Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 11:58:31

Puzzle skrev:Verkligen? Jag pratade med LSS så sent som i förra veckan och hon sa att det inte godkändes om man hade över 400.000. Ska kanske ringa FK och kolla med dom då.

Det finns ingen sådan regel. Om förmögenheten är för stor blir det dock inget kvar av bostadstillägget, men den gränsen går vid knappt 800 000 kr för ensamstående om hyran är minst 5000 kr per månad och inkomster inte överstiger garantinivån för aktivitets-/sjukersättning.

Det skadar inte att skicka iväg en ansökan och se vilket besked du får.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-14 12:15:38

Kanin skrev:
Puzzle skrev:Verkligen? Jag pratade med LSS så sent som i förra veckan och hon sa att det inte godkändes om man hade över 400.000. Ska kanske ringa FK och kolla med dom då.

Det finns ingen sådan regel. Om förmögenheten är för stor blir det dock inget kvar av bostadstillägget, men den gränsen går vid knappt 800 000 kr för ensamstående om hyran är minst 5000 kr per månad och inkomster inte överstiger garantinivån för aktivitets-/sjukersättning.

Det skadar inte att skicka iväg en ansökan och se vilket besked du får.

Sedär. Tack för att du grävde fram infon för man kan tydligen inte lita på vad dom som jobbar med det säger. Men ja, dom kan ju inte mer än säga nej.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 12:23:19

I praktiken innebär förmögenhetsreglerna att knappt 10% av sparkapital över 125 000 kr går förlorat varje år på grund av förlorat bostadstillägg.

Själv klarar jag mig undan tack vare mitt höga studielån på nästan 400 000 kr (mitt sparkapital är lägre).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav tahlia » 2015-09-14 12:28:42

Puzzle skrev:Att ta ett lån är alltid en risk, hade det inte varit för att du blev sjuk så hade kanske intresset var utbildningen minskat på några år. Jag har gjort det "säkra" och sparat, hade jag tagit ett lån och köpt ett hus eller något liknande som brutalt tappat värde så hade jag inte klagat fullt lika högljutt. :wink:

Jag menar såklart inget elakt men jag har svårt att se det på något annat sätt än att jag blir straffad för att jag har sparat istället för att spenderat pengarna. Som sagt, jag kan lägga upp hälften av ett boende men banken låter mig inte för man tar tydligen lån på lönen och pengar på banken spelar ingen som helst roll.

Du missar poängen. Du blir inte mer eller mindre straffad än någon annan. Faktum är att du kan leva bättre än många andra eftersom du har ett sparkapital.
Oavsett om du sparat eller lånat så har du inte gjort det med avsikt att bli sjuk. Skit händer. Livet förändras och så även förutsättningarna.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav DIProgan » 2015-09-14 12:30:24

nano skrev:De flesta männskor tror jag nog har utgifter på ungefär 20 000 kr / månad
Alla siffror jag sett ger en medelinkomst efter skatt på strax över 15.000kr så det blir väldigt svårt att få till.

För övrigt så är det självklart att rika människor ska bekosta mer av sitt sjukdomstillstånd än en fattig. Att levnadsnivån lagts så lågt är kapitalisternas egna fel. Fattas bara att säga välkommen till verkligheten. Om det blir långvarigt kan du Puzzle se fram emot ett liv utan några pengar alternativt ett som kriminell. Perspektiv är bra ibland.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 12:40:49

tahlia skrev:Däremot kan jag omöjligt hata på systemet som håller mig vid liv

Mycket väl skrivet. Jag känner samma sak. Självklart ska man vara tacksam för vad man får när man inte gjort något för att förtjäna det. Jag lär nu få en form av sjukpenning i form av vanliga CSN-utbetalningar trots att jag inte kommer att kunna studera.

Jag kommer att kunna få de pengarna därför att majoriteten av svenskarna har ansett att det kan vara fördelaktigt att hjälpa de fattiga så att de kan bli friska nog att fortsätta att arbeta, så att de fattiga inte gör uppror och av allmän välvilja. Givetvis ska man visa tacksamhet gentemot den hand som föder en och inte kräva mer än vad man behöver.

nano skrev:Och har man oturen att inte kunna göra något som samhället just nu har behöver så betyder inte det per automatik ovilja att göra något nyttigt.

