Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-07 11:10:10

Wine skrev:...inte heller har jag uttryckt att jag ser ned på de som inte analyserar och att jag skulle klassa dem som förståndshandikappade, det är vad du försöker smeta på mig, det är så du fungerar.


De som inte gör samma analys som du var det. Vräng inte ord.

Wine skrev:Möjligtvis kan individer som har ett förståndshandikapp eller som inte fullständigt behärskar det svenska språket missförstå...


Jasså, du ser inte ned på folk alls, du bara stämplar dem med förståndshandikapp?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 11:15:19

tahlia skrev:
Wine skrev:...inte heller har jag uttryckt att jag ser ned på de som inte analyserar och att jag skulle klassa dem som förståndshandikappade, det är vad du försöker smeta på mig, det är så du fungerar.


De som inte gör samma analys som du var det. Vräng inte ord.

Wine skrev:Möjligtvis kan individer som har ett förståndshandikapp eller som inte fullständigt behärskar det svenska språket missförstå...


Jasså, du ser inte ned på folk alls, du bara stämplar dem med förståndshandikapp?


Hur är det att se ned på folk att använda ett vedertaget begrepp som förståndshandikapp, något som faktiskt existerar?


Wine skrev:
tahlia skrev:Du behagar heller inte svara på frågor, det är som därför du inte fått något svar än.


Att som du gör, lägga fokus på att diskutera mig tror jag knappast kan vara on-topic, min fråga som jag ställde till dig handlar om hur programmet som denna tråd handlar om kan uppfattas och jag har ett flertal gånger ställt frågan till dig tahlia, hur man kan tänkas uppfatta budskapet i programmet, hur man kan tolka budskapet som att det skulle handla generellt om att gruppen aspergare eller individer med autism är fixerade vid att döda när det framgår att det är autism och psykos i kombination som kopplas samman med grova våldsbrott och att man dessutom poängterar att det är mycket ovanligt.


Du kan för övrigt fortfarande inte ge ett svar på min fråga om hur programmet kan feltolkas utan du fortsätter med att fokusera på att analysera mig?
Senast redigerad av Wine 2015-06-07 11:19:04, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav nallen » 2015-06-07 11:17:20

Det går inte att vinna mot såna som tahlia när de bestämt sig för att inte prata om det saken gäller.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav tahlia » 2015-06-07 11:20:43

Wine skrev:Hur är det att se ned på folk att använda ett vedertaget begrepp som förståndshandikapp, något som faktiskt existerar?


Men ge dig nu och svara på frågor istället. Kan du garantera och/eller bevisa att den stora massan kommer att tolka programmet på samma vis som du gör? Ja eller nej.
Om ja, på vilka kriterier kan du garantera att de allra flesta (som inte är förståndshandikappade eller språkförbistrade då) tänker/tolkar/uppfattar informationen på exakt samma vis som du?

OM svaret på första frågan är nej, vilket det uppenbart borde vara, så förstår jag fortfarande inte varför du argumenterar alls.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 11:22:04

nallen skrev:Det går inte att vinna mot såna som tahlia när de bestämt sig för att inte prata om det saken gäller.


Det är kanske hennes taktik, för att hon ser diskussioner som en tävling, som något som måste "vinnas", det verkar finnas ett behov av att hävda sig intellektuellt, att framhäva sin intelligens.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 12:18:21

Wine skrev:Jag har aldrig ens påstått att min förmåga är suverän eller att mitt intellekt är så otroligt imponerade, inte heller har jag uttryckt att jag ser ned på de som inte analyserar och att jag skulle klassa dem som förståndshandikappade, det är vad du försöker smeta på mig, det är så du fungerar.

