Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-04 22:17:23

tahlia skrev:
Wine skrev:Men du förutsätter och utgår ifrån att andra inte begriper?


Jag förutsätter att inte alla kommer att begripa - en viss skillnad.


Jag förutsätter inte att folk ska ha så dåligt förstånd och omdöme som många utav er här verkar utgå ifrån, ibland undrar jag om detta får er att känna er mer upphöjda.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 22:20:00

Det är något jag undrat över många ggr. faktiskt. Jag har en AS-diagnos och jag har många ggr. trott att NT-människor varit oförstående och arroganta, när det senare visat sig varit missförstånd från min sida. Ja, jag har skämts. Den mest dömande och oförstående har i många fall varit jag.

s.k. NT har varit i mitt tycke mycket mera förstående och insiktsfulla än vad jag krediterat dem för, kanske har det i mitt fall handlat om min oförmåga att ta den andres synsätt när denne inte alls haft det problemet.
Senast redigerad av Pikachu 2015-06-04 22:22:45, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-04 22:20:09

Wine skrev:Jag förutsätter inte att folk ska ha så dåligt förstånd och omdöme som många utav er här verkar utgå ifrån, ibland undrar jag om detta får er att känna er mer upphöjda.


Säger människan med det största egot på forumet.
On topic då - nej det du istället förutsätter är att NT läser forskningsrapporter och studerar syndrom de sällan eller aldrig hört talas om. Det känns ju riktigt realistiskt och bra.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav ragnevi » 2015-06-04 22:22:58

Nu är det tio gånger vanligare att personer med en diagnos inom autismspektrumområdet har en psykosproblematik, än vad människor som inte har en autismspektrumdiagnos, i min anmälan skickade jag en länk till en amerikansk studie.
Sett utifrån antal i befolkningen är det ovanligt, men jag har genom åren mött ett flertal människor som haft denna komorbiditet så jämförelsevis med diagnoser som DiD (multipel personlighetsklyvning) som är extremt ovanligt är detta mer förekommande och gentemot den här gruppen är det kränkande. Att säga att de inte klarar sig ute i samhället är direkt felaktigt, dessutom ett väldigt värderande begrepp. Vad betyder det i klartext? Att dessa personer ska spärras in i förebyggande syfte?
Vill TV4 se nya mentalsjukhus?

I min anmälan tar jag upp saker som hur programmet är uppbyggt när det rör rent filmtekniska saker rörande klippning. Om du pratar om tvångsvård i en del och sedan klipper du till en rättpsykiatrisk avdelning så kommer tittaren att tolka budskapet i programmet som att den här mannen har vårdats på den här avdelningen. De säger inte att det är så, men det är så du tolkar film.

Hade han vårdats inom rättpsykiatrin hade de pratat om att han genomgått en P7:a, vad han blivit dömd för och så vidare, men här är det enda de säger att han har vårdats inom psykiatrin i 25 år och har varit tvångsvårdad.

Jaha, det betyder ingenting. Vårdats inom psykiatrin betyder att han har varit patient inom psykiatrin i 25 år. Med tanke på att Asperger är en livslång funktionsnedsättning som inte går över så är det inte något som är konstigt.

Att en person med psykosproblematik blir inlagd är ju inte heller något som är anmärkningsvärt heller, om behovet funnits är väl det bara bra om han fått hjälp.

Men TV4 använder det som ett argument att misstänkliggöra personen.

Faktiskt är det enda som programmet lyckas "bevisa" är att det en gång har bott en kille med Asperger och en Schizofrenidiagnos i området. Grattis, behövde ni verkligen FBI till det?

Jag förstår att ingen av flickans familj ville medverka i den här sörjan.
Detta är inte TV för att upplysa allmänheten utan för att skapa sensations-TV. Som jag skrivit på ett par ställen så är jag inte en person som känner mig lättkränkt, men här tyckte jag att TV4 gick över gränsen.

