Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-03 16:04:04

Det får svida att höra negativa saker om en själv som är sant, man får bli upprörd av att höra att man är funktionshindrad och man får skrika mot vädrets makter när man har blåsten i ansiktet.

Men sedan kanske man ska försöka att se nyktert på situationen. AS-diagnosen som man innehar betyder kanske något om ens sätt att fungera. Man kanske måste inse hur jobbigt det än må vara, att man har ett funktionshinder.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-03 16:07:32

Naturligtvis skickade jag in en anmälan.

Men jag ämnar inte diskutera med förmågor som Wine och Den Gule.

All heder och respekt åt Malena Ernman!
Du ska ha tack för att du ryter till!

Här Malena Ernman i bra intervju där AS berörs,

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/ ... etiskt-ar/
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-03 17:07:01

Att många upprörs över detta program kanske har sin förklaring just i aspergerdiagnosen, att det trots allt innebär att man har ett funktionshinder av varierande grad. Tycker det känns onödigt att detta har förstorats upp på så mycket och att det går så långt att man faktiskt anmäler programmet och orsakar ännu mer uppmärksamhet kring diagnosen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-03 17:50:52

Jag menar på att det är en styrka att känna till sina svagheter och brister, genom att acceptera dessa gör det en starkare. Att förneka sådant och gömma sig under täcket är inte konstruktivt. Ingen är felfri, men genom att erkänna sådant som inte är smickrande om sig själv gör att man kan hantera och klara livet bättre.

Fan, jag trodde aspergare överlag var ärligt folk. Iofs. är det förmodligen de mest extrema som väljer att ifrågasätta sitt funktionshinder. Och kanske majoriteten aspergare tyst accepterar sin funktionsnedsättning.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-04 0:44:53

Wine skrev:Att många upprörs över detta program kanske har sin förklaring just i aspergerdiagnosen, att det trots allt innebär att man har ett funktionshinder av varierande grad.

Fast nu var det ju en mamma till ett barn med AS som reagerade först och starkt. Dessutom en mamma som tycks vara tämligen NT.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Savanten Svante » 2015-06-04 6:38:03

Yey för Krigarn!

KrigarSjäl skrev:Naturligtvis skickade jag in en anmälan.


Yey för Ragnevi!

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv ... aldsbrott/

Yey för Pemer!

http://pemer.net/blogg/2015/06/03/media ... -aterigen/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-04 8:31:58

Jag skickade in en anmälan till granskningsnämnden heter det väl, och tittarombudsmannen på TV4. Den senare skickade ett svar med länk till det löjliga blogginlägget där producenten skriver att de inte avsåg att kränka någon.

Tjo. Kass. Jag svarade att det var inte en acceptabel ursäkt.

Jag förstår inte hur man kan tänka att det här ska tonas ned eller inte pratas om, för uppmärksamhet skulle kunna göra det värre. Ska vi bete oss som afroamerikaner och nöja oss med ett liv omgett av felaktiga fördomar och stereotypbilder, ifall det tillfälligt kan bli värre innan vi hittar vägen ut ur det?

Det gjorde inte afroamerikanerna och det gjorde inte homosexuella. Det tar tid, men till slut finns nog en väg ut. Problemet är att många inte vågar outa sig. Jag t.ex. Jag är livrädd att avslöja min diagnos i ett visst sammanhang, eftersom jag vill vara sedd som jag, och inte som "den där aspergaren". Det är inga lätta och självklara saker det här. Det går att anklaga sådana som mig som inte vågar outa sig i alla sammanhang, men jag själv kan förstå många som inte outar sig, även om vi behöver fler som gör det.

Vi har också flera olika undergrupper som ställs emot varandra. De med stort stödbehov som blir bagatelliserade av när de med hög funktion och lågt stödbehov vill framhålla hur fungerande man faktiskt är, och tvärtom när de med självständighet och hög funktion ser sig som handikappförklarade när de med stort stödbehov agerar för att lättare få stöd beviljat (eller liknande). Under alla år (sedan 2000) har jag sett dessa grupper ställas eller ställa sig mot varandra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-04 8:41:41

tahlia skrev:
Wine skrev:Att många upprörs över detta program kanske har sin förklaring just i aspergerdiagnosen, att det trots allt innebär att man har ett funktionshinder av varierande grad.

Fast nu var det ju en mamma till ett barn med AS som reagerade först och starkt. Dessutom en mamma som tycks vara tämligen NT.


Försten mest kränkt?