Denna tråd behandlar frågan huruvida det är fel att TS nekas bostadstillägg p.g.a. att hon har en disponibel förmögenhet om 400 000 kr. Det betyder att hon är ovillig att betala den del av hennes hyra som inte täcks av de pengar hon får i aktivitetsersättning.

nano skrev:Vårt nuvarande system har råd att ge feta företagsbidrag[...]jag tror vi kan behålla sjukförsäkringen....

Jag ifrågasätter inte sjukförsäkringen. Jag ifrågasätter TS jämrande över att hon enligt dagens regler inte tilldelas bostadstillägg eftersom hon saknar behov av ett sådant då hon redan har en förmögenhet på 400 000 kr. Anledningen till att jag tog upp min personliga anekdot om hur jag reflekterar över mitt utnyttjande av sjukersättning, samt att jag påminde om ursprunget till sjukersättningen för att s.a.s. få ned folk på jorden var för att jag hade noterat en tendens bland de diskuterande parterna att ta bidrag för givet. Det ska man inte göra; då lurar man sig själv. Vi bör se vårt nuvarande välfärdssystem som en ömtålig social civiliserad mänsklig konstruktion som vi måste använda varsamt och vårda för att det inte ska förfalla eftersom det går emot naturens lagar.

nano skrev:Man kan inte klandra någon som agerar så som högre instans gör, så som tex statsledningen gör.

Det kan man visst. Alla människor är lika under lagen och alla borde av moraliska skäl behandla det svenska bidragssystemet respektfullt och inte utnyttja det ifall man inte behöver. Dels är det skamligt att sno åt sig pengar man inte har rätt till och dels riskerar man hela systemets sönderfall om det sker i överdrift. Politiker är knappast några givna förebilder för hur man ska leva sitt liv.

nano skrev:De flesta männskor tror jag nog har utgifter på ungefär 20 000 kr / månad, Puzzle är säkert inget undantag.
20 månader räcker 400 000 kr till då, 1 år och 8 månader.
(16½ år? nej, 400 000 kr delat med 8 000 kr i hyra är 50 månader, dvs 4 år och 2 månader.

TS är lika gammal som jag och i vår ålder brukar man använda CSN som inkomst. Det ligger på cirka 9500 kr i månaden. Normalt brukar cirka 7-8000 av de pengarna gå åt till levnadsomkostnader och resten kan man spendera på kläder och sprit.

Du missar i din beräkning att TS erhåller arbetslöshetspeng på 8000 kr och vill därefter ha ännu mer pengar i form av bostadstillägg, trots att hon har hela 400 000 kr. Jag anser därför att de 8000 kronorna som hon får från försäkringskassan, minus skatt, plus cirka 2000 kr verkar vara en tämligen rimlig summa att leva på. Därför stämmer min beräkning.

Anledningen till att jag gjorde den beräkningen var därför att somliga hade påstått att hon riskerade att förlora sina 400 000 kr om hon inte fick bostadstillägget. Det tror jag inte. Hon är sjukskriven p.g.a. utmattningsdepression och sådana brukar kureras inom något halvår ungefär, men kan i vissa fall behöva längre tids behandling. Skulle man emellertid behöva hela 16½ år på sig för att behandla hennes utmattningsdepression skulle knappast problemet ligga i att hon inte fått bostadstillägg utan snarare i seriösa brister i vården.

alixha skrev:Maxbeloppet för bostadstillägg är 4650 kronor.
Om du då tar dig av dina besparingar och använder dom som bostadstillägg, alltså 4650 kronor i månaden, så förlorar du 29,664 kronor på ett år vilket inte är så mycket.

Mycket vettigt förslag och helt i linje med mina beräkningar och vad jag förespråkar.

nano skrev:Löser problemet just nu i möjligaste mån med att jobba hemifrån när jag kan, just nu har jag inga bidrag, vill helst undvika dem men är inte säker på att det kommer att gå att undvika.

Ja just, jo jag har resonerat precis likadant.

Kanin skrev:Det finns inget som är moraliskt rätt i att den som har oturen att bli sjuk och oförmögen att arbeta för sitt uppehälle ska ha det sämre ekonomiskt än andra.