Det jag reagerat över är ju snarare att många som skrivit här i tråden verkar utgå ifrån att många som har sett programmet inte förstår lika bra som er, att andra inte har samma kapacitet att analysera, tänka till och förstå och att det därför är ett problem att detta program överhuvudtaget har sänts, så till den grad att programmet t.o.m. har anmälts.
Jag gör samma tolkning som dig Wine i ditt andra stycke. Många som uttalat sig negativt om programmet verkar vara allt annat än ödmjuka. NT vet inte hit, NT förstår inte dit osv. Självförhärligande/dålig insikt är de ord som jag instinktivt tänker på.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-07 12:26:02

Vad lustigt att "folk i gemen" tolkas som att man skrivit "NT".

Jag undrar varför 9 av 10 som talar om AS, säger att man saknar känslor, eller att aspergare är otäcka eller farliga, ibland sägs det att det alltid är kopplat till utvecklingsstörning och ibland att "det är sådana som är så intelligenta att de är precis dumma i huvudet på allt annat", om det är så att de flesta som ser TV-programmet direkt kan avgöra vad som är rätt, rimligt och sant.

Vad kommer folks fördomar av? Kanske har vissa här inte stött på fördomar, men jag kan lova att jag har.

Dessa fördomar borde ju inte finnas om det som sägs i sensationsprogram på TV inte feltolkas, eller folk direkt inser att ett infoprogram om AS bara gäller just personerna i filmen, inte alls (och hur ska de veta vilka övriga grupper det finns?).

Faktum är att det dräller av fördomar som, om de inte kommer från program som Ondska, uttalanden som de Englas mamma uttalade, eller det senaste - för dessa tolkas inte på ett dåligt sätt, borde betyda att det någonstans finns märkliga faktaprogram eller-siter där det explicit står att vi är känslokalla m.m.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 12:36:45

Jo många fall av mördare där förövaren haft AS har det varit i medier. Det är klart att folk snappar upp att det verkar vara vanligt med de här handlingarna och AS. Kanske är bilden i medierna till stor del sann, kanske 28% av seriemördarna/massmördarna har AS. När folk i allmänhet inte får en mera nyanserad bild av AS eftersom det ska anmälas än här än där, ja då finns det inte mycket mer än bara massmördarbilden kvar.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-07 12:43:32

Är det då inte trist att massmedia inte vill förmedla trevliga bilder, utan bara sensation och smaskigheter?

Nu vill jag kanske inte se program om aspergare som inte klarar något själva, men när man visade serien om de utvecklingsstörda på gruppboendet, fick nog många insikter om att "de" inte bara är en samling utvecklingsstörda, utan individer där det rör sig helt olika saker i huvudet på dem, som hos alla andra.

Men om jag ska tolka utbudet på TV, så VILL folk se serier om hemska människor som gör smaskigt hemska saker, våld (finns knappt en film utan tortyrliknande eller massivt våld längre), man vill se folk förnedras, göra bort sig, rösta ut varandra, bilda pakter (alla tävlingsprogram som går ut på att slå ut andra). Det verkar som att det måste till stimulerande input, gärna extrem, för att folk ska stimuleras nu för tiden.

Visst, folk måste inte vara dumma, men hjärnan är lat och snabbtolkar gärna, om man inte medvetet sätter sig in i något och börjar fundera. Det är möjligt att vi som aspergare lättare vill analysera och inte automattolka så där (det är ju en nackdel i vissa sammanhang, och kan bli en av våra svårigheter), men annars sägs det på många ställen hur hjärnan just snabbtolkar och VILL nöja sig med enkla samband. Det är en överlevnadsgrej, inte tecken på lågt IQ.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 12:44:00

Bror Duktig skrev:Vad lustigt att "folk i gemen" tolkas som att man skrivit "NT".

Jag undrar varför 9 av 10 som talar om AS, säger att man saknar känslor, eller att aspergare är otäcka eller farliga, ibland sägs det att det alltid är kopplat till utvecklingsstörning och ibland att "det är sådana som är så intelligenta att de är precis dumma i huvudet på allt annat", om det är så att de flesta som ser TV-programmet direkt kan avgöra vad som är rätt, rimligt och sant.
...