Sedan hade jag aldrig väntat mig att DN Kultur skulle uppmärksamma min anmälan.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv4-anmals-for-pastaenden-om-autism-och-valdsbrott/
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-04 22:29:31

Tror det beror lite på vad folk som man umgås med, och det kan vara sådant man inte väljer som jobb och skola. När jag pluggade så var väldigt många "med" och kritiska, smarta osv. Även på ett jobb som krävde en viss medvetenhet. Men har även jobbat på ställen där det är "vanligt folk" och kan klart säga att kunskapen om aspergers inte är stor.

Inte för att den måste vara det, det finns massa saker jag inte vet något om. Problemet var deras attityd att de ständigt talade om saker som om de visste. Det var inte bara generaliseringar utan även faktafel.

Så vissa kan nog tycka att "folk vet bättre" än att tro på TV4, men alla är tyvärr inte så belästa. Har själv suttit vid fikabord där aspergers diskuterats och jobbarkompisarna (utan att veta min diagnos, och att de tycker att jag är OK) hävdar att såna där aspergare vet de minsann om, och hur kan de finnas, de är så konstiga, de fungerar inte alls, helt borta i pallet yadda yadda.

Skitkul att höra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-04 22:34:56

ragnevi skrev:Nu är det tio gånger vanligare att personer med en diagnos inom autismspektrumområdet har en psykosproblematik, än vad människor som inte har en autismspektrumdiagnos, i min anmälan skickade jag en länk till en amerikansk studie.
Sett utifrån antal i befolkningen är det ovanligt, men jag har genom åren mött ett flertal människor som haft denna komorbiditet så jämförelsevis med diagnoser som DiD (multipel personlighetsklyvning) som är extremt ovanligt är detta mer förekommande och gentemot den här gruppen är det kränkande. Att säga att de inte klarar sig ute i samhället är direkt felaktigt, dessutom ett väldigt värderande begrepp. Vad betyder det i klartext? Att dessa personer ska spärras in i förebyggande syfte?
Vill TV4 se nya mentalsjukhus?

I min anmälan tar jag upp saker som hur programmet är uppbyggt när det rör rent filmtekniska saker rörande klippning. Om du pratar om tvångsvård i en del och sedan klipper du till en rättpsykiatrisk avdelning så kommer tittaren att tolka budskapet i programmet som att den här mannen har vårdats på den här avdelningen. De säger inte att det är så, men det är så du tolkar film.

Hade han vårdats inom rättpsykiatrin hade de pratat om att han genomgått en P7:a, vad han blivit dömd för och så vidare, men här är det enda de säger att han har vårdats inom psykiatrin i 25 år och har varit tvångsvårdad.

Jaha, det betyder ingenting. Vårdats inom psykiatrin betyder att han har varit patient inom psykiatrin i 25 år. Med tanke på att Asperger är en livslång funktionsnedsättning som inte går över så är det inte något som är konstigt.

Att en person med psykosproblematik blir inlagd är ju inte heller något som är anmärkningsvärt heller, om behovet funnits är väl det bara bra om han fått hjälp.

Men TV4 använder det som ett argument att misstänkliggöra personen.

Faktiskt är det enda som programmet lyckas "bevisa" är att det en gång har bott en kille med Asperger och en Schizofrenidiagnos i området. Grattis, behövde ni verkligen FBI till det?

Jag förstår att ingen av flickans familj ville medverka i den här sörjan.
Detta är inte TV för att upplysa allmänheten utan för att skapa sensations-TV. Som jag skrivit på ett par ställen så är jag inte en person som känner mig lättkränkt, men här tyckte jag att TV4 gick över gränsen.

Sedan hade jag aldrig väntat mig att DN Kultur skulle uppmärksamma min anmälan.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv4-anmals-for-pastaenden-om-autism-och-valdsbrott/


Tack för det!

Jag är inte heller en lättkränkt person, men sånt här bör vi aldrig tillåta.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-04 22:40:14

Wine skrev:Har alla som är så upprörda över detta fortfarande inte tagit till sig att det framgick i programmet att det inte handlade om autism generellt utan om autism och psykos i kombination?