Återigen diskuterar vi inte sjukpenning här utan frågan tråden behandlar är huruvida det är rätt eller fel att TS nekats bostadstillägg när hon har en förmögenhet på hela 400 000 kr. Jag har tagit upp sjukpenningen för att sätta saken i perspektiv genom att visa på att eftersom det inte ens är någon given självklarhet att man ska ha kunna få bidrag för att köpa mat från övriga medborgare när man är sjuk så borde det än mindre vara någon självklarhet att man skulle få bidrag från övriga medborgare att betala en dyr hyra för när man har 400 000 kr egna pengar att betala hyran för.

Puzzle skrev:
alixha skrev:Plus att du slipper allt krångel.

8.000 före skatt, det är runt 6.000 när det kommer fram till mig det vill säga min hyra mer eller mindre.. :wink:

Hur mycket mer behöver du för att betala hyran då? Jag tycker verkligen att du ska följa det råd jag gav i mitt första inlägg här om att söka CSN-sjukpeng. Den ligger i år på cirka 9500 kr; du behöver inte skatta något på den, du behöver aldrig betala till baka den och du förlorar inte CSN-veckor då allt sådant räknas av vid sjukdom. Det går snabbt att ordna (tar cirka 10 dagar).

Om det stämmer att du dessutom skulle kunna få bostadstillägg så ordna ändå med sjukpengen från CSN. Det är ju onödigt att välja 6000 kr från försäkringskassan om du lika gärna kan få 9500 kr från cSN.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Hadraniel » 2015-09-14 12:42:42

Puzzle skrev:Sedär. Tack för att du grävde fram infon för man kan tydligen inte lita på vad dom som jobbar med det säger. Men ja, dom kan ju inte mer än säga nej.

Nä, lita på vad handläggarna säger ska man i princip aldrig göra!

Ofta får man helt olika svar på samma fråga om man pratar med olika handläggare också har jag märkt. Alltså måste man i princip själv lära sig regelverket eller göra en ansökan samt överklaga beslutet (då vissa myndigheter gör avslag för att de vet att folk sällan överklagar) för se vad som verkligen gäller.

Man kan nog dock få lite mer sanningsenliga besked om man har en skriftlig kommunikation eller talar om att man spelar in samtalet. Då är de nog mer försiktiga med att säga saker som inte stämmer eller som de inte vet. :-)063
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-14 12:52:09

Usch för er somt tycker Puzzle ska leva upp sina sparpengar, fy fan för er.

Som andra sagt, gör en skriftlig ansökan och invänta svar. De har börjat ljuga mycket på fk och undanhålla information, de liknar allt med soc i sitt arbetssätt tyvärr.

Det dras procentandelar av bostadstillägget beroende på inkomst och kapital på banken. Hur mycket de drar bort får du ju se. Tror din månatliga inkomst är för liten för att du ska förlora hela bostadstillägget om du inte har en extremt billig hyra.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Tantaly » 2015-09-14 13:01:16

sugrövmanövern skrev:Usch för er somt tycker Puzzle ska leva upp sina sparpengar, fy fan för er.

Som andra sagt, gör en skriftlig ansökan och invänta svar. De har börjat ljuga mycket på fk och undanhålla information, de liknar allt med soc i sitt arbetssätt tyvärr.

Det dras procentandelar av bostadstillägget beroende på inkomst och kapital på banken. Hur mycket de drar bort får du ju se. Tror din månatliga inkomst är för liten för att du ska förlora hela bostadstillägget om du inte har en extremt billig hyra.


Den typiska svenska avundsjukan flödar. Håller med, livet är inte rättvist alltid. Vissa sparar sina pengar och lever knapert, har turen att vinna pengar, få pengar från försäkringar som skall täcka annat. Givetvis skall man ha samma rätt att få en dräglig inrullande summa varje månad.

Kul när man kanske vill spara lite till för att kunna köpa den där rofyllda stugan på landet. Några år senare när man inte har ett skit kvar på kontot eftersom man levt på besparingar har man inte en möjlighet till det.

