Inte lätt att vara sjuk och rik...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Cyan » 2015-09-13 21:40:40

För över det mesta till nån släkting du litar på i form av ett lån, och låt den personen investera dem (långsiktigt!) i blandade aktier. Då får du fullt bostadstillägg sen, och pengarna kommer även med lite tur att växa en hel del med tiden.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Athena » 2015-09-13 21:46:30

Ja om du har en släkting med god ekonomi som du litar på, glöm bara inte att skriva en revers :-)077
Athena
 
Inlägg: 434
Anslöt: 2015-09-06

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-13 21:49:21

Har du sjukpenning eller aktivitetsersättning?
Om du har sjukpenning så har du inte rätt till bostadstillägg oavsett kapital.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-13 21:52:03

Puzzle skrev:Är det något jag, LSS handläggaren, Försäkringskassan och bankiren missar eller är det verkligen så illa att man inte "får" vara rik och sjukskriven..?

Du har väl några olika alternativ:

- Använd dina 400 000 kr till att bekosta mellanskillnaden mellan din sjukpenning och vad du behöver för att betala din nuvarande bokostnad.

- Använd dina 400 000 kr till att bekosta hela dina livsomkostnader (ifall även sjukpenningen skulle förfalla).

- Använd en liten del av dina besparingar, säg 300 000 kr, till att betala en insats inför ett bostadsinköp. Lånet kan du få om du finner borgenärer som exempelvis skulle kunna vara dina föräldrar.

- Sluta använda din sjukpeng utan gör istället en studiemedelsansökan hos CSN. Det beloppet ligger på cirka 9500 kr/mån (självklart skattefritt) och du kan då skicka in en s.k. "Studieförsäkran under sjukdom" och vara sjukskriven på det viset obegränsat länge och utan att samla på dig några skulder, eller förlora veckor med studiestöd, eftersom de skrivs av allteftersom.

- Vidare känner jag till ett antal mindre lagliga alternativ men jag vill inte tipsa dig om dem för jag tycker att man ska reda sig själv såvida man inte är luspank och samhällets medmänniskor i övrigt anser att de på sikt skulle tjäna på att under en kort tid hjälpa den fattiga ekonomiskt.

Puzzle skrev:Men alltså det är väldigt märkligt hur dom har tänkt sig med sånt här.. :-)063

Så märkligt är det ju inte; det är snarare märkligt att du får pengar utan att arbeta trots att du inte är i akut behov av pengar; du har ju 400 000 kr. Det finns ju ingen försvarbar anledning till att allmänna medel skulle användas för rika personers levnadsomkostnader. Den del av skattepengarna som går till social välfärd ska ju vara till för att hjälpa de fattiga som dör ifall de inte får pengar att köpa mat för.

När jag själv har varit sjuk men haft tillgång till pengar har jag självklart inte belastat skattebetalarna i onödan utan jag har bara sökt sjukpenning när jag varit fattig; just nu har jag kanske en hundring knappt så nu har jag ansökt om sjukpenning. Det är ju därför man ibland är rik och ibland är fattig: fullt naturligt. Reglerna om när samhällsmedborgare är berättiga till någon form av ekonomiskt bistånd är ju utformade av oss "lagstiftaren" och vi röstberättigade har, efter sunda resonemang, beslutat att det inte är skyddsvärt att bevara inkomstlösa personers förmögenheter genom att betala deras hyror med våra pengar ur skattekistan.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Blue86 » 2015-09-13 22:16:52

400 000 är inte mycket pengar, de försvinner tillslut om man inte har en inkomst och då blir man tvungen att få bidrag om man inte är arbetsför. Ser inte alls på vilket sätt det är någons moraliska plikt använda upp mindre summa pengar man sparat ihop/eller fått i arv eller något liknande för att denna förlorat sin arbetsförmåga, det vore bara att straffa den dubbelt vilket jag finner omoraliskt.
Än värre är ju om man redan lever på bidrag för man ej är arbetsför och så händer något härligt, man vinner en mindre summa pengar.. grattis, nu kan du leva på dem i något år istället för dina bidrag så du vann egentligen inget förutom lite extra pappersarbete.
Så länge man inte kan leva bra resten av sitt liv på sparade pengar så ser jag inte det som någon inkomst.

