Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-14 14:34:17

plåtmonster skrev:
sugrövmanövern skrev:Varför ska hon prompt ner i gyttjebrunnen och börja om från scratch?
Det är mer rättvist! :-)051 ;)
Det är väl det som kallas solidaritet i godhetknarkarnas land :mrgreen: . Helst ska väl alla som blir sjukskrivna eller utförsäkrade sitta utanför ica med en kopp och tigga.

Först då kommer "vi skattebetalare" att finna det i sitt hjärta att stötta dem med en femkrona.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 14:38:36

sugrövmanövern skrev:Vi betalar alla skatt. Rik eller sparsam.. jadu. Räknar du Puzzle som rik vet jag inte vilken jäkla planet du trillat ner från faktiskt. Vill du inte ha henne stark och på en bra platå med en god buffert när hon återgår till arbete och fortsätter försörja oss isåfall?

Varför ska hon prompt ner i gyttjebrunnen och börja om från scratch?

Haha inte kommer hon lida speciellt av att behöva lägga ut cirka 2000 kr i månaden under cirka 6 månader. Det blir ju 12 000 kr. Då kommer hon fortfarande att ha 388 000 kr och det är en jättesumma. Självklart är TS rik. Jag tror inte ens att mina seriöst framgångsrika jämnåriga kamrater har så mycket pengar som hon har. Jag själv har tjänat ihop kanske 20 000 kr som mest genom arbeten, och visserligen dragit in en hutlös summa en gång genom ett projekt men det ska vi inte gå in på - och de pengarna spenderade jag på levnadsomkostnader och på välgörenhet så nu är jag fattig igen.

Jag och TS är ju lika gamla och normalt i vår ålder är att man har kanske 10 000 kr i buffert utifall att något oförutsett skulle inträffa. Man brukar få in 9500 kr i månaden från CSN och det är så våra liv ser ut. 400 000 kr är en enorm rikedom för människor i vår ålder. Risken att TS skulle komma ut i arbetslivet i en ekonomisk gyttjebrunn och behöva börja om från scratch är obefintlig.

Mats skrev:
Gripandekylig skrev:Varför skulle vi ge hjälp även åt de som inte behöver det?

Ja, varför ska sådana som Reinfeldt få ekonomisk hjälp?

Jag tycker inte att han borde ha gjort som han gjorde. Det han gjorde var värre än vad TS försökte göra (om det nu är så som hon presenterade i startinlägget att man inte ska få bostadstillägg om man har 400 000 kronor. Det var därför jag gav dig liknelsen mellan Stureplansmördaren och Breivik, eller vad jag nu valde för några personer som agerat klandervärdigt av olika grad. Jag jämförde alltså TS lilla omoraliska agerande med Stureplansmördarens och Reinfeldts stora omoraliska agerande med Breiviks. Är du med?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 14:44:12

Gripandekylig skrev:Tantaly, du missförstår varför vi erbjuder de fattiga bidrag. Det är inte för att de skulle ha någon rätt till bidrag utan det är för att de har ett behov av bidrag. Har man mycket pengar saknar man behov av externt bistånd. Om man istället inte har råd att betala grundläggande utgifter så som för mat, husrum och sjukvård så har man ett behov. (...) Det finns ju dessutom inget att klaga över; man får ju som svensk idag ekonomisk hjälp från sina medmänniskor ifall man behöver det. Varför skulle vi ge hjälp även åt de som inte behöver det?

För att fördela vårt välstånd rättvist och skapa trygghet. Bidrag, socialförsäkringssystem och fördelningspolitik handlar inte enbart om dela ut matkuponger till de olycksaliga. Det är inte vettigt att behovspröva alla socialförsäkringar och bidrag, och omforma dem med socialbidraget som förebild.

Gripandekylig skrev:2000 kr i månaden under cirka 6 månader

Varifrån fick du de siffrorna?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-14 14:48:01

Gripandekylig skrev:
sugrövmanövern skrev:Vi betalar alla skatt. Rik eller sparsam.. jadu. Räknar du Puzzle som rik vet jag inte vilken jäkla planet du trillat ner från faktiskt. Vill du inte ha henne stark och på en bra platå med en god buffert när hon återgår till arbete och fortsätter försörja oss isåfall?

