HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Zombie » 2012-02-04 23:41:01

Det är förmodligen väldigt ojämn kvalitet även på socialförvaltningarna, som på all annan verksamhet i den "vårdskolaomsorgs"-bransch som både skärs ner sedan trettio år tillbaka och där mycket är helt beroende av enskilda kommuners politik och ekonomi och hurdana de enskilda tjänstemännen är som personer. Men ju mer som fortsätter skäras ner desto sämre lär det väl bli, och med bara vinstdrivande företag (kanske drivna av kommunalrådens kompisar) att välja bland som utförare blir ju även den kvaliteten som den kan.

Vad som också fördunklar soc:s omdöme är väl att de på de flesta (?) håll lever kvar i strikt psykodynamiska synsätt från tiden innan man visste något om NPF eller så. Där kanske man kan hoppas på generationsväxling, men den kan ju komma att medföra att man går för långt åt motsatta hållet istället.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 23:53:45

Miche skrev:Så här kan det gå till:Någon anmäler familjen för något till soc, socialen anser att anmälaren känns som etablerad i samhället och väljer att tro på dennes ord, utredningen då skötas internt inom kommunhusets väggar där ryktena staplas på hög utan att verifiera med personer som faktiskt träffar barnen dagligen.
Ungefär som Filipstadsörjan?

https://www.flashback.org/t1627606
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Miche » 2012-02-05 0:25:20

slackern skrev:Jag har fått hjälpen utav soc med boendestöd.

Oftast (hoppas jag) så gör de faktiskt sitt arbete som de ska, men långt ifrån alltid.

Parvlon skrev:Ungefär som Filipstadsörjan?

Ett klart exempel på hur socialen faktiskt skiter i ungarna bara de fått igenom sin LVU.

Har de väl fått för sig att de ska genomföra LVU är de skitsvåra att stoppa (vi lyckades faktiskt stoppa det två gånger bl.a. tack vare en underbar advokat), men när LVU väl är genomförd verkar det finnas få möjligheter att få stopp på skiten, oavsett hur mycket barnen lider.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Zima33 » 2012-02-05 0:46:33

Miche skrev:Även vår familj har sett hur det går till, det finns inget seriöst med socialförvaltningarnas utredningar, de är skyldiga att erbjuda familjen hjälp men de skiter i det för det verkar vara för krångligt och kräver för mycket engagemang från deras sida, det finns fler vittnesbörder inom forumet på samma sak inom andra kommuner.

Så här kan det gå till:
Någon anmäler familjen för något till soc, socialen anser att anmälaren känns som etablerad i samhället och väljer att tro på dennes ord, utredningen kan då skötas internt inom kommunhusets väggar där ryktena staplas på hög utan att verifiera med personer som faktiskt träffar barnen dagligen.

När väl LVU beslutats så flyttas barnen, ibland med polisens hjälp till ett boende där de mår skit, men tror du man undersöker barnen hur de mår, nej, man frågar de som tar hand om barnen hur barnen mår och väljer alla positiva saker i deras berättelse för den fortsatta rapporteringen. Allt negativt som kan tänkas komma fram tiger man ihjäl.

Det är så man använder skattebetalarnas pengar till att misshandla barn.

Är det f.ö. någon som är förvånad över denna artikel?

Det kan även gå till så att barn som verkligen behöver omhändertas enligt LVU inte får det utan lämnas hos psykiskt/fysiskt misshandlande föräldrar.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav slackern » 2012-02-05 0:54:04

Zima33 skrev:
Miche skrev:Även vår familj har sett hur det går till, det finns inget seriöst med socialförvaltningarnas utredningar, de är skyldiga att erbjuda familjen hjälp men de skiter i det för det verkar vara för krångligt och kräver för mycket engagemang från deras sida, det finns fler vittnesbörder inom forumet på samma sak inom andra kommuner.

Så här kan det gå till:
Någon anmäler familjen för något till soc, socialen anser att anmälaren känns som etablerad i samhället och väljer att tro på dennes ord, utredningen kan då skötas internt inom kommunhusets väggar där ryktena staplas på hög utan att verifiera med personer som faktiskt träffar barnen dagligen.

När väl LVU beslutats så flyttas barnen, ibland med polisens hjälp till ett boende där de mår skit, men tror du man undersöker barnen hur de mår, nej, man frågar de som tar hand om barnen hur barnen mår och väljer alla positiva saker i deras berättelse för den fortsatta rapporteringen. Allt negativt som kan tänkas komma fram tiger man ihjäl.

Det är så man använder skattebetalarnas pengar till att misshandla barn.

Är det f.ö. någon som är förvånad över denna artikel?

