Ångestdämpande piller utan fetma?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ångestdämpande piller utan fetma?

Inläggav Debbido » 2009-07-10 2:02:24

Det här blir säkert en väldigt kort tråd eftersom det inte finns några lugnande/antidepressiva medel som INTE ger fetma, tror jag?????

Det enda preparat som oftast inte ger fetma är Fontex (=Prosac, Fluoxetin, Cipramil)

Om viktökning står bland mycket vanliga eller vanliga biverkningar så är det kört för mig! Har extremt låg förbränning. Därför står jag utan medicin. Lite Xanor. De vägrar höja.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Inger » 2009-07-10 2:09:52

Jag läste nånstans att det finns något enstaka som har motsatt effekt. Minns tyvärr inte vilken men någon annan kanske vet? Eller om det går att googla fram.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav carl » 2009-07-10 2:17:28

Du lär nog inte få fetma av någon antidepp medicin. Men man kan nog få problem så att man äter mer.
Att röra på sig är bra för sinnesstämningen och det motverkar den bieffekten ;)
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Alien » 2009-07-10 2:30:28

Jag äter Sertralin och tror inte fetma är någon vanlig biverkan för den.

Sen att jag väger för mycket ändå är en annan sak. Jag skyller det på mina problem med sköldkörteln.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-10 5:53:39

Alien skrev:Jag äter Sertralin och tror inte fetma är någon vanlig biverkan för den.


Det stämmer enligt FASS. Fast det står ändå i de mindre vanliga, så det kan förekomma. Jag tror folk reagerar lite olika. Innan jag började gjorde jag en hysterisk googling och då var det blandade resultat, en del hade gått ner, andra stått still, andra upp. För det mesta anses dock sertralin inte viktökande som remeron som har dåligt rykte.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-10 6:23:47

Debbido Cirpamil är citalopram, det är ju inte samma som fluoxetin. Men är du säker på att det inte ger viktminskning?

Alien Får jag fråga hur lång tid har du tagit sertralin?
Själv har jag ätit i 1 år och 8 månader, varav 1 år och ca. 6 månader i nuvarande dos.
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Alexandra » 2009-07-10 9:18:43

carl skrev:Du lär nog inte få fetma av någon antidepp medicin. Men man kan nog få problem så att man äter mer.
Att röra på sig är bra för sinnesstämningen och det motverkar den bieffekten ;)


Fel, fel, fel! Antidepressiva mediciner rubbar ämnesomsättningen och den kemiska balansen i kroppen. Dessutom kan de ge hungerkänslor som helt enkelt inte går att nonchalera. Jag har varit med om att det gjort fruktansvärt ONT i magen av hunger, om jag inte ständigt åt när jag tog antidepressiva.

Jag har gått upp i vikt av antidepressiva (men sen gått ner igen), och jag är så att säga "naturligt smal", med en normalt sett rätt så hög förbränning, och en låg aptit.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Inger » 2009-07-10 10:07:01

Jag vet många som gått upp kraftigt i vikt av antidepressiva, det är en välkänd biverkning.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-10 10:08:24

Inger skrev:Jag läste nånstans att det finns något enstaka som har motsatt effekt. Minns tyvärr inte vilken men någon annan kanske vet? Eller om det går att googla fram.

Det står om Fontex (fluoxetin, Prozac) att det kan ge "anorexi". Det minskar aptiten i alla fall.
Fontex sägs vara bra mot bulimi, eftersom det tydligen minskar det enorma suget som är utlösande för nya attacker.

Jag upplevde mindre sug när jag började. Men sedan tyckte jag att det var som vanligt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2009-07-10 10:11:38

Kanske det var, ja. Tack.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav imperativ » 2009-07-10 11:15:02

Flikar in fakta:
WHOs definition av fetma är ett BMI på >=30.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav antikropp » 2009-07-10 11:25:26

TheBoxSaysNo skrev:Det stämmer enligt FASS. Fast det står ändå i de mindre vanliga, så det kan förekomma. Jag tror folk reagerar lite olika. Innan jag började gjorde jag en hysterisk googling och då var det blandade resultat, en del hade gått ner, andra stått still, andra upp. För det mesta anses dock sertralin inte viktökande som remeron som har dåligt rykte.

Jag tycker det verkar som att Remerons viktökning är mer "ärlig". Med en del SSRI-preparat på vissa personer så verkar viktökningen liksom komma från ingenstans. Med Remeron så verkar det mer röra sig om trötthet i kombination med monsteraptit som leder till grejer som sirapsdrickning och formfranske-kvällsfika.

