Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav uwwalon » 2011-03-02 15:03:41

Tack för svar!

Bror Duktig skrev:
Jag var på ett forum för något helt annat än psykiska sjukdomar. Jag startade en tråd och frågade om folk hade ätit Wellbutrin och om de hade tappat hår. Ca 50 % av de som svarade i tråden upplevde att de tappade mer hår när de åt Wellbutrin. Några hade tappat 30-40 % av sitt hår (visade bilder på sin fläta med och utan medicin).

Låter skrämmande.

Angelic Fruitcake skrev:
Varken håravfall eller sömnproblem för mig.

Jag har gått på Voxra i drygt fem veckor nu. Den antidepressiva effekten är jättebra, det är en gigantisk skillnad för mig, och då gick jag ändå på Zoloft sedan tidigare. Voxran ersatte Edronax och är mycket bättre.

Däremot märker jag ingen effekt på mitt fladdriga tänkande och allmänna slarvighet. Nu är det ju inte fastställt att jag har ADHD, men jag har ju en del problem med exekutiva funktioner, igångsättningssvårigheter och koncentration. Men man kan inte räkna med full effekt förrän efter 8 veckor.


Det låter ju bättre. Behöver hjälp med både antidepp och det exekutiva.

Känner mig som åsnan. Vill må bättre men är rädd för biverkningarna. Får se hur jag gör.
Senast redigerad av uwwalon 2011-05-04 17:45:39, redigerad totalt 1 gång.
uwwalon
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-03-02

Inläggav Bror Duktig » 2011-03-02 20:43:04

Jag har valt att må sämre nu. jag orkar inte med biverkningar längre. Som att vara dödens trött oavbrutet (detta försvann till mycket stor del när jag slutade med alla mediciner = Stilnoct och Fontex - märkte skillnad efter avslut av både ena och andra).

Fast dåligt mående kan ju faktiskt ge fysiska "biverkningar" det med. Så jag försöker tvinga mig att vara lite aktiv och inte bara mögla sönder.

Ja, jag vet inte. Vill i alla fall inte äta mediciner mer. Något bra stöd, kontroll och uppföljning från läkarhåll får man ju inte, utan ena efter andra forsätter av slentrian.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2011-03-02 22:06:57

När jag tog Voxra i november 2009 så fick jag efter ett par dagar förhöjd tinnitus som trots att jag slutade med läkemedlet dröjde sig kvar i mer än ett halvår.

Det är en biverkning som på den tiden INTE angavs i FASS men som nu finns angiven som en vanlig biverkning.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:39, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Re: VOXRA - noradrenalin, kombinationer och polyfarmaci

Inläggav sirap » 2011-04-15 15:42:27

alfapetsmamma skrev:
EF skrev:Voxra går visst inte att kombinera hur som helst. Jag var tvungen att avbryta med Paroxetin tvärt och vara utan i minst två veckor innan jag började med Voxra. Tror det stod nåt om det i bipacksedeln oxå.

Det jag blivit sagd att kunna kombinera med Voxra är CS. Det är sant att det står att andra kombinationer är kontraindikerade ja.


Nope, jag har mumsat på mirtazapin, sertralin (som ju också har svaga, ytterst svaga, dopaminhöjande egenskaper) och Voxra i kombination. Men man måste vara uppmärksam förstås så det inte skenar iväg, mirtazapin blockerar en del autoreceptorer för noradrenalin vilket i teorin leder till ökad frisättning av noradrenalin, samtidigt som bupropions (Voxras) metaboliter – som man exponeras mycket mer för än för själva modersubstansen, mest verkar just på noradrenalin. Dopaminökningen är alltså relativt sett låg på bupropion. (Jfr tabellen på http://en.wikipedia.org/wiki/Bupropion#Pharmacokinetics)

Sedan varför den funkar ibland vid rökavvänjning (lustigt nog började jag snusa ännu mer efter Voxran!) är för att den blockerar vissa nikotinerga acetylkolinreceptorer, alltså den tar nikotinets plats samtidigt som den kittlar receptorerna lite lagom så man inte ska känna något sug (om man nu inte är jag, då).