Tyder det på att det är självklart att gemene man, som inte tänker till särskilt mycket om han/hon inte är insatt i ämnet, tänker på att det är en speciell kombo?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 22:42:50

Bror Duktig skrev:
Wine skrev:Har alla som är så upprörda över detta fortfarande inte tagit till sig att det framgick i programmet att det inte handlade om autism generellt utan om autism och psykos i kombination?

Tyder det på att det är självklart att gemene man, som inte tänker till särskilt mycket om han/hon inte är insatt i ämnet, tänker på att det är en speciell kombo?
Tycker det låter som otäck censurering faktiskt, tycker mycket av det du skrivit i den här tråden varit obehagligt.

Vilken information ska allmänheten ha tillgång till, hur mycket måste man tvätta ren den innan den kan släppas?
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Schmetterling » 2015-06-04 22:43:26

ragnevi skrev:Nu är det tio gånger vanligare att personer med en diagnos inom autismspektrumområdet har en psykosproblematik, än vad människor som inte har en autismspektrumdiagnos, i min anmälan skickade jag en länk till en amerikansk studie.
Sett utifrån antal i befolkningen är det ovanligt, men jag har genom åren mött ett flertal människor som haft denna komorbiditet så jämförelsevis med diagnoser som DiD (multipel personlighetsklyvning) som är extremt ovanligt är detta mer förekommande och gentemot den här gruppen är det kränkande. Att säga att de inte klarar sig ute i samhället är direkt felaktigt, dessutom ett väldigt värderande begrepp. Vad betyder det i klartext? Att dessa personer ska spärras in i förebyggande syfte?
Vill TV4 se nya mentalsjukhus?

I min anmälan tar jag upp saker som hur programmet är uppbyggt när det rör rent filmtekniska saker rörande klippning. Om du pratar om tvångsvård i en del och sedan klipper du till en rättpsykiatrisk avdelning så kommer tittaren att tolka budskapet i programmet som att den här mannen har vårdats på den här avdelningen. De säger inte att det är så, men det är så du tolkar film.

Hade han vårdats inom rättpsykiatrin hade de pratat om att han genomgått en P7:a, vad han blivit dömd för och så vidare, men här är det enda de säger att han har vårdats inom psykiatrin i 25 år och har varit tvångsvårdad.

Jaha, det betyder ingenting. Vårdats inom psykiatrin betyder att han har varit patient inom psykiatrin i 25 år. Med tanke på att Asperger är en livslång funktionsnedsättning som inte går över så är det inte något som är konstigt.

Att en person med psykosproblematik blir inlagd är ju inte heller något som är anmärkningsvärt heller, om behovet funnits är väl det bara bra om han fått hjälp.

Men TV4 använder det som ett argument att misstänkliggöra personen.

Faktiskt är det enda som programmet lyckas "bevisa" är att det en gång har bott en kille med Asperger och en Schizofrenidiagnos i området. Grattis, behövde ni verkligen FBI till det?

Jag förstår att ingen av flickans familj ville medverka i den här sörjan.
Detta är inte TV för att upplysa allmänheten utan för att skapa sensations-TV. Som jag skrivit på ett par ställen så är jag inte en person som känner mig lättkränkt, men här tyckte jag att TV4 gick över gränsen.

Sedan hade jag aldrig väntat mig att DN Kultur skulle uppmärksamma min anmälan.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv4-anmals-for-pastaenden-om-autism-och-valdsbrott/

:-)049
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-04 22:48:31

Pikachu skrev:Vilken information ska allmänheten ha tillgång till, hur mycket måste man tvätta ren den innan den kan släppas?
Tvätta rent saker känns aldrig, aldrig bra. Shit hits the fan endera dan.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 22:51:42

Jamen gör såhär då: Bli envåldshärskare där ni förtrycker befolkningen, där total kontroll och absolut makt råder till eran fördel. Då kan ni styra allt utflöde av i ert tyckande negativ information om AS. Saken klar, alla blir nöjda liksom.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-04 22:53:27

