna genom flickans rymnings- & självmordsförsök automatiskt omvandlats till någon sorts LTP eller LVU. Hon verkar i alla fall inte själv fått veta något och det i sig kan vara en tillräcklig försummelse från deras sida för att motivera åtgärd från tillsynsmyndigheten. Allt beror på vad lagen säger och hur den tolkas i sådana här fall.


Bra. Här är vi helt överens. Förutom en sak. Vi vet inte om någon "på flit" har mörkat för flickan ifråga. Det kan tänkas att hon blivit berättad saker men kanske inte helt förstått vidden av det hela...?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-08-31 17:24:48

carl skrev:Det skulle kanske vara en mening att sortera ut inlägg som redogör historien för de som kommer in efteråt, man kan inte förvänta sig att nån ska i efterhand orka läsa allt även om det kommit lite mer bakgrund senare i tråden.

Ja. Någon som orkar göra en sammanfattning. Jag skulle ev kunna göra det då jag redan har samlat ihop info till brevet men sen har det tillkommit så mycket tjafs och jag är fortfarande trött efter träffen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-08-31 17:40:15

Jag förstår inte att så många hakar upp sig på det där med kakao. Man är inte en fara för sig själv eller andra för att man gör små hyss mot folk som låser in och slår en. Trots är inte en sjukdom eller ett brott och skall därför varken behandlas eller bestraffas. Då skulle jag också ha varit inlåst när jag var yngre, och det blev jag inte.

Ensamflickans berättelse har så vitt jag minns blivit helt ignorerad av skeptikerna hittills.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-08-31 17:48:29

weasley, jag har svarat dig i andra tråden. hur-angripe ... tml#282940
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Ensamflickan » 2009-08-31 18:28:25

Zombie skrev:
Ensamflickan skrev:och jag har flera gånger i denna tråd försökt förklara hur det är där, men ingen verkar vara intresserad...

Kära vän, jag hoppas det här var en "retorisk överdrift". För nog är det en befrielse för Kringelhora, Inger, Meppe, mig m.fl. att ha ett oberoende ögonvittne i en sådan här fråga.


Det var inte er jag syftade på, utan skeptikerna, som Den förfärlige snömannen påpekade...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Meppe » 2009-08-31 18:53:24

Det här kommer att vara sista gången jag upprepar mig och ger skeptikerna något att fundera på. Om berättelsen inte är sann, vad får det för konsekvenser för er? Är konsekvenserna i det fallet faktiskt så stora att ni riskerar att bli medlöpare för den misshandel det står att tjejen utsätts för? Är ni verkligen beredda att ta konsekvenserna för att ha haft information, varit fullt kapabla att hjälpa henne men valt att inte tro om berättelsen är sann?

Och Ensamflickan, din berättelse är en stor del av orsaken att jag skriver här. Lika stor som Kringelhoras. Det bästa skulle vara om stället blev tvunget att stänga efter granskningar.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 19:52:57

Meppe skrev:Men seriöst. Kringelhora skriver i princip att de håller på att svälta hennes kompis.


Fast hon hade inte skrivit ett ord om det förrän du frågade om kompisen får någon mat. Om hon höll på att svälta ihjäl så hade hon nog nämnt det långt tidigare, tror du inte det?

"Bränd och oätlig" händer att ungarna här säger om maten ibland, när vi vuxna äter med god aptit och tycker det är gott, så det kan vara ganska relativt vad man tycker.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kringelhora » 2009-08-31 19:54:45

Kvasir skrev:
Meppe skrev:Men seriöst. Kringelhora skriver i princip att de håller på att svälta hennes kompis.


Fast hon hade inte skrivit ett ord om det förrän du frågade om kompisen får någon mat. Om hon höll på att svälta ihjäl så hade hon nog nämnt det långt tidigare, tror du inte det?

"Bränd och oätlig" händer att ungarna här säger om maten ibland, när vi vuxna äter med god aptit och tycker det är gott, så det kan vara ganska relativt vad man tycker.



Det var Pemer som nämnde att maten där är oätlig först, jag ansåg inte att hur maten är var det värsta i det här fallet. Därför nämnde jag inte det direkt.
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Inläggav Kvasir » 2009-08-31 20:03:32

Är det riktigt uppfattat att man har tagit henner mobiltelefon, låst in henne i en skrubb, men fortfarande låter henne ha kvar en dator med trådlöst nätverk/modem?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in