Själv har jag just slutat med Voxran eftersom jag väntar på inneliggande CS-inställning, och oj vilken fart det har blivit på mig! Är överallt på alla plan, mentalt och fysiskt, och jag som har två brutna revben, dito armbågsknöl med stålplåt i med mera efter att jag föll 5,5 meter, blir ju något less och trött på allt när det går i överljudsfart hela tiden... Och surret i hjärnan, det ska vi inte ens beröra för då äter det upp dig som läser detta. Eller nåt. ;)
Senast redigerad av sirap 2011-05-04 17:45:39, redigerad totalt 1 gång.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: VOXRA

Inläggav ragnevi » 2011-04-17 22:21:47

alfapetsmamma skrev:Själv har jag läst och hört att det när noradrenalinhöjande medicin som förstärker ångest? Jag har aldrig haft så mycket ångest som på Strattera och Voxra, för övrigt. Strattera värst. Mycket värre än på centralstimulantia.
Det är en vanlig effekt vid insättningen av Strattera, men hade förmodligen försvunnit efter ett tag. Det är dock väldigt individuellt hur mediciner fungerar.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 17:45:39, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: VOXRA

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-17 23:36:12

ragnevi skrev:
alfapetsmamma skrev:Själv har jag läst och hört att det när noradrenalinhöjande medicin som förstärker ångest? Jag har aldrig haft så mycket ångest som på Strattera och Voxra, för övrigt. Strattera värst. Mycket värre än på centralstimulantia.
Det är en vanlig effekt vid insättningen av Strattera, men hade förmodligen försvunnit efter ett tag. Det är dock väldigt individuellt hur mediciner fungerar.


Jag vill minnas att jag testade båda i månader. Jag har riktigt tuff ångest, så jag tror helt enkelt inte jag ska ta NÅGOT som kan förstärka den, kemiskt alltså. Tillvaron i sig räcker bra...
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: VOXRA

Inläggav Xzirie » 2011-06-30 2:03:42

Såhär efter ett halvår har jag märkt att mitt hår blivit betydligt tunnare, så nu är det bye bye Voxra. Det var kul medan det varade men jag är hellre en zombie med bra hår...
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: VOXRA

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-30 7:14:52

Xzirie: Snälla, anmäl den biverkningen. Läkare skiter ju i att anmäla biverkningar, men nu kan man göra det själv. Håravfall står ofta inte med som biverkning med rätt frekvens, utan står det med i FASS så gäller det närmast frekvensen av TOTALT håravfall, inte det som vi drabbats av.

Tillverkaren känner till håravfall som biverkning på Voxra, men behöver inte lista i Sverige. Jag har varit i kontakt med dem, så det är information från dem själva. Kanske för att det är en välkänd biverkning, men inte bevisad tillräckligt bra, vilket som bekant krävs i Sverige (utan bevis, så existerar ingenting, knappt ny dag eller att man dör om man inte äter).

Det är rätt lätt att själv anmäla biverkningar på läkemedelsverkets hemsida.

När man googlar "hair loss" och namn på olika preparat, så hittar man naturligtvis en massa vanliga personer och vad de tror, men man ser tydliga variationer. T.ex. Voxra och en del annat, där kryllar det av foruminlägg och annat där folk har problem med håravfall, medan det för min allergimedicin endast går att hitta ett par träffar, och då handlar det om att det kan förhindra vissa typer av håravfall. Så jag tror att allmän googling kan vara av värde när man ska prova en ny medicin. Alltså även om det inte är vetenskapliga träffar (och som sagt, vill man inte forska, så finns det inget att hämta i vetenskapen, hur mycket hår folk än tappar).

Håravfall som biverkning är svårt, och leder lätt till depression, varpå medicinen inte hjälper eftersom den påverkar positivt kemiskt, men negativt i tankar och känslor.

Min idiotläkare (som jag numer inte har eftersom jag blev utkastad. Sjuk eller ej, äter man inte medicin, och har AS, så kan man dra åt helvete) skrattade (ja, skrattade, som vanligt) åt min "hårfixering". Kallade håravfallet för tvångsbeteende. Något rapporterande av biverkningar var det inte tal om. Min man ringde och skällde ut honom (på ett modest sätt iofs, men ändå). Läkaren låter sig inte påverkas av sådant. Håravfallet finns inte, det är bara "patientens upplevelse". Och det står inte i FASS, alltså finns det inte som biverkning enligt läkaren. Att han då ska rapportera existerar inte. Det ÄR ingen biverkning om det inte står i FASS, menar han.

