Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Alien » 2015-06-02 20:31:51

kullan skrev:
Alien skrev:Nej, så jag anser inte att låta en forskare berätta om sina teorier i TV är att "göra bort sig".


Det anser jag då det sker uttalande om att autism är en sjukdom och då ska den botas.


Nu tycker jag folk hakar upp sig på ord. Vad är det i praktiken för skillnad mellan en (kronisk) sjukdom och ett medfött funktionshinder?

Men nu vet jag ju inte vilken forskare det var, om det var nåt vettigt el totalflummigt. Men forskning om tarmbakterier i sig är seriös vetenskap.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-02 20:33:22

Jag tror det är rätt vanligt det här med AS och dragning till avvikande beteenden. Har träffat tre aspergare två av dem var experter på seriemördare. Inte lite kunskap om mördarna utan hur många offer, karakteristiska brott och barndoms anamnes i form av mobbning osv. Årtalen kom som ett rinnande vatten. AS, psykopati eller narcissism är väldigt lika. Det finns kunniga inom området som säger att AS är en personlighetsstörning. Inte konstigt alls.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-02 20:38:49

Pikachu skrev:...
AS, psykopati eller narcissism är väldigt lika. Det finns kunniga inom området som säger att AS är en personlighetsstörning. Inte konstigt alls.


Inte så förvånande kanske, har slagit mig emellanåt då jag läst en hel del inlägg där individer diagnostiserade med AS beskriver hur de "spelar NT" eller härmar, lär sig att efterlikna eller spela NT samt hur många också verkar uppfyllda av sin egen förträfflighet och överlägsenhet.
Senast redigerad av Wine 2015-06-02 20:42:53, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-02 20:41:02

Definition: Neuropsykiatriskt kroniskt funktionshinder (alltså ingen psykisk sjukdom). ”Medfödd personlighetsstörning” som ADHD (attenton deficit and hyperactivity disorder), ADD (attention deficit disorder), DAMP (deficits in attention, motor control and perception), Autismspektrumstörning, inkl. Aspergers Syndromm fl.

Definition/symtom enligt DSM IV är anpassad för barn och ungdomar och stämmer ej för vuxna. Där är bilden enl. nedan.

Man måste ju nästan förstå att avsaknad av kognitiv empati + en grandios självbild/megalomani som många aspergare inklusive jag själv har gör en väldigt lik psykopater. Kanske inte så smickrande, men att ha ett funktionshinder är inte smickrande.

Det jag inte förstår är aspergare som förfasas över psykopater när de själva är ungefär likadan.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-02 21:08:47

Joanna Halvardsson, bloggare med aspergers skrev:Jag har sagt att jag kan komma till TV4:s morgonsoffa så kan de en gång för alla visar att de faktiskt står för mångfald och så kan jag berätta om hur fel det faktiskt blir för oss som lever med diagnosen när de vinklar på det här sättet.

Hoppas TV4 pressas att släppa in henne till morgonsoffan. Det vore en åtgärd som borde ge rätt effekt. Att anmäla osv ger inte så mycket medieutrymme för att motverka skadan.

Finns säkert annars folk med aspergers på Stokab som kanske behöver utföra nödreparation på bästa sändningstid av deras fiberanslutning.. :P

Problemet är det görs misstag för ofta och sedan kläms det dit en liten oansenlig ursäkt och man hoppas att stormen går över. Förhoppningsvis fortsätter den tills de gör rätt och gör om.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-02 21:27:45

Kahlokatt skrev:http://www.expressen.se/noje/malena-ernmans-ilska-mot-tv4-forbannad/
(Jag vet tyvärr inte hur man tar en skärmdump, men någon kanske kan hjälpa mig? Admin.?)

"– Vad som kan hända med autistiska personer det är att man blir fixerad vid exempelvis att döda, säger Henrik Belfrage, forskningschef vid Rättspsykriatiska regionkliniken, i programmet."