Diagnos F 84.5 Aspergers syndrom (ICD-10) ingår i gruppen utvecklingsstörningar:

Genomgripande utvecklingsstörningar

Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84

En grupp störningar som karakteriseras av kvalitativa rubbningar i socialt samspel och kommunikationsmönster samt av en begränsad, stereotyp och repetitiv repertoar av intressen och aktiviteter. Störningarna är genomgripande och präglar individens sätt att fungera i alla situationer.

Tilläggskod kan användas när störningen är förenad med kroppslig sjukdom eller psykisk utvecklingsstörning.

> Autism i barndomen

> Atypisk autism

> Retts syndrom

> Annan desintegrativ störning i barndomen

> Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

> Aspergers syndrom

> Diagnoser utan diagnoskriterier


Diagnosmanualen ICD-10

Har du själv sett dokumentären? De betonar i dokumentären att individen som begått brottet har allvarliga störningar, att det inte är omöjligt att man då kan begå den här typen av våldsbrott men samtidigt poängterar man att det inte är särskilt vanligt med kombinationen autism och en psykossjukdom eller schizofreni, att ha båda dessa diagnoser.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 12:48:10

Bror Duktig skrev:Är det då inte trist att massmedia inte vill förmedla trevliga bilder, utan bara sensation och smaskigheter?
Det var inte så länge sedan serien "de som inte får finnas" gick, men jag förstår att du inte vill att något negativt om AS ska sändas över huvud taget.

Iaf. så slåss du och många andra mot väderkvarnar, och tur är det att ni inte kan göra mycket annat än tjuranmäla.

Det måste väl finnas bra mycket roligare saker att göra än att sitta och reta upp sig på ett program såhär? Nä, fråga någon bonde eller åk till landet och mocka skit ett tag så ni skingrar tankarna. Mjölka korna och sjung drängrock så ni slipper känslan av oförrätter. Det är konstruktivt det.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-07 13:29:35

Wine du förstår säkert att jag menade lågt IQ när jag skrev om utvecklingsstörningar? jag orkar faktiskt inte hålla isär vilka som kommer att ge mig en verbal käftsmäll för att jag kallar AS för utvecklingsstörning, för att det står i ICD, och vilka som kommer ge mig det om jag inte kallar det så.

Av några som arbetar med utredningar har jag fått höra att man absolut inte får kalla autismgruppen för utvecklingsstörd, när jag envisades med att det endast betyder störning i utvecklingen, inte nämnd vilken del av utvecklingen. Blev totalt tillplattad av aspergare, utredare, gruppbostadsarbetare för att jag stod på mig. Jag visade IDC-texten, men det hjälpte föga.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 13:37:56

Bror Duktig skrev:Wine du förstår säkert att jag menade lågt IQ när jag skrev om utvecklingsstörningar? jag orkar faktiskt inte hålla isär vilka som kommer att ge mig en verbal käftsmäll för att jag kallar AS för utvecklingsstörning, för att det står i ICD, och vilka som kommer ge mig det om jag inte kallar det så.

Genomgripande utvecklingsstörningar

Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84

En grupp störningar som karakteriseras av kvalitativa rubbningar i socialt samspel och kommunikationsmönster samt av en begränsad, stereotyp och repetitiv repertoar av intressen och aktiviteter. Störningarna är genomgripande och präglar individens sätt att fungera i alla situationer.

Tilläggskod kan användas när störningen är förenad med kroppslig sjukdom eller psykisk utvecklingsstörning.


