Snart försvinner "de" och "dem". Skönt?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Zombie » 2011-12-19 2:32:36

Alien skrev:Säger alla förresten "dom"? Har formen "di" försvunnit också?

Även de största regionala högspråksvarianterna, den skånska och den finlandssvenska, går ju tillbaka numera. Yngre mellansvenskar tolererar dem inte längre, om de nu ens känner till dem, och skåningarna och finlandssvenskarna gör som ansatta språkminoriteter alltid har gjort: skaffar sig mindervärdeskomplex och försöker tala lika fint som i huvudstaden.

(Bortsett då från att finlandssvenskarna är ansatta även av allt intolerantare finskspråkiga, vilket de får klara utan rikssvenskt stöd.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Iridia » 2011-12-19 2:37:56

Alien skrev:
koffski skrev:Vad som är väldigt konstigt med de och dem är att svenskar ej gör fel i engelskan med they/them vilket är samma princip.

Engelskan har väl högre status än svenskan, så där bemödar man sig och vill prata som de engelsktalande.

Kan också bero på att det är tydlig (och samma) skillnad mellan they/them både i tal och skrift medan det på svenska heter en sak i tal och två andra i skrift, det är nog mest det som ställer till det.

Däremot verkar många, inkl av dem som har engelska som modersmål, blanda ihop their/there/they're.
Senast redigerad av Iridia 2011-12-19 2:41:22, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav WalkingInAir » 2011-12-19 2:40:27

På tal om det. Jag kan inte skilja på "de" och "dem" och är usel på det svenska språket (engelska går bättre) men så är jag också mångspråkig (5 språk) och har dyslexi men trots det har jag fått fy och skam åtskilliga gånger för att ha använt "de" och "dem" på fel sätt, speciellt på forum där språkpoliser tycks finnas i majoritet. Ärligt talat tycker jag en del tar detta med korrekt svenska lite för seriöst på just forum och dylikt, det är en sak i skolan eller vid översättningar av olika material men en annan på ett forum. Så länge man fattar vad personen i fråga menar i sin mening så varför bry sig liksom, jag är i alla fall inte på ett forum för att skriva en akademisk uppsatts till för att rättas. :wink:

Detta med "de" och "dem" tycks vara ett hett ämne runt om på internet, jag kan dock inte bry mig mindre och folk får räkna med att jag använder orden lite hur som helst utan en tanke på att ha svenska akademins ordbok i knät, just a heads up. :-)005 :D
WalkingInAir
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-11-24

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-12-19 2:45:13

Tycker att det är obegripligt att förstå hur folk kan använda dem när det helt klart ska vara de. Det enda jag kan tänka mig är att människor inte längre läser tillräckligt mycket för att det där ska gå in naturligt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Iridia » 2011-12-19 2:51:29

WalkingInAir skrev:På tal om det. Jag kan inte skilja på "de" och "dem" och är usel på det svenska språket (engelska går bättre) men så är jag också mångspråkig (5 språk) och har dyslexi men trots det har jag fått fy och skam åtskilliga gånger för att ha använt "de" och "dem" på fel sätt, speciellt på forum där språkpoliser tycks finnas i majoritet. Ärligt talat tycker jag en del tar detta med korrekt svenska lite för seriöst på just forum och dylikt, det är en sak i skolan eller vid översättningar av olika material men en annan på ett forum. Så länge man fattar vad personen i fråga menar i sin mening så varför bry sig liksom, jag är i alla fall inte på ett forum för att skriva en akademisk uppsatts till för att rättas. :wink:

Detta med "de" och "dem" tycks vara ett hett ämne runt om på internet, jag kan dock inte bry mig mindre och folk får räkna med att jag använder orden lite hur som helst utan en tanke på att ha svenska akademins ordbok i knät, just a heads up. :-)005 :D

Men felaktigt användande av 'de' och 'dem' blir verkligen jättekonstigt även om man fattar vad personen menar. Det riktigt skär i mig när jag ser folk skriva "dem är" eller "ge den till de", och det är inte bara för att jag är språkpolis utan för att hela meningen blir fel. (Självklart har man större tolerans om någon har dyslexi eller inte har svenska som förstaspråk men det är ju inte alltid man vet om sånt.)

Mitt tips är att bara skriva 'dom' om du är osäker eller inte gitter bry dig, det är nog det enklaste sättet att slippa kommentarer eller behöva förklara dig.

Bjäbbmonstret skrev:Tycker att det är obegripligt att förstå hur folk kan använda dem när det helt klart ska vara de. Det enda jag kan tänka mig är att människor inte längre läser tillräckligt mycket för att det där ska gå in naturligt.