Varför ska hon prompt ner i gyttjebrunnen och börja om från scratch?

Haha inte kommer hon lida speciellt av att behöva lägga ut cirka 2000 kr i månaden under cirka 6 månader. Det blir ju 12 000 kr. Då kommer hon fortfarande att ha 388 000 kr och det är en jättesumma.
Jaja, men en del vill ju att hon ska lägga hela sparkapitalet på överlevnad och typ låta bli att ens försöka ansöka om bidrag. Dessutom, 6 månader? Det kan bli 6 år. Det kan bli för alltid. Förhoppningen är att hon återkommer till arbetslivet såklart.

Vad du skrattar för går mig helt förbi.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-14 14:52:52

Gripandekylig skrev:Jag tycker inte att han borde ha gjort som han gjorde. Det han gjorde var värre än vad TS försökte göra (om det nu är så som hon presenterade i startinlägget att man inte ska få bostadstillägg om man har 400 000 kronor. Det var därför jag gav dig liknelsen mellan Stureplansmördaren och Breivik, eller vad jag nu valde för några personer som agerat klandervärdigt av olika grad. Jag jämförde alltså TS lilla omoraliska agerande med Stureplansmördarens och Reinfeldts stora omoraliska agerande med Breiviks. Är du med?

Jag är med på hur du tycker att det borde vara. Men det saknar relevans för hur det faktiskt är. Om bidrag bara betalades ut efter behov skulle det inte finnas möjlighet för Reinfeldt att få 156000 i månaden i bidrag. Ingen behöver så mycket bidrag för att överleva. Det visar att "behov" som enda grund för bidrag är något du har hittat på.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav DIProgan » 2015-09-14 14:54:46

Har ni något sätt att mäta hur arbetssam man varit relativt till sin kapacitet så välkomna att lägga fram det för politikerna så att alla utbrända etc. kan få sig några miljoner istället för feta bolagspampar. Tills dess är det på dem som lyckats att bunta ihop en koffert med pengar att stå för den störe delen av kalaset. Det vill säga om ni inte vill bo i en djungel där alla gör som de vill. Då vore de flesta här tokkörda.

Mats skrev: Det visar att "behov" som enda grund för bidrag är något du har hittat på.
Så eftersom systemet inte är perfekt är det skit? Bra där.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Tantaly » 2015-09-14 15:03:43

Gripandekylig skrev:
Jag och TS är ju lika gamla och normalt i vår ålder är att man har kanske 10 000 kr i buffert utifall att något oförutsett skulle inträffa. Man brukar få in 9500 kr i månaden från CSN och det är så våra liv ser ut. 400 000 kr är en enorm rikedom för människor i vår ålder.


Allt är ju beroende på hur man väljer att leva sitt liv. Vissa vill bli fattiga studenter, andra väljer att åka till Norge och jobba efter gymnasiet. 400 K är ingen förmögenhet. Om man väljer bort resor och "normalt levande" bara för att senare kunna köpa det där drömhuset någon gång i framtiden skall man inte bestraffas för att man går in i väggen och blir sjuk.

Nu finns det många andra orsaker till att man kan ha pengar på kontot också. Man kan t.ex. ha fått pengar för sin diagnos från försäkringsbolag som skall täcka vård, medicinkostnader, sveda och värk eller för att man faktiskt kanske aldrig någonsin kan arbeta igen. Då är inte 400 000 kr mycket vill jag säga.

Men vad säger du kylig. När du kommer ut sen och får ett akademisk yrke och börjar tjäna storkovan. Inte har du ett behov av alla pengar du kommer få. Skicka över allt överskott och hjälp flyktingarna och de sjuka i samhället istället för att spara till ett hus och eventuellt framtida barn. Ett hus är ju lyx att ha och inget behov. Inga studenter bor ju i hus...
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-14 15:07:49

Tantaly skrev:
Gripandekylig skrev:
Jag och TS är ju lika gamla och normalt i vår ålder är att man har kanske 10 000 kr i buffert utifall att något oförutsett skulle inträffa. Man brukar få in 9500 kr i månaden från CSN och det är så våra liv ser ut. 400 000 kr är en enorm rikedom för människor i vår ålder.


