Går det att dela en tablett Voxra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Går det att dela en tablett Voxra?

Inläggav Thurizas » 2015-01-05 10:24:21

Hejsan!! Går det att dela en tablett voxra? Ja att den går att dela går ju men tas den upp för snabbt i kroppen om själva tabletten tagit skada så att säga?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Går det att dela en tablett Voxra?

Inläggav Skindancer » 2015-01-05 10:31:17

Ur fass angående voxra

"Administreringssätt
Voxra tabletter ska sväljas hela. Tabletterna ska inte delas, krossas eller tuggas eftersom det kan leda till en ökad risk för biverkningar, inklusive krampanfall.
Voxra tabletter kan intas med eller utan föda."
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Går det att dela en tablett Voxra?

Inläggav Miche » 2015-01-05 10:44:26

Generellt gäller det tabletter som har ett skåra som markerar mitten går att dela, de utan skåra ska inte delas, risken finns att den verksamma substansen kan då skada innan den hunnit ner i magsmältningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Går det att dela en tablett Voxra?

Inläggav Gripandekylig » 2015-01-20 22:01:20

Thurizas skrev:Hejsan!! Går det att dela en tablett voxra? Ja att den går att dela går ju men tas den upp för snabbt i kroppen om själva tabletten tagit skada så att säga?

Jag skulle inte rekommendera det eftersom det är en tablett i flera lager med modifierad frisättning. Dess innehåll tas därmed upp snabbare om tabletten skulle delas. Det bör inte innebära några stora risker om den tas ensamt men eventuella biverkningar riskerar ju att bli svårare och i kombination med andra läkemedel, som exempelvis höjer de extracellulära nivåerna av serotonin, på annat sätt kan föranleda krampanfall eller som bryts ned av cytokrom P-4502D6-leverenzymet så kan interaktionerna bli svårare.

Jag skrev tidigare om delning av Voxra i ett inlägg i tråden Visuella problem. Min Medicin:
Gripandekylig skrev:
Tornet skrev:Tar 3/4 av en 300mg tablett Voxra.


Okej, jag antar att du har en sån där tablettdelare som man köper på apoteket då. Dock är ju Voxra en tablett med flera drageringar och med s.k. modifierad frisättning. Den består utav en tablettkärna, ett första lager och ett andra lager som fungerar som mantlar för tablettkärnan. Det är till exempel vanligt att missbrukare krossar dessa tabletter för att få ett snabbare rus utav det dopaminerga bupropionet. Voxra brukar ju även ge utslag på polisens drogtester som amfetamin på grund av sin snarlika uppbyggnad. Kanske leder dels dosen om 225 mg, och dels det faktum att tablettens frisättning har korrumperats, till att du får en alltför kraftfull dopaminerg eller noradrenalinerg effekt.

Det finns även information om detta i fass: Tabletterna ska inte delas krossas eller tuggas eftersom det kan leda till en ökad risk för biverkningar. Det olösliga skalet från tabletten med modifierad frisättning kan förbli intakt under passagen genom mag-tarmkanalen och elimineras i avföringen.

Källa:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=0


Exempelvis har det förekommit att människor försökt att missbruka bupropion genom att mortla wellbrutrintabletter till ett pulver som de sedan andats upp på näsväggarna. Det kan då tydligen resultera i hastigare och kraftigare förhöjda extracellulära nivåer av dopamin vilket kan ge spända muskler, nack- och huvudvärk, stirrighet, sömnlöshet, krampanfall och liknande symptom snarlika de vid överdosering av centralstimulerande medel. Liknande besvär kanske kan förekomma även efter oral administrering av en delad tablett.

Mot det talar ju att bupropion säljs i andra beredningsformer än i tabletterna med modifierad frisättning. I USA finns Wellbrutrin att köpa med direkt frisättning.

Av vilken anledning skulle du vilja dela en tablett Voxra? Vill du öka dosen långsammare? Risken att känna av starkare biverkningar än om man ätit hela tabletten föreligger som sagt då så man kanske klarar sig bättre på de doser som idag ordineras: 150, 300 och i vissa fall 450 mg.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Går det att dela en tablett Voxra?

Inläggav Tornet » 2015-01-21 1:30:04

Att dela voxra går bra och är förhållandevis ofarligt.

(Gripandekylig citerar mig, mitt inlägg ovan).
Voxra kommer i hårda tabletter. Dessa går utmärkt att dela på. Detta rekomenderas inte p.g.a. kramprisk, dock liten.
Tidigare var jag ordinerad 300 g voxra. Jag började på praktik och detta gjorde att jag fick svårt att sova, jag drömde långa drömmar och var ej utsövd. Jag ville därför minska min dos voxra.

Tog därför 3/4 av en tablett voxra. Jag är förhållandevis fingerfärdig bör tilläggas. Jag använde en kökskniv, delade på mitten, tog en halv, delade på mitten och fick då 3/4 tablett. Gjorde paket i plastfolie med dylika. Detta gjorde altså att jag kunde ta mindre voxra och gjorde att jag var utsövd och drömde mindre.

150 mg tabletterna är så små att de kan man bita av i halvor. Gör detta dagligen.

Jag har för närvarande 300 + 150 mg voxra utskrivet. Totalt 450 mg altså. Den mindre tabletten brukar jag bita i hälften och tugga ena halvan på morgonen då jag har mycket svårt att vakna.
Tornet
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23
Ort: Östersund

Zyban och Voxra

Inläggav imagine » 2015-06-12 9:25:47

Om du delar voxra eller tuggar den så kommer du gå runt och prutta hela dagen. Det har den effekten.
imagine
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2013-03-29

Återgå till Aspergare och vården



Logga in