> Autism i barndomen


> Atypisk autism


> Retts syndrom


> Annan desintegrativ störning i barndomen


> Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser


> Aspergers syndrom


> Diagnoser utan diagnoskriterier

Naturligtvis har du rätt där bror duktig. Allt annat är förnekelse. Skönt att höra sånt från dig :-)Happy .
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-07 13:38:49

Wine och Pikachu:

1. Jag retar upp mig mer på hur vissa resonerar. Som om alla människor skulle sitta och analysera som en själv. Jag själv skulle såklart inte tro att alla autister eller alla med psykoser skulle bete sig sådär, men jag vet att alla inte fungerar som jag själv. Ni kanske tror att alla fungerar som ni?

2. Faktum kvarstår att folk i gemen, uttalar vansinniga fördomar om AS/Autism. Om alla program (och annan info) är så bra och lätt att tolka, vad är er förklaring på varför 9 av 10 kommer med häpnadsväckande uttalanden om AS/autism? Och varför t.o.m. folk som arbetar med ena gruppen, kan uttala häpnadsväckande saker om andra (AS vs Autism)?

Pikachu: nej, du förstår inte mig alls, om jag ska gå efter vad du skriver om mig. Jag tror inte att aspergare är helgon eller inget dåligt gör, eller att inget dåligt ska sändas alls, när jag bara är ute efter balans. Jag vet mycket väl att aspergare kan få farliga specialintressen och att ihop med psykos blir det säkerligen inte bättre, men ser ingen vits med att blåsa upp det eller framhäva det. Det är ju liksom inget häpnadsväckande som alla bör ha i åtanke så fort de inser att de umgås med en aspergare. Lika lite som att alla skulle ha i åtanke att män kan misshandla kvinnor så fort de träffar en man. Bättre att rent allmänt lära sig om varningstecken för farligt folk, utan diagnosstämplar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-07 13:43:19

Det du kopierat in Pikachu, ser ut som att psykisk utvecklingsstörning är skiljd från genomgripande utvecklingsstörning.

Fruktansvärt jobbig grej. Nästan alla ser utvecklingsstörning som lågt IQ, så det är nästan omöjligt att kalla autismspektrumgrejer för utvecklingsstörning utan att få rejält med verbalt bonk alltså.

Jag undviker det, då de flesta blir riktigt skitarga när jag säger sådant som "men det stämmer ju att AS är en utvecklingsstörning, men det gäller inte IQ utan annat".

Och vad ska jag kalla lågt IQ för? Nu funkade det inte med utvecklingsstörning, och säger man intellektuellt handikapp eller begåvningshandikapp i andra sammanhang så är det fel det med många gånger. Jag blir rejält störd (haha) på att det alltid blir sådant tjafs så fort man ska prata om utvecklingsstörning.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 13:48:19

Bror Duktig skrev:Jag undviker det, då de flesta blir riktigt skitarga när jag säger sådant som "men det stämmer ju att AS är en utvecklingsstörning, men det gäller inte IQ utan annat".
Klart att det gäller IQ, varför skulle annars en ojämn begåvningsprofil indikera AS. Ojämn begåvningsprofil kan indikera på mycket, hjärnskador bl.a. Det är när HEL-IK;en inte går under 70 som det kan indikera på AS. Ojämn begåvningsprofil tyder på skador av olika slag, defekter m.m.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-07 13:57:01

Förstår inte vad du menar nu Pikachu. Om AS är en utvecklingsstörning, och vid sådana har man lågt IQ, då har jag absolut inte AS. Mäter man Ravens matriser, har jag väldigt högt, och mäter man generellt, där språk m.m. ingår, så har jag inte lika högt, men övergenomsnittligt. Lågt på vissa delar då.

Men i sammanfattningen står inte om IQ på enskild nivå, utan bara att jag har övergenomsnittlig IQ.

Kanske missförstod jag dig.

Men nu orkar jag inte tjafsa mer, jag har pianospel att förbereda, ska spela piano till 4 körstycken, ihop med fiol och flöjt på två av dem och det är ju inte alltid helt lätt att synka sig med andra så där bara. Fokuserar på det resten av dagen istället för detta.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-07 14:04:50

nallen skrev:Det går inte att vinna mot såna som tahlia när de bestämt sig för att inte prata om det saken gäller.