Spelar det någon roll vem som reagerar först och starkast? Jag kan fortfarande inte förstå upprördheten över detta, de framgår ju tydligt i programmet att det inte handlar om autism generellt utan om autism och psykos i kombination med grova våldsbrott. För övrigt, blir det sådant här liv varje gång någon nämner andra diagnoser och eventuell förhöjd risk för aggressivitet, kriminellt beteende och benägenhet att begå brott? ADHD är ju exempelvis en diagnos som hos en individ som har diagnosen ökar risken för kriminellt beteende och att begå brott.

Har för mig att du själv har beklagat dig över att folk inte uppträder balanserat utan låter känslorna styra i alltför hög grad i förhållande till intellektet och det logiska tänkandet. Funktionshindret visar sig dock tydligt avseende detta när det gäller en del, man kan inte se helheten utan hänger upp sig fullständigt på enstaka ord och detaljer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-04 9:02:01

Vad forskningen säger om psykiska sjukdomar och benägenhet för aggressivitet och kriminellt beteende:

Forskning.se - Finns det psykiska sjukdomar som gör någon mer aggressiv eller farlig?

Rent generellt är det svårt att undersöka orsakssamband mellan psykisk sjukdom och kriminalitet.Däremot vet man att många våldsbrottslingar har olika personlighetsstörningar och neuropsykiatriska störningar. Sådana störningar utvecklas vanligen under barndomen och kan vara helt eller delvis medfödda.


Forskning visar också på samband mellan en ökad risk för våldsbrott och neuropsykiatriska störningar som utmärks av hyperaktivitet eller autistiska drag.


Personer med så kallade autismspektrumstörning har också befunnits vara överrepresenterade bland våldskriminella. Symptomen är svårigheter med socialt samspel och språklig kommunikation. Olika studier av kriminella har visat att runt 15—20 procent hade sådana problem. Däremot är personer med regelrätt autism och Aspergers syndrom inte överrepresenterade bland grova våldsbrottslingar.
Senast redigerad av Wine 2015-06-04 9:04:08, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-04 9:04:04

Det är väl inte så svårt att förstå att oavsett det finns existerande förhöjda risker för negativa beteenden eller ej, av en typ som får folk att bli rädda eller hata, så kommer det att påverkar oerhört negativt att blåsa upp detta i populära program som sänds på bästa sändningstid.

Särskilt i program som lever på att göra sensation av allt, eftersom de för övrigt är rätt kassa. Typ kvällblaskejournalistik. Är man inte Leif G W Persson, så kan man låtsas, typ. Kosta vad det kosta vill, för andra.

Att det sänds bra program på UR på tider som ingen människa ser, eller kanske bara på webben, balanserar ju inte på något sätt.

Varför är vi betjänta av att få veta allt det här? Det enda det skapar är negativa fördomar.

Det står även att personerna inte funkar i samhället. De må mena AS + psykos, men nu är gemene man inte forskare, utan de flesta inser hur gemene man tolkar. Kallar man alla avvikande (särskilt om man inte gillar dem) för "aschbergerjävel" så kommer man knappast tänka rationellt om uttalandet i TV.

Hur skulle vi tolka om vi tar en grupp som vi inte är så insatta i? Om det pratades om, och blåstes upp, om afroamerikansers svaga sidor? Eller att "homosexuella gör si eller så" (och så om något som vissa gör)? Skapas fördomar eller tänker folk helt rationellt? Det är ju ofta tabu att ta upp om andra gruppers negativa egenskaper, just för att det skapar hatbrott, förföljelser, fördomar. För visst finns det negativa egenskaper med alla avgränsade grupper. Problemet att fokusera på dem, är att de blåses upp och tenderar att bli en fördom som drabbar alla i gruppen.

Att prata om att bli fixerade vid att döda må vara sant - en eller annan aspergare kan säkert bli det, precis som vanligt folk kan bli sådana som dödar av olika anledningar. Det KAN hända. Men vem som helst förstår att folk som inget vet, tolkar det som att det är rätt vanligt, även om det inte sägs rakt ut. Upplägg i övrigt leder också till att man ska tro detta, även om det inte uttalas i ord.

När tog ett sådant program upp aspergare och andra grupper som exempel på grupper där det är MYCKET sällsynt med vissa brott? Det kunde de ju göra. Sprida lite goda fördomar. Det hör ju hemma inom sådana program också. Men de vill bara sprida skräck och fördomar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-04 9:07:42

Wine, sådan forskning spelar ingen som helst roll i sammanhanget. Alldeles oavsett om vissa grupper utför fler av vissa brott, så finns ingen anledning att sprida detta på ett sätt som gör att folk i gemen tror att det är 10 ggr vanligare med dessa brott inom en viss grupp, än det faktiskt är.