Allt är ju beroende på hur man väljer att leva sitt liv. Vissa vill bli fattiga studenter, andra väljer att åka till Norge och jobba efter gymnasiet. 400 K är ingen förmögenhet. Om man väljer bort resor och "normalt levande" bara för att senare kunna köpa det där drömhuset någon gång i framtiden skall man inte bestraffas för att man går in i väggen och blir sjuk.

Nu finns det många andra orsaker till att man kan ha pengar på kontot också. Man kan t.ex. ha fått pengar för sin diagnos från försäkringsbolag som skall täcka vård, medicinkostnader, sveda och värk eller för att man faktiskt kanske aldrig någonsin kan arbeta igen. Då är inte 400 000 kr mycket vill jag säga.

Men vad säger du kylig. När du kommer ut sen och får ett akademisk yrke och börjar tjäna storkovan. Inte har du ett behov av alla pengar du kommer få. Skicka över allt överskott och hjälp flyktingarna och de sjuka i samhället istället för att spara till ett hus och eventuellt framtida barn. Ett hus är ju lyx att ha och inget behov.


Det rödmarkerade har han ju redan skrivit att han redan har gjort.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-14 15:20:00

DIProgan skrev:
Mats skrev: Det visar att "behov" som enda grund för bidrag är något du har hittat på.
Så eftersom systemet inte är perfekt är det skit? Bra där.

Jag förstår inte kopplingen mellan din kommentar och det du citerade.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 15:26:27

Kanin skrev:För att fördela vårt välstånd rättvist och skapa trygghet. Bidrag, socialförsäkringssystem och fördelningspolitik handlar inte enbart om dela ut matkuponger till de olycksaliga. Det är inte vettigt att omforma socialförsäkringar med socialbidraget som förebild.

Det är ju inte meningen att man från statens sida aktivt ska omfördela ekonomiska tillgångar i onödan. Visst, om någon är så fattig att den inte har råd att köpa mat så kan man ju ge den bidrag och det är ju kanonbra att erbjuda skattebekostad skolgång, skattesubventionerad vård och en massa annat sådant för att skapa ett samhälle med god social trygghet.

I grunden, om man ser till de naturlagar under vilka vi likt samtliga livsformer lever, är det ju upp till var och en att tillgodose sina egna behov och satsa så mycket tid och energi av sitt liv på att, exempelvis som vi människor brukar göra, tjäna pengar som vi kan använda för att leva liv innehållandes de nivåer av lyx vi känner att vi nöjer oss med. Det är ju inte meningen att vi, som utgångspunkt, ska leva i någon kristen eller kommunistisk värld utan Sverige är ju ett liberalt land med enstaka sunda socialdemokratiska undantag.

Regelhierarkin ser ju ut så här:
1. Den mest anpassningsbara överlever
(Var man är sin egen lyckas smed)
1.1 Agera så som är mest fördelaktigt för din överlevnad
(Skaffa dig en bra karriär)
1.1.1 Om det i förlängningen är fördelaktigt för dig själv så assistera andra
(Ge de fattiga bidrag så kan de i framtiden betala skatt som du kan använda när du behöver äldreomsorg)

Kanin skrev:
Gripandekylig skrev:2000 kr i månaden under cirka 6 månader

Varifrån fick du de siffrorna?

Siffran 2000 kr höftade jag fram efter att TS beskrivit sig få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning och eftersom våra jämnåriga brukar behöva lägga cirka 7-8000 kr på våra levnadsomkostnader. Den resterande summan av våra CSN-inbetalningar brukar vi lägga på kläder och sprit.