Usch för avundsjuka och kommunism.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-14 13:02:37

tahlia skrev:Du missar poängen. Du blir inte mer eller mindre straffad än någon annan. Faktum är att du kan leva bättre än många andra eftersom du har ett sparkapital.
Oavsett om du sparat eller lånat så har du inte gjort det med avsikt att bli sjuk. Skit händer. Livet förändras och så även förutsättningarna.

Nejdå, inte missar jag det men som sagt det enda jag får in efter skatt är runt 6.000 totalt vilket är klart mindre än om jag hade struntat i att spara och istället till exempel tagit bostads- eller studielån.

Så jag menar inte att jag blir straffad för att jag blev sjuk utan jag blir straffad för att jag får betydligt mycket mindre än andra i liknande situationer och då jämför jag inte med folk som tjänar multum.

Jag måste ju i princip betala för att jag är sjuk och att Sverige har en sjukt långsam, utdragen vård.

Men ärligt talat så är nog bland det mest irriterande i situationen är att bostäder tydligen inte räknas ha något värde längre. För nog skulle ju banken kunna få tillbaka de där 400.000 om jag skulle misslyckas med att betala tillbaka och dom blev tvungna att slänga ut mig.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-14 13:11:54

Gripandekylig skrev:Jag tycker verkligen att du ska följa det råd jag gav i mitt första inlägg här om att söka CSN-sjukpeng. Den ligger i år på cirka 9500 kr; du behöver inte skatta något på den, du behöver aldrig betala till baka den och du förlorar inte CSN-veckor då allt sådant räknas av vid sjukdom. Det går snabbt att ordna (tar cirka 10 dagar).

Då måste hon rimligtvis först söka en hel utbildning och sedan förväntas hon ha för avsikt att avsluta utbildningen efter sjukperioden. Jag tycker det verkar som ett både riskabelt och omoraliskt upplägg.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav tahlia » 2015-09-14 13:18:08

@Puzzle
Men... Du får mindre för att du har mycket mer. Det ter sig logiskt för mig. Om jag har nästan en halv miljon mer än någon annan i min situation begriper jag inte varför jag skulle få lika mycket i bidrag som dem.

Nu tycks det som att du har en möjlighet till bostadstillägg - Kanin brukar ha bra koll och faktamässig information i de här frågorna. Det tycks även som det görs ett avdrag på bostadstillägget med en viss summa beroende på hur mycket pengar du redan har så det logiska "har du mer får du mindre" tillämpas.
Vore jag som du skulle jag vara tacksam över att ha beviljats aktivitetsersättning då alternativet på sikt (vid utförsäkring) varit socialbidrag varvid du inte hade fått ett öre på åratal (de räknar hyra + 3800;-/mån - då räcker 400.000 väldigt långt).
Senast redigerad av tahlia 2015-09-14 13:21:28, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 13:21:10

Kanin skrev:
Gripandekylig skrev:Jag tycker verkligen att du ska följa det råd jag gav i mitt första inlägg här om att söka CSN-sjukpeng. Den ligger i år på cirka 9500 kr; du behöver inte skatta något på den, du behöver aldrig betala till baka den och du förlorar inte CSN-veckor då allt sådant räknas av vid sjukdom. Det går snabbt att ordna (tar cirka 10 dagar).

Då måste hon rimligtvis först söka en hel utbildning och sedan förväntas hon ha för avsikt att avsluta utbildningen efter sjukperioden. Jag tycker det verkar som ett både riskabelt och omoraliskt upplägg.

CSN kollar inte upp med den utbildning man anger sig ha haft för avsikt att börja studera vid och det finns utbildningar som inte kräver att man ansöker lång tid i förväg. Ingen kan bevisa att Puzzle inte funderat på att börja studera en sådan kurs eftersom ingen kan läsa hennes tankar. Det är inte riskabelt; jag känner till personer som har använt det som sjukpeng under många års tid då de varit sjukskrivna för sjukdomar som tagit lång tid på sig att gå över.

