Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Sv: Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Moggy » 2014-07-26 1:35:01

gadas skrev:Blir intressant att se om den svenska ordföljden räcker för att ersätta ackusativformen.


Ja, annars bli det inte roligt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sv: Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Titti » 2014-07-26 10:28:10

Micke skrev:Ett steg i rätt riktning, det är vad jag tycker. Varför krångla till saker och ting? Det är väl ingen som säger "dem"?

Det är skillnad på tal- och skriftspråk.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kullan » 2014-07-26 10:42:26

När jag på 1980 - talet gick i skolan fick man inte skriva talspråk. Så skrev man Dom istället för Dem fick man stavfel för så skulle det inte stå. Men att säga Dom verbalt var korrekt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav geocache » 2014-07-26 10:46:49

Jag har aldrig förstått varför "dom" är tillåtet i talspråk men inte i skriftspråk... :-)063 :-)051
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kullan » 2014-07-26 11:02:03

geocache skrev:Jag har aldrig förstått varför "dom" är tillåtet i talspråk men inte i skriftspråk... :-)063 :-)051


Ja där har vi ju en annan problematik. Och att komma ihåg när man ska bruka De och när man ska bruka Dem är ju en annan knepig sak.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Micke » 2014-07-26 14:03:41

Titti skrev:
Micke skrev:Ett steg i rätt riktning, det är vad jag tycker. Varför krångla till saker och ting? Det är väl ingen som säger "dem"?

Det är skillnad på tal- och skriftspråk.

Jo och det är ju det som är problemet som jag ser det. Ju mindre skillnad desto bättre. Energi frigörs till annat.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav HGJ » 2016-02-05 22:28:12

HGJ skrev:
Zombie skrev:... som sagt – ur kommentarsfältet i TS' länk:

Kommentatorn Kristoffer skrev:Hela den generation som inte kan skilja mellan ”de” och ”dem” kan ju engelska, och skulle aldrig blanda ihop "they" och "them". Hur svårt kan det vara att klara av det på svenska?

Intressant fråga om man funderar litet istället för att på en gång gå i taket åt ettdera hållet.

Jag tror mig ha sett it's them översatt till det är dem på TV, i ett sammanhang där man inte hade väntat sig formen dem:

http://www.aspergerforum.se/post425203.html#p425203

HGJ skrev:
tveskägg skrev:Tänk på engelska, de lånade ordet "they-them", från vikingarna.

Lakrits skrev:Tänk "the"/"they" och "them", så kanske det blir lättare att komma ihåg. Engelskan har vi ju lärt oss steg för steg genom innötning, så där känner vi ofta när det blir fel.

Den metoden funkar inte alltid. Vi har t.ex. de som och dem som, vilka båda blir those who(m) (eller the ones that etc.) på engelska. Vidare motsvaras engelskan it's them vanligen av det är de på svenska.*

[...]

*) Det är dem behöver inte alltid vara fel. Jämför följande meningar:

Är det några som behandlas orättvist så är det de.
Är det några man behandlar orättvist så är det dem

Iridia skrev:
Alien skrev:
koffski skrev:Vad som är väldigt konstigt med de och dem är att svenskar ej gör fel i engelskan med they/them vilket är samma princip.

Engelskan har väl högre status än svenskan, så där bemödar man sig och vill prata som de engelsktalande.

Kan också bero på att det är tydlig (och samma) skillnad mellan they/them både i tal och skrift medan det på svenska heter en sak i tal och två andra i skrift, det är nog mest det som ställer till det.

Kaprifolranka skrev:Mja, eller också är det så att engelska helt enkelt har kvar kontrasten som inte längre finns i svenska. Plus att svenska är modersmål, medan engelska har lärts mer artificiellt och har därför kanske en mer medveten/onaturlig syn på vad som är "regler". Men först och främst har det att göra med att den här kontrasten lärde man sig när man lärde sig engelska, det gjorde man inte när man lärde sig svenskt talspråk (och man har svårare att se skillnad på tal och skrift än svenska och engelska). Den här kontrasten finns alltså helt enkelt inte längre, och för att skriva rätt i skrift måste man lära om sig det hela från grunden.

En engelskspråkig nyhetsartikel refereras i svensk press:

http://edition.cnn.com/2016/01/26/politics/paul-lepage-maine-guillotine

"If you want my honest opinion, we should give them an injection of the stuff they sell."

http://www.di.se/artiklar/2016/1/27/republikan-vill-ha-tillbaka-giljotinen

”Om du vill ha min ärliga åsikt tycker jag att man ska ge dem en injektion av det dem säljer”, tillägger han.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav HGJ » 2016-10-25 21:04:35

Moggy skrev:
Kaprifolranka skrev:
Problemet med att folk skriver dem och de helt omväxlande utan urskiljning är att de försöker approximera en okänd regel som de vet finns i nån form och som då de har en känsla av skulle göra att det blev "rätt" i skrift (eller ser mer högstatus ut typ) - men de vet inte hur den ser ut, och man har ingen hjälp av sitt egentliga språk.