Siffran 6 månader tog jag som genomsnittstid för hur lång tid det brukar ta att behandla en utmattningsdepression enligt 1177. Som jag skrivit i ett tidigare inlägg spelar det dock ingen större roll om det skulle dröja något längre, men ifall hela förmögenheten på 400 000 går åt (d.v.s. efter 16½ år) så ligger ju problemet i ineffektiv vård snarare än i svårigheter att erhålla bostadsstöd (vilket hon kanske nu, enligt era djupare efterforskningar, trots allt kan göra).

sugrövmanövern skrev:Jaja, men en del vill ju att hon ska lägga hela sparkapitalet på överlevnad och typ låta bli att ens försöka ansöka om bidrag. Dessutom, 6 månader? Det kan bli 6 år. Det kan bli för alltid. Förhoppningen är att hon återkommer till arbetslivet såklart.

Hon har ju redan fått aktivitetsersättning om 8000 kr (6000 kr efter skatt) beviljad så då lär det räcka med kanske 2000 kr till något sådant för att nå upp till vad hon behöver för att betala sin hyra. Angående det med att använda sparkapitalet istället för att ansöka om bidrag för att betala sina levnadsomkostnader vid sjukdom är inget man tvingas att göra enligt dagens reglering. Personligen tycker jag att hon ska följa reglerna, men jag menar samtidigt att alla som får bidrag ska känna tacksamhet för dem.

Slutligen, angående tiden om 6 månader, är det en normal genomsnittlig tid för återhämtning efter utmattningsdepression enligt 1177 men visst, även om det tar längre tid skulle hon ha hela 16½ år på sig att tillfriskna ifall hon utnyttjade sina besparingar. Den svenska välfärden är inte till för att finansiera människors sommarstugor eller lyxbåtar utan den är till för att hjälpa de allra fattigaste med deras levnadsomkostnader. Det är fräckt att utnyttja det ifall man inte behöver det.

Mats skrev:Jag är med på hur du tycker att det borde vara. Men det saknar relevans för hur det faktiskt är. Om bidrag bara betalades ut efter behov skulle det inte finnas möjlighet för Reinfeldt att få 156000 i månaden i bidrag. Ingen behöver så mycket bidrag för att överleva. Det visar att "behov" som enda grund för bidrag är något du har hittat på.

Du blandar ihop det bidrag han har ansökt om med det bostadstillägg som tråden handlar om. Jag föreslår att du släpper artikeln om Reinfeldts bidrag eftersom den är ordentligt OT i det här sammanhanget. Ingen i tråden säger emot dig att han saknat behov av det bidraget. Ingen i tråden hävdar att det vore rätt att betala ut bidraget till honom. Om du vill diskutera hans ekonomi närmare föreslår jag att du startar en dedikerad tråd för det ämnet.

Tantaly skrev:Om man väljer bort resor och "normalt levande" bara för att senare kunna köpa det där drömhuset någon gång i framtiden skall man inte bestraffas för att man går in i väggen och blir sjuk.

Man bestraffas inte. Man saknar helt enkelt behov. De pengar man sparar är inte öronmärkta för att användas till att köpa ett sommarhus för. De kan lika gärna behöva gå till att bekosta skadereparationer efter villabränder, byten av trasiga tvättmaskiner eller mellanskillnaden till aktivitetsersättningen för bostadshyra vid sjukdom. Oförutsedda saker händer. Man straffas inte av sådant som sker helt pötsligt; shit happens och det finns ingen att skylla.

Tantaly skrev:Men vad säger du kylig. När du kommer ut sen och får ett akademisk yrke och börjar tjäna storkovan. Inte har du ett behov av alla pengar du kommer få. Skicka över allt överskott och hjälp flyktingarna och de sjuka i samhället istället för att spara till ett hus och eventuellt framtida barn. Ett hus är ju lyx att ha och inget behov. Inga studenter bor ju i hus...

Du missförstår. Jag menar att man vid bedömning av vem som ska vara berättigad till bostadstillägg ska basera bedömningen på vilket behov individen har av bidraget i fråga. Vad jag tjänar själv har ingenting med saken att göra; det blir ju mina pengar. Nu har TS begärt dig, mig och alla andra stackars skattebetalare att använda våra surt förvärvade pengar för att bekosta hennes hyra bara så att hon nöjt ska kunna sitta kvar på sin stora säck fylld med 400 000 kronor som hon kanske tänkt att använda för att köpa någon dyr segelbåt eller liknande. Det är fel.