Men som det ser ut så skulle jag personligen investera i ett hus jag själv äger då man behöver ju söka om bostadstillägg varje år när hyran ökas, mindre pappersarbete! :)
Senast redigerad av Blue86 2015-09-13 22:19:33, redigerad totalt 2 gånger.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Blue86 » 2015-09-13 22:17:39

whops, citirade istället för att ändra :P
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 22:37:55

Ja jag måste nog hålla med Blue86 här, jag tycker inte det känns riktigt rätt att jag blir "straffad" för att jag brände ut mig. Det är ju inte direkt något jag medvetet gjorde för att jag tyckte det verkade roligt. Att jag sparade pengar till ett framtida boende istället för att festa bort dom tycker jag inte borde påverka såpass mycket att jag faktiskt ska behöva gå back.

I framtiden ska jag se till att inte spara alls, så vem är sugen på en riktig jävla fyllo-kväll? :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Zirre » 2015-09-13 22:43:08

Det är bra att ha en god ekonomi sen när man blir pensionär. De är ju inte direkt högavlönade.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-13 22:45:10

Som sagt, om det är sjukpenning du har, så spelar det ingen roll om du har något sparat eller inte.

Sjukpenningen bör för övrigt vara lika hög som arbetslöshetsersättningen.
Senast redigerad av Kanin 2015-09-13 22:46:50, redigerad totalt 2 gånger.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-13 22:53:20

Blue86 skrev:400 000 är inte mycket pengar, de försvinner tillslut om man inte har en inkomst och då blir man tvungen att få bidrag om man inte är arbetsför.

Japp. Så är det och självklart ska det vara på det viset. Bara de luspanka ska få bidrag från skattekistan.
Blue86 skrev:Ser inte alls på vilket sätt det är någons moraliska plikt använda upp mindre summa pengar man sparat ihop/eller fått i arv eller något liknande för att denna förlorat sin arbetsförmåga, det vore bara att straffa den dubbelt vilket jag finner omoraliskt.

Vadå straffa? Om man blivit sjuk tycker jag inte att man ska uppleva sig straffad - i normalfallet. Visst, om man har simmat i en lantbrukscistern eller haft oskyddat sex med människor som man visste hade AIDS kanske man kan skylla sig själv men inte annars. Att inte få ekonomiskt bidrag ur allmänna medel är knappast ett straff; det är ett normalläge. Att få bidrag därur är däremot en vinst; då kan man känna sig lycklig.
Blue86 skrev:Än värre är ju om man redan lever på bidrag för man ej är arbetsför och så händer något härligt, man vinner en mindre summa pengar.. grattis, nu kan du leva på dem i något år istället för dina bidrag så du vann egentligen inget förutom lite extra pappersarbete.

Men varför ska du, jag och alla andra stackars skattebetalare skicka iväg stora andelar av våra surt förvärvade inkomster till en skattekista där lottovinnare och förmögna människor kan hämta sin försörjning ur? Det är ju fel. Självklart ska var och en betala för sig själv som utgångspunkt. Är man oförmögen att betala för sig själv har man idag i Sverige möjlighet att ansöka om att få bidrag.

Bidrag är onaturliga och går emot principen om naturlig selektion, men vi har valt att trots det ändå ha dem här i vårt land därför att vi vill vara snälla. Man kan inte hålla på att förvänta sig hjälp från andra människor, kräva att få bidrag eller hävda att man blir bestraffad om man tvingas använda sin förmögenhet till att betala sin hyra. Då har man totalt missuppfattat idén bakom vårt välfärdssamhälle.
Puzzle skrev:Ja jag måste nog hålla med Blue86 här, jag tycker inte det känns riktigt rätt att jag blir "straffad" för att jag brände ut mig.