Till skillnad mot försäkringskassan tillämpar inte CSN någon tidsgräns så där kan man vara sjukskriven i princip hela livet ifall inte reglerna förändras. Inom försäkringskassan har jag för mig att de gör någon form av omprövning med diverse sänkningar och sånt ungefär var 365:e dag eller så. Med CSN får man fullt studiebidrag och fullt lån (fast som gåva), förutsatt att man angivit att kursen man ämnade påbörja var en 30 hp-kurs, så lång tid som man behöver det.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav DIProgan » 2015-09-14 13:30:02

sugrövmanövern skrev:Usch för er somt tycker Puzzle ska leva upp sina sparpengar, fy fan för er.
Du vet att det ALLTID är någon som betalar för den som är sjuk va? Vem tycker du är bättre lämpad än den som redan är rik?
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Tantaly » 2015-09-14 13:52:59

DIProgan skrev:
sugrövmanövern skrev:Usch för er somt tycker Puzzle ska leva upp sina sparpengar, fy fan för er.
Du vet att det ALLTID är någon som betalar för den som är sjuk va? Vem tycker du är bättre lämpad än den som redan är rik?


Fan vad trångsynta alla är. Då kan vi lika gärna ta bort förmåner som högkostnadsskydd för vård och mediciner, tandvårdskort mm. Man har ju pengar att slippa bekosta staten med.

Alla hanterar pengar olika.
Säg att en person har jobbat många år och inte unnat sig ett skit. Har en miljon på banken.

En annan person har jobbat många år men levt rikt och slösaktigt. Rest mycket, handlat dyra prylar osv och har inga sparpengar alls. Skall denne då ha större rätt till bidrag? Nej usch för det tänket. Tänk om man vill kunna unna sig detta lite senare i livet. NEJ NEJ inte en chans. Du blir straffad för att du väntar med det roliga.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav plåtmonster » 2015-09-14 13:54:10

Gripandekylig skrev:Skulle man emellertid behöva hela 16½ år på sig för att behandla hennes utmattningsdepression skulle knappast problemet ligga i att hon inte fått bostadstillägg utan snarare i seriösa brister i vården.
Den vet väl alla hur den fungerar vid detta laget..

Det primära är väl att den som är sjuk får en situation så att denne kan reda upp livet och bli en framtida skattebetalare. Att försätta folk i en slags ekonomisk martyrdom för att det är rättvisst ger sällan bra resultat som helhet, däremot en hel del stress och försenad återhämtning. Och ja livet är inte rättvist. Skolan försökte förmedla att rättvisa är idealet men visade i praxis att det inte var värt så mycket.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav DIProgan » 2015-09-14 14:03:17

Tantaly skrev:
DIProgan skrev:
sugrövmanövern skrev:Usch för er somt tycker Puzzle ska leva upp sina sparpengar, fy fan för er.
Du vet att det ALLTID är någon som betalar för den som är sjuk va? Vem tycker du är bättre lämpad än den som redan är rik?


Fan vad trångsynta alla är. Då kan vi lika gärna ta bort förmåner som högkostnadsskydd för vård och mediciner, tandvårdskort mm. Man har ju pengar att slippa bekosta staten med.

Alla hanterar pengar olika.
Säg att en person har jobbat många år och inte unnat sig ett skit. Har en miljon på banken.

En annan person har jobbat många år men levt rikt och slösaktigt. Rest mycket, handlat dyra prylar osv och har inga sparpengar alls. Skall denne då ha större rätt till bidrag? Nej usch för det tänket. Tänk om man vill kunna unna sig detta lite senare i livet. NEJ NEJ inte en chans. Du blir straffad för att du väntar med det roliga.
Det finns inga bättre alternativ som jag känner till. De som är fattiga ska inte behöva gå och dö för att de som sparat ska få ha det sparade kvar. Solidaritet som det heter.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Huggorm » 2015-09-14 14:06:14

Jag tror det hela bottnar i att det i vänsterkretsar anses "fult" att ha pengar på banken, även om man arbetat ihop dom själv och skattat för dom.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Tantaly » 2015-09-14 14:11:54

DIProgan skrev:
Tantaly skrev:
DIProgan skrev: Du vet att det ALLTID är någon som betalar för den som är sjuk va? Vem tycker du är bättre lämpad än den som redan är rik?


Fan vad trångsynta alla är. Då kan vi lika gärna ta bort förmåner som högkostnadsskydd för vård och mediciner, tandvårdskort mm. Man har ju pengar att slippa bekosta staten med.

Alla hanterar pengar olika.
Säg att en person har jobbat många år och inte unnat sig ett skit. Har en miljon på banken.