Pikachu skrev:Jamen gör såhär då: Bli envåldshärskare där ni förtrycker befolkningen, där total kontroll och absolut makt råder till eran fördel. Då kan ni styra allt utflöde av i ert tyckande negativ information om AS. Saken klar, alla blir nöjda liksom.
Kommunism, ja många vill ju ha det här typ hälften av forumiterna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav nallen » 2015-06-04 22:58:56

sugrövmanövern skrev:Kommunism, ja många vill ju ha det här typ hälften av forumiterna.

badum tish :-)049
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-04 23:06:35

Pikachu skrev:Tycker det låter som otäck censurering faktiskt, tycker mycket av det du skrivit i den här tråden varit obehagligt.

Vilken information ska allmänheten ha tillgång till, hur mycket måste man tvätta ren den innan den kan släppas?


Fult att vrida på saker sådär enligt min mening.

Att kräva att en av våra största tv kanaler inte ägnar sig åt befläckning, lögner och syndabocks sökande är väl inte samma sak som censur.

Och jag tror inte någon kräver att något ska tvättas rent eller undanhållas, poängen
är att man har smutsat ner och kladdat in, och det är det som är det grundläggande problemet här. Det har inget o göra med att man vill begränsa någon slags yttrandefrihet som inte finns endå.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 23:11:54

Det blir för mig mer och mer uppenbart att den tyske kanslern hade AS, och mer och mer troligt att Putin också är drabbad.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-04 23:12:18

Vad jobbigt med diskussioner där allt måste vara svart eller vitt.

Det går att berätta hur mycket som helst, om man lägger fram det på rätt sätt. Men nu gjordes inte det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 23:13:58

Bror Duktig skrev:Vad jobbigt med diskussioner där allt måste vara svart eller vitt.
Medhåll.
Bror Duktig skrev:Det går att berätta hur mycket som helst, om man lägger fram det på rätt sätt. Men nu gjordes inte det.
Ja, naturligtvis skulle Tv4 rådfrågat dig först.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-04 23:29:29

Pikachu skrev:Det blir för mig mer och mer uppenbart att den tyske kanslern hade AS, och mer och mer troligt att Putin också är drabbad.


Autism/Aspergers är inget man är drabbad av. Det är inte något dåligt.
Antar du har tittat för mycket på tv4
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 23:32:48

:mrgreen: , faktisk bra skön kommentar ändå ju.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-04 23:34:13

Jag tror i de flesta fall aspergare begår våldsbrott handlar det inte om våldsfixering utan om utstötthet. Det är en bevisad riskfaktor för flera olika dåliga saker t ex brott om man inte känner att man är en del av samhället eller en grupp eller vad det nu kan vara. Man känner inte en gemenskap så empatin minskar och det gäller även ickeaspergare som är marginaliserade. Och så kan man bära med sig sår över utstötthet som antingen yttrar sig inåt eller utåt.

Andra riskfaktorer är låg socialgrupp och uppvuxen med ensamstående förälder där risken är högre om det är en mamma.

Man kanske då ska börja nämna socialgrupp och familjesituation eftersom det verkar ganska viktigt.

Sedan så tycker jag inte att folk här verkar kränkta. Kränkt var tills nyligen en sak man kunde bli och det var inte bra, man blev fel behandlad. Numera betyder kränkt att man är en känslig mes. Det är ett skällsord. Tycker snarare att jag ser lite jävlaranamma i den här tråden från folk som vill att saker ska gå rätt till.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav triggerhappyD » 2015-06-04 23:45:03

kiddie skrev:Jag tror i de flesta fall aspergare begår våldsbrott handlar det inte om våldsfixering utan om utstötthet. Det är en bevisad riskfaktor för flera olika dåliga saker t ex brott om man inte känner att man är en del av samhället eller en grupp eller vad det nu kan vara. Man känner inte en gemenskap så empatin minskar och det gäller även ickeaspergare som är marginaliserade. Och så kan man bära med sig sår över utstötthet som antingen yttrar sig inåt eller utåt.

