Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: VOXRA

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-05 14:59:49

Xzirie skrev:
KaosPrinsessa skrev:Ätit Voxra i 6 dagar nu. Fortfarande illamående och yr men inte riktigt lika mkt längre. Jag har blivit piggare, vilket är både en för och nackdel (för- är alltid så trött på dagarna annars, nackdel - kan inte sova så bra), men vet inte om det beror på Voxran eller ej... har hört att sånt där inte ska komma så fort. Samma sak gäller med nästa grej och det är att jag känner mig mindre deppig, känns lite för tidigt för att Voxran ska ha hunnit gjort nått åt det, så det kanske bara är en "normal" tillfällig höjning i humöret.


Jag tror Voxra verkar snabbare än andra antidepressiva. Jag blev också piggare efter bara några dagar.


Intressant. Som jämförelse fick jag väldigt snabb antidepressiv effekt av ritalin.

Angående Angelic Fruitcakes erfarenheter: Kan väl inte säga att ritalinet heller hjälper mot ADHD-problemen i så motto att min lägenhet just nu är i värre skick än någonsin (gäller inte bara lägenheten för övrigt; det mesta av mitt fungerande är tämligen dysfunktionellt för tillfället). Men det tynger mig inte alls på samma sätt, och jag vet att det är möjligt att göra något åt eländet bara jag får ordning på mina rutiner och hjälp att organisera, strukturera och allt det där. Medicinen underlättar för mig att känna motivation att arbeta med de svårigheter som alla mina diagnoser ger, och minskar avsevärt kognitiv och känslomässig överbelastning.

Kan voxran tänkas verka mot ADHD-problemen på liknande sätt? Så där indirekt?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: VOXRA

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-05 15:13:01

Tintomara,

jag har fått väldigt bra effekt av Concerta och Medikinet, men de är ju å andra sidan centralstimulerande.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: VOXRA

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-08-05 15:19:43

Oki. Är skillnaden alltså stor jämfört med voxra? Jag har nämligen fått voxra föreslaget förut (innan mina diagnoser fastställts i och för sig), och är därför intresserad av att jämföra.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: VOXRA

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-08-05 15:34:37

För mig är skillnaden stor, men jag går på Voxra ändå för att det har jättebra effekt på min ångest. Men de studier jag sett säger att Voxra faktiskt är lika effektivt som CS, eller kanske snarare att av dem som använt det rapporterar lika stor andel positiv effekt. Det skrivs ju ut en hel del i USA under namnet Wellbutrin,
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: VOXRA

Inläggav Lakrits » 2011-08-05 15:37:59

Angelic Fruitcake skrev:(…) CS (…)

CS? Jag gissar att det den här gången inte skall uttydas "Counter Strike".
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-08-06 20:13:29

Angelic Fruitcake skrev:
marcooleo skrev:Hjälper V mot ångest och Panikångest? Ger den sexuella biverkningar?


Voxra har blivit populärt i USA just för att det inte har sexuella biverkningar så som många SSRI har. Panikångest vet jag inte om det hjälper mot, men i mitt fall fick jag dramatiskt mindre ångest av den. Enda biverkningarna var illamående och en slags zombiekänsla första veckan och så kan jag känna lite om jag glömmer ta den. Den hjälpte mig inte med ADHD:n dock.

Vanlig biverkan av VOXRA är Agitation och Ångest, men det måste vara övergående då?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav Bror Duktig » 2011-08-07 12:35:24

En kontraindikation (när man inte ska ge Voxra):
FASS skrev:som har eller tidigare har fått diagnosen bulimi eller anorexia nervosa.

Och en vanlig biverkning:
Metabolism och nutrition
Vanliga:
Anorexi.


Det var det ingen som brydde sig om i mitt fall, och jag får väl tolka det som att det inte anses så viktigt att följa kontraindikationerna. Särskilt inom psykiatrin verkar man ju bara tuta och köra så att säga. Jag hade haft anorexi och ätstörningar i över 20 år, och haft två återfall ganska nära innan jag började med Voxra. Fast det är klart, de klarade ju inte ens att reagera när jag var mitt i återfallet och satt framför läkare och kurator med BMI på 13 och med en journal som var överfylld av min historia som anorektiker.