Den som inga pengar har ska ju enligt naturens lagar dö. Vi är snälla och smarta i Sverige så vi ger dem tillräckligt med pengar för att täcka deras behov. Den som mycket pengar har får spendera dem på vad den vill och behöver inte dela med sig till fattiga i större utsträckning än vad skattesystemet kräver. Hänger du med? Man betalar skatt efter de förmåga (de regler om skattesatser som råder) och man får bidrag efter behov (enligt de regler om vad som utgör behov som råder).

slackern skrev:Det rödmarkerade har han ju redan skrivit att han redan har gjort.

Det stämmer visserligen men jag skulle inte göra så i framtiden om jag skulle tjäna mycket pengar. Jag vill gärna få ihop till ett antal miljarder eller mer så att jag kan genomföra de projekt jag drömmer om.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 16:10:19

Gripandekylig skrev:Det är ju inte meningen att man från statens sida aktivt ska omfördela ekonomiska tillgångar i onödan. Visst, om någon är så fattig att den inte har råd att köpa mat så kan man ju ge den bidrag (...)

Du har synnerligen osympatiska politiska åsikter som jag starkt tar avstånd ifrån. Låt oss stanna där. Försök inte framställa det som något av naturen givet.


Gripandekylig skrev:Siffran 2000 kr höftade jag fram efter att TS beskrivit sig få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning och eftersom våra jämnåriga brukar behöva lägga cirka 7-8000 kr på våra levnadsomkostnader. Den resterande summan av våra CSN-inbetalningar brukar vi lägga på kläder och sprit.

Ni får dessutom bostadsbidrag. Du begär i princip att TS ska leva under existensminimum.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-14 16:20:35

Gripandekylig skrev:
Mats skrev:Jag är med på hur du tycker att det borde vara. Men det saknar relevans för hur det faktiskt är. Om bidrag bara betalades ut efter behov skulle det inte finnas möjlighet för Reinfeldt att få 156000 i månaden i bidrag. Ingen behöver så mycket bidrag för att överleva. Det visar att "behov" som enda grund för bidrag är något du har hittat på.

Du blandar ihop det bidrag han har ansökt om med det bostadstillägg som tråden handlar om. Jag föreslår att du släpper artikeln om Reinfeldts bidrag eftersom den är ordentligt OT i det här sammanhanget. Ingen i tråden säger emot dig att han saknat behov av det bidraget. Ingen i tråden hävdar att det vore rätt att betala ut bidraget till honom. Om du vill diskutera hans ekonomi närmare föreslår jag att du startar en dedikerad tråd för det ämnet.

Nu har jag läst TS startinlägg igen och kan konstatera att din moralpanik är minst lika mycket OT. TS undrar om det är någonting någon har missat i det befintliga regelverket kring bostadstillägg. Om du har synpunkter på hur regelverket kring bostadstillägg borde vara (i stället för hur det är) föreslår jag att du startar en dedikerad tråd för det ämnet.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav RapeRegs » 2015-09-14 16:44:58

Kanin skrev:Du begär i princip att TS ska leva under existensminimum.


Hur tänker du nu?
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 16:58:00

Kanin skrev:
Gripandekylig skrev:Siffran 2000 kr höftade jag fram efter att TS beskrivit sig få 6000 kr efter skatt i aktivitetsersättning och eftersom våra jämnåriga brukar behöva lägga cirka 7-8000 kr på våra levnadsomkostnader. Den resterande summan av våra CSN-inbetalningar brukar vi lägga på kläder och sprit.

Ni får dessutom bostadsbidrag. Du begär i princip att TS ska leva under existensminimum.

Nej jag får inget bostadsbidrag. Jag gjorde just en sökning på ifall jag kunde få det och med CSN visade räknaren 0 kr och ifall jag skrev in att jag inte fick något CSN kunde jag få 300 kr i bostadsbidrag. Det bidraget kan vi lämna utanför ekvationen. Jag vet att somliga studenter får bostadsbidrag men de är så små att det kvittar.