Det finns ju antidepp som påverkar noradrenalin och dopamin mer, som snarare har viktminskning och minskad aptit som biverkningar. Fast då är det ju inte samma sorts mediciner som SSRI och är snarare motsatsen till lugnande, i en vanlig hjärna då förstås. Jag vet inte hur man vet om har en vanlig, jag blir lugnare och har gått upp i vikt av Ritalin t.ex. där viktminskning, aptitnedsättning och ångestbiverkningar av olika slag är vanligt.
Senast redigerad av antikropp 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
antikropp
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2008-04-10

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-10 12:05:46

Man kan ju bli lugnare vad gäller ångest och sådant, men få mer fysisk energi och livslustenergi.
Så att det liksom blir både lugnande och uppiggande på samma gång.

Lite så upplever jag Voxra som påverkar dopamin. Fast jag behöver nog öka dosen. Jag har inte så mycket effekt, även om den tydligt finns där nu.
Sedan har jag också annan utmattningsproblematik som nog inte kan försvinna helt av sådana här mediciner (fast jag hoppas gärna på ett under).

Min läkare påstår att många depressioner, speciellt utan ångest, beror på lågt dopamin, men att SSRI i förlängningen ökar dopamin också. Men för en del fungerar inte alla stegen i omvandlingen som de ska.
Synd att man ska gå så många år innan man får testa dopaminpreparat!

Dopaminbrist kan ge svårigheter att komma igång, fysisk och mental tröghet, minskad lust till roliga saker, hobbies, sex, livet i stort, att man inte känner igen sig själv alls i energinivå.

Serotoninbristen har mer tonvikt på ångest och sådant (jag kommer inte ihåg allt, men just ångesten minns jag, och ångest ingår väl inte i vanlig depression, utan då heter det väl depression med ångestproblem?).

Av SSRI får jag minskad ångest och minskade tvångsfixeringar.
Av Voxra fick jag sedan ett energi- och lustlyft.

SSRI gjorde inte att livet kändes egentligen lättare/roligare att leva, bara att jag slapp ångest och tvång. Grunden var densamma.

Men om jag hade omvandlat substanserna på ett normalt sätt, så skulle tydligen alltså SSRI kunna hjälpa mot alltihop.

Fast sedan har jag ju en personlighet med vissa drag, i grunden. Vissa tvång/fixeringar te.x. är en del av mig, och en styrka i vissa sammanhang.
Igångsättningssvårigheter, social förmåga m.m. blir inte normal heller, men det extra som beror på sjukdom kan försvinna.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Alexandra » 2009-07-10 12:39:28

antikropp skrev:Jag tycker det verkar som att Remerons viktökning är mer "ärlig". Med en del SSRI-preparat på vissa personer så verkar viktökningen liksom komma från ingenstans. Med Remeron så verkar det mer röra sig om trötthet i kombination med monsteraptit som leder till grejer som sirapsdrickning och formfranske-kvällsfika.


Bra formulerat, och exakt min personliga upplevelse oxå.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav carl » 2009-07-10 13:58:35

Alexandra skrev:
carl skrev:Du lär nog inte få fetma av någon antidepp medicin. Men man kan nog få problem så att man äter mer.
Att röra på sig är bra för sinnesstämningen och det motverkar den bieffekten ;)


Fel, fel, fel! Antidepressiva mediciner rubbar ämnesomsättningen och den kemiska balansen i kroppen. Dessutom kan de ge hungerkänslor som helt enkelt inte går att nonchalera. Jag har varit med om att det gjort fruktansvärt ONT i magen av hunger, om jag inte ständigt åt när jag tog antidepressiva.

Jag har gått upp i vikt av antidepressiva (men sen gått ner igen), och jag är så att säga "naturligt smal", med en normalt sett rätt så hög förbränning, och en låg aptit.


Okej om du säger det så. Jag har då aldrig läst något annat än att medicinen påverkar aptitkänslan. Litium har jag för mig kan påverka sköldkörteln, och därmed orsaka viktuppgång.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Alexandra » 2009-07-10 15:03:39

Såväl antidepressiva som neuroleptika påverkar detta med förbränning och aptit.

Vad Litium beträffar, så har det fått min sköldkörtel att sluta producera tyroxin i tillräckliga doser (måste nu ta Levaxin resten av mitt liv), men det fick mig inte att gå upp i vikt. Fast det är ju väldigt många som gör det av litium. Sen vet jag inte om det är för att de dricker kalorihaltiga drycker (man blir väldigt törstig av litium), eller om litiumet ställer till med något annat.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Debbido » 2009-07-10 21:06:06

TACK ALLA! :D

Ni har verkligen ansträngt er för att ge mig ett gott råd! Om ni har lyckats återstår att se...

Carl: Vilken planet är du född på? "Rör dig mer och ät mindre så går du inte upp i vikt av någon psykofarmaka över huvud taget!" Googla!

