HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rapchic » 2009-09-01 13:59:39

vet inte om det är till nån hjälp men lss i åsele har ju kontoret här i lycksele (ifall det blir tal om att kontakta dom)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav rapchic » 2009-09-01 16:03:14

hmm kunde visst inte redigera så sent men tänkte bara säga att det är råd och stöd lss insats jag syftade på
(eftersom jag läste tidigare i tråden att åtminstånde föräldrarna hade kontakkt där om jag förstod rätt)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav opteron » 2009-09-01 17:09:27

narran skrev:bara för kännedom beskrivning av hur det fungerar på ett annat HVB hem http://daddys.blogg.se/2009/september/p ... ml#comment


Så där är det på i princip alla HVB-hem, förutom ett viss antal där man har djupt deprimerade människor som vägrar göra någonting överhuvudtaget.

Givetvis skall individen hjälpa till lite, men att lära sig att laga mat, sköta ett hushåll perfekt och kunna städa en hel avdelning "spotless clean" är lite att ta i från behandlingshemmen och bör resultera i att man drar in deras budget på grund av svart arbetskraft (barnen).
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Zombie » 2009-09-01 17:36:26

Jag tycker inte "individen ska hjälpa till" där individen är placerad med orätt eller behandlas illa. Vad som kan vara taktiskt, i mån av ork till sådant, är en helt annan fråga, och vad man råkar ha självkänsla nog att kunna bjuda på är ännu en annan. Men mot det ska då också ställas att olydnad, för den som har turen att orka det, kan vara enda sättet att rädda litet självaktning - rentav sin mentala hälsa i svåra fall.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2009-09-01 19:41:30

Zombie skrev:Jag tycker inte "individen ska hjälpa till" där individen är placerad med orätt eller behandlas illa.


Folk behandlas orätt och illa på alla behandlingshem, i vissa mer än andra dock.

Jag har varit på 3 behandlingshem så jag vet, det enda stället man kommer undan med att göra INGENTING är i princip BUP. Dock är det väldigt episkt att bo på BUP så man gör hellre lite städning, och matlagning än att hamna på ett sådant ställe, så anser jag för mig själv iaf.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Heliora » 2009-09-01 20:28:10

Om jag vore misshandlad så skulle jag i första hand anmäla det till polisen, inte skriva till tidningar. Jag förstår inte hur tidningsskriverier skall kunna hjälpa flickan i fråga. Om flickan verkligen blir misshandlad, inlåst i en skrubb och får sova på golvet så tycker jag man skall agera OMEDELBART!

Ringa till polisen, om de inte lyssnar så ringa igen och igen och igen och igen... Samt göra en skriftlig polisanmälan. Igen och igen och igen om det behövs. För att få ett snabbt slut på denna misshandel och grova vanvård.

Att avvakta och se vad tidningarna säger låter helt barockt för mig. Man vet ju inte ens om tidningarna är intresserade öht. Varför låta flickan lida längre än nödvändigt?

Visst är det bra om tidningarna skriver om hemmet i fråga och avslöjar missförhållanden, det kan hjälpa andra att inte söka sig dit. Men det viktigaste i nuläget torde väl ändå vara att få ett slut på denna misshandel och vanvård? Om det nu är så allvarligt som det framställts. Orsaken till att det är lätt att inte ta detta på allvar är ju faktiskt oviljan att agera och istället avvakta hit och dit. Jag skulle inte avvakta en sekund om jag eller någon jag känner blev misshandlad!
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Zombie » 2009-09-01 21:22:31

Heliora

En anmälan till länsstyrelsen i Norrbotten, som är tillsynsmyndighet för det här hemmet, ligger inne och Inger håller kontakt med dem. Vill man inte riskera att stöta sig med en mäktig myndighet som vi kan få på vår sida så tar man media i nästa steg.

Vad polisen beträffar så har den redan fått åtskilliga chanser och inte bara inte trott, utan ledsnat, på anmälaren och hennes "uppdiktade" historia, så även den måste komma efter att vi vet hur länsstyrelsen har ställt sig (och förhoppningsvis då med den i ryggen).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Heliora » 2009-09-01 22:07:26

Zombie skrev:Heliora

En anmälan till länsstyrelsen i Norrbotten, som är tillsynsmyndighet för det här hemmet, ligger inne och Inger håller kontakt med dem. Vill man inte riskera att stöta sig med en mäktig myndighet som vi kan få på vår sida så tar man media i nästa steg.