Men han är inget vidare smart.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: VOXRA

Inläggav Xzirie » 2011-06-30 7:50:25

Det är rapporterat. Huruvida de tar mig på allvar är en annan sak. Jag går på två andra läkemedel som också har håravfall som biverkning, men dom har jag gått på i evigheter utan problem. Kanske var Voxra bara droppen som fick bägaren att rinna över. Rapporterat är det iallafall. Nu är det bara att vänta 5-6 år till skiten växer ut igen :P
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: VOXRA

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-30 10:57:49

Ja, det kan ju hända att det var droppen. Men då ska det ju dokumenteras ändå tycker jag.

Håravfall är INTE bra mot depression kan man minst sagt påstå.

Vad har du för andra mediciner? Jag har ätit Lamictal, som ger håravfall, samt Fontex, som KAN ge håravfall men inte lika ofta som de andra två. Fast lustigt nog står det kanske med håravfall på SSRI i FASS, men inte på de andra två.

Fick du andra problem än håravfall av Voxra? T.ex. fet hårbotten, mjäll, kliande hårbotten, smärtor eller krypningar?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: VOXRA

Inläggav Xzirie » 2011-06-30 15:36:19

Nä, det enda andra jag har märkt är muntorrhet, i synnerhet när jag gick på den högre dosen.
Jag går på Depo-provera och fluoxetin också men dom har jag gått på i 10 respektive 7 år utan problem.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: VOXRA

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-30 15:43:42

Jag gick på Fontex/fluoxetin i 8 år och märkte inget. Men jag slutade med dem också för säkerhets skull. Jag blev mycket piggare när jag slutade med dem och Stilnoct (trots mycket mindre sömn). Så kanske de påverkade mig genom att göra mig trött.

Jag är rädd att när man börjat få håravfallsproblem, så är man mer känslig för att få det igen av annat.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: VOXRA

Inläggav slackern » 2011-06-30 15:47:58

Bror Duktig skrev:Jag är rädd att när man börjat få håravfallsproblem, så är man mer känslig för att få det igen av annat.


Kan man inte få det utav stress med håravfall? Det beror väll på många faktorer? Men nu är ju inte psykofarmaka sockerpiller så det är ju mycket biverkningar.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: VOXRA

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-30 15:56:20

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:Jag är rädd att när man börjat få håravfallsproblem, så är man mer känslig för att få det igen av annat.


Kan man inte få det utav stress med håravfall? Det beror väll på många faktorer? Men nu är ju inte psykofarmaka sockerpiller så det är ju mycket biverkningar.

Jo, man kan få det av stress. Enligt en forskare så gäller det inte lite stress som vem som helst ofta kan relatera till när de har håravfall (typ "ja, men jag har nog stressat ja") utan extrem stress.

Enligt tillverkaren själv, så kan Voxra ge håravfall, och de borde de ju inte skriva så där utan vidare bara, om det inte är sant. Jag mailade alltså och fråga GlaxoSmithKline, och de svarade i ett mail till mig om det där. Även en annan person mailade dem och fick samma svar.

Mediciner listade som bovar vid håravfall:
- Antidepressiva
- Epilepsimediciner
- Blodtrycksmediciner
- P-piller
- Parkinson-mediciner (dopaminhöjande)
- Lithium (sänker ämnesomsättningen och kan ge hypothyreos som har viktuppgång och håravfall som symptom)

Säkert fler som jag inte minns.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-31 20:43:38

Jahapp tredje dagen med Voxra för mig. Fått den mot depp och ADHD-problematik.
Hoppas den hjälper mot nått iaf. Vet inte om det är biverkningar eller ej (de står dock med som biverkningar) men jag har mått mkt mer illa, haft mer yrsel och mer huvudvärk igår och idag. Nått positivt av det är det nog lite för tidigt för att märka.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-07-31 20:52:28

KaosPrinsessa skrev:Jahapp tredje dagen med Voxra för mig. Fått den mot depp och ADHD-problematik.
Hoppas den hjälper mot nått iaf. Vet inte om det är biverkningar eller ej (de står dock med som biverkningar) men jag har mått mkt mer illa, haft mer yrsel och mer huvudvärk igår och idag. Nått positivt av det är det nog lite för tidigt för att märka.