Programmet del 5 av 8 sändes 2015-06-01 21:00-22:00 på TV4 ?

expressen.se/tvtabla skrev:mordet på Jessica Torstensson som den 26 december 1992 hittades död nära sin mors hem i Skellefteå. På grund av ovädret den natten sopade stormen bort all teknisk bevisning som hade kunnat vara viktig i utredningen.


Address till TV-tablå:
expressen.se/tvtabla/program/400927877871430919817
(slå av javascript!)

kullan skrev:Malou Von Sivers hade i sitt Efter Tio forskare i sin studio som påstod att mänsklig avföring kunde bota autism och det trodde hon tydligen på.

Det finns mycket seriös forskning som påvisat att sammansättningen av bakterier i tarmarna har avgörande betydelse för hälsan. Livet för en del. Hurvida det påverkar autism mm är en annan sak. Reaktionsvägen där är väl obalans eller inflammatoriska processer med koppling till hjärnan. Om forskaren är seriös så finns det en artikel (publication) att läsa i en ansedd tidskrift.

Pikachu skrev:Det jag inte förstår är aspergare som förfasas över psykopater när de själva är ungefär likadan.

Den likheten är inbillad eftersom det finns fundamentala skillnader.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-02 21:39:24

plåtmonster skrev:
Pikachu skrev:Det jag inte förstår är aspergare som förfasas över psykopater när de själva är ungefär likadan.

Den likheten är inbillad eftersom det finns fundamentala skillnader.

Jo visst, men båda tillstånden har en överrepresentation gällande brott. Båda tillstånden är personlighetsstörningar enligt en del sakkunniga. Båda tillstånden kännetecknas av brist på empati. Båda tillstånden har gemensamt att man får "lära" sig sociala koder och kutymer. Och båda tillstånden kostar samhället enorma summor. Så ja, en inbillning för dig. Ett faktum för mig.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav snuggelhund » 2015-06-02 21:53:20

Pikachu skrev:Jag tror det är rätt vanligt det här med AS och dragning till avvikande beteenden. Har träffat tre aspergare två av dem var experter på seriemördare. Inte lite kunskap om mördarna utan hur många offer, karakteristiska brott och barndoms anamnes i form av mobbning osv. Årtalen kom som ett rinnande vatten. AS, psykopati eller narcissism är väldigt lika. Det finns kunniga inom området som säger att AS är en personlighetsstörning. Inte konstigt alls.


Jag tycker det låter fullkomligt galet.

AS, psykopati och narcissism har inte mycket gemensamt, däremot ska psykopati och narcissism ha en hel del gemensamt.
Men det är en helt annan sak.

Att människor med AS kan bli fixerade och snöa in på ämnen är välkänt.
Jag tycker man ska se den nämnda seriemördarfixeringen som ett utslag av just detta och inget annat.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-02 21:57:09

Wine skrev:Här är lite information om kriminellt beteende, AS och psykopati:

Asperger syndrome and criminal behaviour
Kalpana Dein and Marc Woodbury-Smith

Abstract

The importance of considering antisocial behaviour among people with autism-spectrum disorders is apparent from the significant number of case reports and case series describing criminal behaviour of people with a diagnosis of Asperger syndrome. The evidence so far does not support a specific association between the syndrome and criminal offending. However, a small yet significant number of offenders with autism who engage in illegal behaviour find themselves socially excluded or detained in secure provisions for prolonged periods. This article gives an overview of the scant empirical evidence relating to criminality within the context of Asperger syndrome, and offers suggestions for managing the syndrome in mentally disordered offenders.


Offenders with Asperger syndrome and psychopathy

This finding of normal theory of mind alongside ‘fear recognition impairment’ led us to hypothesise that offenders may have comorbid psychopathy. Viding (2007) similarly noted that some individuals share the neurocognitive profile of both autism-spectrum disorder and psychopathy, although the majority of people with autism (even those with antisocial behaviour) do not share these characteristics.

Two studies using the Psychopathy Checklist – Revised (PCL–R) reported contrasting results.