Tillräckligt med böcker antar jag att du menar. För läser en massa gör man nog, men om man mest läser mess, tweets, bloggar och foruminlägg, eller slarvigt skrivna artiklar av unga journalister som inte heller läser böcker eller orkade hålla sig vakna på svenskalektionerna, så är det snarare så att man kan lära sig felaktig eller godtycklig stavning av varandra.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav WalkingInAir » 2011-12-19 3:01:57

Iridia skrev:
WalkingInAir skrev:På tal om det. Jag kan inte skilja på "de" och "dem" och är usel på det svenska språket (engelska går bättre) men så är jag också mångspråkig (5 språk) och har dyslexi men trots det har jag fått fy och skam åtskilliga gånger för att ha använt "de" och "dem" på fel sätt, speciellt på forum där språkpoliser tycks finnas i majoritet. Ärligt talat tycker jag en del tar detta med korrekt svenska lite för seriöst på just forum och dylikt, det är en sak i skolan eller vid översättningar av olika material men en annan på ett forum. Så länge man fattar vad personen i fråga menar i sin mening så varför bry sig liksom, jag är i alla fall inte på ett forum för att skriva en akademisk uppsatts till för att rättas. :wink:

Detta med "de" och "dem" tycks vara ett hett ämne runt om på internet, jag kan dock inte bry mig mindre och folk får räkna med att jag använder orden lite hur som helst utan en tanke på att ha svenska akademins ordbok i knät, just a heads up. :-)005 :D

Men felaktigt användande av 'de' och 'dem' blir verkligen jättekonstigt även om man fattar vad personen menar. Det riktigt skär i mig när jag ser folk skriva "dem är" eller "ge den till de", och det är inte bara för att jag är språkpolis utan för att hela meningen blir fel.

Skriv bara 'dom' om du är osäker eller inte gitter bry dig, det är nog det enklaste sättet att slippa kommentarer.


Nja, riktigt så illa blandar jag inte ihop orden. Alla är väll olika. Skrivit "dom" har jag testat men lik förbannat finns det språkpoliser som säger att även det är fel. Så egentligen spelar det ingen roll hur man skriver, är det inte helt korrekt blir vissa som tokiga och jag fattar inte riktigt hur man ens orkar lägga ner energi på att rätta andra och starta 3e världskriget över det. :wink:
WalkingInAir
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-11-24

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Dagobert » 2011-12-19 3:15:22

Alien skrev:Jag tycker det är typisk "dumbing down" (vad säger man på svenska?).

Fördumning?
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Zombie » 2011-12-19 3:17:55

(WalkingInAir)

Många språkpoliser har också fel, det svåra kan vara att hitta i vad. De är ofta bara halvbildade, har en inskränkt och inskränkande syn på språket och fäller hellre än friar vedertagna former som de helt enkelt inte känner till.

Särskilt av de språkpoliser som är mindre vänliga, har jag fått intryck av.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Miche » 2011-12-19 9:43:27

Alien skrev:Har vi världens sämsta lärare el världens slöaste elever el både och?

Jag tror Sverige har en av de absolut sämsta lärarutbildningarna, lärarna får faktiskt inte lära sig hur man lär ut kunskaper vilket är katastrofalt för resultatet och Jan Björklund fattar noll!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Banzai » 2011-12-19 11:20:14

HGJ skrev:
Banzai skrev:Då jag tyvärr inte har någon aning om vad du skriver i inlägget du länkat till så undrar jag vad "domen" blev. Du befinner dig rent språkligt och grammatiskt på en så mycket mer avancerad nivå att du i princip skulle kunna tala ett annat språk. Du får gärna förklara så jag förstår. Betyder ditt inlägg att jag skrev fel trots allt?

I de flesta, liksom i de gröna skorna, är de bestämd artikel, och en sådan kan (numera) inte anta formen dem:

Här är de gröna skorna.
Här är de flesta.

Jag gillar de gröna skorna.
Jag gillar de flesta.

Jämför:

Här är de.
Jag gillar dem.

Tack för förtydligandet HGJ. :D

Då inser jag att jag skrev fel ändå. Hädanefter så kommer jag gå på magkänslan då den ansåg att det skulle varit "de flesta". Det är när jag börjar tänka för mycket som det blir fel. :P
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Parvlon » 2011-12-19 11:54:35

Tycker inte det klagas så mycket på hur man skriver de och dem jämfört med hur ofta det står fel. Är väl nått år sedan jag började göra rätt och har skrivit ett antal A4 på internet sedan slutet på 1900-talet men ändå bara vart nån gång som det blivit påpekat. Innan när jag var osäker så tyckte jag inte det såg dumt ut om nån annan skrev fel där jag också kunde göra det men däremot när man vet hur det ska vara, föga förvånande.