Andra riskfaktorer är låg socialgrupp och uppvuxen med ensamstående förälder där risken är högre om det är en mamma.

Man kanske då ska börja nämna socialgrupp och familjesituation eftersom det verkar ganska viktigt.

Sedan så tycker jag inte att folk här verkar kränkta. Kränkt var tills nyligen en sak man kunde bli och det var inte bra, man blev fel behandlad. Numera betyder kränkt att man är en känslig mes. Det är ett skällsord. Tycker snarare att jag ser lite jävlaranamma i den här tråden från folk som vill att saker ska gå rätt till.


precis!

ingen ny taktik för att vilseleda folk. liknande medel andvänds tex i högerextrema kretsar när man tex påstår att invandrare begår fler brott än svenskar, när det i själva verket kanske är så att folk med låg inkomst och låg levnadsstandard potentiellt begår mer brott.

Sen undrar jag också, rent generellt, till alla här i tråden.
Finns det ens nått underlag/statestik att aspies skulle vara mer våldsbenägna eller go postal lättare än NTs.

Enligt min egen uppfattning så är det ju framförallt NTs som på olika imposerande vis förtrycker sin omgivning. Både psykiskt och fysiskt.
Tycker jag ser mycket mindre såna drag hos autister, kanske är jag inte helt opartisk, men det är iaf min uppfattning.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-05 0:00:41

Alltså... vad jag ser i tråden är de som ser hur programmet kan missförstås och som oroar sig för att vissa människor kan komma att missförstå det. Sedan ser jag de som hävdar att ingen kan missförstå det alls och som sedan anklagar den andra sidan för att vara svart/vit - vilket blir lite lustigt i sammanhanget. Sedan har vi den tredje linjen där det hävdas att vi ändå är felaktiga så det borde inte spela någon roll om människor missuppfattar eller inte för fel är vi ändå, eller nåt (får inte riktigt grepp om den biten).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Dagobert » 2015-06-05 0:21:52

Pikachu skrev:Att förtiga viktiga fakta som har att göra med exempelvis brott är konstigt, man måste fråga sig varför? Lite löjeväckande är hela utvecklingen av reaktioner mot saker som är faktamässigt rätt och riktiga.

Du ägnar dig åt cherrypicking.


Pikachu skrev:[...] Tänk om man istället riktade om fokus till att exempelvis propagera för att aspergare som tidigt visar oroväckande tecken, kunde hjälpas och därmed få ett drägligare liv (och att denne inte skadar andra.) [...]

Och hur ska dessa unga aspergare hittas i din vision? Din ensidiga "kunskapsspridning" leder till att AS blir ännu mer stigmatiserat så färre föräldrar låter sina barn få AS-diagnos. En massa AS-barn får klara sig utan hjälp.
Dagobert
 
Inlägg: 14136
Anslöt: 2010-11-30

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-05 0:40:15

Kahlokatt skrev:laktosintolerant

Aha! Solklart fall av yxmördare. Vi har en bur redo! ;-)

Wine skrev:Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att älta ett program som sänts i tv4 och en upplevd kränkning"...

Problemet är att det konstant återkommer uttalanden från media som spär på fördomar. Så det kanske är för mycket energi som läggs på att bearbeta just detta övertramp. Men företeelsen som sådan är ju återkommande så om det finns lärdomar att dra eller exempel att statuera så är det något som kan vara till nytta för nästa medial övertramp.

triggerhappyD skrev:Finns det ens nått underlag/statestik att aspies skulle vara mer våldsbenägna eller go postal lättare än NTs.

Sannolikt inte, men människor som utsätts för våldsbrott, trakaserier, mobbning, snea blickar, nedvärdering, missuppfattning, förlöljligande, sexuella övergrepp, patroniserande och lomhörda hjälparbetare och en inkompetent psykiatri som kanske alltför ofta skapar fler psykiska problem än de löser. Tja, kanske sådan här behandling under åratal får en del att flippa ur. Vems fel det är kan man ju fundera på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in