Det kan även gå till så att barn som verkligen behöver omhändertas enligt LVU inte får det utan lämnas hos psykiskt/fysiskt misshandlande föräldrar.


Var det inte en 14 årig flicka som blev våldtagen utav sin pappa och bodde i husvagn utan att soc ingrep?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Zima33 » 2012-02-05 0:57:29

slackern skrev:
Var det inte en 14 årig flicka som blev våldtagen utav sin pappa och bodde i husvagn utan att soc ingrep?

Fallet Louise kanske?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav slackern » 2012-02-05 1:02:59

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Var det inte en 14 årig flicka som blev våldtagen utav sin pappa och bodde i husvagn utan att soc ingrep?

Fallet Louise kanske?


Tack det var precis det jag tänkte på :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Parvlon » 2012-02-05 1:05:58

Miche skrev:Ett klart exempel på hur socialen faktiskt skiter i ungarna bara de fått igenom sin LVU. Har de väl fått för sig att de ska genomföra LVU är de skitsvåra att stoppa (vi lyckades faktiskt stoppa det två gånger bl.a. tack vare en underbar advokat), men när LVU väl är genomförd verkar det finnas få möjligheter att få stopp på skiten, oavsett hur mycket barnen lider.
Jag tycker att det fallet är ett exemplariskt exempel på hur en manipulerande rättshaverist "arbetar" och att det kan behövas tvångsåtgärder. Tror inte på många ord av TS i den tråden jag länkade och man kan fråga sig vem det egentligen är, fadern eller sonen.. Hela Filipstad blir utpekade som pedofiler. Sjukt att så många köper såna historier.

De som blir utsatta för LVU är sällan nöjda med hjälpen de fått. Det är liksom hela grejjen med tvångsåtgärder. Sen är barn väldigt familjetrogna. Oavsett vad de blivit utsatta för så vill de inte säras med sin familj i första taget.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Miche » 2012-02-05 1:47:44

Zima33 skrev:Det kan även gå till så att barn som verkligen behöver omhändertas enligt LVU inte får det utan lämnas hos psykiskt/fysiskt misshandlande föräldrar.

Det är det som är så underligt, barn som faktiskt behöver omhändertas blir inte alltid det och barn som faktiskt har det bra i sitt hem blir omhändertagna på lösa grunder.

Det saknas väldigt mycket rättsäkerhet för barnen vilket är väldigt skrämmande.

Parvlon skrev:Jag tycker att det fallet är ett exemplariskt exempel på hur en manipulerande rättshaverist "arbetar" och att det kan behövas tvångsåtgärder.

Nu orkade jag inte läsa tråden du länkade till så värst noga (har en del annat att ägna min tid åt som är betydligt mycket viktigare för mig), men nog förekommer det felaktighet och beskyllningar från alla möjliga och omöjliga håll i en del fall.

Ofta är det stora felet som begås i samband med att LVU genomförs är att barnen lämnas vind för våg, de sociala myndigheterna skiter fullständigt i hur barnen mår när beslutet väl är taget (och det verkar inte vara alltför ovanligt att de redan innan beslutet skiter i det) och jag är tacksam att vi lyckades rädda våra barn från det, inte minst när jag ser på hur min väns dotter har misshandlats av soc.

I vårt fall så hade de kunnat ge oss en del hjälp (vilket vi faktiskt hade begärt långt innan) så hade barnen sluppit väldigt mycket stress som soc utsatte oss för och vårt problem berodde definitivt inte på hur vi behandlade barnen utan vi hade svårt att få ett fungerande boende bl.a. beroende på att soc inte ställt upp tidigare och hjälpte oss i ett tidigt skede när vi blev av med en bostad.

Soc ultimata "lösning" var att begära LVU, vilket vi bl.a. kunde avvisa genom att vi kunde visa på att de inte hade erbjudit oss de möjligheter som de faktiskt är skyldiga att erbjuda, sen schabblade de bort det fullständigt genom att vägra oss ytterligare hjälp så vi hamnade i en ännu värre sits.

Fan, jag blir så förbannad när jag tänker på det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Iridia » 2012-02-05 3:44:27

:-)Hug
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Miche » 2012-02-05 3:57:52

:-)Hug Tack, den kramen visste var den tog så här på nattkröken.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 11:12:48

http://leaks.aspie.se/ASP-center-i-Savast/

Någon som har sammanfattat våran tråd. Hmmm...
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26


Re: HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Inläggav Kringelhora » 2012-02-13 11:27:07

Oh tack meppe jag undrade vem som skrivit våran story men nu fick jag ju svar :) länkade för att de som inte orkar läsa tråden kan läsa sammanfattningen och få en glimt av storyn och sedan själva bestämma hur mkt de vill läsa vidare :)
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in