Bättre upp är att prata om varningssignaler. Ska man umgås med någon som verkar fixerad vid att döda? Spelar det någon roll om den har AS eller ej eller om det skulle vara vanligare i en viss grupp? Det är ju inte aspergare eller annan grupp man ska undvika, det är "personer som verkar fixerade vid att döda, våldta o.s.v.".

Undviker jag folk med en viss diagnos, så lägger jag energin fel.

"Oj, han verkar fixerad vid att samla stenar, och verkar lite aspig, han kan nog döda. De sade på TV att sådana kan bli fixerade vid att döda." Tyvärr, om man lyssnar på folks resonemang, så funkar de så.

Däremot om någon pratar på ett märkligt sätt om att döda, som om den fascineras eller verkar fixerad, då kan man dra sig ur utan att bry sig om diagnos.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-04 9:10:22

Jag har träffat många hundra aspergare, och inte på något sätt stött på mer kriminalitet eller våldsfixering än bland vanligt diagnoslöst folk. Nog borde jag ha märkt detta, om det är så vanligt att folk behöver varnas?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-04 9:19:25

Bror Duktig skrev:Det är väl inte så svårt att förstå att oavsett det finns existerande förhöjda risker för negativa beteenden eller ej, av en typ som får folk att bli rädda eller hata, så kommer det att påverkar oerhört negativt att blåsa upp detta i populära program som sänds på bästa sändningstid.
...


Men att män är överrepresenterade när det gäller aggressivt och kriminellt beteende det är väl det väl inte många som ifrågasätter eller något som det hymlas med, det är ju allmänt accepterat och diskuteras nog betydligt oftare i medier, men då är det helt ok att man pekar ut vissa människor i samhället, en viss grupp?

Har för övrigt svårt att hålla med om att man "blåser upp" något, det är ju inte direkt så att kriminellt beteende bland individer med autism diskuteras frekvent och ofta i media.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-04 9:38:52

Wine skrev: Funktionshindret visar sig dock tydligt avseende detta när det gäller en del, man kan inte se helheten utan hänger upp sig fullständigt på enstaka ord och detaljer.

Själv uppvisar du en annan sida av funktionshinder när du förutsätter att alla kommer att tolka programmet som du gör utan att tänka på att väldigt få har någon förkunskap om ämnet.

Bror Duktig förklarade den biten exemplariskt.

Kan påpekas att det jag reagerar över är när det blir upprört för att någon som begått ett brott har eller får diagnosen på spektrat och folk börjar hojta om felaktiga diagnoser eller att vi inte alls skulle vara kapabla till brott. Det är irrationellt. Det är inte vad det handlar om här.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-04 10:12:57

Det handlar inte om kränkt. Det handlar om att inte ge bränsle åt fördomar så att personer med asperger inte behöver var livrädda för att tala om sin diagnos. Tyvärr måste man utgå från att människor i stort är lite som helan och halvan och därmed undvika uttalanden som ens möjliggör felaktiga slutsatser. Lite som att det man inte vet är det svårt att snedtänka om.

Om TV4 menar allvar med sin ursäkt kan de bjuda in Joanna Halvardsson till deras morgonprogram. Att ge en massa ursäktsartiklar är bara spel för gallerierna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Zirre » 2015-06-04 10:14:51

Vi får väl gå ut med stora plakat och tala om hur det egentligen ligger till och säga att TV4 borde ta reda på fakta innan de öppnar käft!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Schmetterling » 2015-06-04 10:21:33

Pikachu skrev:Man måste ju nästan förstå att avsaknad av kognitiv empati + en grandios självbild/megalomani som många aspergare inklusive jag själv har gör en väldigt lik psykopater. Kanske inte så smickrande, men att ha ett funktionshinder är inte smickrande.

Jag har inga problem med att erkänna att jag har en funktionsnedsättning, det är varken smickrande eller osmickrande som jag ser det, men jag saknar inte kognitiv empati och har heller ingen grandios självbild.

Pikachu skrev:Det jag inte förstår är aspergare som förfasas över psykopater när de själva är ungefär likadan.

Tala för dig själv. Jag är väldigt långt ifrån att vara psykopat.