Vad polisen beträffar så har den redan fått åtskilliga chanser och inte bara inte trott, utan ledsnat, på anmälaren och hennes "uppdiktade" historia, så även den måste komma efter att vi vet hur länsstyrelsen har ställt sig (och förhoppningsvis då med den i ryggen).


Och låta flickan få fortsätta bli misshandlad? :roll: Jag förstår inte hur ni tänker. Jag skulle aldrig slå mig till ro med att "polisen lyssnar ändå inte", jag skulle SE TILLL att de lyssnar, om jag vore misshandlad. Dokumentera alla brott som begås i en skriftlig redogörelse. Redovisa sakligt punkt för punkt vad som hänt och när och tydliggörande detaljer kring det. Då är det lättare att bli tagen på allvar. Och låta andra också vara med och anmäla, så det kommer från fler håll.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Heliora » 2009-09-01 22:13:04

Zombie, om Inger vore utsatt för misshandel, skulle du då ha avvaktat och skrivit till tidningar istället för att så fort som möjligt se till att misshandeln upphörde?
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Inger » 2009-09-01 22:14:16

Jag tänkte ringa länsstyrelsen imorgon och höra om de kan göra något omedelbart. Annars kan det nog vara läge att polisanmäla, ja.

Detta som tillkommit nu med örfilar, inlåsning i skrubb mm fanns inte med från början och då verkade den bästa strategin att ta det via behöriga myndigheter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-01 22:18:02

Hej!

Heja dig, Inger! Du gör ett bra jobb som kämpar för Kringelhoras kompis.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Zombie » 2009-09-01 22:19:56

Se till att polisen lyssnar är just vad Kringelhora har försökt. Hur mycket mer tror du de skulle tro på ett gäng vilt främmande människor, tillika otillräkneliga aschbergare precis som flickan?

Dokumentation pågår så gott som omständigheterna tillåter. Det har Kringelhora skrivit om. Men det är mycket som redan har skett som vi inte har mer än oss "galningars" ord på förrän någon med officiell auktoritet har varit där och kan ge en bild som åtminstone gör dem rimliga i skeptikers ögon.

Och förtvivlad över att misshandeln får pågå under tiden - har du verkligen missat att det är fler som är det efter allt tjafs i och runt denna tråd?

Heliora skrev:Zombie, om Inger vore utsatt för misshandel, skulle du då ha avvaktat och skrivit till tidningar istället för att så fort som möjligt se till att misshandeln upphörde?

Det är det sistnämnda Inger med flera försöker.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-09-02 11:54:57

Nu har jag ringt igen. På Länsstyrelsen hade den jag talat med inte fått eller sett brevet ännu. Möjligen har det lämnats till chefen men satt i möte hela dagen. Fick i alla fall mer information: även om de skulle göra en tillsyn och hitta oegentligheter kan de inte ingripa i ett enskilt fall, det kan bara Socialnämnden.

Alltså ringde jag dem, men de personer som har hand om dessa ärenden var just nu upptagna eller på tjänsteresa. En kan ev gå att få tag i i eftermiddag, får se om jag lyckas.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2009-09-02 14:34:18

Inger skrev:Nu har jag ringt igen. På Länsstyrelsen hade den jag talat med inte fått eller sett brevet ännu. Möjligen har det lämnats till chefen men satt i möte hela dagen. Fick i alla fall mer information: även om de skulle göra en tillsyn och hitta oegentligheter kan de inte ingripa i ett enskilt fall, det kan bara Socialnämnden.

Alltså ringde jag dem, men de personer som har hand om dessa ärenden var just nu upptagna eller på tjänsteresa. En kan ev gå att få tag i i eftermiddag, får se om jag lyckas.


Välkommen till mitt liv sen sisådär fyra fem år tillbaks...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav opteron » 2009-09-02 14:38:25

10k inlägg av Inger, grattis!

Väldigt roligt att höra att någon socialnämnd har tid för detta, så vitt jag vet brukar de vara väldigt upptagna människor.

Deras "tjänsteresor" är i princip vanliga resor där de njuter av en annan miljö och kommer undan från sitt arbete ett litet tag, det har inte så mycket med tjänsten att göra.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-09-02 15:54:24

Tack, opteron.

Fick visserligen tag i chefen men han var upptagen och sa "återkom imorgon". (Hoppas jag hinner få tag i honom innan jag ska till min kompis som fyller år.)