En annan person har jobbat många år men levt rikt och slösaktigt. Rest mycket, handlat dyra prylar osv och har inga sparpengar alls. Skall denne då ha större rätt till bidrag? Nej usch för det tänket. Tänk om man vill kunna unna sig detta lite senare i livet. NEJ NEJ inte en chans. Du blir straffad för att du väntar med det roliga.
Det finns inga bättre alternativ som jag känner till. De som är fattiga ska inte behöva gå och dö för att de som sparat ska få ha det sparade kvar. Solidaritet som det heter.


Och du tycker även att de som arbetar heltid skall istället för att lägga överskottet i eget sparande skall skicka in pengarna rakt i de fattiga personernas konton? Solidaritet som det heter.
Kommunism är bra vidrigt.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav plåtmonster » 2015-09-14 14:15:40

Annars är det bara att studera länder där individers förmåga att åstadkomma något är helt fritt att konfiskera för det allmäna och hur det går i längden.

Och det är skillnad på att vara fattig för att man köpte dyra teknikprylar och kläder på avbetalning mot att vara det för att man föddes in i en taskig situation osv. Man kan inte bunta ihop dessa om man skall reda ut systemet.

Tantaly skrev:Och du tycker även att de som arbetar heltid skall istället för att lägga överskottet i eget sparande skall skicka in pengarna rakt i de fattiga personernas konton? Solidaritet som det heter.
Kommunism är bra vidrigt.
Det är enkelt att lösa.. De får sluta jobba så att de blir fattiga så kan de också få in pengar på kontot. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 14:23:21

DIProgan skrev:
Tantaly skrev:
DIProgan skrev: Du vet att det ALLTID är någon som betalar för den som är sjuk va? Vem tycker du är bättre lämpad än den som redan är rik?
Säg att en person har jobbat många år och inte unnat sig ett skit. Har en miljon på banken.

En annan person har jobbat många år men levt rikt och slösaktigt. Rest mycket, handlat dyra prylar osv och har inga sparpengar alls. Skall denne då ha större rätt till bidrag?
Det finns inga bättre alternativ som jag känner till. De som är fattiga ska inte behöva gå och dö för att de som sparat ska få ha det sparade kvar. Solidaritet som det heter.

Tantaly, du missförstår varför vi erbjuder de fattiga bidrag. Det är inte för att de skulle ha någon rätt till bidrag utan det är för att de har ett behov av bidrag. Har man mycket pengar saknar man behov av externt bistånd. Om man istället inte har råd att betala grundläggande utgifter så som för mat, husrum och sjukvård så har man ett behov.

Människor som sparar pengar bär samma ansvar att kunna sitt lands lagar som alla andra och har de inte haft koll på att de en dag kan komma att behöva använda sina sparpengar till att betala mellanskillnaden mellan sin sjukpeng och sin hyra så har de ju ingen annan att skylla för den okunskapen än sig själva. Det finns ju dessutom inget att klaga över; man får ju som svensk idag ekonomisk hjälp från sina medmänniskor ifall man behöver det. Varför skulle vi ge hjälp även åt de som inte behöver det?
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-09-14 14:27:35

DIProgan skrev:
sugrövmanövern skrev:Usch för er somt tycker Puzzle ska leva upp sina sparpengar, fy fan för er.
Du vet att det ALLTID är någon som betalar för den som är sjuk va? Vem tycker du är bättre lämpad än den som redan är rik?
Vi betalar alla skatt. Rik eller sparsam.. jadu. Räknar du Puzzle som rik vet jag inte vilken jäkla planet du trillat ner från faktiskt. Vill du inte ha henne stark och på en bra platå med en god buffert när hon återgår till arbete och fortsätter försörja oss isåfall?

Varför ska hon prompt ner i gyttjebrunnen och börja om från scratch?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-14 14:28:29

Gripandekylig skrev:Varför skulle vi ge hjälp även åt de som inte behöver det?

Ja, varför ska sådana som Reinfeldt få ekonomisk hjälp?
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav plåtmonster » 2015-09-14 14:29:58

sugrövmanövern skrev:Varför ska hon prompt ner i gyttjebrunnen och börja om från scratch?
Det är mer rättvist! :-)051 ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in