Du blir ju inte straffad. Att få pengar från allmänheten är ingen rättighet; det är en lyx som vi i Sverige har lyckats ordna för att stävja de uppror som annars kanske hade riskerat att drabba folket om vi hade lämnat de svältande fattiga.
Puzzle skrev:Det är ju inte direkt något jag medvetet gjorde för att jag tyckte det verkade roligt.

Men sånt är livet. Man sparar pengar för att kunna köpa hus eller för att kunna bekosta oförutsedda utgifter så som ifall man plötsligt blir sjuk. Allmänna medel kan användas för att hjälpa de behövande - inte för att hjälpa de som kan bekosta sina hyror själva.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav nallen » 2015-09-13 23:02:35

Det var ord och inga visor... och det från ett oväntat håll. Hatten för Gripandekylig en stund.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Wine » 2015-09-13 23:03:57

nallen skrev:Det var ord och inga visor... och det från ett oväntat håll. Hatten för Gripandekylig en stund.


Ja, uppskattas.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-13 23:10:57

Gripandekylig skrev:Att inte få ekonomiskt bidrag ur allmänna medel är knappast ett straff; det är ett normalläge. Att få bidrag därur är däremot en vinst; då kan man känna sig lycklig.

Tack gode herrn! Jag är så tacksam för era allmosor.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Kanin » 2015-09-13 23:12:22

Gripandekylig skrev:Japp. Så är det och självklart ska det vara på det viset. Bara de luspanka ska få bidrag från skattekistan.

Det är enbart självklart för borgarbrackor och kapitalistsvin.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-13 23:15:25

Kanin skrev:Som sagt, om det är sjukpenning du har, så spelar det ingen roll om du har något sparat eller inte.

Sjukpenningen bör för övrigt vara lika hög som arbetslöshetsersättningen.

I sådana fall så är det nog aktivitetsersättning som jag har för som sagt så träffade jag min handläggare på försäkringskassan angående något annat så kom det där upp och hon svarade nekande vilket i såna fall är något märkligt då jag som sagt ändå fått utmattningssyndrom på papperna.

Gripandekylig skrev:
Puzzle skrev:Ja jag måste nog hålla med Blue86 här, jag tycker inte det känns riktigt rätt att jag blir "straffad" för att jag brände ut mig.

Du blir ju inte straffad. Att få pengar från allmänheten är ingen rättighet; det är en lyx som vi i Sverige har lyckats ordna för att stävja de uppror som annars kanske hade riskerat att drabba folket om vi hade lämnat de svältande fattiga.
Puzzle skrev:Det är ju inte direkt något jag medvetet gjorde för att jag tyckte det verkade roligt.

Men sånt är livet. Man sparar pengar för att kunna köpa hus eller för att kunna bekosta oförutsedda utgifter så som ifall man plötsligt blir sjuk. Allmänna medel kan användas för att hjälpa de behövande - inte för att hjälpa de som kan bekosta sina hyror själva.

Då tycker vi väl olika då och jag kan väl erkänna att jag tar det lite personligt att jag först halv sliter ihjäl mig för att få ihop pengarna för att sen bara få se dom ticka iväg medans jag står trampar i kö för rehabilitation och blir bollad runt mellan olika myndigheter.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav antonius » 2015-09-13 23:21:18

Visst kan man se det så om samhället var lika för de flesta men som man behandlat folk med psykiska problem t ex, med experiment på patienter, institutioner med gestapofasoner. Plus det extra ok och stigmatisering man ska få från medmänniskor som gör sitt bästa för att bespotta. Men att få ngt slags upprättelse kan man se sig om i helvetet efter, så att klösa lös lite flis som alla andra gör är nog bara väl unt, för det här samhället håller ändå på att gå åt helsefyr... :-)004
Senast redigerad av antonius 2015-09-13 23:28:08, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Tantaly » 2015-09-13 23:25:24

Håller med om att det här är förjävligt. Man straffas för att man är sparsam och inte slösaktig. Pengar man sparat ihop eller fått från försäkringsbolag pga sin "sjukdom" som skall gå till sjukkostnader och för att man faktiskt kanske aldrig kan jobba någonsin.

