Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 20:33:58

Ja, jag börjar med att be om ursäkt om någon tar illa vid sig av kommande gnäll men jag känner mig vilsen och antar att det här är en av de bättre platserna att hitta folk som kan vara insatta i ämnet.

Som jag säkert har sagt tidigare så är jag sjukskriven och fick diagnoserna asperger och utmattningsdepression och dessvärre så blev jag avskedad innan sjukskrivningen så jag är sjukskriven på arbetslöshetspengen, är alltså runt 8000 före skatt.

Utöver det så har man rätt till bostadstillägg om man inte har över 400.000 på banken men (dessvärre?) så har jag det, Socialen blir ju såklart också utesluten.

Så jag funderade en smula på att köpa en bostad så man får ner beloppet, lägre hyra och möjligheten att få bostadstillägg men då kan jag inte göra det för även om jag lägger upp hälften av kostnaden så kan jag ändå inte få lån för min inkomst är för låg.

Slutsatsen är alltså att jag antingen måste hitta någon bostad som jag kan köpa rakt av, gå back per månad tills jag är "frisk" nog att jobba igen (antas vara åtminstone ett år bort) eller hitta något billigt råttbo att bo i tillsvidare (..vilken humörhöjare..).

Är det något jag, LSS handläggaren, Försäkringskassan och bankiren missar eller är det verkligen så illa att man inte "får" vara rik och sjukskriven..?

Ja jag vet, "poor little rich girl..." :roll:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Blue86 » 2015-09-13 20:40:22

Min första tanke var att du kan sätta över pengarna till någon nära och kärs konto som du litar hundra på. Sen avsluta det kontot och skaffa ett nytt då jag tror de vill ha ett konto utdrag för x antal månader.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav antonius » 2015-09-13 20:41:29

Puzzle skrev:Ja, jag börjar med att be om ursäkt om någon tar illa vid sig av kommande gnäll men jag känner mig vilsen och antar att det här är en av de bättre platserna att hitta folk som kan vara insatta i ämnet.

Som jag säkert har sagt tidigare så är jag sjukskriven och fick diagnoserna asperger och utmattningsdepression och dessvärre så blev jag avskedad innan sjukskrivningen så jag är sjukskriven på arbetslöshetspengen, är alltså runt 8000 före skatt.

Utöver det så har man rätt till bostadstillägg om man inte har över 400.000 på banken men (dessvärre?) så har jag det, Socialen blir ju såklart också utesluten.

Så jag funderade en smula på att köpa en bostad så man får ner beloppet, lägre hyra och möjligheten att få bostadstillägg men då kan jag inte göra det för även om jag lägger upp hälften av kostnaden så kan jag ändå inte få lån för min inkomst är för låg.

Slutsatsen är alltså att jag antingen måste hitta någon bostad som jag kan köpa rakt av, gå back per månad tills jag är "frisk" nog att jobba igen (antas vara åtminstone ett år bort) eller hitta något billigt råttbo att bo i tillsvidare (..vilken humörhöjare..).

Är det något jag, LSS handläggaren, Försäkringskassan och bankiren missar eller är det verkligen så illa att man inte "får" vara rik och sjukskriven..?

Ja jag vet, "poor little rich girl..." :roll:


Gift dig med en rik karl/kvinna, eller så blir du kombo med någon så ni kan dela på kostnaden så har du halverat kostnaden på sätt och vis...

...eller tag ut pengarna sätt in dem i ett bankfack, men gör det då de nya sedlarna kommit eller köp guldtackor. Då kan du få bostadsbidrag, frågar dom var dina pengar tagit vägen säg att du supit upp dem i din depression... :-)063
Senast redigerad av antonius 2015-09-13 20:45:57, redigerad totalt 2 gånger.
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Huggorm » 2015-09-13 20:44:20

Köp guld för pengarna och förvara i bankfack.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 20:48:06

Blue86 skrev:Min första tanke var att du kan sätta över pengarna till någon nära och kärs konto som du litar hundra på. Sen avsluta det kontot och skaffa ett nytt då jag tror de vill ha ett konto utdrag för x antal månader.

Jo jag har väl funderat lite på det också men problemet är väl att mina "nära och kära" (familjen) kan vara lite klåfingriga.. :wink: Så jag vet inte riktigt om det är någon jag litar på med det.