In the UK, Murphy (2007) found that none of the patients with Asperger syndrome at Broadmoor Hospital received an overall score on the PCL–R above the cut-off for psychopathy. Interestingly, in the different domains of the PCL–R these individuals frequently received higher scores on the affective component (including features such as lack of remorse or guilt, shallow affect, lack of empathy and failure to accept responsibility for one’s actions) and lower scores on the other components than did a comparison group of the hospital’s patients without Asperger syndrome. Both groups of patients received a comparable mean PCL–R score.

In Sweden, however, Soderstrom et al(2005) found that the total PCL–R scores, as well as scores on the ‘unemotionality’ and ‘behavioural dyscontrol’ factors, were significantly correlated with high-functioning autistic traits. The ‘interpersonal’ factor of the PCL–R showed none of these correlations, leading the authors to conclude that scores on this factor may capture features that are specific to psychopathy, distinguishing core psychopathy from other diagnostic definitions.


Regarding psychopathy in offenders with Asperger syndrome:

a few offenders received an overall score amounting to a diagnosis of psychopathy


En noga genomförd klinisk intervju med en person som känt personen väl under uppväxtåren, exempelvis en förälder eller annan nära anhörig eller vuxen tillsammans med en fullständig historik över personens sociala, kommunikativa och beteendemässiga utveckling är avgörande för att diagnosen Aspergers syndrom ska kunna ställas:

A carefully conducted clinical interview, along with a full history of the person’s social, communicative and behavioural development obtained from an informant who knew the person well in their formative years, is crucial in establishing the diagnosis of Asperger syndrome.


Därför är jag förvånad över att en del har fått AS diagnos utan att anhörigintervjuer eller intervjuer med annan vuxen som kunnat bekräfta att problematiken funnits sedan barndomen har genomförts under utredningen.


atoms -

Eftersom det inte är första gången som du i trots mot reglerna tar citat från dolda avdelningar och postar i synliga delar kan det inte sluta på något annat sätt.

Detta är en tillsägelse.

Se även inlägg nummer 1287724 och 1287725.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-02 21:59:53

Wine skrev:Läste detta nyligen:

Daily Mail - Recipe for a serial killer? Childhood abuse, autism and head injuries are more common in murderers, study claims
By Victoria Woollaston

Published: 09:21 GMT, 21 May 2014 | Updated: 15:25 GMT, 21 May 2014

  • Researchers studied journals, new stories and legal files for murder cases
  • They found that 28 per cent of murderers were thought to have suffered from Autism Spectrum Disorder (ASD)
  • 21% had suffered a ‘definite or suspected’ head injury in the past
  • And of those killers with ASD and head injury, more than half had previously experienced psychosocial stress
  • But researchers stressed that having ASD or a head injury alone were not linked to psychopathic tendencies
  • Instead, small subgroup of these people suffering with a combination of problems would be more likely to kill
  • Psychosocial stress includes exposure to sexual abuse during childhood
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-02 22:00:35

Pikachu skrev:
Murrie et al. (2002) 6 Vuxna personer diagnostiserade
med AS, inom den rättspsykiatriska
kontexten. Tre personer var även
diagnostiserade med en ytterligare
diagnos.
Personerna hade begått olika brott,
sexuellt utnyttjande av minderårig,
mordbrand, mordförsök och andra
våldsbrott samt pedofili. Brotten sågs
som ett resultat av diagnosen.

Kawakami et al.
(2012)
175
Personer med Aspergers syndrom
och Autism. 26 som hade begått
brott och 139 icke lagöverträdande.
Personerna rekryterades från ett
diagnosregister.
Det mest vanliga brottet visade sig vara
stöld, följt av sexualbrott och våld.
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf


Det finns givetvis fler exempel.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-02 22:04:00

Det lär finnas en skillnad på hur det kommer till brott och vad slags brott det är. En del sakkunniga är inte samma som konsensus inom ämnesauktoriteter. Som dessutom kan ha fel i en kollektivt feltänk. Psykopater har inte empati utan lär sig att fejka det. Personer med autism mm har empati men är ofta blinda för sociala signaler och ger ett psykopatintryck. Däri ligger en skillnad. Att båda tillstånden kostar enorma summor får du belägga.

Detta har dessutom avhandlats tidigare på AF.

