Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-14 22:36:44

Huggorm skrev:Om något borde väl den som troget betalat skatt få mer än den som aldrig bidragit?

Men så är det ju faktiskt. Själv betalade jag troget skatt i 20 år och får därför mer i sjukersättning nu när jag inte kan arbeta än vad jag hade fått annars.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 22:39:42

slackern skrev:Problemet är ju bara att FK tar sina uppgifter från skatteverket som har ett par år på nacken. Så om du bränner upp pengarna så får du mindre pengar i bostadstillägg, systemet laggar efter ett par år.

Nä.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-14 22:42:17

Kanin skrev:
slackern skrev:Problemet är ju bara att FK tar sina uppgifter från skatteverket som har ett par år på nacken. Så om du bränner upp pengarna så får du mindre pengar i bostadstillägg, systemet laggar efter ett par år.

Nä.


Inte?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 22:45:05

slackern skrev:
Kanin skrev:
slackern skrev:Problemet är ju bara att FK tar sina uppgifter från skatteverket som har ett par år på nacken. Så om du bränner upp pengarna så får du mindre pengar i bostadstillägg, systemet laggar efter ett par år.

Nä.


Inte?

Bostadstilläget beräknas utifrån senaste årsbesked.
Senast redigerad av Kanin 2015-09-14 22:51:26, redigerad totalt 1 gång.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-14 22:49:15

Kanin skrev:
slackern skrev:
Kanin skrev:Nä.


Inte?

Bostadstilläget beräknas utifrån senaste årsbesked och inkomstdeklaration.


OK så då laggar det efter ett halvår eller något. Det kan ju bli rätt kämpigt att gå miste om 4650 kr/månad under ett halvår.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-14 23:32:01

Huggorm skrev:
DIProgan skrev:Det är jävligt synd om alla så fort de får betala skatt. Ingen har lust att tänka på välfärden, den bara finns ju där ändå...eller något.
Folk skulle nog vara villigare att betala skatt om de trodde att de själv någon gång skulle få tillbaka något, men det blir ju som för Puzzle att det dras av för att hon inte sprungit runt som en idiot och konsumerat pengar på onödig skit. Reglerna borde förstås vara lika för alla, oavsett bakgrund. Om något borde väl den som troget betalat skatt få mer än den som aldrig bidragit?

+1 (duh :P ).

Jag kan ju säga med handen på hjärtat säga att jag inte har svartjobbat eller något liknande så jag har betalat skatt på pengarna jag fått in. Skatt som "borde" ha gått till ett så kallat skyddsnät tills om och när man faller men vilket jag tydligen inte har rätt att ta lika stor del utav.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Dagobert » 2015-09-14 23:52:21

Jag har bara skummat tråden så jag har missat hur man kan ha sparat ihop 400 000 kr vid 24 års ålder genom att avstå från att festa o.d. Inte för att jag har med det att göra.

Om du började jobba vid 20 så blir det ca 8000 kr/mån sparat. Du borde därför vara van att leva snålt och borde klara dig på sjukpenningen utan att ta av sparpengarna.
Eller har jag missat nåt?
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Titti » 2015-09-15 1:01:38

Puzzle skrev:Som jag säkert har sagt tidigare så är jag sjukskriven och fick diagnoserna asperger och utmattningsdepression och dessvärre så blev jag avskedad innan sjukskrivningen så jag är sjukskriven på arbetslöshetspengen, är alltså runt 8000 före skatt.

Om du är arbetslös och inskriven på arbetsförmedlingen har du rätt att behålla din SGI. Så var det förr och jag tror inte att det är ändrat. Det har räddat mig mer än en gång.

(Jag har dock inte läst hela tråden så jag vet inte om det har varit uppe tidigare.)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Blezza » 2015-09-15 2:16:27

Vi kan köpa hus ihop! Jag är seriös, eller kanske inte. Ville bara skriva något finurligt kände jag.


Sen undrar man ju varför du behöver mer pengar, du har ju sjukskrivning och en rejäl summa du sitter på. Men så orkar jag inte läsa igenom 7 sidor heller där du säkert redan förklarat det.

Hur som helst lycka till.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav CarolusRex » 2015-09-15 3:01:05

Vet faktiskt inte vad jag tycker... Det är inte lätt att vara sjuk. Men det hjälper såklart med pengar.