Jag mådde också illa första dagarna/veckan, och kände mig trött och förvirrad. Efter tre-fyra veckor började det vända rejält uppåt dock. Hjälpte inte mot ADHD-symptomen, men ångesten försvann och energin kom tillbaka.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-07-31 21:11:59

Angelic Fruitcake skrev:Jag mådde också illa första dagarna/veckan, och kände mig trött och förvirrad. Efter tre-fyra veckor började det vända rejält uppåt dock. Hjälpte inte mot ADHD-symptomen, men ångesten försvann och energin kom tillbaka.

Ok. Själv måste jag testa Voxra först mot ADHD innan jag kan få CS. Men hjälper den mot depp och/eller ångest så blir jag ändå nöjd för det har ju inget annat gjort hittills.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-03 19:56:33

Ätit Voxra i 6 dagar nu. Fortfarande illamående och yr men inte riktigt lika mkt längre. Jag har blivit piggare, vilket är både en för och nackdel (för- är alltid så trött på dagarna annars, nackdel - kan inte sova så bra), men vet inte om det beror på Voxran eller ej... har hört att sånt där inte ska komma så fort. Samma sak gäller med nästa grej och det är att jag känner mig mindre deppig, känns lite för tidigt för att Voxran ska ha hunnit gjort nått åt det, så det kanske bara är en "normal" tillfällig höjning i humöret.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-08-04 16:31:00

Alla dessa mediciner... skulle inte alla mediciner förutom neuroleptika kunna ersättas av tex Xanor eller Iktorivil? och slippa alla hemska biverkningar
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-04 20:43:08

marcooleo skrev:Alla dessa mediciner... skulle inte alla mediciner förutom neuroleptika kunna ersättas av tex Xanor eller Iktorivil? och slippa alla hemska biverkningar


Testat båda de och de har inte hjälpt mig alls och fick mer biverkningar av de båda än vad Voxra hittills gett mig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav Xzirie » 2011-08-05 6:59:45

KaosPrinsessa skrev:Ätit Voxra i 6 dagar nu. Fortfarande illamående och yr men inte riktigt lika mkt längre. Jag har blivit piggare, vilket är både en för och nackdel (för- är alltid så trött på dagarna annars, nackdel - kan inte sova så bra), men vet inte om det beror på Voxran eller ej... har hört att sånt där inte ska komma så fort. Samma sak gäller med nästa grej och det är att jag känner mig mindre deppig, känns lite för tidigt för att Voxran ska ha hunnit gjort nått åt det, så det kanske bara är en "normal" tillfällig höjning i humöret.


Jag tror Voxra verkar snabbare än andra antidepressiva. Jag blev också piggare efter bara några dagar.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-05 11:29:35

Xzirie skrev:Jag tror Voxra verkar snabbare än andra antidepressiva. Jag blev också piggare efter bara några dagar.


Dock behöver jag kanske inte bli det då jag redan har rätt stora problem med sömn och vila och nu blir det ju ännu mindre :/ Även när jag är trött på dagarna har jag ju varit hyper, nu är jag pigg och hyper på dagarna och samma sak på nätterna. Ännu mer än förut nästan.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-08-05 12:30:03

Hjälper V mot ångest och Panikångest? Ger den sexuella biverkningar?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-05 14:33:57

marcooleo skrev:Hjälper V mot ångest och Panikångest? Ger den sexuella biverkningar?


Voxra har blivit populärt i USA just för att det inte har sexuella biverkningar så som många SSRI har. Panikångest vet jag inte om det hjälper mot, men i mitt fall fick jag dramatiskt mindre ångest av den. Enda biverkningarna var illamående och en slags zombiekänsla första veckan och så kan jag känna lite om jag glömmer ta den. Den hjälpte mig inte med ADHD:n dock.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Återgå till Aspergare och vården



Logga in