-Fast nu berättar du om dig själv och inte om Thalia.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Pikachu » 2015-06-07 14:04:57

Matristest är bra för folk som har en jämn IQ då är det rättvisande, WAIS och andra batterier är bättre mätinstrument överlag. De mäter i princip samma saker för de flesta, utom de med ojämna begåvningskurvor. Utvecklingsstörningen manifesterar sig i en ojämn begåvningsprofil. Men om HEL-IQ;n överstiger 70 så kan man ha AS, även om en utvecklingsstörning gjort en sämre på vissa förmågor som hör till HEL-IK;n.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav Wine » 2015-06-07 16:28:54

Bror Duktig skrev:Visst, folk måste inte vara dumma, men hjärnan är lat och snabbtolkar gärna, om man inte medvetet sätter sig in i något och börjar fundera. Det är möjligt att vi som aspergare lättare vill analysera och inte automattolka så där (det är ju en nackdel i vissa sammanhang, och kan bli en av våra svårigheter), men annars sägs det på många ställen hur hjärnan just snabbtolkar och VILL nöja sig med enkla samband. Det är en överlevnadsgrej, inte tecken på lågt IQ.


I en annan tråd fick jag faktiskt intrycket av att tahlia tyckte att det var bra att man använder diagnoser och talar om diagnoser i sammanhang då man avser att förklara människors handlingar och beteenden så varför anses det vara tabu eller mindre lämpligt då det involverar en autismdiagnos som i kombination med psykos och schizofreni i detta fall, i programmet som så många har upprörts över i denna tråd, ansågs kunna ge en förklaring till varför dådet begicks:

post1287960.html#p1287960

Bror Duktig skrev:Wine och Pikachu:

1. Jag retar upp mig mer på hur vissa resonerar. Som om alla människor skulle sitta och analysera som en själv. Jag själv skulle såklart inte tro att alla autister eller alla med psykoser skulle bete sig sådär, men jag vet att alla inte fungerar som jag själv. Ni kanske tror att alla fungerar som ni?

2. Faktum kvarstår att folk i gemen, uttalar vansinniga fördomar om AS/Autism. Om alla program (och annan info) är så bra och lätt att tolka, vad är er förklaring på varför 9 av 10 kommer med häpnadsväckande uttalanden om AS/autism? Och varför t.o.m. folk som arbetar med ena gruppen, kan uttala häpnadsväckande saker om andra (AS vs Autism)?
...


Jag undrade tidigare i ett inlägg om du själv sett dokumentären så du vet vad som togs upp och inte och hur det framfördes. Det kan ju vara så att det också är ni som hyser en överdriven rädsla att det finns en betydande risk att många kommer att missförstå vad som framfördes i programmet och att det i själva verket är ni som har fördomar om andra, varför väljer man överhuvudtaget annars att gå så långt som att anmäla programmet?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav nallen » 2015-06-07 17:08:23

Bror Duktig skrev:Om AS är en utvecklingsstörning [...]

Jag har för mig att detta har diskuterats förut. Var det inte så att AS innebär en "störning i utvecklingen" som inte är det samma som en utvecklingsstörning i fackterminologin.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Åhej åhå, nu är vi "fixerade av att döda"...

Inläggav plåtmonster » 2015-06-07 20:46:33

En störning innebär avvikelse från något normalläge och normalt innebär oftast mest förekommande inte en benämning på kvaliteten därav. Så de som definierar neurotypisk utveckling som normalt uppfattar asperger som en störning. Sedan kommer detta med att fackfolk skall förstå termen ur en rent medicinsk synpunkt och där bör ovanstående resonemang ge att det inte är strikt relaterat till IQ. Men för folk flest kommer kopplingen till idiot att snabbt göras. Så i publika sammanhang bör man tänka ett varv till på vilken term man använder.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in