Den som egentligen har hand om ärendet är på "tjänsteresa" hela veckan. :?

*gah!*
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-09-02 16:17:11

alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:Nu har jag ringt igen. På Länsstyrelsen hade den jag talat med inte fått eller sett brevet ännu. Möjligen har det lämnats till chefen men satt i möte hela dagen. Fick i alla fall mer information: även om de skulle göra en tillsyn och hitta oegentligheter kan de inte ingripa i ett enskilt fall, det kan bara Socialnämnden.

Alltså ringde jag dem, men de personer som har hand om dessa ärenden var just nu upptagna eller på tjänsteresa. En kan ev gå att få tag i i eftermiddag, får se om jag lyckas.


Välkommen till mitt liv sen sisådär fyra fem år tillbaks...


Inte så att den du talade med kunde ha gett en mailadress, och att du kunde ha fått maila vederbörande brevet???? Neutoryper, alltså... :?

Jag fattar inte hur folk i sådana här yrken tänker. I alltför hög grad verkar de vara folk som har väldigt mycket otur när de ska just tänka... :roll:

Och så sitter vi på fullaste allvar och tycker vi ska vänta med alla akuta insatser för att "ge länsstyrelsen chansen".... de visar ju inget som helst intresse att ens titta på det, fanns det något sådant skulle väl den Inger talade med idag kunnat tänka så långt som att Inger kunde maila det som fil.

Men det är man alltså inte intresserad av. Det hör liksom till att allt väl får ta den tid det tar, försöka få någon hjälp utförd gentemot den som sitter i klistret är verkligen inte det viktigaste.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-09-02 16:19:34

Inger skrev:Tack, opteron.

Fick visserligen tag i chefen men han var upptagen och sa "återkom imorgon". (Hoppas jag hinner få tag i honom innan jag ska till min kompis som fyller år.)

Den som egentligen har hand om ärendet är på "tjänsteresa" hela veckan. :?

*gah!*


I rest my case... de verkar inte friska i huvudet någonstans, de får klart för sig av det du säger vad det handlar om, men det är ingen som helst brådska.... helt sanslöst!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2009-09-02 16:32:46

Pemer skrev:Och så sitter vi på fullaste allvar och tycker vi ska vänta med alla akuta insatser för att "ge länsstyrelsen chansen"...

Ja, faktiskt. Och nu börjar den chansen rinna ut. Så vad söker du konfrontation om?

Det akut viktigaste är att få ut henne därifrån. Om inte för annat, säger jag till "skeptikerna", så för att åtminstone kunna få reda på om det är som Kringelhora säger att hon säger.

Men bara för att det är viktigt så blir det inte oviktigt att göra det på ett sätt som har utsikter att lyckas, om man så säger.

Och där krävs mycket arbete med både insikter, tanke och sammanställning.
Både polis och media kräver fan så mycket på fötterna för att de ska bry sig. Polisen är redan direkt less, enligt Kringelhora, och för pressen verkar den här sortens nyheter knappast prioriterade.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-09-02 16:43:52

Pemer, visst hade det varit smartast att kunna mejla, men de vill nog ha en papperskopia som de kan sätta en datumstämpel på för att det ska gillas i byråkratin. Iofs hade de ju kunnat få både och, tänkte inte på att fråga.

Hur sniglig kan posten vara f ö? Jag trodde brev brukade komma fram nästa vardag?

Jag vet faktiskt inte vad man gör när folk inte är anträffbara. Sansat förslag, någon?

Har pressen återkommit till någon av er med intresse för artikel?

Vart tog Kringelhora vägen? Hoppas hon inte tappade sugen av allt tjafs.

Undrar om tjejen lyckades smuggla ut någon fullmakt via dagverksamheten, eller om vi ska satsa mer på den biten? För även om jag får tag i någon på Soc imorgon eller på måndag så är det inte säkert att de kan säga flasklock om fallet utan fullmakt i alla fall. :?

Dessutom är min ork begränsad, och min röst funkar bara ibland.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-09-02 17:04:29

Nej, Zombie, jag menade inte att söka konfrontation, det var mer ett uppgivet konstaterande. Eller kanske mer irriterat än uppgivet, medges... :oops:

Ja, de är roliga överlag på myndigheter. Får man något i form av e-post i stället för med snigelposten har man väl inga som helst skrivare så att man kan skriva ut bilagor, eller e-breven i sig, och i så fall sätta en stämpel på den utskriften... :roll:

Att en privatperson kan dels vara angelägen att få fram ett ärende på några sekunder via e-post hellre än på ett par arbetsdagar med kanske en helg emellan via snigelpost, dels just som privatperson faktiskt mycket väl kan tänkas ha dator men ingen skrivare - det är rätt fundamentalt, om man tänker lite på saken.

