Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som prövat voxra?

Inläggav Tyler_Durden » 2015-06-05 21:55:04

Moggy skrev:
Tyler_Durden skrev:
Moggy skrev:Jag äter Voxra. Du kan räkna med några jobbiga veckor när du börjar ta dom. I minst lika stor mån som på de flersa antidepp. Sök lite på forumet, Voxra har tagits upp i andra trådar.


Ok. Kan inte minnas att jag mått dåligt i början på något annat antidepp jag provat.


Olika från person til person. En del känner inte så mycket, andra mer. Men Voxra kan ge starkare effekt och är SNRI. Jag tycker det var värt att börja med Voxra av hur den verkade när introeffekterna har gett med sig. Hade provat en del innan men Voxra kändes mycket bättre.

Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska börja på den. Har precis haft en lång period med mycket ångest och taskig sömn. Har blivit lite bättre men känner mig inte så stark mentalt just nu. Vet inte om jag vill ligga i sängen med ångest i sommar. Funderar om jag ska ta nått antidepp jag tagit förut utan att få ökad ångest. Har väldigt svårt att bestämma mig. Får sova på saken, men det är svårt när man har så dåligt tålamod :evil:
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Någon som prövat voxra?

Inläggav Moggy » 2015-06-05 21:57:36

Tyler_Durden skrev:
Moggy skrev:
Tyler_Durden skrev:Ok. Kan inte minnas att jag mått dåligt i början på något annat antidepp jag provat.


Olika från person til person. En del känner inte så mycket, andra mer. Men Voxra kan ge starkare effekt och är SNRI. Jag tycker det var värt att börja med Voxra av hur den verkade när introeffekterna har gett med sig. Hade provat en del innan men Voxra kändes mycket bättre.

Jag har inte bestämt mig ännu om jag ska börja på den. Har precis haft en lång period med mycket ångest och taskig sömn. Har blivit lite bättre men känner mig inte så stark mentalt just nu. Vet inte om jag vill ligga i sängen med ångest i sommar. Funderar om jag ska ta nått antidepp jag tagit förut utan att få ökad ångest. Har väldigt svårt att bestämma mig. Får sova på saken, men det är svårt när man har så dåligt tålamod :evil:



Du tänker nog klokt om att vänta till efter sommaren. Då mår man ändå bättre när vädret är bra och man kommer ut en del. Börj med medicinen när du laddat upp och känner dig redo för ett försök.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Någon som prövat voxra?

Inläggav Tyler_Durden » 2015-06-06 21:20:26

Du tänker nog klokt om att vänta till efter sommaren. Då mår man ändå bättre när vädret är bra och man kommer ut en del. Börj med medicinen när du laddat upp och känner dig redo för ett försök.


Det får nog bli så
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Någon som prövat voxra?

Inläggav Zima33 » 2015-06-06 21:23:15

Om det är tabletter kanske du kan dela dem och börja med en mindre dos? Så brukar jag göra med de flesta nya mediciner.
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Någon som prövat voxra?

Inläggav kiddie » 2015-06-06 23:10:50

Jag fick inte den sortens ångest av Voxra. Utan mer orostankar. Att jag inte kunde släppa själva tanken och malandet. Sova kunde jag. Jag är iofs konstig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Någon som prövat voxra?

Inläggav colaflaska » 2015-06-06 23:56:47

Zima33 skrev:Om det är tabletter kanske du kan dela dem och börja med en mindre dos? Så brukar jag göra med de flesta nya mediciner.

Voxra kommer bara i tabletter med modifierad frisättning och man ska absolut inte dela på dem.

Jag går på 150mg voxra (tar jag 300 blir jag psykotisk). Tar det inte varje dag för då blir det ingen sömn och jag blir manisk, men jag tar det ungefär varannan dag och mår mycket bättre sedan jag började med den. De första veckorna kände jag bara en lätt oro och hade väldigt svårt att varva ner.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Någon som prövat voxra?

Inläggav InfiniteDream » 2015-06-07 14:22:16

Zima33 skrev:Om det är tabletter kanske du kan dela dem och börja med en mindre dos? Så brukar jag göra med de flesta nya mediciner.



Nej för fan. Voxra är en depottablett och får ej delas. Kan vara bra att kolla upp det då det kan vara farligt att dela denna typ av tablett.
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Någon som prövat voxra?

Inläggav stuck » 2015-06-07 15:27:37

Skulle Voxra och 5HTP vara en bra kombination?
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Någon som prövat voxra?

Inläggav InfiniteDream » 2015-06-07 16:26:05

stuck skrev:Skulle Voxra och 5HTP vara en bra kombination?


Borde fungera bra då Voxra ej påverkar serotoninet. Men man vet aldrig med dessa naturläkemedel. Bättre att be läkaren skriva ut en SSRI som man vet fungerar med Voxra, om det nu behövs.
InfiniteDream
 
Inlägg: 53
Anslöt: 2015-01-03

Någon som prövat voxra?

Inläggav Zima33 » 2015-06-07 21:18:33

InfiniteDream skrev:
Zima33 skrev:Om det är tabletter kanske du kan dela dem och börja med en mindre dos? Så brukar jag göra med de flesta nya mediciner.


Nej för fan. Voxra är en depottablett och får ej delas. Kan vara bra att kolla upp det då det kan vara farligt att dela denna typ av tablett.

Okej, visste inte att den är depottablett. Bra att du och colaflaska sa till.
Zima33
 
Inlägg: 3605
Anslöt: 2011-05-09

Zyban och Voxra

Inläggav imagine » 2015-06-12 9:22:59

Du kommer inte få ångest av voxra. Voxra sänker ångest för mig och ökar fokus.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Erfarenheter av voxra?

Inläggav Fretshi » 2017-06-23 12:47:49

Hej!

Jag är deprimerad och käkar just nu Brintelix.
Ska träffa läkaren den 19 juli och förra gången jag träffade henne så föreslog hon att börja med voxra.

Någon här som har erfarenheter av voxra?
Läste om biverkningar och vart lite uppskrämd.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26


Erfarenheter av voxra?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-06-23 14:57:28

horribla.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Re: Erfarenheter av voxra?

Inläggav tahlia » 2017-06-23 19:35:57

Som med alla mediciner i den kategorin är det individuellt. Voxra är det enda som har bitit på brorsans depression (har i grunden AS+ADD). Har hört andra som haft motsatt upplevelse och vissa som inte tycks ha fått nån effekt alls.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Aspergare och vården



Logga in