Men alltså det är väldigt märkligt hur dom har tänkt sig med sånt här.. :-)063
antonius skrev:Gift dig med en rik karl/kvinna, eller så blir du kombo med någon så ni kan dela på kostnaden så har du halverat kostnaden på sätt och vis... :-)063

Jag är öppen för förslag... :wink: Egentligen så behöver personen inte vara rik heller, bara tjäna mer per månad så jag kan låna lånegarantin.

Huggorm skrev:Köp guld för pengarna och förvara i bankfack.

Hehe, ja det skulle kanske vara något. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Maggi » 2015-09-13 20:48:58

Ingen släkting eller vän som kan ställa upp som borgensman/medsökande för lånet?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 20:51:43

Maggi skrev:Ingen släkting eller vän som kan ställa upp som borgensman/medsökande för lånet?

Problemet där är att hela lånet dras från den personens lånegaranti och ingen är direkt sugen på det. Så även om det är jag som bor i lägenheten och betalar av lånet så är det den andres lånegaranti som är sänkt i botten.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-13 20:59:19

Lägg pengarna i ett bankfack, detta är en grå zon lagligt sett (var det när jag gjorde det).
Bank räntorna är knappast mer än de förmåner du nu får, vet inte om detta fortfarande är lagligt, men jag hade definitivt gjort så :-)005
Och letat en långsiktig lösning på situationen.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 21:05:39

Athena skrev:Lägg pengarna i ett bankfack, detta är en grå zon lagligt sett (var det när jag gjorde det).
Bank räntorna är knappast mer än de förmåner du nu får, vet inte om detta fortfarande är lagligt, men jag hade definitivt gjort så :-)005
Och letat en långsiktig lösning på situationen.

Hm. Får kolla upp det där då låter det som men jag är fortfarande förvånad över systemet vi tydligen har. Snacka om att bli piskad tillbaka till jobbet eller smyga runt i lagliga gråzoner.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Blue86 » 2015-09-13 21:06:08

Tekniskt sätt kan du ju skapa ett bankonto på en annan bank och använda det för allt som du använder ditt gamla och så använder du ditt gamla konto som ett sparkonto. Är både bättre och enklare än mitt första förslag. Då kan de varken se att du fört ut stora summor eller att har flera konton(för det är i en annan bank). Bankfack funkar nog med men då måste du fortfarande ha ett "rent" och nytt konto då de kommer som sagt be om konto utdrag om jag minns rätt.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-13 21:09:09

Tror att skatteverk och samtliga myndigheter har rätt bra koll och samarbete idag, ett andra konto kommer dyka upp i "papperen", räkna på ränta vs bankfack med dess konsekvenser.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-13 21:09:29

Puzzle skrev:Som jag säkert har sagt tidigare så är jag sjukskriven och fick diagnoserna asperger och utmattningsdepression och dessvärre så blev jag avskedad innan sjukskrivningen så jag är sjukskriven på arbetslöshetspengen, är alltså runt 8000 före skatt.


Men du SGI räknas ju ut på dom 5 senaste årens löner. Säkert på att du har fått rätt SGI?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav alixha » 2015-09-13 21:10:49

Kan du inte bo där du bor nu, ha inkomsten på 8000 kronor och lägga till det som behövs med hjälp av ditt sparande tills ditt sparande har gått ner till 100.000 kronor?
Om du nu vill bo kvar såklart.

Om du köper ett hus rakt av behöver du inte gå back, då kan du ju få bostadstillägg.

Försök få en borgensman om du vill låna, tjata lite :wink:
Sen när du söker bostadstillägg får du räkna in 70% av räntekostnaderna, fastighetsavgift samt drifts-och uppvärmningskostnader.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Zima33 » 2015-09-13 21:15:19

Använd sparpengarna till att betala hyran. När summan är nere under en viss nivå får du ju bostadstillägg.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Zima33 » 2015-09-13 21:17:28

Blue86 skrev:Tekniskt sätt kan du ju skapa ett bankonto på en annan bank och använda det för allt som du använder ditt gamla och så använder du ditt gamla konto som ett sparkonto. Är både bättre och enklare än mitt första förslag. Då kan de varken se att du fört ut stora summor eller att har flera konton(för det är i en annan bank).