Aldrig någonsin har psykiatriker frågat mig om jag äter andra mediciner än de de själva skriver ut och inte behöver fråga om. Det har däremot alla somatik-läkare frågat mig när de skrivit ut något, vad som helst. En läkare skrev ut Lamictal, och kom senare på att man måste ta ett blodprov FÖRE man sätter in. Och så skickade han ett brev med provtagningsremiss till mig, där han skrev att det var mycket viktigt att detta gjordes innan insättning. Jag hade naturligtvis redan satt in medicinen, och om jag inte är som jag är, så hade jag kunnat bli mycket orolig och rädd av det där brevet.

I andra fall kan man ju ofta läsa om diverse somatiska sjukdomar som är kontraindikationer till någon medicin, men inte sjutton har läkare någonsin frågat om man har de där sjukdomarna.

Enda gången man någonsin frågat mig om sådant var på VC: "har du reagerat på penicillin någon gång?". Och då handlade det bara om nässelutslag. Men återfall i anorexi som man haft i över 20 år, eller att få blodproppar, det är tydligen inte lika noga att kolla upp. (Däremot så frågar alltså somatiska vården alltid om vad man äter för mediciner, medan psykiatrin aldrig har frågat det.)

Jag blir orolig över hur lättvindigt man skriver ut sådant här. De psykiatriker jag träffat på senare år, får mig att tänka "sicken jävla lekstuga" om det psyk jag tillhör.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-16 23:28:42

Har nu ätit Voxra i 4 veckor och alla biverkningar är helt borta (vad jag känner).

Jag har mkt mindre självmordstankar och är mindre deppig. Blir inte alls lika lätt irriterad längre (är fortfarande lika känslig annars, men det har mer med personlighet att göra).

När det gäller ADHD delen så är jag faktiskt mindre rastlös, eller jag kan snarare hindra impulsen att röra på mig och så lite längre än vad jag brukar. Koncentrationen är dock densamma och tankarna lika många och virriga.

Finns dock en sak som hänt men vet ej om det har med medicinen att göra, men jag känner mig betydligt mindre social. Undviker mina vänner och är inte alls lika ofta inne på chatter, msn och sånt. Jag har ingen lust helt enkelt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-08-17 10:07:30

KaosPrinsessa skrev:Har nu ätit Voxra i 4 veckor och alla biverkningar är helt borta (vad jag känner).

Jag har mkt mindre självmordstankar och är mindre deppig. Blir inte alls lika lätt irriterad längre (är fortfarande lika känslig annars, men det har mer med personlighet att göra).

När det gäller ADHD delen så är jag faktiskt mindre rastlös, eller jag kan snarare hindra impulsen att röra på mig och så lite längre än vad jag brukar. Koncentrationen är dock densamma och tankarna lika många och virriga.

Finns dock en sak som hänt men vet ej om det har med medicinen att göra, men jag känner mig betydligt mindre social. Undviker mina vänner och är inte alls lika ofta inne på chatter, msn och sånt. Jag har ingen lust helt enkelt.

Nej, den är väl lik andra anti-depp, man blir mindre social, det sociala saknar betydelse, allting blir som en rak linje och man är varken upp eller ner. Har du paniksyndrom? Isåfall har den effekt mot panikångest?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-17 16:20:10

marcooleo skrev:Nej den är väl lik andra anti-depp, man blir mindre social, det sociala saknar betydelse, allting blir som en rak linje och man är varken upp eller ner. Har du paniksyndrom? Isåfall har den effekt mot panikångest?

Nej, allt är inte som en rak linje, jag är fortfarande lika känslig och har fortfarande mina humörsvängningar. Den enda humörändringen är att jag som sagt är mindre lättirriterad och att jag inte har lika mkt självmordstankar.

Nej, har inte paniksyndrom.

Ingen annan antidepp har jag känt nått av, oftast inte ens biverkningar. Har inte varit någon skillnad med som utan andra antidepp jag testat.
Voxran får jag dock främst för att försöka mildra mina ADHD symtom/problem.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav Moggy » 2011-09-19 21:15:20

Ska börja med Voxra jag med. Man tyckte det kunde vara värt att prova för mig. Hade sagt att jag inte nånsin är intresserad av SSRI. Men man tyckte att energinivån och orken kunde höjas med Voxra.