T ex: Wikipedia:

"VIKTÖKNING

En liknande hög grad av viktökning orsakas av klozapin. Mindre grad av viktökning sker med risperidon och quetiapin. Ziprasidon och aripiprazol anses vara viktneutrala antipsykotika. Nyligen krävde den amerikanska myndigheten FDA (Food and Drug Administration) att tillverkarna av alla atypiska antipsykotika skulle inkludera en varning om risken av hyperglykemi och diabetes med atypiska antipsykotika. Dessa effekter kan vara relaterade till läkemedlets förmåga att inducera viktökning, men det finns några rapporter om metabola förändringar i frånvaro av viktökning och nya (2007) bevis föreslår att olanzapin direkt påverkar fettcellerna och gynnar fettupplagring"


Det handlar om vissa histaminreceptorer som börjar dra till sig fettceller. De byggs upp per automatik om du äter neuroleptika. Man behöver inte äta över huvud taget för att bli smällfet! Jag mötte en fet man som åt ett mål mat var fjärde dag. Sedan neuroleptikan satts ut blev han smal som ett streck - utan att motionera!

Antikropp: Jag hittar inte rätt sajt just nu :? där detta med H-receptorerna nämns och det förklaras HUR fetman bildas. Den kommer ju inte från "ingenstans" utan tillverkas pga manipulering av hjärnans kemi.

Alexandra: Kloka inlägg! Men de jag har mött som ätit litium har lidit av fetma och framför allt vattenansamlingar (ödem). Som reumatiker har jag dåliga njurar och om det står "vattenretination" då drabbas jag av det direkt.

Alien: Sertralin: mindre vanligt med viktökning. Men då jag har extremt låg ämnesomsättning är jag chanslös om det ö h t står viktökning. Dessutom har jag tinnitus och "öronsus" finns med på listan.

Bror Duktig: Voxra. Det står inget om viktökning - märkligt? Hmmm... :-)063 Men tinnitus är vanlig biverkning :cry: Det är visst neuroleptika eftersom det påverkar allt, inkl. dopaminhalten? Antar att den sänks då. Alltså blir man lätt passiviserad och trött. Det blir mängder av biverkningar som jag inte vet om jag överlever pga mina somatiska sjukdomar.

Verkar jättebesvärlig men det var just mitt första försök med neoroleptika som ledde till att jag så gott som dog i april i år. Självmordsrisken markeras på Voxra. :-)233
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-10 21:23:22

Voxra är inte neuroleptika, inte så vitt jag vet iaf. Det är en medicin som dels getts som rökavvänjningsmedel sen man upptäckt att folk som fått det slutat röka. Egentligen är det en antidepressiv medicin, fast den verkar alltså på noradrenalin och dopamin, inte på serotonin. Sen ger man den mot ADHD-symtom.

Jag blev MER nedstämd av den, så jag slutade med den. Märkte dock inget på vikten av den, mer än ett vagt illamående i början, som med många andra mediciner som verkar på samma signalsubstanser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neuroleptikum.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... 0308000076

Förresten, Alexandra, varför gav man den till dig, det står ju t o m om risker för maniska episoder i FASS?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Alien » 2009-07-10 21:38:10

TheBoxSaysNo skrev:Alien Får jag fråga hur lång tid har du tagit sertralin?
Själv har jag ätit i 1 år och 8 månader, varav 1 år och ca. 6 månader i nuvarande dos.


Jag har inte så bra minne som du. Ungefär ett halvår, först 50 mg, sen 75 mg. Men jag skulle få äta dem i ett helt år innan jag märkte någon skillnad, sa doktorn. :o
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav carl » 2009-07-10 21:54:33

Debbido skrev:Carl: Vilken planet är du född på? "Rör dig mer och ät mindre så går du inte upp i vikt av någon psykofarmaka över huvud taget!" Googla!


Förlåt om jag ifrågasatte dig. det gör väl mig till ett ufo. Ad hominem argumentation är inte särskilt snyggt.
:x icon
Du nämnde antidepressiva läkemedel och det var endast de som jag menade. Förlåt om jag var arrogant och inte räknade med att det faktiskt finns antipsykotiska medel som ger stora hormon störningar.