IRL är det dock värre, får för mig ibland att jag sagt "de" istället för "dom" och att hänga upp sig på den skitsaken hade jag gärna sluppit.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Flawed » 2011-12-21 19:11:28

Det är ett bra förslag men man borde gå ett steg längre och även avskaffa dom och det.
Man använder helt enkelt enbart "de".
Tänk på att språket ständigt utvecklas.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Alien » 2011-12-22 3:47:52

Utvecklas? Du menar utarmas, antar jag. Det är en försämring om man inte längre skiljer på "de" och "det". Språket ska anpassas till det enklaste och torftigase sms-språket. Och hela kulturarvet kan vi slänga bort, eftersom ingen kommer att förstå något. Vi anpassar oss efter barns och tonåringars språk, i stället för att de ska lära sig de vuxnas språk. Idealet är ju att vara tonåring idag.

Hur klarade våra primitiva förfäder av vad vi inte klarar av idag?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav geocache » 2011-12-22 8:58:16

Selma skrev:
Moggy skrev:Bra. Ingen mening att hålla fast vid språkregler som de flesta inte klarar av att hantera.

Blir det fritt fram för särskrivningar också?


Berättigad fråga, anser jag! :wink:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav geocache » 2011-12-22 9:05:28

"Dem" har jag aldrig använt mig av, och "dom" har jag slutat använda. Sedan jag fick min diagnos använder jag enbart "de", "de här" och "de där". "Denna" använder jag för övrigt enbart när jag loggar hittade cachar på det forumet.

Diagnosen gav mig frimodighet att använda mitt talade språk på ett "friare" sätt :-)050 :D. Men "min gammla" svenskalärare på gymnasiumet skulle säkert invända ett och annat :-)054 :-)056.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Miche » 2011-12-22 12:54:47

Dem anser jag vara ytterst praktiskt ord som förtydligar texten och jag tycker det är synd att de "gamla" formerna försvinner (de gamla former som jag växte upp med).

Dom är inte vackert i text, och när de och dem används felaktigt så reagerar jag negativt och undermedvetet ger jag texten en lägre kredibilitet. Jag har nog lättare att acceptera felstavningar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Jonas1968 » 2011-12-22 14:37:52

Selma skrev:
Moggy skrev:Bra. Ingen mening att hålla fast vid språkregler som de flesta inte klarar av att hantera.

Blir det fritt fram för särskrivningar också?

Det hoppas jag verkligen inte. Särskrivningar kan ju faktsikt göra att det du skriver får helt fel betydelse. Kassa apparater är ju något helt annat en kassaapparater t ex. Dom i stället för de och dem förändrar ju inte meningens betydelse och de eller dem finns ju inte i det talade språket.
Jonas1968
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2008-06-10
Ort: Örebro

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Dagobert » 2011-12-22 14:52:14

Vi lär väl med tiden få nån sorts pidginengelska som modersmål - mer och mer lån från engelskan, men ingen kan väl kräva att vi ska lära oss deras grammatik när vi inte behöver lära oss vår egen... :roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Arcas » 2011-12-22 19:03:29

För mig personligen skall det bli skönt. Nog för att jag skriver de och dem men jag har väldigt svårt för att veta vilket som skall användas var. Försöker då undvika att skriva något av de då jag hatar att ha fel. xD

Däremot är det lite synd att detta försvinner om man har rent allmän synvinkel.

Ordet "dom" har jag aldrig gillat, säger hellre fel än dom. "De" använder jag till allt istället. :D
Arcas
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2011-12-15

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav geocache » 2011-12-22 19:35:42

Jag för min del har aldrig låtit någon institution bestämma hur jag ska prata eller inte prata *vinkar till Arcas :D*.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Iridia » 2011-12-22 20:11:42

geocache skrev:"Dem" har jag aldrig använt mig av, och "dom" har jag slutat använda. Sedan jag fick min diagnos använder jag enbart "de", "de här" och "de där". "Denna" använder jag för övrigt enbart när jag loggar hittade cachar på det forumet.

Så vad säger du istället för exempelvis "Katterna var hungriga så jag matade dem"? "Jag matade de där"?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav geocache » 2011-12-22 20:35:35

Iridia skrev:Så vad säger du istället för exempelvis "Katterna var hungriga så jag matade dem"? "Jag matade de där"?


Jag säger följdriktigt "jag matade de".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Flawed » 2011-12-22 20:49:26

Tänk hur mycket skog och miljöfarlig printerfärg och energi vi spara genom att ta bort onödiga bokstäver.
Det finns exempel på mycket sämre reformer.
Till exempel namnreformen som gjorde att kvinnor heter typ Nilsson.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Snart försvinner ”de” och ”dem”. Skönt?

Inläggav Zombie » 2011-12-22 20:53:35

Men den sparde ju tre bokstäver per kvinnfolksnamn i allmogen?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Språket



Logga in