Det är väl det samhället vi lever i, man håller hårt på sina pengar. Trixar gärna lite med systemet för att få behålla så mycket som möjligt. Kan inte klandra någon för detta. Så hade jag också gjort om jag hade möjligheten. Men det är inte mitt drömsamhälle precis.

Lever själv under existensminimum och sparkontot står på noll. Hoppas på att kunna återgå till studier/arbete i framtiden.

Lycka till hur som helst.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav LordNelson » 2015-09-15 10:03:54

Kanin skrev:
slackern skrev:
Kanin skrev:Nä.


Inte?

Bostadstilläget beräknas utifrån senaste årsbesked.

Vilket?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 12:44:53

CarolusRex skrev:...
Det är väl det samhället vi lever i, man håller hårt på sina pengar. Trixar gärna lite med systemet för att få behålla så mycket som möjligt. Kan inte klandra någon för detta. Så hade jag också gjort om jag hade möjligheten.
...


Ju fler som har den inställningen och som även anser det vara berättigat att fuska på olika sätt för att gynna sig själva eftersom att andra gör det/har gjort det, ju sämre möjligheter för välfärdssystemets fortsatta existens samt att upprätthålla trovärdigheten för välfärdssystemet.

nano skrev:Privata intressen KAN inte göra samma jobb och vinst samtidigt.


Jo, privata företag kan bedriva framgångsrik och effektiv verksamhet med god och hög kvalitet där patienterna/kunderna är nöjda och samtidigt göra det på ett mer resurseffektivt sätt än verksamheter som är offentligt drivna, med andra ord, det är alltså även möjligt för privata verksamheter att göra vinst.

nano skrev:Det allmänna har dessutom robusta stordriftsfördelar och insyn i ekonomin för den som behagar kolla upp den.


Finns åtskilliga exempel på hur offentliga verksamheter är väldigt ineffektiva och tungrodda, där personalen vantrivs, patienterna/kunderna är missnöjda med den vård eller den service de får, där kvaliteten är dålig och verksamheten blöder ekonomiskt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav CarolusRex » 2015-09-15 13:00:35

Wine skrev:Ju fler som har den inställningen och som även anser det vara berättigat att fuska på olika sätt för att gynna sig själva eftersom att andra gör det/har gjort det, ju sämre möjligheter för välfärdssystemets fortsatta existens samt att upprätthålla trovärdigheten för välfärdssystemet.


Ja. Det ska inte gå att trixa. För det kommer att utnyttjas. Vi är ett splittrat folk. Individualister.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-15 13:03:24

LordNelson skrev:
Kanin skrev:Bostadstilläget beräknas utifrån senaste årsbesked.
Vilket?

T.ex. från banken och CSN. Det är förmögenheten 31 december året innan ansökan som påverkar bostadstillägget.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 13:14:16

CarolusRex skrev:
Wine skrev:Ju fler som har den inställningen och som även anser det vara berättigat att fuska på olika sätt för att gynna sig själva eftersom att andra gör det/har gjort det, ju sämre möjligheter för välfärdssystemets fortsatta existens samt att upprätthålla trovärdigheten för välfärdssystemet.


Ja. Det ska inte gå att trixa. För det kommer att utnyttjas. Vi är ett splittrat folk. Individualister.


Tycker att det är lite motsägelsefullt när de som säger sig vara för solidaritet i samhället och som har vänsterpolitiska åsikter är de som många gånger verkar ha bäst koll på hur bidragssystemen fungerar, är väldigt fixerade vid pengar och ersättningsnivåer och tycker att det är orättvist att det existerar ekonomiska skillnader i disponibel inkomst mellan människor som arbetar och människor som inte arbetar, fokuserar mycket på hur det ska kunna gå att utnyttja staten och bidragssystemen maximalt samt även har åsikter som att det är ok att fuska lite om andra gör det o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-15 13:22:53

Wine skrev:Tycker att det är lite motsägelsefullt när de som säger sig vara för solidaritet i samhället och som har vänsterpolitiska åsikter är de som många gånger verkar ha bäst koll på hur bidragssystemen fungerar, är väldigt fixerade vid pengar och ersättningsnivåer och tycker att det är orättvist att det existerar ekonomiska skillnader i disponibel inkomst mellan människor som arbetar och människor som inte arbetar, fokuserar mycket på hur det ska kunna gå att utnyttja staten och bidragssystemen maximalt samt även har åsikter som att det är ok att fuska lite om andra gör det o.s.v.