Detta är också från wikipedia:
Weight gain

Many antidepressants are associated with weight gain usually in the range of 5–25 kg (11–55 lb) but rarely upwards of 50 kg (110 lb). The specific cause is unknown, but antidepressants are associated with increased cravings, an inability to feel full despite consuming enough calories, low energy levels and increased daytime sleepiness, which can lead to overeating and a lack of desire to exercise, and dry mouth, which can lead to ingestion of calorie-laden beverages. The antihistaminic properties of certain NaSSA and TCA class antidepressants have been shown to contribute to the common side effects of increased appetite and weight gain associated with these classes of medication. Eating low fat, low protein carbohydrate snacks and carbohydrate-rich dinners allows the brain to make serotonin which then controls appetite and balances mood. Carbohydrates thus eaten, as part of a balanced diet, by virtue of their effect on brain serotonin levels, can support weight loss in the setting of antidepressant weight gain.[113][114]
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav TheBoxSaysNo » 2009-07-10 21:56:43

Alien skrev:
TheBoxSaysNo skrev:Alien Får jag fråga hur lång tid har du tagit sertralin?
Själv har jag ätit i 1 år och 8 månader, varav 1 år och ca. 6 månader i nuvarande dos.


Jag har inte så bra minne som du. Ungefär ett halvår, först 50 mg, sen 75 mg. Men jag skulle få äta dem i ett helt år innan jag märkte någon skillnad, sa doktorn. :o


Vad intressant, sådant har dem inte sagt till mig, men visst att önskad effekt kommer först efter det att man hittat rätt dos och att man måste forsätta i förebyggande syfte en längre period därefter...
Men jag antar att det finns inga exakt riktlinjer. Var och en av oss är olika när det kommer till kemi i hjärnan.

Bra minne hehe, tvångsmässighet kallar jag vad jag har snarare :wink:

Bror Duktig Intressant info om SSRI och Voxra... skillnaden och hur du upplevt det...
Senast redigerad av TheBoxSaysNo 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Inläggav Debbido » 2009-07-10 22:01:04

alfapetsmamma skrev:Voxra är inte neuroleptika, inte så vitt jag vet iaf. Det är en medicin som dels getts som rökavvänjningsmedel sen man upptäckt att folk som fått det slutat röka. Egentligen är det en antidepressiv medicin, fast den verkar alltså på noradrenalin och dopamin, inte på serotonin. Sen ger man den mot ADHD-symtom.


Du tycks ha rätt. Det är en lyxvariant av SSRI. En väninna blev sjuk av ett rökavvänjningsmedel (Zyban?). Har respekt för sånt. Förlorade just ett inlägg - ska provposta!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2009-07-10 22:16:01

carl skrev:
Debbido skrev:Carl: Vilken planet är du född på? "Rör dig mer och ät mindre så går du inte upp i vikt av någon psykofarmaka över huvud taget!" Googla!


Förlåt om jag ifrågasatte dig. det gör väl mig till ett ufo. Ad hominem argumentation är inte särskilt snyggt.
:x icon
Du nämnde antidepressiva läkemedel och det var endast de som jag menade. Förlåt om jag var arrogant och inte räknade med att det faktiskt finns antipsykotiska medel som ger stora hormon störningar.


Mitt fel! :oops: Ber om ursäkt! :-)122 Fick dåligt samvete redan innan jag postade det. Var sömnlös i natt. En "väninna" gick till attack mot mig nyss och återigen talade hon om vad som är mina karaktärsfel, eller aspergerdrag. Nu skiter jag i henne. Orkar inte med folk som alltid ska finna 10 fel. Och så gick det ut över dig, din stackare!
(Tänk om jag skulle radda upp alla hennes dåliga sidor! Det skulle jag kanske ha gjort, i stället för att gå på Dig.)

Överreaktion. En psykiatriker, för ett år sen sa att jag visst inte går upp i vikt på Seroxat etc om jag motionerar rejält. Och där sitter en söndervärkt reumatiker på stolen och han fattar 0!

Jag hade viss hypofyssvikt redan från tonåren och de gav en rad konsekvenser, bla kollapsade ämnesomsättningen och sedan dess har jag levt på protein. Wikipedia berättar om vikten av kolhydrater, men om jag äter balanserad kost så blir jag en koloss. MÅSTE hålla mig till övervägande protein. Omsätter kanske 800 kcal.

Både vissa SSRI och mellangruppen Efexor-Remeron ger viktuppgång. Detta märks förstås inte på dem som har skyhög förbränning.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 20:25:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-10 22:16:13

Debbido skrev:
alfapetsmamma skrev:Voxra är inte neuroleptika, inte så vitt jag vet iaf. Det är en medicin som dels gett som rökavvänjningsmedel sen man upptäckt att folk som fått det slutat röka. Egentligen är det en antidepressiv medicin, fast den verkar alltså på noradrenalin och dopamin, inte på serotonin. Sen ger man den mot ADHD-symtom.


Du tycks ha rätt. Det är en lyxvariant av SSRI. En väninna blev sjuk av ett rökavvänjningsmedel (Zyban?). Har respekt för sånt. Förlorade just ett inlägg - ska provposta!


Zyban och Voxra innehåller samma verksamma ämne - bupropion.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:25:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in