Läst den här tråden och på FASS. Listan på möjliga bieffekter ser inte sådär jätteskoj ut..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: VOXRA

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-09-19 23:32:21

Har gått på Voxra i drygt ett halvår nu. Inga bieffekter, bara illamående och lätt förvirring första veckan.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-09-20 11:54:35

Går det att switcha direkt från Cipralex till VOXRA utan större problem?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-20 17:11:57

marcooleo skrev:Går det att switcha direkt från Cipralex till VOXRA utan större problem?

Det bör du nog fråga läkaren om.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-09-20 19:22:34

Har haft Tramadol ett par dagar nu för ryggvärk, fantastisk medicin, tar bort all ångest och jag känner mig lycklig och har inte behövt ta någon behovsmedicin
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-09-20 19:23:11

Bror Duktig skrev:
marcooleo skrev:Går det att switcha direkt från Cipralex till VOXRA utan större problem?

Det bör du nog fråga läkaren om.

Japp ska ta upp det
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav Moggy » 2011-11-07 21:42:25

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och börjat äta mina Voxra.

Läkaren trodde dom kunde vara bra för mig. Lite nyfiken på vad det blir av det då många tydligen har fått god effekt av Voxra.

Är lite orolig för biverkningarna i synnerhet som jag redan är nere och orkeslös... Men jag brukar inte ha spec svårt med biverkningar...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-07 22:44:49

Jag har tagit Voxra 150 mg i ca 2,5 månad och Voxra 300 mg i snart 1 månad och än har biverkningarna enbart varit huvudvärk, yrsel och illamående de första två veckorna samt att jag tappat ca 18 kg. Så inga hemska biverkningar. Voxra har i princip helt tagit bort min lättirritation och jag har lite lättare att somna nu.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav marcooleo » 2011-11-08 0:22:24

KaosPrinsessa skrev:Jag har tagit Voxra 150 mg i ca 2,5 månad och Voxra 300 mg i snart 1 månad och än har biverkningarna enbart varit huvudvärk, yrsel och illamående de första två veckorna samt att jag tappat ca 18 kg. Så inga hemska biverkningar. Voxra har i princip helt tagit mort min lättirritation och jag har lite lättare att somna nu.

18kg?? Oj, annars brukar man ju gå upp i vikt av antidepressiva.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-08 1:29:24

marcooleo skrev:18kg?? Oj, annars brukar man ju gå upp i vikt av antidepressiva.

Voxra har viktnedgång och aptitlöshet som möjliga biverkningar.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: VOXRA

Inläggav Moggy » 2011-11-08 1:30:30

KaosPrinsessa skrev:
marcooleo skrev:18kg?? Oj, annars brukar man ju gå upp i vikt av antidepressiva.

Voxra har viktnedgång och aptitlöshet som möjliga biverkningar.


Vore inte helt fel...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: VOXRA

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-11-08 1:33:44

Moggy skrev:Vore inte helt fel...

Fast jag har ingen hunger i vanliga fall heller.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Tacksam för råd om Voxra!

Inläggav E1B2C3 » 2012-02-23 20:49:54

Hejsan!

Har fått Voxra (150 mg som har höjts till 300 mg) för mina svåra koncentrationssvårigheter och narkolepsi.
Är inte alls deprimerad, men har en ganska besvärlig ångest.
Har inte hjälpt alls trots 2 veckors behandling - symptomen har snarare blivit sämre. Min läkare säger att jag ska fortsätta... Är själv mycket tveksam till detta när den inte hjälper mig alls. Hur skulle ni ha gjort i min situation?

//Emelie

mnordgren:

Den här slogs ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
E1B2C3
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-02-23

Re: Tacksam för råd om Voxra!

Inläggav Moggy » 2012-02-24 1:33:53

Lätt att svara på. Fortsätt. Det kommer att ta ett par veckor till eller så innan det dåliga symptomen fortsätter. Voxra tar tid på sig innan det börjar bli bra.

Hur länge har du ätit 150mg? Brukar vara nån månad man ätet 150mg innan man går upp till 300mg.


Finns redan en innehållsrik tråd om ämnet (haha)...
voxra-t8373.html

Moderator: Trådarna nu hopslagna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in