Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-16 20:42:42

Wine skrev:
Puzzle skrev:
Wine skrev:
Eftersom Umeå är en studentstad så borde det kanske inte vara så svårt att hitta någon att dela boende med tänkte jag. Vad menar du förresten med "fel kommun"?

Ta in "en främling"? Nja, inte nåt för min asperger känner jag.. :P Annan kommun. Nu har jag ju kontakterna via Umeåkommun, flyttar man till någon annan kommun är det ju inte säkert att man får behålla dom även om man kan tänka sig pendla.


Men om det finns billigare bostäder i andra kommuner, kan du inte tänka dig att flytta och sedan pendla alternativt byta läkare och de andra kontakter du har. Träffar du din läkare/dina kontakter ofta?


Skulle du flytta till Vingåker i en liknande situation?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-16 20:47:37

slackern skrev:
Wine skrev:
Puzzle skrev:Ta in "en främling"? Nja, inte nåt för min asperger känner jag.. :P Annan kommun. Nu har jag ju kontakterna via Umeåkommun, flyttar man till någon annan kommun är det ju inte säkert att man får behålla dom även om man kan tänka sig pendla.


Men om det finns billigare bostäder i andra kommuner, kan du inte tänka dig att flytta och sedan pendla alternativt byta läkare och de andra kontakter du har. Träffar du din läkare/dina kontakter ofta?


Skulle du flytta till Vingåker i en liknande situation?


Jag har flyttat ett antal ggr innan jag blev 30, även under tiden jag haft kontakter med läkare samt när jag varit varit både sjukskriven och arbetslös och har av den anledningen också bl.a. bytt läkare. Det är inte helt ovanligt att man kan behöva flytta av olika anledningar när man ung. Varför valde du förresten att skriva just Vingåker som ligger väldigt långt ifrån Umeå? Det finns andra kommuner i Västerbotten förutom Umeå.
Senast redigerad av Wine 2015-09-16 20:52:35, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-16 20:49:32

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Men om det finns billigare bostäder i andra kommuner, kan du inte tänka dig att flytta och sedan pendla alternativt byta läkare och de andra kontakter du har. Träffar du din läkare/dina kontakter ofta?


Skulle du flytta till Vingåker i en liknande situation?


Varför valde du att skriva just Vingåker som ligger väldigt långt ifrån Umeå? Det finns andra kommuner i Västerbotten förutom Umeå.


Jag tänkte om du skulle flytta till Vingåker om du hade sam förutsättningar. Liksom Västerbotten är sjukt stort går ju från Umeå vid kusten in till fjällen och norska gränsen.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-16 20:57:10

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Skulle du flytta till Vingåker i en liknande situation?


Varför valde du att skriva just Vingåker som ligger väldigt långt ifrån Umeå? Det finns andra kommuner i Västerbotten förutom Umeå.


Jag tänkte om du skulle flytta till Vingåker om du hade sam förutsättningar. Liksom Västerbotten är sjukt stort går ju från Umeå vid kusten in till fjällen och norska gränsen.


Jag har flyttat längre än så för att jag ansåg mig vara tvungen till det, för att jag inte längre klarade av att arbeta på den arbetsplatsen där jag först blev sjuk och drabbades av en utmattningsdepression.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-16 20:58:48

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Varför valde du att skriva just Vingåker som ligger väldigt långt ifrån Umeå? Det finns andra kommuner i Västerbotten förutom Umeå.


Jag tänkte om du skulle flytta till Vingåker om du hade sam förutsättningar. Liksom Västerbotten är sjukt stort går ju från Umeå vid kusten in till fjällen och norska gränsen.


Jag har flyttat längre än så för att jag ansåg mig vara tvungen till det, för att jag inte längre klarade av att arbeta på den arbetsplatsen där jag först blev sjuk och drabbades av en utmattningsdepression.


OK för att komma närmare släktingar och vänner eller för att byta arbete?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav kullan » 2015-09-16 21:00:09

Wine skrev:Apropå vad du skriver om att "börja om" och att hamna i slutet av köerna, du är väl redan inne i "systemet" och har en läkarkontakt? Du har väl fått adekvata diagnoser och ersättning för att du är sjuk? Har läkaren diskuterat någon form av vårdplan eller rehabiliteringsplan med dig?


Flyttar man till en ny kommun börjar man om från noll. Vad man har för plan i den nuvarande kommunen betyder ingenting.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-16 21:00:31

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Jag tänkte om du skulle flytta till Vingåker om du hade sam förutsättningar. Liksom Västerbotten är sjukt stort går ju från Umeå vid kusten in till fjällen och norska gränsen.


Jag har flyttat längre än så för att jag ansåg mig vara tvungen till det, för att jag inte längre klarade av att arbeta på den arbetsplatsen där jag först blev sjuk och drabbades av en utmattningsdepression.


OK för att komma närmare släktingar och vänner eller för att byta arbete?


För att skapa bättre möjligheter att få ett annat arbete.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-16 21:00:46

Det är inte så bra att lämna orten så till den grad att det blir för långt att pendla då man är mitt uppe i vård och diverse insatser.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-16 21:01:32

kullan skrev:
Wine skrev:Apropå vad du skriver om att "börja om" och att hamna i slutet av köerna, du är väl redan inne i "systemet" och har en läkarkontakt? Du har väl fått adekvata diagnoser och ersättning för att du är sjuk? Har läkaren diskuterat någon form av vårdplan eller rehabiliteringsplan med dig?