Nej det innebär knappast att leva på existensminimum att få 8000 kr (6000 kr efter skatt) av staten och därefter lägga så mycket man nu vill av sina 400 000 kr i månaden på sina levnadsomkostnader. Hon skulle exempelvis, ifall hon räknar med att bli frisk inom knappt 4 år (40 månader) kunna spendera 16 000 kr i månaden på att leva. Existensminimum är ett bestämt begrepp som innebär 4675 + hyra + sjukvård upp till 1100 så cirka 9500 kr ungefär - snarlikt CSN.

Vi studenter lever omkring existensminimum och det räcker för oss; vi överlever och kan vara pigga nog för att lära oss tillräckligt i skolan för att genom våra framtida kvalificerade arbeten kunna återgälda samhället de pengar vi får nu under vår studietid. TS har så väldigt mycket pengar att hon inte ens om hon skulle bli helt utan något bidrag från oss andra, säkert skulle klara sig ett bra tag på sina 400 000 kr. Nu får hon ju som sagt dessutom aktivitetsersättning så vi behöver inte oroa oss för hennes väl och ve.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Hadraniel » 2015-09-14 17:00:58

RapeRegs skrev:Hur tänker du nu?

Tror hon syftar på att 6000 kronor (vilket motsvarar hyran i detta fallet) plus 2000 kr av besparingarna per månad ger en bra bit under ekonomiskt biståndsnormen.

Vet inte var gränsen för existensminimum går dock men 2000 kronor till mat, alla räkningar utan hyran och en hel del annat är väldigt lite i alla fall.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-14 17:05:47

Men vänta nu, har Puzzle nämnt vad hon betalar i hyra?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Hadraniel » 2015-09-14 17:07:09

sugrövmanövern skrev:Men vänta nu, har Puzzle nämnt vad hon betalar i hyra?

Hon skrev att de 6000 kr hon får ut efter skatt mer eller mindre motsvarar hennes hyra förut i tråden. :wink:

Puzzle skrev:8.000 före skatt, det är runt 6.000 när det kommer fram till mig det vill säga min hyra mer eller mindre.. :wink:
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 17:10:43

Hadraniel skrev:
RapeRegs skrev:Hur tänker du nu?

Tror hon syftar på att 6000 kronor (vilket motsvarar hyran i detta fallet) plus 2000 kr av besparingarna per månad ger en bra bit under ekonomiskt biståndsnormen.

Vet inte var gränsen för existensminimum går dock men 2000 kronor till mat, alla räkningar utan hyran och en hel del annat är väldigt lite i alla fall.

Nej, se exemplet ovan. Cirka 9500 där i krokarna ligger det man kallar existensminimum. Får hon 6000 kr som aktivitetsersättning samt lägger till 3500 kr når man upp till det. Hon kan även byta ut aktivitetsersättningen mot CSN-sjukpeng som ligger på 9500 kr direkt vilket hon kan göra helt lagligt. Nu har hon ju dock redan 400 000 så hon är ju egentligen inte i behov av bidrag men hon kan göra så ifall hon gärna använder välfärdssystemet. Efter vad som framkommit senare i tråden tycks hon även eventuellt kunna ansöka om begränsat bostadstillägg så egentligen kanske trådens ämne inte längre utgör något problem, ens om man ser det som uteslutet att använda de pengar man har.
sugrövmanövern skrev:Men vänta nu, har Puzzle nämnt vad hon betalar i hyra?

Nej men vi kan ju gissa att det kan röra sig om kanske 4000 kr någonting sådant. Hon är ju ensamstående, 24 år och bor i någon liten ort i Norrland.
Hadraniel skrev:Hon skrev att de 6000 kr hon får ut efter skatt mer eller mindre motsvarar hennes hyra förut. :wink:

Jaså gjorde hon? Ja då vet vi ju. Det är väldigt dyrt. Här i Uppsala som är en studentstad med enorm bostadsbrist kan man få tag i en etta på 30 kvm för 3000 kr/mån. Man kan även få tag på en etta på 19 kvm för 9000 kr så det gäller verkligen att leta noga och att lära känna marknaden innan man slår till.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Hadraniel » 2015-09-14 17:19:06

Gripandekylig skrev:Här i Uppsala som är en studentstad med enorm bostadsbrist kan man få tag i en etta på 30 kvm för 3000 kr/mån. Man kan även få tag på en etta på 19 kvm för 9000 kr så det gäller verkligen att leta noga och att lära känna marknaden innan man slår till.