Sjukt system är vad det är. Bästa är att investera i en bostad, föra över till familjemedlem man litar på ("gåva", skriv ägobrev!) eller lägga i bankfack. Det sistnämnda är dock inte tillåtet men ingen kollar. Hade dock aldrig vågat lägga så mycket kontanter där.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Ruffsetuss » 2015-09-13 23:35:50

Fick rådet en gång att placera sparpengar i Guld och Konst som inte tappar i värde . På sätt skulle pengarna " gå under radarn" . Men det får ju var och ens samvete avgöra om det är moraliskt ok
Ruffsetuss
 
Inlägg: 449
Anslöt: 2015-09-04
Ort: Sundsvall

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-13 23:40:57

Puzzle skrev:
antonius skrev:Gift dig med en rik karl/kvinna, eller så blir du kombo med någon så ni kan dela på kostnaden så har du halverat kostnaden på sätt och vis... :-)063

Jag är öppen för förslag... :wink: Egentligen så behöver personen inte vara rik heller, bara tjäna mer per månad så jag kan låna lånegarantin.

Ska vi gifta oss, du och jag? :-)Happy
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-13 23:49:03

Kanin skrev:
Gripandekylig skrev:Japp. Så är det och självklart ska det vara på det viset. Bara de luspanka ska få bidrag från skattekistan.

Det är enbart självklart för borgarbrackor och kapitalistsvin.

Jag är ingetdera. Jag själv har använt de pengar jag haft innan jag sjönk så lågt som att be andra människor om hjälp att bekosta mina utgifter. Det tar emot inom mig att ansöka om sjukpeng från CSN men jag känner mig tvungen att göra det för annars måste jag flytta ut i någon skog eller kanske begå självmord.
Puzzle skrev:Då tycker vi väl olika då och jag kan väl erkänna att jag tar det lite personligt att jag först halv sliter ihjäl mig för att få ihop pengarna för att sen bara få se dom ticka iväg medans jag står trampar i kö för rehabilitation och blir bollad runt mellan olika myndigheter.

Ja självklart ska man ta det personligt; det utgör ju ett personligt nederlag att bli sjuk. Det är ju jobbigt att bli sjuk och blir man sjuk under en längre tid är en del av det jobbiga att man då "läcker" pengar. Samtidigt är det ju lika för alla. Det fungerar ju inte om de som är friska ska hjälpa dig att spara ihop pengar till en ny bostad: för det blir ju det de effektivt gör ifall du väljer att söka bidrag istället för att bekosta din hyra själv.

Livet är jobbigt när man blir sjuk men det är långt ifrån lika jobbigt här idag i Sverige som det är på många andra platser på jorden eller som det varit tidigare här i landet. Se istället fördelarna med att läkemedelskostnaderna har ett maxtak, att vårdbesöksutgifter har ett maxtak och att operationsvård och liknande är ordentligt subventionerade.

Jag är uppriktigt överraskad över att så många här i tråden verkar uttrycka åsikter grundade i en föreställning om att utgångspunkten vore att någon annan än en själv ska bekosta ens liv, hålla en om ryggen och hjälpa till när det kärvar. All den hjälpen är del i ett fragilt svenskt, av oss människor konstruerat, välfärdssystem som trots att det går emot naturens lag om survival of the fittest i de flesta fall nätt och jämt klarar av att erbjuda oss svenskar en chans till ökad social trygghet under förutsättningen att man bidrar efter förmåga och att man nyttjar systemet efter behov.