Flyttar man till en ny kommun börjar man om från noll. Vad man har för plan i den nuvarande kommunen betyder ingenting.


Det är inte min erfarenhet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav kullan » 2015-09-16 21:02:41

Wine skrev:
kullan skrev:
Wine skrev:Apropå vad du skriver om att "börja om" och att hamna i slutet av köerna, du är väl redan inne i "systemet" och har en läkarkontakt? Du har väl fått adekvata diagnoser och ersättning för att du är sjuk? Har läkaren diskuterat någon form av vårdplan eller rehabiliteringsplan med dig?


Flyttar man till en ny kommun börjar man om från noll. Vad man har för plan i den nuvarande kommunen betyder ingenting.


Det är inte min erfarenhet.


Det är min erfarenhet. I Dalarna följer inte behandlingsplanen med en.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav slackern » 2015-09-16 21:04:55

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Jag har flyttat längre än så för att jag ansåg mig vara tvungen till det, för att jag inte längre klarade av att arbeta på den arbetsplatsen där jag först blev sjuk och drabbades av en utmattningsdepression.


OK för att komma närmare släktingar och vänner eller för att byta arbete?


För att skapa bättre möjligheter att få ett annat arbete.


Då var det ju lyckat så att du har ett arbete nu. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-16 21:05:54

sugrövmanövern skrev:Det är inte så bra att lämna orten så till den grad att det blir för långt att pendla då man är mitt uppe i vård och diverse insatser.


Tänkte mig mer att det skulle kunna gå att pendla från en annan kommun och enligt vad Puzzle själv skrev i ett inlägg tidigare så verkade inte pendlandet vara något större problem vilket kanske slackern missade eftersom han började prata om att flytta till Vingåker:

Puzzle skrev:
Wine skrev:Men om det finns billigare bostäder i andra kommuner, kan du inte tänka dig att flytta och sedan pendla alternativt byta läkare och de andra kontakter du har. Träffar du din läkare/dina kontakter ofta?

Pendla hade inte varit något (större) problem men jag är som sagt inte särskilt sugen på att "börja om" med nya kontakter, risk för upprepningar och antagligen tillbaka till slutet av köerna.

Just nu är det väl ett par gånger varannan vecka ungefär men då ska jag även börja med rehabilitering vilket jag inte vet hur många gånger det är per vecka.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-16 21:20:34

Bali skrev:
Puzzle skrev:För om jag får möjlighet till hennes lånelöfte så är det inte längre intressant för då kommer jag inte på med förlust per månad. Till skillnad från vad många verkar tro så är jag inte "girig". :wink:

Okej, då ska jag inte tjata om det mer; jag försökte bara förstå.
Och jag har inte trott att du skulle vara girig, det är inte det jag har haft åsikter om i denna tråd.

Lycka till! :-)Happy

Tackar och ingen fara, ibland glömmer jag bara av att andra inte vet mina tankar och planer. :P

Wine:

Ja som sagt, pendlandet i sig är ingen större fara men att riskera att råka ut för samma sak som Kullan (och några andra som jag känner) och måsta börja om som får mig att tveka.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-16 21:32:08

Puzzle skrev:
Det låter väldigt extremt för att vara i någon Norrländsk by

Umeå är ingen "norrländsk by" det är "Norrlandshuvudstad" och studentstad på det så nej, det finns inte direkt billigare lägenheter om man inte kan tänka sig fula till sig en studentlägenhet då. :wink:

Just nu finns det endast tre lägenheter ute varav den billigaste ligger på 4800 och där skulle jag inte ens komma in bland dom åtta som stått längst i kö som dom tillfrågar. Dom andra två är betydligt mycket dyrare än min. Utöver det så ska den största bostadsföretaget öka hyran två gånger per år i X antal år nu framöver.
sugrövmanövern skrev:Umeå har rätt svår bostadsbrist. Det är svårt att hitta bostad även om man har körkort och kan bo i omkringliggande byar och kommundelar.

Jaha vad jobbigt att det är så. Man får hoppas att kanske stärkt befolkningstillväxt tack vare exempelvis invandring kan leda till uppvaknande och ökat incitament bland politikerna att underlätta byggandet. Det borde gå att avskaffa svensk byggmoms och låta staten subventionera bort den obligatoriska EU-byggmomsen.

Med ett mer uppenbart behov av lägenheter åt människor som mer på riktigt lever bostadslösa utan tak över huvudet skulle man kanske kunna få folkopinionen att gå mot att sänka svenska krav m.a.p. högkvalitativa byggnormer, höga minimilöner bland byggarbetare och liknande. Vi får hoppas.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Zima33 » 2015-09-20 20:28:50

Mitt bostadstillägg minskade när jag började få månadsersättning från AFA. Inte klagar jag för det.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Alien » 2015-09-22 14:41:18

Moderator:

Bostadsdiskussionen har flyttats hit: billiga-bostader-for-unga-t30210.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in