Psykologi och psykiatri har dessutom problem att fundamentalt falsifiera och deterministiskt bevisföra sin sak vilket lätt till allehanda tokigheter från officiellt håll. Så man bör även ta officiella "fakta" med en viss skepsis. Sedan är det detta med statistiskt urval, metodval och lokala sekter såsom i Quickfallet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-02 22:07:44

Wine skrev:Inte så förvånande kanske, har slagit mig emellanåt då jag läst en hel del inlägg där individer diagnostiserade med AS beskriver hur de "spelar NT" eller härmar, lär sig att efterlikna eller spela NT...


Det där var väldigt långsökt. Att "spela" NT och/eller "härma" NT är ju samma sak som att prata polska med en polack eller, som man, täcka huvudet innan det promeneras in i synagogan även om man inte är judisk. Att ta seden dit man kommer och att lära sig att prata samma språk som de man pratar med gör som livet lite enklare.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-02 22:09:50

plåtmonster skrev:Det lär finnas en skillnad på hur det kommer till brott och vad slags brott det är. En del sakkunniga är inte samma som konsensus inom ämnesauktoriteter.
Ett påstående utan empiri som motsäger det.
plåtmonster skrev: Psykopater har inte empati utan lär sig att fejka det. Personer med autism mm har empati men är ofta blinda för sociala signaler och ger ett psykopatintryck. Däri ligger en skillnad.
Direkt felaktigt, det har visat sig att i fråga om spegelneuronen så gav aspergarna inget utslag medans psykopaterna reagerade långsammare på känslor än kontrollgruppen. Så i fråga om kognitiv empati har psykopater marginellt mer av den varan.
plåtmonster skrev:Att båda tillstånden kostar enorma summor får du belägga.
Du får ta och belägga dina, som det verkar nu så har du svårt att acceptera det för att det handlar om AS.

Att AS kostar mycket pengar för samhället är en självklarhet, om du inte accepterar det så blir det hela lite konstigt. Å andra sidan är mycket annat du skrivit konstigt.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Zima33 » 2015-06-02 23:59:02

De flesta mördare och andra våldsbrottslingar har väl inte NPF?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-03 0:06:50

Det kan väl mycket väl vara så men det kan också vara så att de som delgrupp utgör en försvinnande liten del av totalgruppen. Statistik.. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-03 0:10:50

Buzzwords, istället för att säga "åh gud vad dumt", "du är dum du har fel" tillhandahåll empiri plåtmonster som går emot det som presenterats. Du kan tycka vad du vill, säga vad du vill men utan bättre källor är det inte mycket värt.

Ja statistik och sunt förnuft verkar inte vara din starka sida, i sådana här frågor har du inte mycket matnyttigt att komma med.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-03 14:30:02

tahlia skrev:
Wine skrev:Inte så förvånande kanske, har slagit mig emellanåt då jag läst en hel del inlägg där individer diagnostiserade med AS beskriver hur de "spelar NT" eller härmar, lär sig att efterlikna eller spela NT...


Det där var väldigt långsökt. Att "spela" NT och/eller "härma" NT är ju samma sak som att prata polska med en polack eller, som man, täcka huvudet innan det promeneras in i synagogan även om man inte är judisk.


Är det verkligen samma sak som att spela och härma NT menar du, att man talar polska med en polack?

tahlia skrev:Att ta seden dit man kommer och att lära sig att prata samma språk som de man pratar med gör som livet lite enklare.


Men om man lär sig att "prata samma språk", d.v.s. härma och spela de ni kallar NT i syfte att efterlikna dem och bättre passa in, kan ett beteende som detta, som också involverar känslor och känslouttryck verkligen jämföras med att lära sig att prata polska med en polack?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-03 14:50:37

Wine skrev:Är det verkligen samma sak som att spela och härma NT menar du, att man talar polska med en polack?


Ja. De pratar ett annat språk som jag har fått lära mig - både verbalt och kroppsligt.

Wine skrev:Men om man lär sig att "prata samma språk", d.v.s. härma och spela de ni kallar NT i syfte att efterlikna dem och bättre passa in, kan ett beteende som detta, som också involverar känslor och känslouttryck verkligen jämföras med att lära sig att prata polska med en polack?