Det syns ju i deklarationen att man fått inkomst på kapital. (Om du menar att man ska flytta över flera hundratusen till ett konto i annan bank).
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-13 21:18:19

Ja är man sjuk ska man veta sin plats i samhället och vara fattig :-)040
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-13 21:19:29

:-|
Senast redigerad av Athena 2015-09-13 21:22:34, redigerad totalt 1 gång.
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 21:20:19

alixha skrev:Kan du inte bo där du bor nu, ha inkomsten på 8000 kronor och lägga till det som behövs med hjälp av ditt sparande tills ditt sparande har gått ner till 100.000 kronor?
Om du nu vill bo kvar såklart.

Mjao.. Kan kan man väl men det är ju inte direkt skoj att se mina hårt inarbetade pengar rinna ut i sanden så att säga. I sådana fall hade jag ju kunnat skita i jobbet och bara slappa och inte bli utbränd liksom. :wink:

alixha skrev:Om du köper ett hus rakt av behöver du inte gå back, då kan du ju få bostadstillägg.

Problemet där är att det blir i sådana fall relativt långt bort då jag bor i en större stad så som sagt, runt häften kan jag lägga upp. Bökigt att flytta ut i skogen.

alixha skrev:Försök få en borgensman om du vill låna, tjata lite :wink:
Sen när du söker bostadstillägg får du räkna in 70% av räntekostnaderna, fastighetsavgift samt drifts-och uppvärmningskostnader.

Hota kanske funkar.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 21:21:04

Athena skrev:Ja är man sjuk ska man veta sin plats i samhället och vara fattig :-)040

Ja, dumma mig som inte tänkte på det innan... :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Zima33 » 2015-09-13 21:25:50

Athena skrev:Ja är man sjuk ska man veta sin plats i samhället och vara fattig :-)040

Det är ju bostadstillägget som är inkomstprövat. Sjukpenning och sjukersättning räknas ut efter vad man haft eller skulle haft i inkomst. Är det fel?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Blue86 » 2015-09-13 21:28:23

Zima33 skrev:
Athena skrev:
Zima33 skrev:Det syns ju i deklarationen att man fått inkomst på kapital. (Om du menar att man ska flytta över flera hundratusen till ett konto i annan bank).

Nu förväxlar du mitt svar med någon annans svar.

Nej. Jag svarade(citerade Blue86.

Det visste jag inte, attans, var så jag hoppats göra om jag blev halvrik. Vad säger deklarationen(de vill ju också ha ett ex av den) om man pengarna förts över till en nära väns bank?
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 21:31:46

Blue86 skrev:Det visste jag inte, attans, var så jag hoppats göra om jag blev halvrik. Vad säger deklarationen(de vill ju också ha ett ex av den) om man pengarna förts över till en nära väns bank?

Har man någon som man litar på så borde det ju funka, banken kan ju inte veta varför pengarna flyttades dit utan det kan ju var att man köpte något dyrt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav nano » 2015-09-13 21:37:43

Tycker det är fel att planera att gå till soc och få pengar, det är ju inte riktigt täkt till det när man har pengar på banken, samtidigt så förstår jag att man inte vill göra av med intjänade pengar på något man trodde sig vara försäkrad genom det allmänna för.
Gissar att det tagit ett tag att få ihop pengarna.

Funderar också om du verkligen har rätt SGI-belopp, fast kan inte mycket om SGI, skatteplanering med skattemyndigheten är rätt bra, de upplyste bla mig att om man tjänat ihop en stor summa pengar (kanske bara om det var ett klipp man gjort, eller sålt något dyrt utan att köpa något annat för pengarna) så kan man sprida ut den skattemässigt över 5 år och på så sätt få ned den toala skattebördan.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Zima33 » 2015-09-13 21:38:49

Puzzle skrev:
Blue86 skrev:Det visste jag inte, attans, var så jag hoppats göra om jag blev halvrik. Vad säger deklarationen(de vill ju också ha ett ex av den) om man pengarna förts över till en nära väns bank?

Har man någon som man litar på så borde det ju funka, banken kan ju inte veta varför pengarna flyttades dit utan det kan ju var att man köpte något dyrt.

Bankerna måste fråga varifrån pengar kommer (penningtvättslagen). Om man för över mycket pengar till en väns konto så kommer den vännen få redovisa för banken var pengarna kommer ifrån och kanske få visa något avtal/kvitto på att h*n sålt en vara för den summan.

http://www.penningtvatt.se/Pages/02_D%C ... fault.aspx
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in