Fast med dagens bostadsbrist är det rätt hård konkurrens om de lägenheter som finns och särskilt de som har en hyfsat låg hyra. I många fall handlar det nog om att ta en dyr lägenhet eller att inte ha någon bostad alls. Spelar väl ingen roll ens om det finns lägenheter som kostar 5 kronor om dagen om man inte lyckas få tag i dessa?
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav RapeRegs » 2015-09-14 17:23:47

Hadraniel skrev:
RapeRegs skrev:Hur tänker du nu?

Tror hon syftar på att 6000 kronor (vilket motsvarar hyran i detta fallet) plus 2000 kr av besparingarna per månad ger en bra bit under ekonomiskt biståndsnormen.


Enligt mina överslag har hon denna månad ett normöverskott på cirka 400 000 kr.

Det är enklare om vi använder den gängse definitionen av existensminimum i tråden istället för att hitta på helt egna definitioner.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Hadraniel » 2015-09-14 17:29:30

RapeRegs skrev:Enligt mina överslag har hon denna månad ett normöverskott på cirka 400 000 kr.

Det är enklare om vi använder den gängse definitionen av existensminimum i tråden istället för att hitta på helt egna definitioner.

Jo, det har du ju rätt i om man räknar med hennes besparingar.

Själv tänkte jag på påståendet om att hon skulle kunna leva på sina 6000 kronor efter skatt och lägga till 2000 kronor till varje månad vilket hade resulterat i en bra mycket lägre levnadsstandard än om man levt på ekonomiskt bistånd enbart utan att räkna in besparingarna utöver de som påstods gå åt varje månad om hon inte fick det efterfrågade bidraget.
Gripandekylig skrev:Jag anser därför att de 8000 kronorna som hon får från försäkringskassan, minus skatt, plus cirka 2000 kr verkar vara en tämligen rimlig summa att leva på. Därför stämmer min beräkning.


Men jag vet inte vad det officiella sättet att räkna ut existensminimum är dock? Kanske står på någon sida om skuldsanering då man väl då ska leva på existensminimum under en tidsperiod? :-)063
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 17:35:47

Gripandekylig skrev:Jag gjorde just en sökning på ifall jag kunde få det och med CSN visade räknaren 0 kr och ifall jag skrev in att jag inte fick något CSN kunde jag få 300 kr i bostadsbidrag.

Enbart 80% av bidragsdelen räknas för studiemedel. Högsta bostadsbidrag är 1300 kr för hyra över 3600 kr.

Hadraniel skrev:
RapeRegs skrev:Hur tänker du nu?

Tror hon syftar på att 6000 kronor (vilket motsvarar hyran i detta fallet) plus 2000 kr av besparingarna per månad ger en bra bit under ekonomiskt biståndsnormen.

Vet inte var gränsen för existensminimum går dock men 2000 kronor till mat, alla räkningar utan hyran och en hel del annat är väldigt lite i alla fall.

Existensminimum vid utmätning är 4675 kr exklusive hyra plus tillägg för t.ex. medicin och läkarbesök.
Riksnormen för försörjningsstöd är 3880 kr (även det exklusive hyra och vissa tillägg).

Och ja, jag syftade på att Gripandekylig utgick från att TS skulle leva på totalt 8 000 kr per månad, vilket förutsatte en hyra på högst 3325 kr för att nå upp till existensminimum.
Senast redigerad av Kanin 2015-09-14 17:49:29, redigerad totalt 1 gång.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav RapeRegs » 2015-09-14 17:45:32

Hadraniel skrev:Men jag vet inte vad det officiella sättet att räkna ut existensminimum är dock? Kanske står på någon sida om skuldsanering då man väl då ska leva på existensminimum under en tidsperiod? :-)063


Traditionellt sett avses socialrättslig betydelse vid beräkning av ekonomiskt bistånd. Termen används numera i överförd bemärkelse som ett sätt att garantera lagtextens "skälig levnadsnivå".