Ja. Kroppsspråk är också ett språk eller?
Känslor och känslouttryck - du menar att vi Aspergare per definition inte har sådana och det är sånt vi måste lära oss?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-03 15:07:54

tahlia skrev:...
Känslor och känslouttryck - du menar att vi Aspergare per definition inte har sådana och det är sånt vi måste lära oss?


Nej, det jag reagerade på var din jämförelse mellan att härma och spela de du och flera kallar NT, inklusive känslor och känslouttryck och att prata polska med en polack, att du verkar tycka att det är samma sak.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-03 15:21:04

Wine skrev:
tahlia skrev:...
Känslor och känslouttryck - du menar att vi Aspergare per definition inte har sådana och det är sånt vi måste lära oss?


Nej, det jag reagerade på var din jämförelse mellan att härma och spela de du och flera kallar NT, inklusive känslor och känslouttryck och att prata polska med en polack, att du verkar tycka att det är samma sak.


Så du bara förutsatte att "spela NT" måste betyda att man även låtsas ha känslor och känslouttryck. Men om du inte redan förutsätter att aspergare saknar känslor och känslouttryck, varför skulle du direkt anta att det skulle vara en del av "spelet"?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-03 15:48:32

Barnet har bristande föreställnings- och inlevelseförmåga och föräldrarna kan undra om det har någon empati överhuvudtaget. När det gäller empati säger Gunilla Gerland (a.a.) att människor med Aspergers syndrom visst kan känna empati men att de kan ha svårt att ta andras perspektiv. När de väl förstår kan även de känna empati och bry sig om.
Tycks som om aspergare inte har en naturlig empati ja, man får lära sig den. Att leva sig in i andra människors situation är empati och att kunna ta andras perspektiv är empati.

Det är ju inte för intet som Hans Asperger benämde tillståndet som autistisk psykopati i barnaåldern.

Men okej, om vi är så mycket trevligare än narcissister och psykopater föreslår jag följande: Gå till Anders Behring Breivik;s offers anhöriga och säg att du har en god nyhet som får deras sorg att minska betydligt. Breivik är inte psykopat, när han lemlästade era barn så gjorde han det i egenskap av aspergers syndrom. Hela eran sorg blir försumbar i ljuset av att han inte är psykopat utan en aspergare.

Ja maken till vansinnigt tänkande har då jag inte varit med om.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-03 15:57:08

-Bra att man anmäler och protesterar mot detta flagranta utpekande.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Manveru » 2015-06-03 15:59:56

Pikachu skrev:
Barnet har bristande föreställnings- och inlevelseförmåga och föräldrarna kan undra om det har någon empati överhuvudtaget. När det gäller empati säger Gunilla Gerland (a.a.) att människor med Aspergers syndrom visst kan känna empati men att de kan ha svårt att ta andras perspektiv. När de väl förstår kan även de känna empati och bry sig om.
Tycks som om aspergare inte har en naturlig empati ja, man får lära sig den. Att leva sig in i andra människors situation är empati och att kunna ta andras perspektiv är empati.

Det är ju inte för intet som Hans Asperger benämde tillståndet som autistisk psykopati i barnaåldern.

Men okej, om vi är så mycket trevligare än narcissister och psykopater föreslår jag följande: Gå till Anders Behring Breivik;s offers anhöriga och säg att du har en god nyhet som får deras sorg att minska betydligt. Breivik är inte psykopat, när han lemlästade era barn så gjorde han det i egenskap av aspergers syndrom. Hela eran sorg blir försumbar i ljuset av att han inte är psykopat utan en aspergare.

Ja maken till vansinnigt tänkande har då jag inte varit med om.


Beror på vilken typ av empati man menar. Empatibegreppet innefattar ju både kognitiv empati och affektiv empati, att förstå respektive att känna med, smått förenklat. Sen att många bara verkar ha koll på den ena eller andra halvan av det när de använder ordet skapar ganska ofta viss förvirring enligt min erfarenhet.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in