Pikachu skrev:Båda tillstånden är personlighetsstörningar enligt en del sakkunniga. Båda tillstånden kännetecknas av brist på empati.

Kom med källor och namn på dessa sakkunniga som anser att Aspergers syndrom skulle vara en personlighetsstörning!
Och, nej, båda tillstånden kännetecknas inte av brist på empati. AS kännetecknas, till skillnad från psykopati, av svårigheter att läsa andra människor medan psykopati å sin sida snarare kännetecknas av en oförmåga/ointresse av att bry sig om andra människor. Psykopater är mästermanipulatörer, något som kräver stor fingertoppskänsla vad gäller att läsa av och förstå hur andra människor fungerar och reagerar på ens eget beteende.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Zirre » 2015-06-04 10:30:17

Ska nu även en aspergare dra till med fördomar? :shock:
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-04 10:52:04

Bror Duktig skrev:Jag har träffat många hundra aspergare, och inte på något sätt stött på mer kriminalitet eller våldsfixering än bland vanligt diagnoslöst folk. Nog borde jag ha märkt detta, om det är så vanligt att folk behöver varnas?


Tvärtom... om något ska varnas för är det väl pekpinnar man kan få av aspergare för smärre brott eller bara regelbrott. Jag känner mig lite utanför i aspergerskaran eftersom jag gör så mycket "fel". Flera har varit på mig om att saker jag gör faktiskt är OLAGLIGT!!! som om jag hade mördat ngn, typ.

Jag uppskattar väldigt ofta aspergare men ganska många är ganska extrema paragrafryttare. Och som inte skulle kunna tänka sig att bryta en enda lag för egen vinning eller annan anledning. Och som är superchockade om man gör det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav kiddie » 2015-06-04 10:54:15

Om man bortser från posten ovan (ha ha) så är det öht ett problem med svartvitt tänkande, när man ska försöka få fram vem boven är. Är det invandraren? Mannen? Aspergaren? Folk har dille på att försöka hitta enkla svar på omöjliga frågor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 15:00:17

Schmetterling skrev:Kom med källor och namn på dessa sakkunniga som anser att Aspergers syndrom skulle vara en personlighetsstörning!
Pikachu skrev:
Definition: Neuropsykiatriskt kroniskt funktionshinder (alltså ingen psykisk sjukdom). ”Medfödd personlighetsstörning” som ADHD (attenton deficit and hyperactivity disorder), ADD (attention deficit disorder), DAMP (deficits in attention, motor control and perception), Autismspektrumstörning, inkl. Aspergers Syndromm fl.

Definition/symtom enligt DSM IV är anpassad för barn och ungdomar och stämmer ej för vuxna. Där är bilden enl. nedan.

Man måste ju nästan förstå att avsaknad av kognitiv empati + en grandios självbild/megalomani som många aspergare inklusive jag själv har gör en väldigt lik psykopater. Kanske inte så smickrande, men att ha ett funktionshinder är inte smickrande.

Det jag inte förstår är aspergare som förfasas över psykopater när de själva är ungefär likadan.

Schmetterling skrev:Och, nej, båda tillstånden kännetecknas inte av brist på empati. AS kännetecknas, till skillnad från psykopati, av svårigheter att läsa andra människor medan psykopati å sin sida snarare kännetecknas av en oförmåga/ointresse av att bry sig om andra människor.

Empati betecknar förmågan att uppleva och förstå andra personers känslor.
Barnet har bristande föreställnings- och inlevelseförmåga och föräldrarna kan undra om det har någon empati överhuvudtaget. När det gäller empati säger Gunilla Gerland (a.a.) att människor med Aspergers syndrom visst kan känna empati men att de kan ha svårt att ta andras perspektiv.

För att kunna ta en annan människas perspektiv krävs föreställnings- och inlevelseförmåga. Visst man kan förneka att aspergare överlag har mindre empati än befolkningen som helhet. Jag kan mycket väl förstå den approachen, men någon gång måste man våga titta på osmickrande saker och växa upp.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav sugrövmanövern » 2015-06-04 15:07:42

De som snackar vitt och brett om hur känslosamma och varma de är brukar vara de kallaste och elakaste i slutändan.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 15:08:28

sugrövmanövern skrev:De som snackar vitt och brett om hur känslosamma och varma de är brukar vara de kallaste och elakaste i slutändan.
Det har jag varit med om ofta. Många som inte har insikt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-04 15:44:15

Nu tycker jag att vi alla tar kraft ända nerifrån tårna och säger högt för oss själva, jag lider av psykopats syndrom.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in