Problemet är att det inte går att avgöra om det ska vara de eller dem i många fall och inte ens språkvetarna kan svara på hur det ska vara. Därför är det meningslöst att upprätthålla en regel som de allra flesta inte kan lära sig.

Ett debattinlägg från en lärare:

http://www.svd.se/nu-ar-det-dags-att-slopa-de-och-dem

SvD har vänt sig till språkvetaren Lars Melin:

http://www.svd.se/docent-dumheter-klart-man-kan-lara-sig-de-och-dem

– Äh, dumheter, det är klart att de kan lära sig. Frågan är bara: vill man lära sig? Och jag kan föreställa mig att skolelever har väldigt låg motivation kring detta.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Debbido » 2016-10-25 21:46:08

På andra forum ser jag ofta hur man blandar de och dem hej vilt och det gör mig både förvirrad och ledsen. Det blir svårare att förstå vad man egentligen menar.
Så jag är reform-motståndare.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Abazi » 2016-10-25 21:51:47

Håller med Debbido fullständigt
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Debbido » 2016-10-25 22:23:36

Abazi skrev:Håller med Debbido fullständigt
Abazi skrev:Håller med Debbido fullständigt


Tack! Svenskan är ju hotad av många språk. Vill inte förlora den. Att vissa är för korkade för att lära sig grammatiken tycker jag inte att resten av befolkningen ska behöva sota för.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav marxisten » 2016-10-25 22:33:01

Man behöver inte ta bort "de" och "dem", däremot kan man ändra så att "dom" blir korrekt att använda i båda fallen.

Språket utvecklas, kolla hur man skrev för 100 år sen syns en rejäl skillnad så detta vore bara en naturlig utveckling av språket. Eftersom vi nyttjar "dom" i tal kommer det inte naturligt likt det gör men they/them i engelskan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav nescio » 2016-10-26 13:59:34

Jag kommer att forsätta skriva de/dem oavsett vad någon annan beslutar.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Furienna » 2016-10-26 14:36:04

Jag också. Visst blir det förändringar även i skriftspråket med tiden. Men lite ordning vill jag ha.

Hur kan det förresten vara så svårt att lära sig att skriva de/dem? Otroligt...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-26 17:03:02

Jag tycker att man bör börja tillåta "dom" för de som börjar första klass nu. Då blir det lagom att alla vänjer sig. Och man ska tillåta de och dem ett bra tag till. Det finns andra ord där man fortfarande accepterar den gamla stavningen.

Man måste ha stavningsreformer ibland. Bara för 50 år sedan lagade man potatisgratin. Inte ska man få stava gratäng, det ser FEL ut. Fast för oss ser det rätt ut. Eller hur?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Furienna » 2016-10-26 17:28:04

Men vid alla stavningsreformer finns det också människor, som tycker att det nya systemet är fel och fult. Och kalla mig för en gammal knarrig kärring om ni vill, men i det här fallet är jag faktiskt konservativ och vill stava som jag fick lära mig att stava. Jag tycker att det är fel att fördumma det svenska språket, när man i stället borde lära barn och tonåringar hur man stavar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Julianus » 2016-10-26 17:33:02

Det här förslaget är ju bara helt bisarrt.

Det handlar istället om reglerna. Reglerna finns där för en anledning.
Lär dig de, istället för att sitta och förenkla de hela tiden.
Julianus
 
Inlägg: 9367
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Furienna » 2016-10-26 18:17:06

Du menar "lär dig dem i stället för att sitta och förenkla dem hela tiden''.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-27 6:05:26

Motsätter vi oss stavningsreformer kommer vi få ett språk som inte har det minsta med uttalet att göra. Hur kul är det? En av anledningarna till att det är svårt att lära sig engelska.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav kiddie » 2016-10-27 6:06:34

Hur kommer det sig ens att vi säger "dom"? Var kommer det ifrån?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav skorpion76 » 2016-10-27 6:27:33

Oj jösses! När jag gick i skolan fick man absolut inte skriva dom. Gjorde man det fick man fel för det.
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn


Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 9:24:12

kiddie skrev:Hur kommer det sig ens att vi säger "dom"? Var kommer det ifrån?


Vet inte exakt och jag hoppas att språkexperterna inte klankar ned på mig nu om jag gissar: Jag skulle tro att uttalet ändrades och stavningen fanns kvar. Dvs. att det förr i tiden också uttalades "de" och sen ändrades uttalet till "dom". Man har samma grej i engelskan. Där avviker ju stavningen ganska mycket från uttalet, men det lär ha varit så att uttalet tidigare var mer lik stavningen. Då brukar man ofta göra en stavningsreform och anpassa det. Men det har man inte gjort än med engelskan i alla fall.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Inläggav Toblerone » 2016-10-27 9:26:13

Micke skrev:Ett steg i rätt riktning, det är vad jag tycker. Varför krångla till saker och ting? Det är väl ingen som säger "dem"?

Inte nu, men kanske förr i tiden. Det verkar sannolikt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in