Har man 400 000 kr har man inget behov av ekonomiska bidrag. Ser man trots sin förmögenhet till att ta emot bidrag bryter man mot den grundförutsättning som håller vår välfärd vid liv: genom att ignorera behovskravet rubbar man därigenom den jämvikt som idag endast nätt och jämt klarar av att hålla vår krackelerande statliga välfärd igång.

Skulle hela välfärdssamhället rämna, tack vare sådana som smiter från att bidra efter förmåga och sådana som överdriver sina behov, skulle vi vara tillbaka i verkligheten på naturens villkor: survival of the fittest. Då skulle vi få uppleva uppror bland de fattiga, de sjuka skulle dö och sammanhållningen skulle söndras till stenhård individualism.

Så snälla:
- Smit inte undan från att betala skatt.
- Påstå er inte ha behov ni sakar.


Jag vill gärna att mina barn ska kunna växa upp i liknande välfärd som jag gjort.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Huggorm » 2015-09-13 23:58:36

Gripandekylig skrev:Jag är ingetdera. Jag själv har använt de pengar jag haft innan jag sjönk så lågt som att be andra människor om hjälp att bekosta mina utgifter. Det tar emot inom mig att ansöka om sjukpeng från CSN men jag känner mig tvungen att göra det för annars måste jag flytta ut i någon skog eller kanske begå självmord.
Då är jag ett steg blåare än dig då jag faktiskt har flyttat ut i skogen. Om någon annan tagit livet av sig blir den vinnaren.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Puzzle » 2015-09-14 0:06:02

Huggorm skrev:
Gripandekylig skrev:Jag är ingetdera. Jag själv har använt de pengar jag haft innan jag sjönk så lågt som att be andra människor om hjälp att bekosta mina utgifter. Det tar emot inom mig att ansöka om sjukpeng från CSN men jag känner mig tvungen att göra det för annars måste jag flytta ut i någon skog eller kanske begå självmord.
Då är jag ett steg blåare än dig då jag faktiskt har flyttat ut i skogen. Om någon annan tagit livet av sig blir den vinnaren.

Damn, jag var så nära på att ha vunnit då men jag snubblade visst på målsnöret.. Klumpigt. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Mats » 2015-09-14 0:06:59

Här är en som tar ut bidrag fast han uppenbart inte behöver. I jämförelse med det tycker jag inte att Puzzle har något att skämmas över alls.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21410313.ab
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inte lätt att vara sjuk och rik...

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-14 0:11:22

Huggorm skrev:
Gripandekylig skrev:Jag är ingetdera. Jag själv har använt de pengar jag haft innan jag sjönk så lågt som att be andra människor om hjälp att bekosta mina utgifter. Det tar emot inom mig att ansöka om sjukpeng från CSN men jag känner mig tvungen att göra det för annars måste jag flytta ut i någon skog eller kanske begå självmord.
Då är jag ett steg blåare än dig då jag faktiskt har flyttat ut i skogen. Om någon annan tagit livet av sig blir den vinnaren.

Hehe ja kanske enligt den definition av beskyddare av välfärden som Kanin gav, fast egentligen är det självklart mest socialdemokratiskt att värna välfärden och att försöka att skydda samhället från bidragsfuskare - så egentligen är du nog ett steg mer socialdemokratisk än mig. Jag misstänker dock att det kanske inte är så och jag antar att detta är ett fint bevis på varför partipolitisk "tillhörighet" säger lite om hur en människa tycker i olika frågor.
Mats skrev:Här är en som tar ut bidrag fast han uppenbart inte behöver. I jämförelse med det tycker jag inte att Puzzle har något att skämmas över alls.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21410313.ab

Det blir ju lite som att påstå att Lasermannen inte har något att skämmas över i jämförelse med Anders Behring Breivik. Vill man bistå med stöd för varför ett illegalt beteende är försvarbart gör man bättre i att angripa lagens utformning och de bakomliggande resonemang som föranlett dess formulering. I det här fallet misstänker jag dock att det kan bli svårt att motivera varför bidragsfusk skulle vara tillåtet.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in