Men fantastiskt nog än så länge en helt obekant faktor i stora delar av myndighets-Sverige... :shock:

Förslag hur som helst: e-post till alla Inger pratat med och har namn på, med brevet som bilaga.

Jag mailar brevet till Åsele-chefen nu, och ska nämna i brevet att det är avsikten att se till att få skriftlig fullmakt från vår vän på AspC, om man kan få lita på postgången, så att en fullmakt kan nå henne, bli underskriven och nå ut igen... :?

Jag ska ta och maila advokaten Alfapetsmamma kände till också, så får vi se vad hon säger när hon läst historien.

Hög tid att myndighets-Sverige får lära sig sanningen om "bästa stället i Sverige för personer med asperger"... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2009-09-02 17:09:12

Theory of Mind, Pemer. Du har läst denna tråd och gjort din tolkning av den. Myndigheterna har fått en, med nödvändighet, komprimerad version via Inger. Deras tolkning av denna komprimerade version kanske är väsentligt annorlunda än din uppfattning. Dessutom förutsätts myndigheterna förhålla sig neutrala och inte agera känslomässigt, som du gör. Det är inte alls uppenbart att de har uppfattat saken på det sätt du har. Jag säger inget om rätt och fel, om sant och falskt, utan bara att du inte kan förvänta dig att myndigheterna agerar utifrån vad just du har i huvudet. Tyvärr tror många aspergare det.

Om ni nu anser att det är akut, så ska ni kanske överväga andra metoder. Tror ni på misshandeln? I så fall, varför har ingen av er anmält det till polisen (eller har ni det)? De måste rimligen agera på en misstanke om misshandel. Om nu tjejen själv fortfarande har tillgång till internet, varför kan hon inte själv anmäla misshandeln till polisen via nätet?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pemer » 2009-09-02 17:26:38

Good point. Taken.

Fast vi vet förstås inte ens om någon har lyckats öppna och läsa brevet än, hittills har ju ingen Inger fått tag på på telefon verkat ett dugg intresserad av mer än att vänta på att brevet möjligen dyker upp på deras bord, "så får vi se vad jag tycker när det kommit fram och jag har läst det". Medan det kanske ligger i kö för diarieförande, eller var det nu är. Kommit fram till Länsstyrelsen borde det väl åtminstone gjort senast igår, trots allt.

"Miss X" har själv velat vänta in i det längsta med att bara ringa polis akut om det pågående för att hon är så rädd över följderna att AspC fattar att hon har kunnat meddela sig med omvärlden. Knepigt dilemma.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kringelhora » 2009-09-02 17:52:52

Inger skrev:Pemer, visst hade det varit smartast att kunna mejla, men de vill nog ha en papperskopia som de kan sätta en datumstämpel på för att det ska gillas i byråkratin. Iofs hade de ju kunnat få både och, tänkte inte på att fråga.

Hur sniglig kan posten vara f ö? Jag trodde brev brukade komma fram nästa vardag?

Jag vet faktiskt inte vad man gör när folk inte är anträffbara. Sansat förslag, någon?

Har pressen återkommit till någon av er med intresse för artikel?

Vart tog Kringelhora vägen? Hoppas hon inte tappade sugen av allt tjafs.

Undrar om tjejen lyckades smuggla ut någon fullmakt via dagverksamheten, eller om vi ska satsa mer på den biten? För även om jag får tag i någon på Soc imorgon eller på måndag så är det inte säkert att de kan säga flasklock om fallet utan fullmakt i alla fall. :?

Dessutom är min ork begränsad, och min röst funkar bara ibland.


Ingen press har hört av sig till mig iaf :S
Min kompis har ingen möjlighet att få iväg en fullmakt, soc vägrar skicka ut en. Skulle vi posta den så får vi räkna med att dom öppnar hennes post. Hon har ingen möjlighet att kunna posta brev då hon inte ens tar sig ut. Det måste finnas något sätt tycker man... :(
Senast redigerad av Kringelhora 2011-05-04 21:08:35, redigerad totalt 1 gång.
Kringelhora
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2009-08-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in