Jag hör definitivt inte till dem. Men det kan finnas en viss logik, för den förfördelade, i att kringgå ett i grunden orättvist system.

Jag har svårt att se att det skulle vara vanligt bland de med vänsterpolitiska åsikter att det är ok att fuska lite om andra gör det (snarare tvärtom).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-15 13:29:57

Kanin skrev:Jag har svårt att se att det skulle vara vanligt bland de med vänsterpolitiska åsikter att det är ok att fuska lite om andra gör det (snarare tvärtom).

Det är också min uppfattning.

De som lägger ner mest tid på att lära sig alla skatteregler och trixar för att komma runt dem verkar vara jurister och bolagsdirektörer med högerpolitiska åsikter.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Trollmor » 2015-09-15 13:35:19

Puzzle skrev:
Athena skrev:Ja är man sjuk ska man veta sin plats i samhället och vara fattig :-)040
Ja, dumma mig som inte tänkte på det innan... :wink:
Tack för dagens igenkänande skratt! :-)Happy
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav CarolusRex » 2015-09-15 13:42:54

Vet inte om det måste vara så motsägelsefullt. Man kan göra en överenskommelse. Om sedan 90% bryter mot den är kan det nog vara svårt att inte hamna där till slut.

Det hjälper inte att vi har blivit ett så pass splittrat folk heller. Man känner inte sina grannar längre. För vi är inte beroende av varandra längre. Tror vi.

Majoriteten måste fatta ett beslut. Innebär beslutet att vi ska hjälpa varandra så får vi se till att det inte går att kringgå.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-15 13:44:26

CarolusRex skrev:...
För vi är inte beroende av varandra längre. Tror vi.
...


Här har du satt fingret på något viktigt och något som jag tror stämmer väldigt bra.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Alien » 2015-09-15 14:04:02

Huggorm skrev:
DIProgan skrev:Det är jävligt synd om alla så fort de får betala skatt. Ingen har lust att tänka på välfärden, den bara finns ju där ändå...eller något.
Folk skulle nog vara villigare att betala skatt om de trodde att de själv någon gång skulle få tillbaka något, men det blir ju som för Puzzle att det dras av för att hon inte sprungit runt som en idiot och konsumerat pengar på onödig skit. Reglerna borde förstås vara lika för alla, oavsett bakgrund. Om något borde väl den som troget betalat skatt få mer än den som aldrig bidragit?


Vi har alla dragit nytta av skatterna iom att vi fötts, gått på daghem, i skolan, på högskola, varit sjuka, åkt skattesubventionerad kollektivtrafik, åkt bil på asfalterade vägar etc.

Om man haft ett låglöneyrke och troget betalat skatt i många år, så får man inte mer i (förtids)pension än den som aldrig jobbat och betalat skatt. Sånt kan också kännas orättvist. Men man får förstås skylla sig själv för att man inte lyckades skaffa ett höglöneyrke.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 14:16:23

Många gånger kan ett beslut utgå ifrån individens erfarenheter, är du tex rättshaverist, kan det vara svårt att känna motivation till att via samhällets skatter bidra till andras väl.
Upplever moral som något relativt både för mig själv och när jag ser på andras handlingar, utifrån detta perspektiv kan jag inte döma någon, endast uppmana till reflexion i de sammanhang som enligt min moral kräver det.
Och var och en handlar utifrån sin egen moraliska inställning, om detta leder till fängelse, eller till ett gott samvete, ja handlingen är fortfarande ett privat beslut. :-)182
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-15 14:23:32

Alien skrev:Om man haft ett låglöneyrke och troget betalat skatt i många år, så får man inte mer i (förtids)pension än den som aldrig jobbat och betalat skatt.

Jo, såvida inte personen jobbat deltid. (Det kan dock jämnas ut av bostadstillägg.)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-15 14:38:46

Ja och sedan går ju kommunerna i spetsen att inom vårdyrken att inte ge sina anställda heltidsjobb, det blir mycket billigare för kommunerna att ha flertal deltidsarbetare, så var tog nu moralen vägen hos beslutsfattarna?
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Återgå till Aspergare och vården



Logga in