SOL dikterar individuell prövning, vanligtvis på månadsbasis. Varje månad prövas alltså utgifter - inkomster-besparingar mot normen.

Tanken med ekonomiskt bistånd är att det skall fungera som ett sista skyddsnät, betyder det att den sökande själv skall försöka bidra till sin försörjning innan denne har rätt till bistånd.

En sökande är i princip ej berättigad ekonomiskt bistånd om denne har tillgångar på banken eller liknande.


Källa: http://www.socialstyrelsen.se
Senast redigerad av RapeRegs 2015-09-14 17:49:25, redigerad totalt 1 gång.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 17:48:56

Hadraniel skrev:Själv tänkte jag på påståendet om att hon skulle kunna leva på sina 6000 kronor efter skatt och lägga till 2000 kronor till varje månad vilket hade resulterat i en bra mycket lägre levnadsstandard än om man levt på ekonomiskt bistånd enbart utan att räkna in besparingarna utöver de som påstods gå åt varje månad om hon inte fick det efterfrågade bidraget.

2000 kr är ingen bestämd summa utan något jag höftade fram; det framgår tidigare i tråden. Hon kan lika gärna lägga 4000 kr i månaden eller 100 000 kr i månaden.
Hadraniel skrev:Men jag vet inte vad det officiella sättet att räkna ut existensminimum är dock?

Jag har redan förklarat vad existensminimum är och dessutom i ett inlägg riktat till dig redan tidigare hänvisat dig till det inlägget. För henne ligger det på levnadsomkostnader 4675 + hyra 6000 kr + sjukvård upp till högkostnadsskydd 91,666666666666 kr + mediciner upp till frikort 183,3333333 kr d.v.s. för henne ligger existensminimum på 10 950 kr men då får man ta i beaktande att hennes höga hyra skulle ha medfört att hon hade behövt flytta om hon inte hade haft sina 400 000 kr att betala den våningen med.

Man kan i vart fall konstatera att hennes levnadsomkostnader (mat etc som staten har bestämt) på 4675 + sjukvård på 92 kr + mediciner på 183 kr blir 4950 kr. Hon får alltså ut 8000 kr minus skatt så 6000 kr minus (existensminimum-bostad) = 1050 kr över. Hon behöver bara betala 3950 kr ur sina besparingar för att kunna fortsätta att leva i sin lägenhet på existensminimum.

Vill hon leva lyxigare så har hon alla möjligheter i världen att göra det eftersom hon är en mycket välbärgad människa som har nästan en halv miljon redan som 24-åring att spendera på sådant hon tycker om. Här går det ingen nöd på henne och om hon skulle nekas bostadstillägg klarar hon sig gott ändå.

Kanin skrev:Enbart 80% av bidragsdelen räknas för studiemedel. Högsta bostadsbidrag är 1300 kr för hyra över 3600 kr.

Okej, så jag som har fullt CSN ska alltså skriva in 80% av bidragsdelen i bostadsbidragskalkylatorn, och sedan min bostadsavgift på 2200 kr. Ska man även räkna med saker så som elräkning, hemförsäkring, låneavgift och amortering i sina bostadsutgifter eller är det enbart själva boavgiften som ska ingå?

Kanin skrev:Och ja, jag syftade på att Gripandekylig utgick från att TS skulle leva på totalt 8 000 kr per månad, vilket förutsatte än hyra på högst 3325 kr för att nå upp till existensminimum.

Jag har aldrig hävdat att TS ska leva på totalt 8000 kr eller ens 6000 kr (efter skatt) per månad. Jag har hela tiden hävdat att hon, som är så väldigt rik, inte borde bli besviken ifall hon skulle nekas bostadstillägg. Hon har ju 400 000 kr att använda till vilka väntade eller oväntade utgifter som nu kan tänkas uppstå under livet.

RapeRegs skrev:
En sökande är i princip ej berättigad ekonomiskt bistånd om denne har tillgångar på banken eller liknande.

Helt i linje med mina åsikter. Man ska inte snylta på andra ifall man klarar av att betala för sig själv.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in